Jump to content

Vimpel eller flagg


jofoss

Recommended Posts

Det blir sjelden til at jeg setter flagget på hekken, og jeg lurer på om det strir mot all skikk og bruk å heller feste en norsk vimpel i lanternemasten på snekka (Saga 27), og altså la den henge der fast,

JOF

En båt skal ha det norske flagget opp under fart. Om det ikke strider mot norsk lov å la være - så strider det i alle fall mot skikk og bruk.

Link to post
Share on other sites

, og jeg lurer på om det strir mot all skikk og bruk å heller feste en norsk vimpel i lanternemasten på snekka (Saga 27), og altså la den henge der fast,

JOF

På hytter dem har vimpel ,uffameg .....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En god rutine å ha flagget i hekken når du er utpå.

Ja, da må man vel sies å ha havnet skikkelig utpå :wink:

 

Ellers så har jeg alltid flaggstangen liggende klar når vi skal på tur, men i likhet med Hr. Worse foretrekker jeg å ha den PÅ hekken...

 

Beklager avsporingen, men jeg bare MÅTTE...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

....eller maritim flaggføring her.

Denne tråden går i reprise med jevne mellomrom, og det er vel bare å trekke litt på skuldrene og påpeke at det som står på maritimstart er et sammensurium av mye rart.

 

Uansett, for norske båter i norsk farvann er det helt i orden å føre norsk vimpel i mast eller lanternemast.

 

Resten av diskusjonen om flaggreglement lar jeg være denne gang.

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen er vel kanskje, om man skal trekke det en anelse langt, med bruk av blanke ark og fargestifter, at i grunnen er alt av flaggføring OK så lenge vi ikke fører flagg med stjerne og sigd ... :smash: ... men voktdeg,for guds skyld, forå ha en mannlig gallionsfigur med skjegg!! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

QUOTE(Astor @ 17.03.06 20:55) *

 

En god rutine å ha flagget i hekken når du er utpå.

Ja, da må man vel sies å ha havnet skikkelig utpå :wink:

 

Ellers så har jeg alltid flaggstangen liggende klar når vi skal på tur, men i likhet med Hr. Worse foretrekker jeg å ha den PÅ hekken...

 

Beklager avsporingen, men jeg bare MÅTTE...

 

:lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Denne tråden går i reprise med jevne mellomrom, og det er vel bare å trekke litt på skuldrene og påpeke at det som står på maritimstart er et sammensurium av mye rart.

Må nok innrømme min brøde om at jeg har henvist til denne linken (Flagg) to - 2 - ganger. Men det synes litt nedlatende å omtale maritimstart som "et sammensurium av mye rart". Enig i at websiden kunne forbedres, men siden inneholder mye grei og nyttig informasjon (linking). :sailing::cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Tja, nå refererte lenken jeg omtalte til en enkelt side om "flaggføring" og kommentarer om en enkelt side gjelder ikke nødvendigvis for resten av nettstedet. :wink:

 

Karakteristikken min er for øvrig inspirert av innledningen på nevnte side som sier de blander offentlige regler og regler for handelsflåten. Det er sikkert gjort i beste mening, men enkelte av punktene som står på denne siden er ikke en gang riktige. (For eksempel det første punktet: Flagget skal følge båten om denne selges.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det blitt slik nå at flaggstangen her omtales som et svigermorsete? :eek:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Uansett, for norske båter i norsk farvann er det helt i orden å føre norsk vimpel i mast eller lanternemast.

Nei...! Det er det aldeles ikke. Norske båter - både i norsk og utenlandsk farvann bør føre norsk flagg.

Det er helt i orden. Vimpler og standere er til helt annet bruk, og norsk vimpel har vi på stanga hjemme eller på hytta for å slippe å følge flaggtidene.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...