Jump to content

Før motoren settes i båten


trulte

Recommended Posts

Når det gjelder utveksling har jeg ingen formening. Hvordan kan jeg få sjekket ut dette? Giret har stått på en OM636 på 43 HK i en trebåt på 30 fot. Vil vel kanskje tro at det dreier seg om 2:1 som vel er en standard på slike???

 

Men her må jeg ha hjelp i tilfellet.

 

Hva er f. eks de to "stussene" som står opp på den røde delen?

 

:lol: .. så blank er jeg nemlig...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

.

 

Hva er f. eks de to "stussene" som står opp på den røde delen?

 

:lol: .. så blank er jeg nemlig...

Er rimelig blank jeg og men et gir skal vel ha kjøling i form av vann = Vann inn / ut

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kan noen hjelpe meg med et lite motorpuslespill....? :crazy:

 

Jeg har altså kjøpt motoren som det er bilde av tidligere i tråden.

 

Under fordeleren sitter kontaktene hvor jeg antar at koplingene til intrumentpanel skal sitte (kan sees på bildene...)

 

Instrumentpanelet mitt (pusset ned, og skal males svart igjen som originalt):

 

Bilde

 

Spørsmålet mitt er som følger....finnes det noe "fasit" hvor de forskjellige intrumentene kobles til på den lille "boksen" under fordeleren? Dette instrumentpanelet fulgte med båten, og ikke motoren, men jeg regner med at dette passer til denne motoren...? Bak alle instrumentene/knappene på instrumentpanelet var det festet kabler. Disse har jeg fortsatt. Kan disse brukes eller bør jeg skaffe en SLIK? Kan jo bare bytte kabelsko på de som ikke passer på motorkoplingen eller???

 

Håper dette var forståelig... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hvis du har litt kundskap og elektro så er det enkelt .

:confused: Takk for det svaret ja...... Kunnskap og elektro? Jeg har litt kunnskap om elektro, men lurte på tips til hvordan jeg griper dette an....

 

Hadde jeg visst det hadde jeg ikke spurt..... Alt er enkelt når man kan det.....

Redigert av trulte (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du kan litt om dette så er det bare og sette seg ned og tegne.

 

Starter +

Motorblokk-

Ladelampe

Tenningspluss til Coil Osv

Hvis du tegner litt og legger det inn på BP så er det meste mulig :lol:

Skriv av farger og hva det går til på motoren , mulig jeg har ett skjema som du kan bruke litt av også.

Link to post
Share on other sites

Det instpanelet du har der er det peneste syntes jeg, men det er ikke plass til så mange inst som du ser. Hvis du ønsker fler inst enn kun turtall og temp. ville jeg gått får den pakken du linker til.

 

Hvis du vil bruke det du har, ville jeg kostet på meg å byttet ut kabelstokken fra motor og opp uansett.

Jeg gjorde ikke det og måtte gjøre det om året etter pga kabel til turteller var mer eller mindre irret av over det hele :cryin: Så får du skikkelige kabler til lading også. (legg gjerne en 2,5¤ kabel til coilen også...)

 

Fasit på tilkoplingene har jeg ikke, men det er vel ikke så veskelig å se hvor de går på motoren?

Eller rettogslett ta vekk hele boksen og strekke kabeler direkte så unngår du enda et sted hvor feil kan komme.

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Takk for svar begge to. Jeg er også enig i at det "originale" gamle panelet er det peneste. Skal jo liksom ikke være noe mer fancy i båten min :wink:

 

Hvis ingen andre har konkret informasjon om hva de forskjellige kontaktene i den "boksen" under fordeleren er til, kjøper jeg nye kabler og kommer tilbake med tegning hvis det er noe jeg ikke får til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...