Jump to content

GPS intern eller ekstern antenne?


Carat

Recommended Posts

Eg kjøpte idag kartplotter Lowrance 3500 m/ ekstern antenne, ble anbefalt av forhandler om å ha ekstern antenne til min saga 27 med hartopp, kalesje på luke, snart kan eg begynne å montere og prøve :sailing:

Jeg har gps med intern antenne i min Saga 27 og det fungerer helt perfekt...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Eg kjøpte idag kartplotter Lowrance 3500 m/ ekstern antenne, ble anbefalt av forhandler om å ha ekstern antenne til min saga 27 med hartopp, kalesje på luke, snart kan eg begynne å montere og prøve :sailing:

Hei.

Gratulerer ny kartplotter :flag: du kan skaffet deg en strømforsyning-apparat.

Du kan lære og system i kartplotter i hjemme før du kjøre båten. :smash:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=16197 :yesnod:

At-le :wink:

Redigert av at-le (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en snekke med softtop og kalesje. Vil en kartplotter/GPS med intern antenne (f. eks. Garmin 172Ci) få tilstrekkelige signaler når softtop og kalesje er oppe?

Hva er definisjonen på oppe... Vil det si igjen/lukket eller åpen/fritt syn :crazy:

 

Jeg tolker dette som igjen, men du ser sikkert "problemet" :lol:

 

Hva dersom det er ruskete vær, dårlig sikt og softtop og kalesje igjen/lukket. Da er det utrolig flott å ha en GPS som også virker... Bruk utvendig antenne om du ikke er sikker, da er du på den sikre siden...

Link to post
Share on other sites

Det har vel noe med følsomheten i antennen på den aktuelle mottakeren å gjøre? Som sagt er min Haicom helt grei, mister aldri signalet. I bilen bruker jeg en TomTom bluetooth antenne; denne er så følsom at den ofte har signal et godt stykke inn i tunneler etc. Men samtidig har jeg en klar følelse av at jeg ikke ville få mye signal, om jeg flyttet den utvendige antennen i båten innendørs (Raytheon).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

GPS signalene er som regel tilfredsstillende her i Norge forutsatt at det ikke er noen store elementer som skjermer for utsikten.

 

Dersom signalene til GPS er svake, anbefaler flere at det hensiktsmessig å

lese signalstyrke og antall satelitter med hjelp av Hyperterminal på pc'en:

 

Gå inn på:

 

1) Programs

 

2) Accessories

 

3) Communicaions

 

4) Hyperterminal

 

Hyperterminalen settes opp i forhold til signalene fra GPS'en.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en snekke med softtop og kalesje. Vil en kartplotter/GPS med intern antenne (f. eks. Garmin 172Ci) få tilstrekkelige signaler når softtop og kalesje er oppe?

Du sier "tilstrekkelige signaler". Vær obs på at jo dårligere forhold GPS'en har, jo mindre nøyaktig blir den. Under nevnte forhold _kan_ man oppleve at GPS'en kun mottar signaler fra satellitter i en bestemt himmelretning. Tilsynelatende fungerer den som normalt selv med signaler fra få satellitter - men feilmarginen blir desto større.
Link to post
Share on other sites

Kalesjen har ingen innvirkning på signalene.

En tørr tekstilkalesje har nok ikke så veldig stor virkning på signalet, nei. En våt kalesje er noe helt annet. Hvor mye avhenger en del av salt og annen forurensning.

 

I bilen bruker jeg en TomTom bluetooth antenne; denne er så følsom at den ofte har signal et godt stykke inn i tunneler etc.

Det betviles. En ting er tørre tekstiler, noe helt annet er betong og fjell. Du må ha fri sikt til satellittene for at signalet skal være meningsfyllt. Får du signaler et lite stykke inn i en tunnel så er det reflekterte signaler og posisjonen GPS-en din regner ut er neppe til å stole på. En del GPS-er er også laget slik at de ikke melder fra med en gang de mister signalet, og kjører du bil inn i tunellen oppleves det nok som at du kommer et stykke inn før den sier fra.
Link to post
Share on other sites

En tørr tekstilkalesje har nok ikke så veldig stor virkning på signalet, nei. En våt kalesje er noe helt annet. Hvor mye avhenger en del av salt og annen forurensning.

Det betviles. En ting er tørre tekstiler, noe helt annet er betong og fjell. Du må ha fri sikt til satellittene for at signalet skal være meningsfyllt. Får du signaler et lite stykke inn i en tunnel så er det reflekterte signaler og posisjonen GPS-en din regner ut er neppe til å stole på. En del GPS-er er også laget slik at de ikke melder fra med en gang de mister signalet, og kjører du bil inn i tunellen oppleves det nok som at du kommer et stykke inn før den sier fra.

Stemmer. Jeg har erfaring fra Garmin GPS. Den simulerer turen langt inn i tunnelen før den innrømmer at den ikke aner hvor vi er.

 

I den forrige bilen jeg hadde sa ikke GPS'en fra i det hele tatt om den mistet signalet. (Command 3 i 2003 MB). Den fortsatte som om ingen ting hadde skjedd - noe som er greit nok da den forsøkte å holde orden på hvor vi var ut i fra fart og hjulstilling.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en snekke med softtop og kalesje. Vil en kartplotter/GPS med intern antenne (f. eks. Garmin 172Ci) få tilstrekkelige signaler når softtop og kalesje er oppe?

Det ser du selv.

Hold et øye med DOP'ene dine.

Er HDOP mindre enn 4, er det greit nok.

Tenk litt på hvordan satelittene står. Vi navigerer på satelitter som flyr i en halvkule rundt oss. Her vi bor er det et sirkelformet "hull" i halvkula fra litt sør for oss og langt nordover. Du har ikke noen satelitter rett over hodet i Oslo. De fleste satelitter du bruker står sør for deg. Er det mye jern, ledninger osv fra antenna di og sørover kan det bli dårlige greier.

 

At noen tror GPS'en virker inne i tuneller kommer av at den går på "dead reckoning" basert på utregnet fart og kurs en stund før den gir opp.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg anskaffet en Garmin 182C med intern antenne høsten 2003. Var veldig i tvil om jeg skulle ha intern eller ekstern antenne, men endte opp med intern antenne etter anbefaling fra leverandør.

 

Plotteren står monternt under sprayhood på seilbåt. Samme høst hadde jeg en tur fra Oslo til Orust i Sverige, og nøyaktighet, signalstyrke m.m. ble grunding testet under hele turen. Vi hadde varierende værforhold under turen. Både kraftig nedbør, en del vind og sjø, og pent vær.

 

Plotteren oppførte seg helt perfekt hele veien, så jeg ble overbevist om at den interne antennen var god nok i min båt.

 

Jeg har hørt om andre som har hatt mindre gode erfaringer med interne antenner

Link to post
Share on other sites

Signalstyrken er relativt uinteressant.

Det er HDOP og S/N som teller.

Ser du fire satelitter som står på samme sted gjennom et kratt e.l. blir posisjoneringen dårlig.

Kansje jeg kverulerer litt nå, men signalstyrken og S/N (signal støyforhold) er samme begrep i denne sammenheng da den termiske støyen i mottakeren er omtrent lik for de forskjellige GPS'ene.

Det er veldig få produsenter som lager GPS mottakere, så de fleste har samme mottaker eller antenne produsent. Når det gjelder fire sattelitter gjennom et kratt fra samme sted ville du ikke fått noen posisjon. Sammenlign peiling fra to lykter over ett.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

kverulerer litt

Alldeles ikke.

Jeg uttrykte meg litt klønete.

Hva jeg mener er at man ser seg litt blind på denne bar-graphen til Garmin uten å ta hensyn til konstellasjonen.

En mottaker med innebygd antenne plassert nede i en sittebrønn kan vise plenty signal, mens skjæringene og dermed posisjoneringen er helt elendig.

Det var vel Rockwell som lagde så godt som alle mottagerne i første generasjon, mens de nå produseres av disse karene på Taiwan som jeg ikke husker navnet på.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

For å være på den sikre siden så kan man jo velge en GPS med intern antenne og uttak for ekstern i tillegg. Jeg gjorde dette da jeg kjøpte min enkle håndholdte for å ikke bli låst om den interne skulle vise seg å ikke være god nok under kalesjen. Men så langt har det fungert helt fint uten ekstra antenne.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Statistisk skal 95% av alle observasjoner ligge innenfor 15 m, dvs to standardavvik. Bruker du EGNOS skall 95% av alle observasjoner ligge innenfor

7m. Hvis ikke skal GPS vise en ikke gyldig posisjon. Men jeg har oplevd at bygningen jeg jobber i har flyttet seg 132m på et sekund (132/ms) uten at bokreolen falt ned. Det skyldes som du sier konstellasjon pga 1 m Betong bak antennen. Men jeg tror ikke at plast som er dielektrisk eller stoff (samme) har noen særlig dempning i GPS frekvensområdet med de tykkelsene av medie vi snakker om.

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...