Jump to content

Solbriller

Frivakten

Recommended Posts

M.h.p. Solbriller:

Farge på glassene: Gule, røde og orange glass vil gjerne fungere godt i flatt lys /overskyet vær. Teorien er at det er overvekt av lys fra den blå delen av spekteret ved overskyet vær. Gule/røde glass stopper blått lys og man opplever at slike glass er kontrasthevende. I sterkt solskinn vil slike glass ofte oppleve som for lyse.

Polariserte glass: Flere leverandører leverer glass som er polariserte. Ved mye reflekser i vannoverflaten vil polariserte glass være til stor nytte, også ved bilkjøring, lav sol og våt asfalt vil man sette pris på polariserte glass.

Tradisjonelle solglass har gjerne mørkebrune glass eller grønngrå glass. Teorien er vel at disse skal stoppe omtrent like mya lys i hele det synlige spekteret, men brune vil nok stoppe mer lys i den blå delen av spekteret. Det er en smakssak hva en foretrekker, men en solbrille som skal brukes på sjøen bør etter min mening ha glass som stopper 80-90 %av lyset. Det høres m ye ut, men det er normalt på valige solglass.

CE merking / UV beskyttelse / pris: De aller fleste (sol)briller i dag har plastlinser. Plast er i seg selv et materiale som stopper uv ganske bra. Derfor vil stort sett alle bensinstasjon og nillebriller tilfredstille CE kravet, og man kan være rimelig trygg på at de stopper uv godt nok. Det er mange andre kvaliteter som avbildningskvalitet, ripefasthet, passform, mekanisk styrke OSV som gjerne vil være dårligerer på en "billig" brille enn en dyr, men m.h.p. evnen til å stoppe UV lys kan man stort sett være trygg når brillen er CE merket.

Det finnes et utall kvlitetsmerker på markedet, kjøper man hos en optiker vil man stort sett få god kvalitet. Personlig ville jeg ikke kjøpt Dolche & gabbana, Armani, Hugo Boss eller Versace eller andre motemerker. Ikke fordi at de er dårlige briller, men fordi man betaler svært mye for selve labelen. Ray Ban, Oakley, Serengeti, Polaroid, Killer Loop er merker som er kjente som brillemerker og og klesmerker. Jeg mener man får mer for pengene når man kjøper slike briller.

De aller fleste optikere kan lage solbriller med styrke til deg. Det kjøre ofte kampanjer slik at man kan få slike for 500-1000 kr. Jeg er enig med de som hevder at Zeiss lager svært gode solglass. En vil nok ikke oppleve å få disse på tilbud så ofte, men om man investerer i en brille med Zeiss glass burde man få briller som er gode å se gjennom, også over tid.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Hehe mange som er opptatt av merkevarer her ja . Mitt råd er : Kjøp merkevarer med tydelig påskrift Ray-Ban og glem å ta av prislappen.

:flag:

http://www.solbriller24.no/billige-solbriller.php

Nå er nok ikke Ray-Ban noe merke å briefe med, men det er den eneste produsenten jeg kjenner til som leverer briller med glass og ikke plast. Dette er selvfølgelig tungt på nesa, men gir langt bedre holdbarhet og langt klarere syn. Hadde jeg vært optatt av merket skulle jeg nok valgt briller signert av en eller annen stor moteskaper, Dior er jo ett av merkene som damene løper etter å kjøpe....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Kjøpte meg fiskebriller på Biltema for et års tid siden. Fungerer glimrende både i bilen og båten men har jo ikke akkurat noe design å briefe med men det gjør ikke meg noe, snarere tvert i mot :lol:

26-461_l.jpg

Kr 139.- er jo ikke så ille heller. Verdt prisen synes nå jeg.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Mitt råd er : Kjøp merkevarer med tydelig påskrift Ray-Ban og glem å ta av prislappen.

Hva er poenget med dette da? Tror du at du at andre ser opp til deg når du bruker Ray-Ban med prislappen på??? På meg så virker dette noe lettere komisk, men du står selvsagt fritt til å gjøre dette om du føler deg bedre av den grunn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Vedr. fiskebrillene fra Biltema så kjøpte jeg også slike i fjor.

Opplevde dem som like gode som mine 15 år gamle ikke-polariserte Ray Ban.

Av kjente (og dyre) merker er det nevnt Ray Ban, Serengeti, Zeiss, Oakley etc.

Det er også nevnt at det er mye å spare på å kjøpe briller fra USA.

Kan noen anbefale et egnet amerikansk nettsted?

Buster X med Yamaha 70

M.h.p. Solbriller:

*snip* , men en solbrille som skal brukes på sjøen bør etter min mening ha glass som stopper 80-90 %av lyset. Det høres m ye ut, men det er normalt på valige solglass.

Så da havner man på.. mørke glass... grønn/sort

Kjøpte meg fiskebriller på Biltema for et års tid siden. Fungerer glimrende både i bilen og båten men har jo ikke akkurat noe design å briefe med men det gjør ikke meg noe, snarere tvert i mot :lol:

26-461_l.jpg

Kr 139.- er jo ikke så ille heller. Verdt prisen synes nå jeg.

Gjorde det samme og ahr vært veldig fornøyd med disse. Sitter godt også.Glassene riper fort i lommen med nøkler o.l

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Så da havner man på.. mørke glass... grønn/sort

Tja,.... det blir ofte det, Ray Ban's standard mineralske glass i mange år "G15" er et glass med 15 % lystransmisjon og skal etter sigende være grått (G15 = grey 15), selv om jeg mener det er grågrønt. Det leveres imidlertid masse glass i brune farger også som som stopper 85% av lyset. Det som etter min mening er vikitg er at man unngår slike lyse "cafebriller". Om en ønsker grå eller brune glass er en smakssak, jeg ville nok personlig valgt noen brune glass, men det er som sagt bare basert på personlig preferanse. Ideélt sett ville jeg ha hatt en to tre ulike briller til ulike forhold, men det er jo en annen sak...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Alle, absolutt alle, plastglass blir ripete ved mekanisk påvirkning, noen lettere enn andre men likevel. Plast er ikke ripefast :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Ingen som vet om et bra nettsted for brillekjøp i USA?

Jeg kjøpte et par solbriller på ebay.com senest i går, og nettbutikken til dem jeg kjøpte av, er amerikansk og heter Digitalsnail.

Tenkte først å sende lenken, men det er jo ikke så enkelt siden man må være innlogget selv :smiley:

Er jo enkelt å opprette en ID om man ikke har fra før.

Men de har altså en solbrillebutikk på ebay, og du kan kjøpe direkte derfra, eller bli med på en budrunde som jeg gjorde :smiley:

"We carry a broad selection of Late Fashion eyewear for men and women. Our sunglasses are guaranteed to make heads turn. Although our product is "priced for eBay" we back up every item sold with a warranty. We offer our customers a piece of mind ordering from us."

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

• 2 uker senere...
Gå inn på www.blublocker.com Har selv et par slike, og har "sett lyset" :cool:

Jeg måtte bare bestille en av disse. Fikk de i dag og de har et veldig behagelig lys. Ikke mye sol i Oslo for øyeblikket, så den foreløpige prøvekjøringen er noe begrenset.

Betalte forøvrig 129,60,- inkl. porto gjennom Ebay, så veldig dyr var de ikke :)

Her er en auksjon til $20, jeg fant en til $15:

Auksjon på EBay

Betalte forøvrig 129,60,- inkl. porto gjennom Ebay, så veldig dyr var de ikke :)

Når man handler fra ebay, er det jo ofte portoen som er dyr, og selve tingen er skikkelig billig :smiley:

Jeg fikk mine e-bay-briller i postkassen i går (har nevnt dem i et tidligere innlegg her).

Ene paret kostet meg $ 0,84 og det andre $ 1,25, pga at man fikk en dollar i avslag når man kjøpte mer enn et par.

Frakten kom på $ 19, og totalt ble det ca 112,- NOK :smiley:

xl_0609.jpg

xl_0104.jpg

Redigert av submiss (see edit history)

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...