Jump to content

Maritims syn på kvaliteten på dagens elektroniske kart


ok67

Recommended Posts

Den nye Maritimkatalogen dumpa ned i postkassa i dag. Av omtalen på Humminbird 383 cx Combo kartplotter og ekolodd kan man lese at denne kommer ferdig programmert med kart for SørNorge. Kartene kan ikke oppdateres, men det er ikke noe problem i følge Maritim. Sitat: "OBS ! De ferdigprogrammerte kartene kan ikke oppgraderes, men nå er kartene så bra at dette nok ikke blir nødvendig." (min uthevelse)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå synes jeg det tar helt av her. Det er vel ikke alle som med handa på hjerte kan hevde at alle papirkart som ligger i båten er oppdaterte heller :nono: De blir jo ikke ubrukelig av den grunn.

 

Hva koster herligheten? Er den så billig at man bare bytter den ut etterhvert som det kommer nye oppdateringer. Kanskje det blir den nye trenden etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal konfrotere Maritim med denne påstanden på søndag når jeg skal rusle rundt på messa...

 

Det kan jo forøvrig hende at det vil være en nettbasert oppdatering som fungerer på samme måte som vi oppgraderer softwaren på plotterne... Dette medfører at kun endringer i kartgrunnlaget lastes ned og det er jo godt nok det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skal konfrotere Maritim med denne påstanden på søndag når jeg skal rusle rundt på messa...

Du skal se tilbyr at alle som kjøper denne boksen skal få oppgradert kart og programvare regelmessig. :yesnod: Det er da det minste de ut med for å bøte på skaden når de har trykket slike påstander.
Link to post
Share on other sites

Det var vel en litt tankeløs formulering fra Maritim, men ikke mer en det tror jeg. Ut fra noen innspill lurer jeg på om mange har sin private hardisk koblet direkte til plotterboken når de er på sjøen? Hjelp! der er en ny stake - hvor er vi nå?? Er jeg morgengretten :confused:

Nei litt oppgitt. Kysten har i liten grad forandet seg - hvor fantastisk elektronisk utstyr trenger egentlig en fritidsbåtskipper for å bevege seg langs kysten? Jada, jeg har kartplotter også, den fulgte med båten da jeg kjøpte den i Stavanger for to år siden. Jeg hentet båten tidlig i juni og brukte ca 4 dager hjem(Larvik). Jeg hadde også med mine gammle sjøkart fra 1978. Plotteren rammlet ut før Tananger, men det gikk helt utmerket med mine gammle kart - kysten var slik den alltid har vært. Dette er ikke en oppfordring til å bruke dårlige kart, men en oppfordring bruk av visuell navigasjon, se, lytte og lukte og ikke ende opp som instrumentroboter - jeg tar en kopp kaffe - det kurerer vist noe-- :wink:

Link to post
Share on other sites

Uansett om man bruker elektroniske eller papirbasete kart er de "forbruksvare" som bør byttes med ajourførte kart med noen års mellomrom. Terreng forandrer seg nok ikke, men det gjør sjømerker, lykter osv og disse gir viktig informasjon til navigatøren ombord. Spesielt i mørke og i urent farvann er det viktig å kart som er sånn omtrent ajour.

 

Jeg vet ikke hva denne kartplotteren koster, men synes det skurrer hvis det er sant at den ikke lar seg oppgradere med nye kart.

 

Selv om det stadig kommer nye "duppeditter" på markedet, er en kartplotter et instrument som bør vare i minst 10 - 15 år og da holder det ikke med en som ikke lar seg oppgradere.

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg det tar helt av her. Det er vel ikke alle som med handa på hjerte kan hevde at alle papirkart som ligger i båten er oppdaterte heller :nono: De blir jo ikke ubrukelig av den grunn.

 

Hva koster herligheten? Er den så billig at man bare bytter den ut etterhvert som det kommer nye oppdateringer. Kanskje det blir den nye trenden etterhvert.

Bra sagt, JRK. Det samme slo meg. En ting er at jeg bytter papirkartene sjelden (aldri?), en annen ting er jo at de heller ikke oppdares alt for sjelden.

 

Selvsagt ikke det beste at kartene Maritim henviser til ikke kan oppgraderes. Men det behøver jo slett ikke være noen katastrofe heller. Jeg synes de første reaksjonen i dene tråden kanskje var vel kategoriske. Kombinert med en noe klønete formulering fra Maritim.

 

Teknologien utvikler seg fort. Selv har jeg byttet (oppgradert) kartplotter en gang, og i perioden jeg hadde denn første (ca. +5 år?) så jeg ikke behovet for å oppgradere kartene.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er selvfølgelig enig med deg Lasse at de nav. hjelpemidler en bruker er oppgraderte, min frusterasjon går mer på avhengigheten som jeg tror mange blir av elektroniske hjepemidler.

Var det ikke noen som med nesen i kartplotteren greide å ta feil av Tromøysundet og utsiden av Tromøya og knuste båten i land for noe tid tilbake? Nei en trenger ikke et kveldskurs i navigasjon engang, en har da kartplotter!

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kysten har i liten grad forandet seg - hvor fantastisk elektronisk utstyr trenger egentlig en fritidsbåtskipper for å bevege seg langs kysten? [...] Jeg hadde også med mine gammle sjøkart fra 1978. Plotteren rammlet ut før Tananger, men det gikk helt utmerket med mine gammle kart - kysten var slik den alltid har vært. [...]

Nei, det er ikke så mye elektonisk utstyr du trenger, men det er nokså vesentlig med oppdaterte kart. Kysten endrer seg faktisk. Sjømerker og lykter er særdeles viktig for sikker navigasjon, og de er ikke som trafikkskilt du bare kan forholde deg til etter hvert som de dukker opp. Sjøkabler, kraftledninger som luftsspenn og broer blir etablert, endret eller fjernet. I tillegg kommer det faktisk nye målinger og rettelser i eksisterende kart.

 

Å skryte av at man seiler med gamle kart er på linje med å pisse på elektriske gjerder. Det gir deg kanskje et kick, men det imponerer egentlig ingen. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jippi!

Nå slipper jeg å skaffe nye kartCD'er hvert år.

Jeg slipper også å kjøpe nye papirkart.

Skulle jeg banke på et skjær, er det bare å henvise til Maritim.

Det regner jeg med at forsikringselskapet har forståelse for.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg bytter ikke kart og kartbrikker hvert år, men mer enn 3 år for kartbrikkene går det ikke. Og papirkartene byttes nok ut hvert 5. år. De oppdaterer jeg imidlertid manuelt med blyant for mine områder dersom en stake eller lykt endres.

 

Og med efs'er (både for norske og svenske) farvann liggende på nettet, er det ikke store jobben.

 

Du finner norske efs'er her: http://www.statkart.no/efs/

Og de svenske finner du her: http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____2865.aspx

 

Lars H.

(som foretrekker å gå på den siden av en stake der det er vann nok!)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig liten sans for den form for sitatbruk som brukes mye her på forumet, hvor en klipper ut noen linjer som passer til ens egne komentarer. Det er en for øvrig lite velsett debattform i pressen, og redaktører har blitt meldt inn til pressens faglige utvalg ved slike hendelser

(neida, jeg har ingen planer :smiley: ).

Ang. strømgjerdepissing, det har jeg lite forhold til, men kunne det ikke tenkes at noen er så bra kjent på områder av kysten at seiler trygt uten kart i siktbar vær? Jeg lurer på er om plottergenerasjonen av båtfolk har mulighet for å oppleve det. En ser også en tendens av "microsoftifiering" av elektronisk utsyr, dvs. når det når en alder på 5-6 år kan det ikke lenger brukes pga ny softeware.

Link to post
Share on other sites

Jippi!

Nå slipper jeg å skaffe nye kartCD'er hvert år.

Jeg slipper også å kjøpe nye papirkart.

Skulle jeg banke på et skjær, er det bare å henvise til Maritim.

Det regner jeg med at forsikringselskapet har forståelse for.

Hvor tar du det i fra..... :eek:

Når har Maritim skrevet/sagt at du ikke trenger å kjøpe nye papirkart... siden en henger ut firma med en slik påstand så har du sikkert dekning for det formoder jeg...

 

Selv om jeg har alskens hjelpemidler ombord i båten så fritar det nok ikke meg fra det ansavret som ligger en skipper... Ser heller ikke poenget å skaffe nye kart hvert år med mindre de oppdateres for mitt omrdåe hvert år.... men nye kart ved oppdatering er jo en grei regel...

 

Synes slike ikke innlegg blir for tåpelige jeg da...

 

Redigert for skrivefeil

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvor tar du det i fra.....

Tja. Disse elektroniske kartene skal jo etter sigende være basert på de enkelte lands trykte sjøkart. Så dersom man hevder at de elektroniske kartene nå er bra nok og ikke trenger oppdatering, ja da hevder man jo også at bakgrunnsmaterialet allerede er godt nok.

Det vil jo si at et kart jeg kjøper til neste år vil være helt likt det jeg kjøper i år.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ang. strømgjerdepissing, det har jeg lite forhold til, men kunne det ikke tenkes at noen er så bra kjent på områder av kysten at seiler trygt uten kart i siktbar vær?

Joda, enkelte steder er jeg såpass lommekjent og ferdes såpass hyppig at jeg sjelden ser på kartet når jeg er i båten. Likevel tar jeg alltid med kart som en ren refleks når jeg skal ut i småbåt, i tilfelle det gode været tar en pause eller noe skulle skje. Jeg har vokst opp med at lokalt kart er slått opp på en vegg i hytta, både på fjellet og ved sjøen, og foreldre som forventet at man sa i fra hvor man har tenkt seg på tur. Det er blitt en god vane.
Link to post
Share on other sites

Hei på dere,

Slike formuleringer i katalogen skal vi fange opp og fjerne senest i siste korrektur og logikksjekk. Vi bør unngå halvkompetent svada i katalogen vår, men det hender vi glipper når superlativene sitter litt for løst i begeistringen over å få nye gadgets i hendene. :blush:

 

Enkelt sagt: Humminbird'en er MYE kart og maskin for pengene, ulempen er at kartene ikke kan oppdateres. De som ønsker å oppdatere kartene hvert år bør ikke kjøpe denne, mens de som uansett ikke kommer til å oppdatere på en stund her kan kjøpe en veldig rimelig pakke. Vi har begge alternativer for salg, og vår oppgave er å informere korrekt slik at kundene gjør sitt eget gode valg.

 

Takk for alle kommentarene, både de saklige kompetente og de andre, vi tar de med oss inn i neste katalogprosess.

 

Vennlig hilsen

Øyvind

MARITIM

Link to post
Share on other sites

...

Takk for alle kommentarene, både de saklige kompetente og de andre, vi tar de med oss inn i neste katalogprosess...

Hei Øivind, takk for profesjonell, rask og ryddig tilbakemelding. Tipper alle de andre her mener det samme. :smiley:

 

Bare en kommentar / tips til at du tar dette med deg videre til neste katalogprosess (som vel er en liten stund til)... Nettsiden deres har samme ordlyd - den lar seg sikkert endre på kortere varsel.

 

Hilsen Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å si at papirkart er forbruksmateriell er vel litt drøyt. Over flere 10 års perioder kan det være lite og ingen forandringer på lange kyststrekk. Det går også fint som Lars sier å oppgradere kartene av og til, en kan også få oppdatering fra kartverket.

 

Når det gjelder oppgradering av brikker konstantere jeg at min noe eldre men dyre Simrad plotter ikke godtar de nye C-mapMAX brikker. De tidligere brikke C-mapNT var mer en god nok, men nå skal jeg pådyttes C-map MAX, som viser leia i ulike perspektiv, som fra verdensrommet(satelitt) i flyperspektiv og til slutt i fugleperspektiv samt over?-zoomig for å kunne telle fjærsteiner. Dette må jo være renhekla id..., jeg er vel f.... ingen skrikende svartbakk som trenger å se leia fra luften, eller?

Hva med krabbeperspektivet, å se leia fra havets bunn. Det blir vel neste oppgradering,

C-map CRABB!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...