Jump to content

Finn fem feil? Konkret spørsmål om koblingsskjema..


vikers

Recommended Posts

Heisan,

 

Har forsøkt å tegne opp hvordan jeg enklest ser for meg at jeg kobler ting sammen, men er jo ingen lavstrømselektriker.. :crazy: .

 

Hva mangler jeg, og hvor skal det i tilfellet inn?

Kan jeg koble de 2 forbruksbatterier på denne måten?

 

etc. etc...

 

Bilde

 

Helt på jordet her? Kan noen hjelpe meg videre til et skjema som beskriver det behov jeg har?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hmm :crazy::crazy:

 

Det ene jeg stusser over er at det går fra + startbatteri til 'sentral-bryteren' og derfra til starteren. Det er vel uvanlig, ja kanskje umulig med disse bryterne. Så mange tilkoblinger har ikke en slik svitsj som du har tatt i bruk. Hvis du absolut skal ha en sånn svitsj så pleier det vel å gå en + fra hvert forbruksbatteri til svitsjen og derfra videre direkte til sikringsboksen - uten omvei over tenningsnøkkelen etter min ringe oppfatning. Tenningslåsen henger vel også bare i motorkretsen, eller? Du skal vel ikke slå på tenningen for å ha lys i salongen?

 

Hva er de to platene?

Link to post
Share on other sites

Pil fra tenning til sikringsboks er kanskje feil her. Men jeg tenkte at det på noe hadde vært greit å måtte skru tenning for at strøm skal komme. Har 2 sikringsbokser hvor den ene dekker lanterner, belysning, vifter og lensepumper - den andre er den jeg har tegnet inn. Tenker her på å legge inn kjøleskap, ekstra 12 v uttak (tv, pc, radio etc..) ++ Dette gjør at jeg slipper å tenke på at jeg hele tiden må passe strømforbruket, og ikke glemmer å skru av noe = flatt batteri...

 

Platene er noe jeg har i Dorry, og som gjør at jeg får noen + og - punkter som alt mulig kan kobles til uten å måtte bli en stor mengde med kabler inn på ett punkt. Alle lamper f. eks (hvor jeg da har en noe større sikring på denne +-platen), men jeg ser nå at den er tegnet inn før og ikke etter sikring. Minusplater er vel egentlig en jordingsplate ( når jeg sier plater så mener jeg slike plater med tilkoblingspunkter for ledninger)

 

Som sagt - mer eller mindre blank her, men jeg vil røske ut alt gammelt og legge opp nytt med riktige ledninger i rør, og med gode koblinger.

 

Når det gjelder batteridelen, så er de to forbruk her satt opp som felles inn på 2 på switch - start er 1 på switch - switchen har en ledning som skal til starter, og jeg kan da velge hvilke batteri som skal brukes ved start. YTenningsnøkkel gir strøm via switch til starter... Tror jeg ( :crazy: )

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

3 batterier på ca110 ah og en dynamo ?

Nei. :lol:

 

Start er på 75, forbruk er på 2 x 65. Dynamo er på 65 så jeg bør vel få en grei lading på dette?

 

Jeg har ikke behov for så mye, men håper å kunne ha dette oppsettet (i tilfellet 1 dag eller to ekstra i uthavn).

 

Spørsmålet er om jeg kan koble 2 forbruksbatt. på denne måten?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

Har forsøkt å tegne opp hvordan jeg enklest ser for meg at jeg kobler ting sammen, men er jo ingen lavstrømselektriker.. :crazy: .

Ved første øyekast ser det ut til at du har 24V på forbruk og 12 på start. Skal du bruke to dynamoer 12/24V ? Felles jord på start og forbruk ville jeg ikke ha gått for. Større mulighet for flatt startbateri, dersom noen er uheldig, ved å glemme å vri fordelingsbryter over til forbruk. Du nevner heller ikke noe om hvilke motor du bruker - diesel/bensin ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har bensin Albin O411 (40 hk).

 

Så du mener at ved å koble begge forbruksbatterier inn på switch som 2 vil gå ok på denne måten?

 

Nå er det jo ikke det helt store behovet for at startbatteri her, men jeg har et nytt ett, samt ønske om så mye strøm som mulig. :)

 

Men...ved å koble slik som på tegning så er det 12 volt (og ikke 24) ?

 

Løser jeg jordingen ved enkelt å legge jordingsledning fra hvert batteri? Bør denne jordingen til plate, eller holder det med motorblokk - aksel-sjøen? Skal da begge jordinger til blokken?

 

Tror du dette er ok med tanke på dynamo vs batteribank?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette blir vel 24 V slik du har koblet sysaken ? :confused:

Det er det jeg må ha hjelp til. :)

 

Hvordan legger jeg det opp for å få 12 v, men fortsatt 2 batteri inn på en "switchpol"? Er det mulig?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Nu er jawik på dypt vann i kveld. Ved et øyekast virket det som at du hadde koblet dette til 24V. Nærmere ser jeg at du har gjort riktig med bat2-bank mot switch. Grunnen for å skille jord på bankene er kun for å spare motorens jording etc. Ser ut til at du må legge opp til dioder. Tar noe mere tid å finne ut av. Kommer tilbake i morgen med et forslag - dersom ikke baatplassen's kompetente allerede har gitt deg en løsning. Må tegne å forklare og jeg ser hvor du vil hen - bortsett fra plasering av tenningslås.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nei. :lol:

 

Start er på 75, forbruk er på 2 x 65. Dynamo er på 65 så jeg bør vel få en grei lading på dette?

 

Jeg har ikke behov for så mye, men håper å kunne ha dette oppsettet (i tilfellet 1 dag eller to ekstra i uthavn).

 

Spørsmålet er om jeg kan koble 2 forbruksbatt. på denne måten?

Hvorfor 2 stk 65ah på forbruk ?

Hvis du skal bygge alt på nytt så bør du tenke på 1 stk 110ah forbruk 75 ah start så kan du skilde disse med en batteri isolator så du kun lader ett batt av gangen , dette gjør det lettere med tanke på 220 v batt lader / landstrøm og forbruket av reimer i sommer + levetiden på dine børster .

Link to post
Share on other sites

Nu er jawik på dypt vann i kveld. Ved et øyekast virket det som at du hadde koblet dette til 24V. Nærmere ser jeg at du har gjort riktig med bat2-bank mot switch. Grunnen for å skille jord på bankene er kun for å spare motorens jording etc. Ser ut til at du må legge opp til dioder. Tar noe mere tid å finne ut av. Kommer tilbake i morgen med et forslag - dersom ikke baatplassen's kompetente allerede har gitt deg en løsning. Må tegne å forklare og jeg ser hvor du vil hen - bortsett fra plasering av tenningslås.

En tegning som beskriver dette spanderer jeg gjerne en ankerdram på!

 

Og plassering av tenningen er egentlig bare noe som så "lurt" ut i mine øyne.

Dynamo vil kobles til switch ( denne skal da til "Both"??), eller hvordan blir dette riktig?

 

Om du har tid og lyst til en "te-skje forklaring" er jeg veldig takknemlig. Vet at det finnes plenty av tegninger og skjema i databasen, men finner ikke noen som passer meg 100% og da blir det vanskelig for en uvitende kar som meg! :crazy:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

På siste side i dokumentet på denne linken kan du se et "typisk" koplingsskema (med 3 forbruksbatterier)

 

Det er vanlig å paralell-kople sammen 2 forbruksbatterier til en batteribank (fremdeles 12v, men dobbel effekt), og så ha et separat startbatteri som bare er koplet til dynamo og starter, slik at man ikke kan tappe det ved å glemme lyset på...

Redigert av hymer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor 2 stk 65ah på forbruk ?

Hvis du skal bygge alt på nytt så bør du tenke på 1 stk 110ah forbruk 75 ah start så kan du skilde disse med en batteri isolator så du kun lader ett batt av gangen , dette gjør det lettere med tanke på 220 v batt lader / landstrøm og forbruket av reimer i sommer + levetiden på dine børster .

 

Jeg hadde tenkt å skille lading med switch? Det skal fungere tror jeg???? Switch på 1 - så lades Batt 1 ...etc... ??

 

Hadde likssom en idè om at mitt oppsett på forbruk gjorde at jeg kunne bruke de to 65 batterier jeg har som ett på 130 ( :smiley: ). Her tenker jeg også at forbruket trekker da likt fra begge, og at de ikke vil lades så langt ned - men som sagt er jeg grønn her og er glad for alle råd som gis her.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

På siste side i dokumentet på denne linken kan du se et "typisk" koplingsskema (med 3 forbruksbatterier)

...

 

Denne linken var flott. Her var det et godt oppsett - ikke så langt unna hva jeg først tenkte.

 

Så da må de endres litt i min tegning - men ikke "møe"... :lol:

 

Takk du..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å skille lading med switch? Det skal fungere tror jeg???? Switch på 1 - så lades Batt 1 ...etc... ??

 

Hadde likssom en idè om at mitt oppsett på forbruk gjorde at jeg kunne bruke de to 65 batterier jeg har som ett på 130 ( :smiley: ). Her tenker jeg også at forbruket trekker da likt fra begge, og at de ikke vil lades så langt ned - men som sagt er jeg grønn her og er glad for alle råd som gis her.

Du er jo selv inne på den rette løsningen. To 65 bat. fungerer fint i denne sammenheng. Pluss- og minus- skinnene/platene dine gjør det hele lit komplisert. Hvorfor ikke bare bruke kabel her på plusssiden ? Tenningsbryter må være en trepolet. En til start+minus og en til forbruk+minus samt nøytral possisjon. Switch slik du har lagt det opp til med forbruk til 2 og start til 1. Hvorledes jordingen på bensinmotor vil fungere i denne sammenheng må du etterlyse en løsning her på baatplassen.

 

Se forøvrig "hymers" forslag og beskrivelse. Der har du flere alternativer.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Supert jawik! :cheers:

 

Tror jeg har funnet såpass at jeg kan forsøke å strekke noen ledninger i helgen.

 

Når jeg tok over dorry`n i fjor våres, så gjorde jeg ingenting med den elektriske spaghettien - noe som medførte veldig mange stygge gloser gjennom sesongen - men da hadde jeg dårlig tid for å komme på vannet. Nå skal Furuholmen få helt nytt og ryddig opplegg, og Dorry skal stå på land for full renovering og ombygning utfra de mangler jeg oppdaget sist sesong.

 

Men å starte uten en ledning er "skummelt" for en som ikke kan dette.. :lol:

Takk ånder, guder og profeter for baatplassen. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det vil virker 95 % med 3 batteri men 100% med to .

??? Kan du forklare hva du mener med det? Utdype litt?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Dynamoen kan ryke dersom du "switcher" med motoren i gang, glem det opplegget, sats på automatisk ladningskontroll vha rele eller dioder..

Da må du i tilfellet sette bryteren i "0" mens motoren går. Ellers burde det gå bra. Jeg har hatt et sånt system i 17 år på en båt, og i ca 25 år på tidligere båter uten ett problem.

 

Du foreslår relé, og det er veldig bra. Elektrisk sett er det samme løsning (et rele er en elektrisk drevet bryter). Forskjellen er at du ikke trenger å administrere bryteren selv. Kretsen klarer det selv.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

En tegning som beskriver dette spanderer jeg gjerne en ankerdram på!

http://home.tussa.com/jawik/baatplassen/Elektrik1.jpg

 

http://home.tussa.com/jawik/baatplassen/Elektrik2.jpg

 

Elektrik1.jpg

Komponenter og brytere - Grunnstamme.

1 Bateri, 2 Regulator, 3 Dynamo (el. alternator), 4 Starter, 5 Startbryter, 6 Eksos vifte, 7 Motor 4 syl, 8 Coil, 9 Fordeler, 10 Bryter - E.vifte, 11 Hovedbryter, 12 Sikringspanel, 13 Bryter - Tenning, 14 Bryter - Topplanterne, 15 Bryter - Ankerlanterne, 16 Bryter - Styrbord, babord, akter lanterne, 17 Sig Ligter, 18 VHF e.l., 19 Dybde måler e.l. 20 Reservesikring, Ampermeter, 31 Tenning varsellampe, 37-38 Cabin lys e.l.

 

2: Regulator el. Black Box har releer (muligens du kan få tak i en moderne utgave). En negativ kabel fra regulator til dynamo er viktig her, og er muligens ikke en del av - bil type regulator. I denne tegningen må denne kabel være koblet til metall på regulatoren. Hovedbryter slår av hele systemet, også motoren. Gjemt bort kan hovedbryter virke som tyverisikring. Bryter 13 vil lede strøm fra bateri, via sikring, tenningsbryter til coil 8 og motoren. Bryter 10 starter eksosvifte - og må settes igang noen munutter før start. Bryter 5 virker ikke før bryter 10 er på. Dette for å forhindre at motoren startes uten at viften går. Når motoren går kan bryter 10 slås av. Økes turtallet på motoren, vil lampe 31 slukkes.

 

Elektrik2.jpg

Denne tegning viser hvorledes du kan modifisere med ekstra baterier. Her vises et ekstra. Kobler du til flere så framgår det av tegningen hvor dette kobles. (D) er blokeringsdioder til hvert bateri. Anvend helst like baterier til forbruk. Fordelingsbryter i dette system kan nok utføres, men jeg tror du da får problem med startbateri. Det hadde jo vært fint å kunne dra strøm fra forbruksbateri til start. Muligens noen andre på BP har synspunkter rundt dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...