Jump to content

Solbriller

Frivakten

Recommended Posts

F.eks. har Ray-Ban ett dusin polaroid-modeller og har i 2006-kolleksjonen ytterligere fire nye modeller. Så hvis man skal være riktig så hipp (hupp?) så er det pilotbriller med polaroid som ruler :cool:

Etter en øyeskade MÅ jeg ha gode solbriller og når jeg er på sjøen eller kjører bil er synet det aller viktigste. Og det er stor forskjell på briller.

Det med redusert syn i forb. med kartplotter var interessant. Noen flere som har samme erfaring.

Polariserte glass i solbriller kan redusere sikt på noen "display" på instrumenter digitale klokker mobiltelefoner etc. Du kan også oppleve skygger og farvemønster i gjennom laminerte bilvinduer siden plastfilmen i laminatet kan gi en viss polarisasjon av lyset enkelte plasser. Men på sjøen må vel en polarisert brille være ypperlig siden egenskapen nettopp er å redusere lysrefleksjon fra vannrette flater.

Rayban har som regel god finnish på innfatning, og et veldig godt polarisert glass, med polariseringsfilteret (som alltid er i plast) laminert mellom 2 mineralske glasslag. Det gjør dem ripesterke. Eneste ulempen er tyngden, kjøper du en slik brille med plastinnfatning må du passe på at brillen sitter godt på nesen siden disse ofte ikke har justerbare neseputer.

Ellers finnes det mye fine solbriller som er lettere og derfor bedre til aktivt bruk. Selv liker jeg oakley.

Denne er min favoritt: "monsterdog" :cool:

Bilde

Solbriller med rødt/brunt glass gir mye bedre kontraster en blå/sorte glass. Så sa en optikker sist jeg kjøpte påsettbare solbrilleglass til mine briller. Jeg har altid før brukt blå/sorte glass, men ble overtalt til å kjøpe rød/brune, og kontrastene blir mye bedre og tydeligere.

Har "påhengere" av den blå-sorte utgaven; Skal prøve den brune ved første anledning. Takk for hintet ok67 :smiley:

"LITT" OT kanskje: Dama på den linken du oppgav har den lengste HALS jeg har sett...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Men det spiller vel ikke så stor rolle om man kjøper Oakley, Roy-Bjarne eller originale Harley-Davidson briller, så lenge de er ce-godkjente. De verner jo like godt mot UV-stråler uansett. Det går vel mer på smak og behag om man betaler 69,50.- eller 1690,50.-. Noen marginale kvalitetsforskjeller er det vel, men beskyttelsen er jo der uansett. :cool:

Men det spiller vel ikke så stor rolle om man kjøper Oakley, Roy-Bjarne eller originale Harley-Davidson briller, så lenge de er ce-godkjente. De verner jo like godt mot UV-stråler uansett. Det går vel mer på smak og behag om man betaler 69,50.- eller 1690,50.-. Noen marginale kvalitetsforskjeller er det vel, men beskyttelsen er jo der uansett. :cool:

Når du er på vannet er forskjellen mellom polarisert og ikke polarisert, med eller uten CE merking, som natt og dag. Du tror det ikke før du ser det.

Forøvrig kjøpte jeg Polaroide solbriller i Strømstad i sommer, med brune glass, og det var en fryd for øyet. Man kan jo beskue mang en vakker hals og andre edlere deler bak mørke solbriller må vite :cool:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

• 1 år senere...

Har brukt Rayban solbriller siden 2002 og har "brukt opp/rotet bort" tilsammen 2 par, det jeg har nå er kjøpt i 2004, men begynner å bli litt slarkete... det kan vel tenkes at noe av årsaken er at de ligger å slenger over alt, i jakkelommer, pc vesken, i båten, bilen osv. Knallbra brikker, og kjøper nok et nytt par eller to til sommeren... koster rundt en 1000 lapp +/- ..

De jeg har er ganske buet og følger skallen på en fin måte, et must når man kjører sykkel med halvhjelm

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Når det gjelder solbriller til sjøss er det faktisk ikke nødvendig med polaroide briller. Det som er det beste av alt er briller med en skikkelig antirefleksbehandling. Polariserte briller er et billigere alternativ til en skikkelig antirefleks coating av glassene. Selv har jeg brukt Roy-Bjarne (Ray-Ban) briller med blå grå glass og Oakley med brune glasser. Har var desidert Oakley brillene med brune glasser best.

Men, så har vi Rolsen av solbriller da. Og jeg mener det helt seriøst, ingen over og heller ingen ved siden. Zeiss sine solbrilleglass er de beste som finnes og de leveres i tre mørkhetsgrader. De er brunlige i fargen og fremhever kontraster på en fabelaktig måte. Det lyseste glasset mener jeg å huske kalles "fun" og det er laget for livet på sjøen. Det finnes også et glass som er laget for bilkjøring og heter "road", litt mørkere enn "fun" Selv om disse oppleves veldig lyse føler man ikke solen generende. Glassene leveres også løst og tilpasses den infatning man måtte ønske seg.

Hvor mange har ikke opplevet å måtte lette opp solbrillene for å se på noe som er i skyggen? De fleste vil jeg tro. Og dette er noe som har irritert meg med mine Oakley briller som liksom skal være så fantastisk. Med Zeiss brillene slipper man dette, man glemmer rett og slett at man har solbrillene på nesen.. litt skummelt med dyre briller.. :wink:

Er man en rotekopp som duller vekk solbrillene så kjøp ikke zeiss. Er du der i mot av den typen som har et par solbriller i 10 år før du er uheldig å tråkke på dem så er de vel verdt pengene.

Jeg har et par zeiss briller som egentlig er laget for golfspilling i overskyet vær med flatt lys. Jeg kjøpte dem for å bruke dem som skytebriller og disse brillene har blitt mer og mer med meg på tur med båten i tillegg til å være fast følge på skytebanen. Disse brillene er mer orange i glassene og er kansje noe lys for å være en solbrille, men med caps på knollen går det fint. Fargenyanser i vannet som varlser om at det er grunnt fremtoner seg veldig godt med alle brillene fra Zeiss. Dette høres kansje litt for godt ut til å være sant. Men solbrilleglassene i fra Zeiss ble for noen år siden kåret til verdens beste solbrilleglass. Og Zeiss er jo kjennt for å være ledende på optikk.

Som mye annet er vel valg av solbriller preget av smak og behag, men jeg er ihvertfall veldig fornøyd med Oakley Gascan med paranoide glass:

oakley.jpg

Pluss: Behagelig å se gjennom (ikke for mørke), spesielt på sjøen. Sitter veldig godt, selv med aktivt båtliv. Pen design (veldig subjektivt :).

Minus: 1400,- er litt dyrt (1000,- uten paranoia), men jeg forsvarer det med at de alltid oppbevares i etui og burde vare noen år. De er også litt trange, sannsynligvis mest fordi jeg er ganske tjukk i hauet, bokstavelig talt.

Serengeti er de beste solbrillene jeg noen gang har hatt, men vær oppmerksom på at Brillemafiaen kjører med ekstrem avanse på dem i Norge, jeg kjøpte nye for 2 år siden etter å ha slitt ut mitt forrige par (tok 8 år), men jeg kjøpte fra USA til ca 30% av Norsk pris!!

Har du en bra/seriøs nettbutikk i USA å anbefale?

Buster X med Yamaha 70

Har mistet mine Ray-Ban med paranoide glass og har hittil ikke funnet maken.

Har noen anbefalinger om gode solbriller for bruk i båt?

Heisan Krisida Magni.

Jeg ser det er Ray-Ban du hadde og siden du bor i Akershus vil jeg få anbefale en optiker som har meget godt utvalg i Ray-Ban. Samtidig er det faktisk Optikere bak skranken, ikke skoleungdom !

Liens Optiske

Prøv dem, her får du skikkelig faglig hjelp av folk med fagkunnskap !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Etter å ha mistet, ødelagt flere par dyre solbriller så begynte jeg å kjøpe solbriller på Nille for 19.90,- - 39.90,- .

Her har jeg et godt utvalg i båten med gule, oransje, røde, grønne, blå osv.osv. glass fordi det er stor forskjell i hva som virker best i forskjellig lys. Noen ganger er de røde/gule gode, mens andrte ganger er de blå supre.

Jeg ser ingen grunn til å betale 1000,-vis for et par som vil fungere noen ganger , når et par hundrelapper på Nille gir meg et arsenal med briller for ethvert behov. :cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Vi er alle forskjellige Vikers. Skal jeg vite hvor jeg har solbrillene til en hver tid samt ikke miste de må de koste noen kroner. Kjøpte derfor to par Ray-Ban for noen år siden. Ett par som egner seg til soling, dvs de dekker minimalt av ansiktet og ett par som virkelig dekker, til bruk når man har behov for å se godt i vanskelige forhold. For min del ble det Ray-Ban med glass-linser når behovet for å se god er stort og Ray-Ban med plast-linser når det er mindre behov for å se, men man ønsker et par som er lette på nesen samt slipper solen til i det meste av ansiktet og i tillegg er bedre enn alt som er å oppdrive av billig-briller.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...