Jump to content

Sjekk sjøvannventilen(e)


Mariell

Recommended Posts

Messing taper seg fra dag en i sjøen, men blir som regel ikke ubrukelig før etter en del år. Men det er vel kanskje ikke lett å angi noen eksakt praktisk levetid. Her ligger vel noe av problemet, foruten i det at delen kan se fin ut utvendig mens den er pil råtten innvendig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det bedre å ha syrefaste skroggjennomføreinger enn messing/bronse, men det er en vesentlig prisforskjell.

Skal montere nytt etter epoxypriming til våren og har følgende regnestykke:

Komplett 3 gjennomføringer i syrefast 1669,-

_____________ "_________i messing 644,-

 

Skroggjennomføringene jeg fjernet var fra 1980 og selvfølgelig tæret, men hvordan hadde det vært å kombinere?

Tenker da på syrefaste skroggjennomføringer og messing innvendig.

Jeg er tidligere sveiser og ikke ukjent med problematikken med de 2 metallene sammen.

Da er det jo bare å bytte innvendig om 5-10 år, så kan skroggjennomføringene i syrefast bestå?

Det er jo penga som styrer mye i privatøkonomien også :nonod:

Er det ingen som har prøvd å kombinere?

Hva er event. effekten ved å kople alle gjennomføringer sammen med ledning som strekkes til zink?

Redigert av Keiko ll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ingen som har prøvd å kombinere?

Hva er event. effekten ved å kople alle gjennomføringer sammen med ledning som strekkes til zink?

Skal man kombinere, bør ikke potensialforskjellen i det aktuelle medium overstige 30 mA.

 

Hulda skrev et innlegg for en ukes tid siden og viste akkurat sink og sammenkopling med ledning for elektrontransport. Det fungerer brilliant.

Link to post
Share on other sites

Hva er event. effekten ved å kople alle gjennomføringer sammen med ledning som strekkes til zink?

Jeg har koplet alle messing gjennomføringene mine sammen med ledning til utvendig sinkanode.

Fikk dette anbefalt av båtbyggere. Det ble faktisk anbefalt denne løsningen fremfor gjennomføringer og ventiler i syrefast.

Det ser ut til å fungere utmerket.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har nå fått ut skroggjennomføringen både til toalett og kjølevann. Tror disse har stått i siden 1986.

 

Etter å ha delt dem i to med vinkelsliper syns jeg de ser helt greie ut ikke noe spesielt sprøtt metall eller mye tæring.

Har også oppdaget at "skyveplaten" på ventilen kun er skrudd inn på aksen, så den kan jo egentlig ha "skrudd seg av" og ikke tæret bort som jeg trodde i første omgang.

 

Forøvrig så regner jeg med å montere messing igjen å satse på en utskifting om en 10 års tid.

Med messing så vet man hva man har. etter å ha lest denne pollen så har jeg bare blitt mer usikker på syrefast etc. :rolleyes:

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Selvopplevd historie med messing sluseventiler.

Scene: Forrige båt (Granada 31', -81 mod). Midt i sommerferien, strålende solskinn og flatt vann i en av Ryfylkefjordene. Far (undertegnede) får beskjed om at doen 'ikke virker' fra en av ungene. Setter båten i fri (vi tuslet avgårde i 3-4 knop for motor) og går ned for å undersøke. Riktig nok, dassen er tett (av papir antar jeg), pumpehåndtaket lar seg ikke presse ned. Avløpet stod på 'fri eksos', dvs rett i sjøen.

Tenkte å prøve 'rå makt' metoden før jeg begynte å skru fra hverandre rør og koblinger. La meg på pumpehåndtaket og trykte til.

Der kom det gitt, pumpehåndtaket gikk ned. Pumper et par ganger til, og merker av motstanden (eller mangel på motstand) i pumpa at ikke alt er som det skal være.

En rask titt under sengebunnen i forpiggen avslører at kranhuset har blitt 'sprengt' ut. Gjengene på den store mutteren rundt akslingen på krana har gitt etter. Det fører til et 1 1/2" hull rett ut.

Hadde koniske treplugger i båten etter å ha deltatt i offshore regattaer. River tak i posen med plugger samt hammeren til fortøyningsboltene og stuper uti. Banker i en plugg fra utsiden, som effektivt stopper lekkasjen. Kom inn 40-60 liter vann kanskje. Lenser og fortsetter ferien, med plugg i hullet og uten dass i båten...

 

Tok 'ripetesten' på skroggjennomføringene, og så de var modne for utskifting (lag en solid ripe i messingen. Hvis fargen i bunnen av ripa er brun og ikke 'messing' er det på tide å skifte).

 

Så - ikke tap av hverken båt, helse eller annet av verdi. Men det var egentlig bare flaks.....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Og her er en annen historie fra virkeligheten:

http://www.gnn.gov.uk/Content/Detail.asp?R...58&NewsAreaID=2

 

Random Harvest gikk ned fordi en messing gjennomføring til toilettet sviktet.

- Årsaken var primært avsinking an messing

- Det antaes at dårlig kabelopplegg med elekrolytisk effekt var medvirkende årsak

- Båten sank fordi gjennomføringen var utilgjengelig, slik at det ikke var mulig å plugge

- Gjennomføringen var 16 måneder gammel

- Gjennomføringen i messing var solgt som Bronse

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har lest igjennom tråden her og tenker når jeg ser kranen og det faktum at selve slusa mangler... jeg tror muligens noen har fjernet denne og så gitt beskjed om at en kansje bør skifte pga elde...

 

Har selv opplevd brudd i gjengekransen rundt håndtaket på slusekrane, hvorpå båten fikk masse vann inn.. var heldigvis i båten og fikk stoppet lekkasje siden jeg hadde selve slusa. satte den inn og vips var lekasjen redusert til litt drypping.. på med en slangeklemme og vips var lekkasje stoppet.

 

Slusene på en slik krane forsvinner bare ikke.... det er i massivt messing....

 

Dog er det smart og skifte, har selv ressonert slik som andre i tråden, skifte ca hvert 10 år så må det holde. Min var ca 25år når den røk...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...