Jump to content

Vimpel eller flagg


jofoss

Recommended Posts

Jeg har ikke lest hele tråden så grundig, men spørsmålet dreide seg om god skikk og bruk.

Hva folk henger opp av ting og tang (eller ikke henger opp) skal ikke jeg blande meg opp i, men det er ikke god skikk og bruk å droppe flagget eller erstatte det med en vimpel. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest hele tråden så grundig, men spørsmålet dreide seg om god skikk og bruk.

Hva folk henger opp av ting og tang (eller ikke henger opp) skal ikke jeg blande meg opp i, men det er ikke god skikk og bruk å droppe flagget eller erstatte det med en vimpel. :nonod:

Spørsmålet var om det strir mot skikk og bruk å henge en vimpel i lanternemasta. Svaret er nei, og vimpelen kan henge også når det flagges akter. :wink: Hva som er god skikk og bruk angående flagging varierer nok litt langs kysten.
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet var om det strir mot skikk og bruk å henge en vimpel i lanternemasta. Svaret er nei, og vimpelen kan henge også når det flagges akter. :wink: Hva som er god skikk og bruk angående flagging varierer nok litt langs kysten.

Spørsmålet var om det strider mot all skikk og bruk å henge en norsk vimpel i lanternemasta, i stedet for å sette et flagg i stang på hekken, og la denne vimpelen henge på lanternemasta hele tiden.

 

Og det gjør det nok langs hele kysten. :yesnod:

 

At det går an er jeg helt enig i, men strider mot skikk og bruk - det gjør det.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Hva som er god skikk og bruk blir jo uansett basert på synsing eller?

Neida. Skikk og bruk er det allmenaksepterte, vanlige i et samfunn. Ikke basert på hva hver enkelt måtte mene kan gå an eller synes er ok. Dette siste her er synsing.

 

Når det gjelder det aktuelle tema er naturligvis en norsk vimpel i lanternemasta i stedet for flagg på stang bak på hekken, verken allmenakseptert eller vanlig.

Men et viktig spørsmål er det nok ikke, så jeg personlig synes det er helt OK.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Ellers så skal flagget settes opp når det er folk i båten helt til kl 21

 

Sånn er det bare :flag:

Dene påstanden holder vel kun vann om solen går ned etter klokken 21.00 formoder jeg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Neida. Skikk og bruk er det allmenaksepterte, vanlige i et samfunn.

Selvfølgelig, men det å tolke hva som er allmenakseptert (vanlig) må bli basert på synsing. Du kan godt påstå at en ting er allmenakseptert, mens andre kan godt påstå det motsatte.

 

Hvem har da rett?

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig, men det å tolke hva som er allmenakseptert (vanlig) må bli basert på synsing. Du kan godt påstå at en ting er allmenakseptert, mens andre kan godt påstå det motsatte.

 

Hvem har da rett?

Ja, ja... joda! Det er klart det. Men akkurat når det gjelder den hersens vimpelen, så har jeg ikke sett mange båter med den løsningen, og påstår derfor at det ikke er vanlig.

Jeg kan jo ha oversett en båt eller to, men......! :flag:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Du kan godt påstå at en ting er allmenakseptert, mens andre kan godt påstå det motsatte.

Et eksempel fra en liten kystby hvor jeg har tilbragt svært mange somre er at lokalbefolkningen har stort sett flagg på båtene søndager og andre flaggdager, men de fleste tøffer rundt uten til hverdags. Mange turister følger derimot en helt annen praksis.

 

For min egen del følger jeg et flaggreglement som antagelig er litt mer formelt enn skikk og bruk. Det jeg oppfatter som svært dårlig skikk og bruk er tilrop fra nabobåten om hva som er korrekt flaggføring. Har noen protester får man ta seg tid til å komme bort til båten og snakke med vanlig stemme. Er jeg underveis kan man f.eks. meddele seg med signalflagg, det er jo passende dersom temaet er flaggbruk.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et eksempel fra en liten kystby hvor jeg har tilbragt svært mange somre er at lokalbefolkningen har stort sett flagg på båtene søndager og andre flaggdager, men de fleste tøffer rundt uten til hverdags.

 

Ja, det er relativt vanlig her hos oss på sydostkysten.

 

Det jeg oppfatter som svært dårlig skikk og bruk er tilrop fra nabobåten om hva som er korrekt flaggføring.

 

Det er vel verre enn dårlig skikk og bruk vel?? Det er jo rett og slett uhøflig.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...