Jump to content

Maritims syn på kvaliteten på dagens elektroniske kart


ok67

Recommended Posts

Å si at papirkart er forbruksmateriell er vel litt drøyt.

Faktisk ikke, men jeg sliter antagelig mer på mine i en åpen cockpit enn dem som kan kose seg med et stødig kartbord under tak. EFS er også organisert så ryddig at det ikke tar så mye tid å rette gamle kart dersom du bare bruker et par kartblad. Gamle slitne kart er også gode nok til å planlegge turene, bare navigasjonen går etter oppdaterte kart.

 

Likevel, bruk av blyant og viskelær sliter litt på kartene.

Link to post

Ja de slites i cockpiten, det er vel hovedgrunnen til mine kartfornyelser. Men er det bare snakk om en ny stake her og der eller en ny fyrkarakter er vel knapt nødvendig å kjøp nye kart, slik jeg ser det.

 

Krapyl, takk for tipset, jeg prøvde faktisk i sommer å få en ny brikke ned i Danmark, men det var kul umulig, de hadde bare C-mapMAX, og det gikk ikke.

Link to post

Siden tittelen nevnte kvaliteten på elektroniske kart.

Det er ikke alltid papirkart forvalter den store og hele sannhet heller. (Men det er det vel forbudt å si siden det ikke er den oppleste og vedtatte sannhet).

 

BildeBilde

 

Den til venstre er ARCS. Skannede kart. Altså samme kartet som papirutgaven.

Den til høyre er NT+PC. Altså vektorkart. Begge systemene ble kjørt i paralell.

Den "Boulder" på 1.2 m. som ARCS viser finnes ikke. NT+PC er så godt som korrekt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Feil i papirkart. ja det kan det være så det holder til tider. I min tidlig Navstar/GPS-tid hadde jeg noen ah-opplevelser, ved kombinasjon av unøyaktige papirkart og slarkene koordinater.

Kartene ble jo også oppmålte lenge for satelittenes tid.

Link to post

Ja de slites i cockpiten, det er vel hovedgrunnen til mine kartfornyelser. Men er det bare snakk om en ny stake her og der eller en ny fyrkarakter er vel knapt nødvendig å kjøp nye kart, slik jeg ser det.

Hvordan skal du kunne navigere på fyr karakterer hvis det som står i kartet er feil?
Link to post

Belyst lei for hurtigbåter mellom Stavanger og Bergen har vel sin forhistorie. Da jeg tidlig på sommeren i 2004 seilt fra Stavanger til Larvik konstanterte jeg lite forandriger på sjømerker bortsett fra fargekodingen. Ett unntak var innseilingen til Kragerø fra sør, ett virvar av staker, her møtes to leier i et slags veikryss. Har senere også seilt inn her med kartplotter, selv da kan det være forvirrende.

Link to post

Ser det er en del kritiske bemerkninger til Nitendonavigasjon her, men det er vel ingen tvil om at Nitendonavigasjonen har gjort navigeringen mye enklere for de aller fleste. Poenget er vel bare at man er kjent med og inneforstått med hvilke begrensninger som ligger i slike systemer, og ikke minst at kartene er bra. Å navigere etter basekartet som ofte kan ha en nøyaktighet på 50-100m og som ikke viser noen informasjon om hva som er under vannet er dømt til å gå gæli om man ikke er ekstremt godt kjent i farvannet man ferdes i.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...