Jump to content

Før motoren settes i båten


trulte

Recommended Posts

Jeg har gått til innkjøp av en Volvo B20. Jeg har tenkt å feste den på en pall e.l. og teste den før jeg setter den i båten. Sjekke drivstofftilførsel, lading osv. Jeg lurer på om det er noen triks og tips i denne forbindelse? For eksempel hvordan det kan lønne seg å rigge til for kjøling av motoren. Den er bygd for saltvannskjøling. Jeg vet ikke hvor mange liter vann som passerer gjennom kjølesystemet hvert minutt sånn ca... Kommer jo selvfølgelig an på temperaturen, men et ca. antall hadde vært kjekt for å finne ut hvordan jeg skal ordne "test-kjøling". Min motorkunnskap er ikke akkurat i særklasse... :crazy::lol: Jeg har ikke fått tak i gear ennå til denne da... Svigerfar sa at det kunne bli problemer med å få startet den når ikke jeg har gear til den.. Noe med at det kunne være vanskelig å få festet selvstarteren... Ikke vet jeg...hehe. (det er lov å komme med tilbud hvis man har gear som an passe til denne til en rimelig penge... :wink: )

Link to post
Share on other sites

Skal kjøre motoren min på pall jeg også, så da skal jeg ha en bøtte med vann med slange til motor så denne suger selv. Også legger jeg en hageslange med tilførsel av vann oppi samme bøtta.

 

Du bør vel få tak i deg ett svinghjulshus så du får festet starter.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har et pentagear til denne, men hvor mye mangler du?

Har du et bilde av treskeverket - gjerne med festene for gear?

 

Mitt er manuelt forøvrig, så om det er hydraulisk du vil ha så er det jo ikke så greit.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skal kjøre motoren min på pall jeg også, så da skal jeg ha en bøtte med vann med slange til motor så denne suger selv. Også legger jeg en hageslange med tilførsel av vann oppi samme bøtta.

Det var noe slikt jeg tenkte, men har aldri gjort det før, så jeg tenkte det var best å spørre.

 

Mulig jeg har et pentagear til denne, men hvor mye mangler du?

Har du et bilde av treskeverket - gjerne med festene for gear?

 

Mitt er manuelt forøvrig, så om det er hydraulisk du vil ha så er det jo ikke så greit.

Jeg har desverre ikke noe bilde ennå, men skal prøve å få tatt det snart. Manuelt er greit for meg. Studentøkonomien innebærer at oppgraderinger kan gjøres senere... :lol: Jeg har komplett motor og marinisering, altså ikke svinghjulskåpe eller gear.

Link to post
Share on other sites

Når min ble testet på palle, måtte der en god del vann til. Drakk som pokker.

Tingene suger fortere enn en tror.

Hadde en brannslange liggene på (ikke på fullt da), slik at der alltid ble fylt på med vann.

Pass på å ikke la vannet gå i retur, da dette gav veldig høy temperatur etterhvert. Ihvertfall skjedde dette hos meg.

 

Her er et bilde

Link to post
Share on other sites

trulte: Skal få tatt et bilde av mitt Pentagear i morgen, og kan du bruke det så blir vi sikkert enige.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skulle ikke være noe problem å feste starteren der såvidt jeg kan se. Når jeg kjørte ferskvann igjenom min aq 170 fylte jeg vann i en mutrer stamp som jeg satte under drevet. Denne hadde jeg en hageslange oppi noe som rakk fint. Har det hvert montert drev på den motoren din??. Vær oppmerksom på at det kan være flere typer akslinger fra motoren og gjenom svinghjulskåpa når du skal kjøpe denne. Dette gkjelder vel muligens i begge ender av den

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt merke til dette med akslingene. Ellers takk for tipset :smiley: Jeg vet ikke akkurat hva som har vært montert på den. Den har i allefall ikke stått med hekkaggregat. Hageslangetrikset kan jeg tenke meg fungerer flott. Jeg skal jo ikke ha den stående og gå i timesvis på den pallen heller... :flag:

Link to post
Share on other sites

Har slitt med sykdom hos min far, men han fant den endelige roen på tirsdag. :(

 

Skal få tatt et bilde av gearet senere i dag, men tror at dette blir feil type kåpe for gearet. men jeg skal se....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei Trulte, har du vurdert å mekke til fittings og rør for lettere å tappe av motoroljen - når du likevel har motoren ute?

Jeg tenker på å koble albu og rør i bunnpluggen og føre røret opp på siden av motoren slik at du kan sette på en pumpe der for å tømme oljen. Blir litt enklere enn å stikke slange ned i peilerøret og pumpe opp derfra.

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder av giret. Tror kanskje det vil passe allikevel?

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Hva tror du, og er det andre som har noen kommentarer?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om du mener det store hjulet med "tenner på" så har jeg det. :) Tok det av sist sommer for å prøve det i annet gir, og har ikke fått satt det tilbake.

 

Men dette kan jeg i det hele tatt lite om. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er det forøvrig noen som har en fornuftig pris/verdi på dette giret?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om du mener det store hjulet med "tenner på" så har jeg det. :) Tok det av sist sommer for å prøve det i annet gir, og har ikke fått satt det tilbake.

 

Men dette kan jeg i det hele tatt lite om. :lol:

Svinghjulet (det med tenner) sitter allerede på motoren til Trulte, men jeg ser at dempeplaten er fjernet.

 

Pris?

Link to post
Share on other sites

Åååå... du mener den med de 5-6 fjærene på? Den har jeg også liggende. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Den passer i alle fall til giret, da det er der den har stått hele tiden. Om den passer til trultes treskeverk vet jeg ikke, men det er kanskje noen som vet?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Den passer i alle fall til giret, da det er der den har stått hele tiden. Om den passer til trultes treskeverk vet jeg ikke, men det er kanskje noen som vet?

Passer demperplaten giret er saken biff. Du tar bare da og sørger for at du har den skikkelig sentrert (tre inn akslingen i demperplata og før dette inn i hullet på svinghjulet så skjønner sdu hva jeg mener) Merk av, borr nødvendig antall hull, gjeng opp og skru fast

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har slitt med sykdom hos min far, men han fant den endelige roen på tirsdag. :(

Kondolerer.

 

Her er noen bilder av giret. Tror kanskje det vil passe allikevel?

Dette ser jo ut til å passe det Vikers. Jeg er også veldig spent på hva noen kan mene at er fornuftig pris på dette. Har noen synspunker?

 

Hei Trulte, har du vurdert å mekke til fittings og rør for lettere å tappe av motoroljen - når du likevel har motoren ute?

Jeg tenker på å koble albu og rør i bunnpluggen og føre røret opp på siden av motoren slik at du kan sette på en pumpe der for å tømme oljen. Blir litt enklere enn å stikke slange ned i peilerøret og pumpe opp derfra.

Ja, jeg har til og med postet en egen tråd om emnet. Ellers takk for tipset. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...