Jump to content

Autopilot til seilbåt


jensemann2

Recommended Posts

Min svigerfar er heller ikke spesielt begeistret for Simrad, og kjøpte seg en ST2000 som han etter sigende skal være fornøyd med. Selv har jeg kjøpt en ST4000. Ut i fra båtlengden og vekten skulle ST2000 gått, men jeg fikk ST4000+ for $850 og da var det bare å slå til. Man bør vel overdimensjonere så mye man har råd til (innenfor rimelighetens grenser), hvis autopiloten skal klare å henge med når det er en del sjø og skiftende vind.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder mr.Malfix er ikke han imot alt fra Simrad? Han frarådet meg på det sterkeste fra å kjøpe VHF fra de iallefall (og autopilot som tidligere nevnt).

 

Når det gjelder autopilot har jeg selv kjøpt ny i vinter; Raymarine (tidligere Autohelm) ST4000. Håper den tåler mer enn den gamle 2000+`n. iallefall havner jo elektronikken mer beskyttet et eksternt sted.

 

2000+`n var håpløs på alt annet enn bidevind. Men den var også litt svak til Comfortina`n på 4,9 tonn.

 

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg har Simrad, men den har ikke veldig mye til felles med Navico lengre tror jeg. Fått ny kapsling, og fjernkontrollene er heller ikke de samme lengre.

Tror jeg.

Min er alt for liten til mine gamle bakbusede seil, og elendige evner som seiltrimmer, samt totale latskap..

Burde valgt ST4000.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har Simrad, men den har ikke veldig mye til felles med Navico lengre tror jeg.

Suzuki

På min forrige båt fulgte det med en Navico 100, klin lik Simrad TP10. Kan ikke se at de utvendig har endret seg, men innmatene kan de kanskje ha endret noe?..

 

Jeg kjøpte min nye Raymarine ST4000+ fra; http://www.cactusnav.com

De kan gi igjen den engelske momsen.

(At de forbannede tollerne hadde gått for dagen på Stansted når jeg skulle få utførselses stempel er ikke selgerens skyld!)

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Autohelm ST4000 som fulgte med min båt. Ingen aning om hvor gammel den er, men Anton (...tilnavn...) har nå fungert greit så langt. Eneste er at den bråker en del.

 

Er vel muligens også litt mer robust med elektronikk og kompass adskilt?

 

Men vurderer likevel å kjøpe en ny...(en til!) som reserve, siden jeg med mye aleneseiling er temmelig avhengig av at Anton styrer...

Link to post
Share on other sites

jeg trodde de hadde byttet navn til TP22 / TP32 jeg ?

Same shit; new wrapping kanskje ?

Ikke helt. Det er mer sannsynlig at det endringer på innsiden. Om jeg ikke husker feil er det nye med TP22 og TP32 at de snakker med SimNet. Kjekt om du har et IS12 vindinstrument.
Link to post
Share on other sites

Støtter krapyls råd om å sjekke NKE pilotene. Mange rapporterer at dette er god teknologi. Bruker mye tid på Mini Transat sider og der sier mange at de kombinerer "hjerne" fra èn leverandør og hydraulikk fra en annen. Eller med andre ord at hydraulikken som følger med "hjernen" ikke alltid er dimensjonert for den aktuelle båten. Og at gyro er forskjellen om du kan sove med spinnaker opp eller ikke.. :sleep:

 

Felles for disse soloseilerne er at de ikke har vindror og er helt avhengig av at autopiloten fungerer perfekt kontinuerlig i mange uker. :smiley:

 

Her er en tråd som diskuterer mye fint om dette og annet ministoff:

 

http://kalle.ok.ee/bb/viewtopic.php?t=2151...9a0755b663dbc53

Link to post
Share on other sites

Og at gyro er forskjellen om du kan sove med spinnaker opp eller ikke.. :sleep:

Nå er vel dette et litt spesielt behov, og hvor stort behov du har for gyro (eller rategyro) kommer an på hvor stor stor sjøgang du seiler i og hvor langt fra ekvator du er (flukskompasset blir mer følsomt for bevegelser på høyere breddegrader).

 

TP22 og TP32 kan kobles til eksterne kompass via SimNet, og det betyr at du kan bruke dem med rategyro. Da er det snakk om et kompass som er omtrent like dyrt som TP32, men det er et kjekt kompass som kan få en bedre plassering enn på rorkulten.

Link to post
Share on other sites

SimNet. Kjekt om du har et IS12 vindinstrument.

Tja. De kan vel kobles til et hvilket som helst vindinstrument som har en NMEA utgang. Er det ikke også lurt å ta inn en GPS for å få sann vind?

 

Er forresten ikke IS12 egentlig Stowe?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg er enig i hva flere sier om Autohelm ST 2000

Her et forsøk å være konkret:

SoftWaren er nydelig og helt OK konstruert. - At det ikke går å seile på lens - eller muligens litt ved å kun bruke forseil - er (tror jeg) beroende på at båtens kompassretning MÅ endres for å passe til vind og bølger. Båten kommer inn i selvsvingninger som bare øker. Ikke noen sjanse å få dempning.

Prøv selv og se hva som hender når du selv styrer - og hold oppsikt over kompasskursen.

 

 

Men HardWaren er helt bak mål.

1.Det er lekkasje mellom det klare glasset og det sorte skallet. Årsaken er at det er to plastmaterialer som mekanisk skal være i passning slik at vann ikke trenger ned. - Og det på oppsiden av konstruksjonen! - En må lime sammen disse elementene med et godt lim som tåler termiske og mekaniske rørelser.

2. En må bruke vaselin på gummit mellom de to skallene. Ellers blir det lekkasje - men en må også smøre med vaselin på stangen. - Men den drar endog inn vann.

3. Hvis en setter seg på ST 2000 sprikker den grunnet at skruene er starke men plasten ikke tåler disse store strekklaster. - Ikke sitt på den!, Ikke la den falle ned på dørken! Ikke La deg selv falle ned på den!

4.Inne er det to lange stanger ("guides") som har gummiringer som dempere for å dempe kreftene som blir når vuggen stopper opp i enden. Disse ringene er så lurt konstruerte at de hugges av! Og faller ned! Og det i hullrommer hvor kompassen er plassert. Derved blir kompassen låst - muligens kun delvis men slik at den ikke lenger viser riktig hvis båten krenger!

5. For å drive den gjengede stangen - og derved flytte vuggen som sitter i enden av stangen som festes i rorkulten - er der en nedvekslet motor. Motorakselen av stål er presset innn i et kugghjul av aluminium eller AL-legering. Det er ikke tvil om at denne forbindningen vil løsne - bare litt usikkert hvor lang tid det vil ta. - No av de mest ukyndige konstruksjonsdetaljer jeg funnet. - Unntatt gummiringene forsåhvidt. En kan file riller på motorakselen og lime sammen med epoxy.

6. Stangen som rør seg ut og inn - i dette fall av metall - er gjenget på en tapp. Ved hver av/på rørelse på rorkulten vrir seg stangen og ettersom det her går lettere ut enn inn er stangen helt løs fra tappen etter en halv sesong eller så. Du kan skru i sær og låse denne gjengen med gjenglåslim.

 

Min konklusjon er at tekniker i UK innen dataverlden er dyktige og har lært mye. - De teknikere som jobber med HW har den samme kunnskap som de hadde som konstruerte Matchless og Royal Enfield i begynnelsen av 50-tallet.

 

Jeg tror at en må gi opp tanken på bruk av noe som helt Autopilot på lens - hvis den ikke tar innformasjon fra vindretningen - og da sannsynligvis på noen annen plass enn i masttoppen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hehe;

reklamerer du; får du beskjed om at " De er ikke beregnet på SÅÅÅ ekstreme forhold.

 

Jeg lurer på å sy et trekk, i vanntett duk, med vindu over knappene. Det var avbildet et i nyeste Praktisk Båtägende. Smart, og ikke veldig dyrt. Om det hjelper da..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett er da elektronikken adskilt fra selve autopiloten. Da tror jeg nok at du er utenfor faresonen uansett.

 

Selv har jeg den varianten der alt sitter i samme "klase". Har brukt piloten i en sesong - og har vært fornøyd. Men etter å ha lest innleggene i denne tråden, har jeg nå blitt noe skeptisk. Er det virkelig slik at piloten ikke tåler vann :confused: Må jeg virkelig til med nål og tråd - må jeg sy KLÆR til autopiloten????? I såfall helt utrolig. Føler nesten tvert om trang til å utsette piloten for sjøsprøyt og det som er. Sette den på prøve. I alle fall innenfor garantitiden. Tåler den ikke dette, vil jeg ha pengene tilbake :smash:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

"Anton", min Autohelm 4000ST sluttet å virke uken før ferien. Beleilig...

 

Uansett. Autopilot må jeg ha. Spørsmålet er om det best å fikse den gamle (10 år?), eller kjøpe ny? Feilen er lokalisert til drivenheten, og sannsynligvis til selve motoren. (Børstene?) Har fått pris på ny drivenhet til 3500 + mva. Er det noen som vet om det er mulig å få byttet bare selve motoren?

 

Etter hva jeg leser her er det vel 4000 som fortsatt er løsningen. En ny tilsvarende Raymarine 4000ST Plus koster vel rundt 10.000. Er den bedre enn min gamle? Er det noe annet jeg bør vurdere?

 

Seilbåt 34 fot med rorkult, 4.6 tonn + last

Link to post
Share on other sites

I min gamle autopilot satt det såvidt jeg husker en motor som man fant i modellbiler. En RS540 eller noe slikt. Jeg ville absolutt vurdert å plukke den fra hverandre for å vurdere om det var mulig å bytte motoren. Tipper en ny motor ikke koster mange hundrelappene om du finner en med samme spec.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...