Jump to content

Autopilot til seilbåt


jensemann2

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg må gå til anskaffelse av en tillerpilot til mein Oksø 32. Har funnet ut at jeg minst må ha en Raymarine St 2000+ til min båt. De koster fra 5500,- i norge. Fant en i USA som kom på 4000 inkl 25%mva og frakt. Noen som har erfaring med disse autopilotene, samt erfaring med å bestille fra utlandet?

 

Eller er det best å bestille i Norge?

 

Jens

Link to post
Share on other sites

Tips: mange gamle båter er følsomme for å bli tunge på roret. Dette har mange årsaker, av disse er dårlig trim, dårlige seil, dårlig konstruksjon på undervannsskroget osv.

Jeg har tilsvarende pilot, på litt mindre båt. I litt sjø, eller med litt for mye seil i litt for mye vind, er denne piloten sjanseløs. Da er det armstrong servo som gjelder. Idag ville jeg valgt ST4000 eller Simrad TP30 pilot. Sterkere og raskere.

 

PS - autopiloter er ofte saker det er endel strul og tullball med. Verdien av å kunne levere den lokalt for fix, kan ikke undervurderes i sånne tilfeller.

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som har koblet noen av disse autopilotene opp imot pc og kartprogram? Det er jo strengt tatt unødvendig, men jeg liker å koble og være litt mcGyver, så det hadde vært gøy å høre. Driver og forsker på å styre båten med mobiltelefonen via Bluetooth nå, ved hjelp av Puppetmaster.:) hehe

Link to post
Share on other sites

Er det forresten noen som har koblet noen av disse autopilotene opp imot pc og kartprogram?

Faktisk ikke, selv om jeg liker å prøve alt mellom himmel og jord (evt 12V og jord). I seilbåt får autopiloten stort sett holde en kurs eller styre på vinden, som regel går det på kompass. Jeg har kartprogram med weather routing, men ser ikke behov for å overføre ruten til autopilot. Planleggeren baserer seg på grib-filer, mens jeg foretrekker å forholde meg til vinden jeg faktisk har. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg må gå til anskaffelse av en tillerpilot til mein Oksø 32. Har funnet ut at jeg minst må ha en Raymarine St 2000+ til min båt.

Eller er det best å bestille i Norge?

 

Er det forresten noen som har koblet noen av disse autopilotene opp imot pc og kartprogram?

Anskaffet meg nettopp denne autopiloten til min båt forrige sesong. I motsetning til andre her på forumet, er jeg faktisk fornøyd. Roret mitt går forholdsvis tregt, men piloten taklet dette kjempefint. Muligens har dette sammenheng med hvordan piloten monteres? Selv fulgte jeg bruksanvisningen til "punkt og prikke".

 

Har ikke PC ombord, men har koblet autopiloten til GPS/kartplotter via NMEA. Fordelen med dette er at piloten justerer for eventuell avdrift som følge av vind og/eller strøm. Den kan også følge oppsatt rute, men vil ikke automatisk skifte over til neste Waypoints. Isteden gir den en alaram når det er på tide å skifte kurs. Iflg. bruksanvisning er dette lagt inn med hensikt som en sikkerhetsdetalj. En må nemlig først sjekke om det er trygt å endre kurs. Man trykker så på en knapp og plotteren svinger opp mot kurs til neste WP.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde ST2000 på forrige båt.

Må si meg enig med Krapyl ovenfor her...

- Tålte ikke vann (dvs ikke vanntett)

- Tålte ikke å ramle ned fra cockpitbenken ned på dørken, noe som raskt kan skje dersom en situasjon oppstår mens man setter på / tar av autopiloten og blir nødt til å legge den fra seg et øyeblikk for å håndtere en eller annen liten krise...

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Anskaffet meg nettopp denne autopiloten til min båt forrige sesong.

Ja, det er greit.

Men min har stått der mange sesonger og mange tusen nm.

Med hyppige reparasjoner.

Hvordan den er montert betyr ingenting mot det faktum at den ikke tåler vann.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Men hva skal man med autopilot som er koblet til PC eller GPS i en seilbåt?

Tja, eneste fornuftige jeg kan tenke meg for PC er logging av NMEA, og eneste opplysning jeg tror jeg ville vært interessert i å logge er rorvinkel.

 

Med hensyn til GPS kan min autopilot brukes som display, og det kan være kjekt. Store fine tall.

Link to post
Share on other sites

Hvordan den er montert betyr ingenting mot det faktum at den ikke tåler vann.

Det er jeg selvsagt enig i. Men dette er en instrument beregnet for maritimt bruk. Etter min oppfatning er det da en selvfølge at apparatet tåler vann. Dette gjelder forøvrig ALLE Raymarine produkter. Var det en produksjonsfeil på ditt apparat? Hva sa forhandler om dette? Dersom du har gjentatte slike reparasjoner - har du da ikke krav på et nytt produkt?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hade en sådan Autohelm 1000 (heter vel "2000" idag) til min gamle Maxi 77a!

hade aldrig några problem med den....i og för sig er ju 77an veldi lett på rodret,

så autopiloten behövde ju aldrig anstränga sig.........

....har også hatt en slik tidligere. Hadde heller ikke problemer med denne, inntil den plutselig en dag sluttet å virke - sannsynligvis mett av dage. Iflg. forhandler ville det ikke lønne seg å reparere piloten. Før havari klarte den imidlertid helt greit å styre båten. Dette til tross for tregt ror som tidligere nevnt. Men den er ganske anderledes enn ST 2000+.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den jeg har heter Autohelm ST 2000.

Forrige eier av båten skiftet alt på den unntatt huset, displayet og skruen. Alt på grunn av vanninntrenging.

Han opplyste om dette da jeg kjøpte båten, og sa også at den måtte pakkes inn i en plastpose under seilas.

Jeg skiftet displayet fordi det sluttet å virke. Displayet sprakk etter få ukers bruk, samtidig med at det kom inn vann og den sluttet å virke igjen.

Denne skal i søpla. jeg vet bare ikke hva jeg skal kjøpe istedet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har hørt mye rart om SIMRAD autopilotene. Malfix er ikke så glad i dem,

i alle fall ikke sist jeg snakket med ham. På messa igår fikk jeg tilbud om

en TP32 for 5500,- (forhandler på Vallö - har ikke lappen her) SIMRAD standen.

 

Jeg er nødt til å oppgradere. Enten 4000+ eller TP32, og sistnevnte passer

rett i fester etc. 4000+ krever montering av display. Samtidig er jeg skeptisk

til TP32 siden jeg har hørt mye rart om den. Tidligere hadde den mye lavere

maxvekt på båten enn den har i dag. Slikt blir man skeptisk til.

 

Om den kan kobles til GPS eller ikke er ikke så farlig, jeg liker likevel å være

våken når jeg skifter waypoint. Om ikke annet enn for å plotte på papirkartet.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg har en ST 2000+, og ikke hatt noe problem med den ennå, så jeg er forsåvidt fornøyd!

 

Men jeg har da et spørsmål, etter å ha lest alle skrekkhistoriene om at den ikke tåler vann. Er det noe man kan gjøre i forkant for å sikre den bedre for vanninntregning?

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Pakke den inn i plastpose :rolleyes:

Mitt problem var: fikk dugg inni. Åpnet den for å tørke ut. Når den så skulle skrus sammen igjen var det fristende å dra til skikkelig - den laaaange pakningen som går rundt hele 'huset' virker ikke overbevisende. Dro til (for hånd), og greide å overtrekke en av skruene (det er type karosseriskruer som skrus kun inn i plast). Derfra gikk det kun nedoverbakke med den......

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Har hørt mye rart om SIMRAD autopilotene. Malfix er ikke så glad i dem,

i alle fall ikke sist jeg snakket med ham.

Akkurat det KAN jo ha flere årsaker. Kanskje han tjener mer på å selge en Raymarine enn en Simrad?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...