Sjøtummel Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Å si at papirkart er forbruksmateriell er vel litt drøyt.Faktisk ikke, men jeg sliter antagelig mer på mine i en åpen cockpit enn dem som kan kose seg med et stødig kartbord under tak. EFS er også organisert så ryddig at det ikke tar så mye tid å rette gamle kart dersom du bare bruker et par kartblad. Gamle slitne kart er også gode nok til å planlegge turene, bare navigasjonen går etter oppdaterte kart. Likevel, bruk av blyant og viskelær sliter litt på kartene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Ja de slites i cockpiten, det er vel hovedgrunnen til mine kartfornyelser. Men er det bare snakk om en ny stake her og der eller en ny fyrkarakter er vel knapt nødvendig å kjøp nye kart, slik jeg ser det. Krapyl, takk for tipset, jeg prøvde faktisk i sommer å få en ny brikke ned i Danmark, men det var kul umulig, de hadde bare C-mapMAX, og det gikk ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Siden tittelen nevnte kvaliteten på elektroniske kart. Det er ikke alltid papirkart forvalter den store og hele sannhet heller. (Men det er det vel forbudt å si siden det ikke er den oppleste og vedtatte sannhet). Den til venstre er ARCS. Skannede kart. Altså samme kartet som papirutgaven. Den til høyre er NT+PC. Altså vektorkart. Begge systemene ble kjørt i paralell. Den "Boulder" på 1.2 m. som ARCS viser finnes ikke. NT+PC er så godt som korrekt. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Feil i papirkart. ja det kan det være så det holder til tider. I min tidlig Navstar/GPS-tid hadde jeg noen ah-opplevelser, ved kombinasjon av unøyaktige papirkart og slarkene koordinater. Kartene ble jo også oppmålte lenge for satelittenes tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Ja de slites i cockpiten, det er vel hovedgrunnen til mine kartfornyelser. Men er det bare snakk om en ny stake her og der eller en ny fyrkarakter er vel knapt nødvendig å kjøp nye kart, slik jeg ser det.Hvordan skal du kunne navigere på fyr karakterer hvis det som står i kartet er feil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Hvordan skal du kunne navigere på fyr karakterer hvis det som står i kartet er feil?Da må man vel slå opp i Norsk fyrliste (som man selvsagt retter fortløpende i følge EFS). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Da må man vel slå opp i Norsk fyrliste (som man selvsagt retter fortløpende i følge EFS). Ja visst? Den siste utgaven av Norsk Fyrliste ble meg bekjent trykket i 2004. På strekningen Stavanger - Bergen må være kommet minst 100 av de nye, belyste "hurtigbåtmerkene" siden den gangen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Fyrliste Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Belyst lei for hurtigbåter mellom Stavanger og Bergen har vel sin forhistorie. Da jeg tidlig på sommeren i 2004 seilt fra Stavanger til Larvik konstanterte jeg lite forandriger på sjømerker bortsett fra fargekodingen. Ett unntak var innseilingen til Kragerø fra sør, ett virvar av staker, her møtes to leier i et slags veikryss. Har senere også seilt inn her med kartplotter, selv da kan det være forvirrende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 24.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Ser det er en del kritiske bemerkninger til Nitendonavigasjon her, men det er vel ingen tvil om at Nitendonavigasjonen har gjort navigeringen mye enklere for de aller fleste. Poenget er vel bare at man er kjent med og inneforstått med hvilke begrensninger som ligger i slike systemer, og ikke minst at kartene er bra. Å navigere etter basekartet som ofte kan ha en nøyaktighet på 50-100m og som ikke viser noen informasjon om hva som er under vannet er dømt til å gå gæli om man ikke er ekstremt godt kjent i farvannet man ferdes i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 (redigert) Ja visst? Den siste utgaven av Norsk Fyrliste ble meg bekjent trykket i 2004. [...] Ja visst, men jeg burde kanskje spandert et (blir mye retting med gamle kart) Redigert 24.Mars.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.