Jump to content

Finn fem feil? Konkret spørsmål om koblingsskjema..


vikers

Recommended Posts

3 batterier på ca110 ah og en dynamo ?

Det går aldeles fint hos meg ja.... 1 stk iskra dynamo 3 stk varta 100ah.

Topper batteriene 1 gang i året før vinter sesong med lader i garagen, ellers klarer dynamoen jobben fint den, og vi bruker batteriene hardt når vi er på tur med mye landligge.

Link to post
Share on other sites

På siste side i dokumentet på denne linken kan du se et "typisk" koplingsskema (med 3 forbruksbatterier)

 

Det er vanlig å paralell-kople sammen 2 forbruksbatterier til en batteribank (fremdeles 12v, men dobbel effekt), og så ha et separat startbatteri som bare er koplet til dynamo og starter, slik at man ikke kan tappe det ved å glemme lyset på...

 

 

 

Jeg har lyst til å hente frem igjen denne lenken som hymer viser til:

 

http://www.skyllermarkspressar.com/infohafte2005.pdf

 

Den er vel verd å lese av medlemmene på BP.

 

Et sentralt råd er viktig dimensjonering av kabler og gode koblinger i hele kretsen, både til batteripolene og til dynamo og til forbrukere.

 

Artikkelen gir en god forklaring på hvorfor kabelsko må trykkpresses på kablene.

 

Videre viser artikkelen til hvorfor det er viktig å kontrollere at hovedbryterne virker bra. Jeg har selv gjennom årene sett mange båter med dårlige hovedbrytere. Ladningen blir deretter.

 

Artikkelen er en typisk salgsartikkel, likevel inneholder den mange praktiske tema som etter mitt skjønn enhver småbåteier bør ha synspunkter på.

 

Det er mange synspunkter i artikkelen jeg ikke deler like reservasjonsløst som forfatterne -l ikevel er artikkelen absolutt leseverdig.

Link to post
Share on other sites

??? Kan du forklare hva du mener med det? Utdype litt?

Når denne tråden startet så var det ikke snakk om batteri isolator.

Teoretisk så lader du kun ett batteri av gangen når man har en slik og de fleste batteri-isolatorene er for 2 batteri men som det kommer fram her så finnes den til 3 batteri også . (Pris ukjent )

 

Hvis man bruker ulike batteri tenker da på alder og amper så er det lett for at man tar livet av ett eller flere over tid hvis man ikke har isolator montert.

 

Når man skal bygge opp alt på nytt så er det lurt og montere ett ampermeter for og se hvor mye du lader og att dynamonen klarer den jobben den er satt til med tanke på børster og reimer .

Link to post
Share on other sites

Da må du i tilfellet sette bryteren i "0" mens motoren går.

 

Er det ikke slik at man på noen brytere kan risikere at det er et "øyeblikk" med ingen kontakt (samme som "0") når man vrir fra f.eks "1" til "1+2", og at dette kan være nok til å ta livet av generatoren dersom man er uheldig?

 

Med en rele-kopling ala den Skyllermark anbefaler så vil generatoren bestandig være tilkoplet minst et batteri (startbatteriet), releet kopler bare inn de andre batteriene i paralell når dynamoen lader...

Redigert av hymer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt:

 

Er det noen som har noe skjema som viser oppkobling når man har både 24v og 12 volt. Dynamo, starter, solinoid, trimplan er 24v og forbruk som stero, kjøleskap (bllir nok lite brukt men er der)litt belysning etc er 12v. Tror min "gamle far nok greier dette men det kan jo være greit med en sikkerhetssjekk hvis det er noen her som har utført dette tidligere.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har bensin Albin O411 (40 hk).

Et spørsmål av ren nyskjerrighet: Hva slags dynamo bruker du? Har selv en albin bensinmotor (O22) og har fått forståelsen av at jeg kun måtte klare meg med dynastarteren (lusne 45 amp) fordi den har spole og børster kapslet inne. En normal dynamo kunne produsere gnister, og dette skal være en farlig kombinasjon med bensinmotor i båt. Er dette riktig? Kanskje det først og fremst har gyldighet på seilbåter hvor motor blir stående lavt under dekk? (større fare for oppsamling av bensindamp??)

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at man på noen brytere kan risikere at det er et "øyeblikk" med ingen kontakt (samme som "0") når man vrir fra f.eks "1" til "1+2", og at dette kan være nok til å ta livet av generatoren dersom man er uheldig?

 

Med en rele-kopling ala den Skyllermark anbefaler så vil generatoren bestandig være tilkoplet minst et batteri (startbatteriet), releet kopler bare inn de andre batteriene i paralell når dynamoen lader...

Det var en flott link med god og relevant informasjon du hadde ovenfor.

Når det gjelder brytere "1+2" har jeg ikke funnet noen som lager brudd i det man skifter fra "1" til "1+2". Tror ikke det er noen som lager slike brytere. Men det er all grunn til å kontrollere bryterne likevel. Har funnet en del som etter hvert har for stort spenningsfall og da er det bare å skifte den.

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden litt:

 

Er det noen som har noe skjema som viser oppkobling når man har både 24v og 12 volt. Dynamo, starter, solinoid, trimplan er 24v og forbruk som stero, kjøleskap (bllir nok lite brukt men er der)litt belysning etc er 12v. Tror min "gamle far nok greier dette men det kan jo være greit med en sikkerhetssjekk hvis det er noen her som har utført dette tidligere.

Hvis motoren er 24 V så går jeg ut i fra att din 12v dynamo er 2 polet 12 V ?

Hvis dette stemmer så må du legge opp til 2 sepp el anlegg i båten med adskilt min og plus ... si ?

Link to post
Share on other sites

Motor og dynamo er 24v

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...