Jump to content

GPS intern eller ekstern antenne?


Carat

Recommended Posts

Nei Krapyl, spring rundt GPS'en

 

Den er litt vrien å løpe rundt.

 

Bilde

 

Jeg snubler så lett i skrivebordet, kabler osv.

 

Men jeg vil fremdeles hevde at en antenne som står fritt leverer et bedre resultat enn en som er omgitt av vindusrammer, kalesjebøyler, ledningsnett, folk osv.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

GPS-signaler går fint gjennom en vanlig glassfiberkonstuksjon og en kalesje. Men de går ikke gjennom "kjøtt og blod" som Krapyl sier. En håndflate stopper disse høyfrekvente signalene ganske så effektivt. Som en ser på bildene under der jeg testet dette ut, er dette ganske tydelig. Uten hindringer viser min gamle Garmin-75 høye signalstolper for 8 satellitter. Med lett skjerming er forholdet allerede dårlig, og når jeg lukker hånden er det ikke mye signal igjen. Da sluttet den umiddelbart å beregne posisjon.

 

Dette kan nok forklare hvorfor enkelte opplever utfall av signal i enkelte situasjoner, f.eks. når satellittene har "klumpet seg" bak deg og du bøyer deg over GPS'n med innebygget antenne. Da er det ikke mange satellitter GPS'n "ser".

 

BildeBildeBilde

 

Her hjemme har jeg to ovelyskupler i taket på stuen i 2.etg. Der har jeg plassert GPS-antennen nå i vinter. Og resultatet av målinger viser at værforhold har null betydning, om det snøer, regner eller er tåke, betyr ingenting. Og selv med 30cm snø på kuppelen over antennen, ble det ingen reduksjon på signalstyrken.

 

Bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg er helt enig i at cm bølger absorberes sterkt i en kropp som er 70% vann, men en GPS antenne har tross alt 360 grader sikt så det er ganske sansynlig at man stort sett kan se bort fra slike effekter. Sattelittene er ganske romlig distrubuert så det vil være endel satelitter for deg uansett hvor stor du er. Det er også endel signalprosessering som tar seg av slike problemer. Men for all del bedre signal bedre sansynlighet for nøaktig posisjon. Det finnes selfølgelig fjorder i fedrelandet som har høye fjell der man ikke bør sette seg på GPS'en men en GPS er vel kun et hjelpemiddel i navigasjonssammenheng?

Link to post
Share on other sites

Sattelittene er ganske romlig distrubuert så det vil være endel satelitter for deg uansett hvor stor du er.

Hei.

 

Det er vel å ta munnen litt for full? Se på plottet under. Det viser hvilke satellitter som idag 18/3 2006 kl.2020 vil være synlig 10 grader over horisonten i Bergen-området. Stiller du deg da slik i forhold til den interne antennen at du skygger for satellitten PRN8 i syd, tror jeg GPS'n får store problemer med å komme frem til en pålitelig posisjonsangivelse vha. de andre satellittene som ligger på linje, - ikke mye krysspeiling ut fra slik konstellasjon!

 

Jeg ville i hvert fall vært glad for å ha en ekstern antenne plassert med fri sikt horisonten rundt.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En tørr tekstilkalesje har nok ikke så veldig stor virkning på signalet, nei. En våt kalesje er noe helt annet. Hvor mye avhenger en del av salt og annen forurensning.

Du mener vel ikke at en skitten og våt kalesje har en slik virkning at en ellers godt fungerende innvendig antenne ikke fungerer godt?

Link to post
Share on other sites

Kroppen skygger for for GPS signalene. Har selv oft med meg GPSen på (ski)tur i marka. Da legger jeg GPSen i topplomma på sekken slik at jeg får inn signalene hele tiden (og kan laste trackloggen inn på PCen når jeg kommer hjem). Om jeg går med GPSen i jakkelomma så får den ikke inn noen posisjon. Henger jeg den i en snor rundt nakken så blir det så som så med posisjonen da også. Så GPSantenne fritt over hodene på alle som er ombord er helt klart å foretrekke med tanke på godt mottak ag signalene og dermend god og sikker anngivelse av posisjonen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har du mulighet til å ta en tur i båten kl. 2020 idag r-edholm, hadde det vært interessant hva resultatet for GPS'n ble dersom du bøyde deg over GPS-antennen syd for den slik at du skjermet for PRN 8.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler synspunktene til Lars H. i den forstand de oppfattes som at det er viktig å søke gode mottagerforhold for GPS-antennen.

 

Jeg har flere ganger registrert at radar og annet utstyr har skjermet for informasjon fra viktig satelitt.

 

Det er dessuten et poeng å unngå å montere GPS mottageren for høyt slik at rulle- og hiv- bevegelser i båten ved store bølger gir for kraftige utslag i forhold til mottagerforholdene.

 

Inntil et europeisk system for posisjonsbestemmelse er operativt bør det vises noe varsomhet med å stole blindt på det amerikanske systemet.

 

Det er viktig å ha klart for seg at en GPS antenne ombord i båt ikke er det samme som eksempelvis en fjernsynsantenne montert stasjonært på land.

 

Siste nummer av krysserklubbens "På Kryss" - nr 2 2006 (et av de beste nordiske båtbladene jeg leser) har en artikkel om "ukjent fare med digitale sjøkart" som også trekker frem aspekter ved GPS-bruk som bør vies oppmerksomhet.

Link to post
Share on other sites

Har en liten ekstern GPS mottaker Garmin 17 USB ( pruker den til pc.), som jeg testet inne i Saga 27 snekke (i forkabin) , Bra signal direkte under dollbordet der jeg antar at glassfiber er tykkest. OK også under taket i forcabin. Det ser ut som glassfiber ikke sakper problem.

Link to post
Share on other sites

Har i flere år hatt en Garmin 182C delvis under vinduene og kalesje i en skilsø 750 helt fremme

har ikke hatt ploblemer med signaler noen gang, er så vidt jeg vet,

Syntes den er veldig nøyaktig.

ser det særlig når man legger til i den faste båtplassen og når man lagrer sporene,

Link to post
Share on other sites

Du mener vel ikke at en skitten og våt kalesje har en slik virkning at en ellers godt fungerende innvendig antenne ikke fungerer godt?

Vel, leser du denne tråden så er det vel delte meninger om hvor godt fungerende denne innvendige antennen er. Med hensyn til våt kalesje, og særlig en som er våt av saltvann så har du et stoff med andre elektriske egenskaper. Problemet er ikke kalesjen alene, men summen av mindre lure ting folk gjør. :wink:
Link to post
Share on other sites

Vel, leser du denne tråden så er det vel delte meninger om hvor godt fungerende denne innvendige antennen er. Med hensyn til våt kalesje, og særlig en som er våt av saltvann så har du et stoff med andre elektriske egenskaper. Problemet er ikke kalesjen alene, men summen av mindre lure ting folk gjør. :wink:

Joda, har lest tråden jeg og noen anbefaler utvendig antenne for å være på den sikre siden, andre hevder etter erfaring at innvendig antenne er mer enn tilstrekkelig i den båten det var spørsmål om. Andre igjen blander inn ulike kroppsdeler og har en teknisk vinkling på det hele.

Er veldig sikker på at vi trygt kan si at trådstarter klarer seg godt med en innvendig antenne og at han vil få stabile gode mottakerforhold - med våt og tørr kalesje. Han må bare huske å ikke legge seg oppå, holde rundt eller på annen måte bruke kroppen til å kapsle inn antennen.

Link to post
Share on other sites

Så kan man jo trekke konklusjoner.

Vått håndkle? De gangene jeg har fått slike utslag har jeg ønsket meg tørre håndklær og annen luksus. :wink:

 

Ulempen med denne tråden er at noen ser ut til å forholde seg til begreper som DOP, mens andre ser ut til å ha helt andre måter å bedømme hva som er godt nok. Jeg er imponert dersom nevneverdig mange på båtplassen.no kan se på målt signalstyrke for hver satellitt og gjøre seg opp en mening om DOP ved kjapp hoderegning. :rolleyes: Uansett, det er DOP som er viktig.

 

For å kunne gjøre seg opp noen mening om en tråd som dette er det nødvendig å vite hva slags utsagn man skal legge vekt på og hva slags utsagn som er tvilsomme. Ta det følgende utsagnet: Sattelittene er ganske romlig distrubuert så det vil være endel satelitter for deg uansett hvor stor du er. Det blir synsing mot ganske konkrete målinger eller simuleringer som forteller hvor mange satellitter du ser og hvor de står på et gitt tidspunkt.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg syntes "våtthåndkle" testen ga litt for dramatiske resultat, så jeg prøvde igjen.

 

 

Enten antenna sto fritt, var dekket av 5 mm. glassfiber eller tørr kalesje, så fikk jeg dette.

 

Bilde

 

 

 

Men var kalesja våt, så forandret det seg endel.

 

Bilde

 

 

 

Og skjermet jeg antenna mot sør, så det slik ut.

 

Bilde

 

 

 

Redigert:

Dette ble ikke helt riktig.

Jeg glemte å slå av korreksjonen.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er den funksjonelle sammenhengen mellom DOP og posisjonsnøyaktighet? Når vi bruker GPS på havet så beveger vi oss, skifter kurs etc vi legger ikke våte handkleder på antennen eller setter oss på denne. Diskusjonen begynte vel med om man kan bruke intern antenne i en snekke med topp og kalesje og der er vel svaret Ja. Sålenge GPS'en viser gyldig posisjon skal vel 95% av observasjonen være innenfor 15 m.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Hvordan er den funksjonelle sammenhengen mellom DOP og posisjonsnøyaktighet?

Ønsker du et svar i meter må du nok spørre produsenten av den aktuelle GPS-mottager. Litt mer generelt vil en høyere verdi for DOP bety dårligere nøyaktighet. En høy DOP betyr også at de satellittene som bidrar til posisjonsberegningen er spredd over en mindre del av himmelen. En høy DOP kan også tolkes som et signal om at nå har du lite igjen å gå på, og står satellittene GPSen bruker i en klynge på himmelen er det større risiko for at noe som skygger for en satellitt skygger for flere.

 

Tørre tekstiler er ikke noe problem her, våte tekstiler kan ha en annen effekt. Hvor stor effekt vil variere med selve tekstilet, og om kalesjen er godt impregnert eller trekker vann har noe å si. Det kan også ha en betydning om vannet er salt, og hvor salt vannet er avhenger også av hvor mye tørket salt du har i kalesjen.

 

Teori? Nei, jeg har faktisk opplevd full utslokking i riktig dårlig vær. Gjelder dette problemet alle? Nei, jeg tviler på at en kalesje alene kan forsårsake såpass, og det er stor forskjell på båt, utstyr og farvann når vi snakker om båtplassens medlemmer.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler å koble GPSen til PCen enten dette skjer med USB eller seriell tilkobling og benytte SA Watch, se

 

http://www.huntting.com/sawatch/ for å bli kjednt med hvorledes posisjonen registreres over tid.

 

Alternativt er det mye å lære av å se NMEA setningene som sendes fra GPSen med å bruke Hyperterminal som finnes i kommunikasjonsverktøysettet til Windows.

 

Forklaring på NMEA-setningene finnes mange steder på nettet, bl.a. http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm

 

 

Noe innsikt i NMEA setningene kan også være greit for å få vite hvilken informasjon som eksempelvis autopiloten bruker.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har latt mottakeren surre og gå i bakgrunnen over tid og notert meg noen tall.

Ikkenoen vitenskapelig test siden jeg ikke har et fast surveypunkt og fem mottakere slik at det kan måles samtidig, men regn har vi hatt godt om.

Har tilstrebet mest mulig like forhold vha Quickplanner, men helt likt blir det aldri.

 

Har logget ved fri antenne, antenna skjermet opp til 20 grader vha en bit aluminium og sprayhooden min hengt over antenna i regnvær.

 

 

Bilde

 

 

Noen som ble noe klokere?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...