Jump to content

Sjekk sjøvannventilen(e)


Mariell

Recommended Posts

Fikk beskjed av tidligere eier at han trodde at stenge krana på sjøvannsventilen var "noe"slitt og at det kanskje var på tide å ta en sjekk eventuelt bytte denne.

Dette er hva jeg fant:

 

Bilde

 

Hele stengeplata er borte. Så det hadde vært liten hjelp å stenge krana her. Det er nok flere år siden denne ventilen har stengt noe som helst

Og dette seilte vi med i hele fjor sommer :nonod:

 

En annen ting:

Har lurt på hvor i all verden vann inntaket til toalettet var. Den ventilen fant jeg etter å ha tatt ut varmtvannberederen og braketten den var festet til nede i motorrommet.. Under alt dette sto den ventilen.

Godt skjermet for det meste og fysiskt umulig å komme til uten at men demonterer i en halv time først. :headbang::headbang:

 

Trodde liksom at ventilene skulle være lett tilgjenglige.

 

Nå blir alt byttet, og jeg får tenke på en litt annet organisering i motorrommet så jeg kan komme til ventilene på en enklere måte.

 

Hele greia var ganske skrmmende, så sjekk ventilene og plassering av disse.

 

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt: har bestemt meg for å bytt skroggjennomføringene under vannlinja samtidig med at gammelt bunnstof fjernes. skrog gjennomføringene finnes i flere ulike kvaliteter: Plast, messing, forkrommet messing, og AISI316 (rustfritt). på en måte tenker jeg at plast må være greit; det er ikke utsatt for galvanisk tæring og det ruster ikke. Den fysiske belastningen på en slik gjennomføring er jo ikke all hverden så plasten skulle jo duge, eller?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det anbefales å være forsiktig med deler av plast pga. fysisk belestning fra ventiler og slanger. Ikke alle plastgjennomføringer er solide nok.

 

Det som er internasjonalt anerkjent er sjøvannsbestandig bronse (ikke messing!!!!) i sjøvann. Syrefast stål burde også være bra.

 

I Norge er det tydeligvis vanlig å bruke messing, som kan stå bra en stund, men ryker etter noen år, gjerne uten forvarsel. Jeg har aldri forstått hvorfor nordmenn, som ellers spanderer mye penger på båt, på liv og død skal spare penger ved å montere livsfarlige skroggjennomføringer.

 

Jeg har også vanskelig for å forstå hvordan båtforretningene kan selge skroggjennomføringer og ventiler uten å vite om det er messing eller bronse de har i hyllene, eller hva slags rustfritt stål de selger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og hvor får man kjøpt bronse gjennomføringer og ventiler ???

Godt spørsmål, som egentlig norske båtforhandlere burde kunne svare på, men saken er at de ikke vet hva de har. Selv får jeg importert båt, og får gjenomføringer og ventiler fra USA.

 

For eksempel WestMarine har bronsedeler.

 

Her er en gjennomføring med kuleventil i bronse, produsert i Taiwan. Ventilen har syrefast kule.

Bilde.

 

 

Her er en "Rolls Roice" i bronse. Ventilen har kule av nylon. Merk dreneringsskruen for å unngå frostsprengning av det innestengte volumet når kuleventilen er stengt. Denne koster over 300 USD, m en den er standard i båten min.

Bilde

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Den så jo unektelig flott ut, men med 5 gjennomføringer som skal byttes blir 7*1500= 10500,- +++ for å få byttet noen skroggjennomføringer :headbang: - det må da være mulig å få til en bra løsning til en pris man kan leve med? Etter det jeg husker var AISI316 kun rustfritt, ikke syrefast - er ikke det riktig?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Den så jo unektelig flott ut, men med 5 gjennomføringer som skal byttes blir 7*1500= 10500,- +++ for å få byttet noen skroggjennomføringer - det må da være mulig å få til en bra løsning til en pris man kan leve med? Etter det jeg husker var AISI316 kun rustfritt, ikke syrefast - er ikke det riktig?

Det går nok an å få rimeligere løsninger, som fremdeles er akseptable.

 

Vetus og Jabsco (blant annnet) har "plast"ventiler og gjennomføringer. AISI 316 (det finnes noen varianter her) går under betegnelsen "syrefast".

 

Det har vært skrevet en masse om ventiler tidligere.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det bedre å ha syrefaste skroggjennomføreinger enn messing/bronse, men det er en vesentlig prisforskjell.

Skal montere nytt etter epoxypriming til våren og har følgende regnestykke:

Komplett 3 gjennomføringer i syrefast 1669,-

_____________ "_________i messing 644,-

 

Skroggjennomføringene jeg fjernet var fra 1980 og selvfølgelig tæret, men hvordan hadde det vært å kombinere?

Tenker da på syrefaste skroggjennomføringer og messing innvendig.

Jeg er tidligere sveiser og ikke ukjent med problematikken med de 2 metallene sammen, men er ikke dette mindre problematisk i luft enn i vann.

Da er det jo bare å bytte innvendig om 5-10 år, så kan skroggjennomføringene i syrefast bestå?

Det er jo penga som styrer mye i privatøkonomien også :nonod:

Link to post
Share on other sites

Den så jo unektelig flott ut, men med 5 gjennomføringer som skal byttes blir 7*1500= 10500,- +++ for å få byttet noen skroggjennomføringer :headbang: - det må da være mulig å få til en bra løsning til en pris man kan leve med? Etter det jeg husker var AISI316 kun rustfritt, ikke syrefast - er ikke det riktig?

Taiwan ventilen er vesentlig billigere uten at jeg kan angi nøyaktig pris. Bronse ventiler blir uansett noe dyrt, men det dyreste er vel kanskje å kjøre rundt med en ventil uten innmat. Da har man betalt for noe man ikke har lenger, og setter liv og helse på spill for småpenger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

igjen; er kverulanten på plass.

Er det mange konkrete saker, der båter har gått ned grunnet dårlige ventiler ? r det noen i det hele tatt ? Ser de på starten av denne tråden, det så ikke bra ut. Men - en erfaren og skeptisk båteier avverget krisen. For - faktum er vel at et overveldende antall av alle fritidsbåter i Norge, har messingdeler i alle skroggjennomføringer ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har misforstått litt, men jeg har da inntrykk av at tæring kan forekomme på syrefast også??

 

Jeg skiftet en messing gjennomføring og ventil på min forrige båt, da sluseventilen hadde sagt takk for seg. Både gjennomføring og ventil så da ut til å være fra da båten var ny, da det ikke viste tegn til at den hadde vært skiftet før. Messinggjennomføringen så fortsatt ut som ny etter 24 år, men når jeg først hadde den ute så skiftet jeg til en ny. Samme sort selvsagt.

 

Jeg regner med at hvis man skifter gjennomføringer hvert tiende år eller så, så burde man være rimelig trygg også med messing. Jeg pleier å ta noen rasp med fila på gjennomføringene hver gang båten er oppe, for å se om metallet er blitt rødlig. Men i følge flere her skulle jeg da være i fare?? Høres skremmende ut, men fullt så svart/hvitt er det vel ikke? Eller?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

igjen; er kverulanten på plass.

Er det mange konkrete saker, der båter har gått ned grunnet dårlige ventiler ? r det noen i det hele tatt ? Ser de på starten av denne tråden, det så ikke bra ut. Men - en erfaren og skeptisk båteier avverget krisen. For - faktum er vel at et overveldende antall av alle fritidsbåter i Norge, har messingdeler i alle skroggjennomføringer ?

 

Suzuki

Er det jeg som er "kverulanten på plass igjen"??

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

igjen; er kverulanten på plass.

Er det mange konkrete saker, der båter har gått ned grunnet dårlige ventiler ? r det noen i det hele tatt ? Ser de på starten av denne tråden, det så ikke bra ut. Men - en erfaren og skeptisk båteier avverget krisen. For - faktum er vel at et overveldende antall av alle fritidsbåter i Norge, har messingdeler i alle skroggjennomføringer ?

 

Suzuki

 

Jeg oppfatter ikke innlegget som kverulerende men tvert om søkende etter etterprøvbar informasjon som kan skille realiteter fra synspunkter, holdninger og oppfatninger skapt og holdt ved like av engasjerte og forutseende småbåteiere.

 

Flott at Suzuki ber om dokumenterbar informasjon.

Link to post
Share on other sites

Ps - for å forklare litt til:

 

ALLE har hørt at messinggjennonføringer er noe dritt

ALLE har hørt at å ha plastbåt ute over vinteren = Pest

ALLE har hørt, at båter med Pest, går det ille med

ALLE har hørt; at DSC = sikkerhet

ALLE har hørt, at to batterier i en bank MÅ være av samme type,

storlek og alder, med samme serienummer.

 

Når jeg ber om dokumentasjon blir det alltid stille. Man behøver da ikke dokumentere disse påstandene. Dette er da noe ALLE vet..

 

Vel: - jeg vet ikke. Derfor spør jeg.

Dessuten stoler jeg bare på det jeg kan se. Ikke det jeg hører...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ps - for å forklare litt til:

 

a) ALLE har hørt at messinggjennonføringer er noe dritt

b) ALLE har hørt at å ha plastbåt ute over vinteren = Pest

c) ALLE har hørt, at båter med Pest, går det ille med

d) ALLE har hørt; at DSC = sikkerhet

e) ALLE har hørt, at to batterier i en bank MÅ være av samme type,

storlek og alder, med samme serienummer.

 

Når jeg ber om dokumentasjon blir det alltid stille. Man behøver da ikke dokumentere disse påstandene. Dette er da noe ALLE vet..

 

Vel: - jeg vet ikke. Derfor spør jeg.

f) Dessuten stoler jeg bare på det jeg kan se. Ikke det jeg hører...

 

Suzuki

a) Det er noe dritt, kun: 1) Hvis messingen ikke er spesielt anriket med sink. 2) Hvis gjengene er skåret så dypt at det kun er 1 millimeter eller så gods igjen i bunnen av gjengepartiet, dette er det skrevet mye om før.

b) Bare tull. Alle tupper ware-fiskebåter i Norge burde hatt plastpest. Sylfiden (min forrige) burde hatt det etter 8 vintre på rad i sjøen. Braktvann halvparten av tiden.

c) Det har ikke Hulda hørt, altså Alle minus 1.

d) Javel?

e) Det har jeg også hørt.

f) Sikker? Har du sett en oksygen noen gang? Jeg her helt sikker på at mange vil fortelle at du bruker et par stykker hver dag.

Link to post
Share on other sites

Ps - for å forklare litt til:

 

ALLE har hørt at messinggjennonføringer er noe dritt

ALLE har hørt at å ha plastbåt ute over vinteren = Pest

ALLE har hørt, at båter med Pest, går det ille med

ALLE har hørt; at DSC = sikkerhet

ALLE har hørt, at to batterier i en bank MÅ være av samme type,

storlek og alder, med samme serienummer.

 

Når jeg ber om dokumentasjon blir det alltid stille. Man behøver da ikke dokumentere disse påstandene. Dette er da noe ALLE vet..

 

Vel: - jeg vet ikke. Derfor spør jeg.

Dessuten stoler jeg bare på det jeg kan se. Ikke det jeg hører...

 

Suzuki

ALLE har lest innlegg på baatplassen om han som skulle demontere intaksventilen, som så helt fin ut. Og plutselig og overaskende brakk ventilen i stykker ved berøring.

ALLE har også lest om ventilene som ikke lot seg stenge, eller hvor hendelen brakk av, sånn uventet.

ALLE har også lest om han som uvitende reiste rundt med en ventil uten innmat.

ALLE har også hørt og lest om avsinking av messing i sjøvann, noe som er vel begrunnet både metallurgisk og i praksis.

 

Jeg stoler på det jeg leser og hører, dersom det virker logisk og er vel begrunnet. Jeg har ikke tenkt å dra på havet med skroggjennomføringer som kan svikte, bare fordi jeg ikke selv har opplevd at de går i stykker, sånn plutselig og uventet.

 

Når dette er sagt, vil jeg legge til at jeg også, som Suzuki, er tilhenger av sunn skepsis og at man ikke uten videre skal godta "det alle vet".

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ps - for å forklare litt til:

 

ALLE har hørt at messinggjennonføringer er noe dritt

ALLE har hørt at å ha plastbåt ute over vinteren = Pest

ALLE har hørt, at båter med Pest, går det ille med

ALLE har hørt; at DSC = sikkerhet

ALLE har hørt, at to batterier i en bank MÅ være av samme type,

storlek og alder, med samme serienummer.

 

Når jeg ber om dokumentasjon blir det alltid stille. Man behøver da ikke dokumentere disse påstandene. Dette er da noe ALLE vet..

 

Vel: - jeg vet ikke. Derfor spør jeg.

Dessuten stoler jeg bare på det jeg kan se. Ikke det jeg hører...

 

Suzuki

 

Utover at det her reises et spørsmål om det faktiske grunnlaget for oppfatninger både blant småbåteiere og forsikringsselskap om båter,

 

omfatter kommentarer også det generelle grunnlaget for våre oppfatninger på mange livsområder.

 

Lenge trodde man at "by pass operasjoner" i hjertet forlenget levelengden - selv om dette ikke er dokumentert.

 

Enda tror man at dyre medisiner rettet mot depresjoner og angst gir vesentlige effekter - selv om kontrollerte studier viser at dette ikke er så enkelt å påvise.

 

Lenge trodde man - og tror - at psykologisk debriefing etter store ulykker gir positive effekter, selv om dette ikke er dokumentert (dels tvert om ifølge Cochrane Library).

 

 

Det synes som om livsløgnene fremdeles er betydningsfulle for livsmeningen vår.

Link to post
Share on other sites

Messing taper seg etter 20-30 år i sjøen. Det skumle med messeing er at det kan se helt fint ut, men likevel oppspist og porøst og knekke ved selv liten påvirkning.

 

Men samtidig er 20-30 års levetid svært bra! Det er ikke mange båter som kjører med hverken orginalmotor eller innredning etter 20-30 år, stort sett er det bare plasten som er den samme.

 

Så hvorfor skal egentlig en skrog-gjennomføring vare evig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...