Lingefan Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Selv bruker jeg RayBan ofte. "Paranoide" glass er det også tror jeg. Veldig fornøyd med de. Men skal man over 50 knop bør man vel ha noe som ikke har så mye åpning på siden. Skal man se tøff ut så passer de veldig bra ;-b Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Snekker'n Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Snekker'n Postet idag 10:35 Ser at et par av innleggene fra 2006 anbefaler røde/brune glass fremfor grå/blå. Er dette gjengs oppfatning, eller er det varierende erfaringer også her? Noen som har erfaringer om glassene skal være røde/brune eller grå/blå? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Hallaron Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 M.h.p. Solbriller: Farge på glassene: Gule, røde og orange glass vil gjerne fungere godt i flatt lys /overskyet vær. Teorien er at det er overvekt av lys fra den blå delen av spekteret ved overskyet vær. Gule/røde glass stopper blått lys og man opplever at slike glass er kontrasthevende. I sterkt solskinn vil slike glass ofte oppleve som for lyse. Polariserte glass: Flere leverandører leverer glass som er polariserte. Ved mye reflekser i vannoverflaten vil polariserte glass være til stor nytte, også ved bilkjøring, lav sol og våt asfalt vil man sette pris på polariserte glass. Tradisjonelle solglass har gjerne mørkebrune glass eller grønngrå glass. Teorien er vel at disse skal stoppe omtrent like mya lys i hele det synlige spekteret, men brune vil nok stoppe mer lys i den blå delen av spekteret. Det er en smakssak hva en foretrekker, men en solbrille som skal brukes på sjøen bør etter min mening ha glass som stopper 80-90 %av lyset. Det høres m ye ut, men det er normalt på valige solglass. CE merking / UV beskyttelse / pris: De aller fleste (sol)briller i dag har plastlinser. Plast er i seg selv et materiale som stopper uv ganske bra. Derfor vil stort sett alle bensinstasjon og nillebriller tilfredstille CE kravet, og man kan være rimelig trygg på at de stopper uv godt nok. Det er mange andre kvaliteter som avbildningskvalitet, ripefasthet, passform, mekanisk styrke OSV som gjerne vil være dårligerer på en "billig" brille enn en dyr, men m.h.p. evnen til å stoppe UV lys kan man stort sett være trygg når brillen er CE merket. Det finnes et utall kvlitetsmerker på markedet, kjøper man hos en optiker vil man stort sett få god kvalitet. Personlig ville jeg ikke kjøpt Dolche & gabbana, Armani, Hugo Boss eller Versace eller andre motemerker. Ikke fordi at de er dårlige briller, men fordi man betaler svært mye for selve labelen. Ray Ban, Oakley, Serengeti, Polaroid, Killer Loop er merker som er kjente som brillemerker og og klesmerker. Jeg mener man får mer for pengene når man kjøper slike briller. De aller fleste optikere kan lage solbriller med styrke til deg. Det kjøre ofte kampanjer slik at man kan få slike for 500-1000 kr. Jeg er enig med de som hevder at Zeiss lager svært gode solglass. En vil nok ikke oppleve å få disse på tilbud så ofte, men om man investerer i en brille med Zeiss glass burde man få briller som er gode å se gjennom, også over tid. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Noflow Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 har et par ray ban jeg brukte hele sommeren... men på sensommeren klarte jeg å tråkke på de... var gode de brillene ;) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Hehe mange som er opptatt av merkevarer her ja . Mitt råd er : Kjøp merkevarer med tydelig påskrift Ray-Ban og glem å ta av prislappen. http://www.solbriller24.no/billige-solbriller.php Nå er nok ikke Ray-Ban noe merke å briefe med, men det er den eneste produsenten jeg kjenner til som leverer briller med glass og ikke plast. Dette er selvfølgelig tungt på nesa, men gir langt bedre holdbarhet og langt klarere syn. Hadde jeg vært optatt av merket skulle jeg nok valgt briller signert av en eller annen stor moteskaper, Dior er jo ett av merkene som damene løper etter å kjøpe.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
SveinHa Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Kjøpte meg fiskebriller på Biltema for et års tid siden. Fungerer glimrende både i bilen og båten men har jo ikke akkurat noe design å briefe med men det gjør ikke meg noe, snarere tvert i mot Kr 139.- er jo ikke så ille heller. Verdt prisen synes nå jeg. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sydvesten Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Mitt råd er : Kjøp merkevarer med tydelig påskrift Ray-Ban og glem å ta av prislappen. Hva er poenget med dette da? Tror du at du at andre ser opp til deg når du bruker Ray-Ban med prislappen på??? På meg så virker dette noe lettere komisk, men du står selvsagt fritt til å gjøre dette om du føler deg bedre av den grunn... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Snekker'n Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Vedr. fiskebrillene fra Biltema så kjøpte jeg også slike i fjor. Opplevde dem som like gode som mine 15 år gamle ikke-polariserte Ray Ban. Av kjente (og dyre) merker er det nevnt Ray Ban, Serengeti, Zeiss, Oakley etc. Det er også nevnt at det er mye å spare på å kjøpe briller fra USA. Kan noen anbefale et egnet amerikansk nettsted? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
KenBjork Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 M.h.p. Solbriller: *snip* , men en solbrille som skal brukes på sjøen bør etter min mening ha glass som stopper 80-90 %av lyset. Det høres m ye ut, men det er normalt på valige solglass. Så da havner man på.. mørke glass... grønn/sort Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Boywonder Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Hva er poenget med dette da? Tror du at du at andre ser opp til deg når du bruker Ray-Ban med prislappen på??? Tror du bet rett på agnet der, sydvesten. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Pjolter Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Kjøpte meg fiskebriller på Biltema for et års tid siden. Fungerer glimrende både i bilen og båten men har jo ikke akkurat noe design å briefe med men det gjør ikke meg noe, snarere tvert i mot Kr 139.- er jo ikke så ille heller. Verdt prisen synes nå jeg. Gjorde det samme og ahr vært veldig fornøyd med disse. Sitter godt også.Glassene riper fort i lommen med nøkler o.l Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Hallaron Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Så da havner man på.. mørke glass... grønn/sort Tja,.... det blir ofte det, Ray Ban's standard mineralske glass i mange år "G15" er et glass med 15 % lystransmisjon og skal etter sigende være grått (G15 = grey 15), selv om jeg mener det er grågrønt. Det leveres imidlertid masse glass i brune farger også som som stopper 85% av lyset. Det som etter min mening er vikitg er at man unngår slike lyse "cafebriller". Om en ønsker grå eller brune glass er en smakssak, jeg ville nok personlig valgt noen brune glass, men det er som sagt bare basert på personlig preferanse. Ideélt sett ville jeg ha hatt en to tre ulike briller til ulike forhold, men det er jo en annen sak... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
LALUNA II Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 (redigert) Glassene riper fort i lommen med nøkler o.l Altså da er ikke tekst i artikkelen helt god fra biltema :Ripefaste, polariserende spesiallinser med 100 % UV-beskyttelse og antirefleks som skåner øynene Redigert 21.Mars.2008 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
SveinHa Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Alle, absolutt alle, plastglass blir ripete ved mekanisk påvirkning, noen lettere enn andre men likevel. Plast er ikke ripefast Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Snekker'n Svart 22.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2008 .....Det er også nevnt at det er mye å spare på å kjøpe briller fra USA. Kan noen anbefale et egnet amerikansk nettsted? Ingen som vet om et bra nettsted for brillekjøp i USA? Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Figaro Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 (redigert) Ingen som vet om et bra nettsted for brillekjøp i USA? Gå inn på www.blublocker.com Har selv et par slike, og har "sett lyset" Redigert 23.Mars.2008 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
tom-ass Svart 23.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2008 Solbriller får jeg på jobben. De kalles vernebriller og det står 3M på de! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
tigern73 Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Jeg har tro på disse fra Dirty Dog, de har modeller som flere her etterspør. Polariserte glass og noe greier som gjør at vannsprut preller av. Har sett de tilsalgs i enkelte sportsbutikker rundt om. Har ikke kjøpt de selv ennå, men jeg lar det stå til og går for disse Dirty Dog Curl 2 Wetglass Brown Polarised Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 (redigert) Ingen som vet om et bra nettsted for brillekjøp i USA? Jeg kjøpte et par solbriller på ebay.com senest i går, og nettbutikken til dem jeg kjøpte av, er amerikansk og heter Digitalsnail. Tenkte først å sende lenken, men det er jo ikke så enkelt siden man må være innlogget selv Er jo enkelt å opprette en ID om man ikke har fra før. Men de har altså en solbrillebutikk på ebay, og du kan kjøpe direkte derfra, eller bli med på en budrunde som jeg gjorde "We carry a broad selection of Late Fashion eyewear for men and women. Our sunglasses are guaranteed to make heads turn. Although our product is "priced for eBay" we back up every item sold with a warranty. We offer our customers a piece of mind ordering from us." Redigert 24.Mars.2008 av submiss (see edit history) Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
JanS/EIR Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Bruntonede RayBans har fulgt meg i over ti år, både i bil og båt og i syden, fungerer meget bra. Men både (-- reference to evil site removed --) og vikers har gode poeng her da................... mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Thorlyn Svart 24.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2008 Selv så bruker jeg ikke andre briller enn Silhouette sine. Minimal art serien med polariserte glass. De er lagd av Titan og knekker ikke og er lette som fjær. Grunnen til og velge disse er at dem merkes ikke når man har dem på og klemmer ikke inn mot tinningen eller nesa. Ikke spesielt billige men... Jeg kan ikke bruke andre typer SILHOUETTE Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
baatsman Svart 25.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2008 På sjøen bruker jeg upolariserte Ray-Ban briller. Dette pga at instrumentene blir mørke med polariserte briller. De ligger fast i båten. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Svolværpostei Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Gå inn på www.blublocker.com Har selv et par slike, og har "sett lyset" Jeg måtte bare bestille en av disse. Fikk de i dag og de har et veldig behagelig lys. Ikke mye sol i Oslo for øyeblikket, så den foreløpige prøvekjøringen er noe begrenset. Betalte forøvrig 129,60,- inkl. porto gjennom Ebay, så veldig dyr var de ikke :) Her er en auksjon til $20, jeg fant en til $15: Auksjon på EBay Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Fikk meg noen morsomme solbriller på siste Washington-tur. De var helt gratis (gave) og av merket Wiley-x. Det fulgte med nakkestropp, brillehus og 4 ekstra glass. De er godkjent av det Amerikanske forsvaret og benyttes av USMC/Navy Seals, Recon, Special Forces osv. Nå skal vi se hvor lenge de klarer seg på Finnmarkskysten... Sitér dette innlegget Link to post
submiss Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) Betalte forøvrig 129,60,- inkl. porto gjennom Ebay, så veldig dyr var de ikke :) Når man handler fra ebay, er det jo ofte portoen som er dyr, og selve tingen er skikkelig billig Jeg fikk mine e-bay-briller i postkassen i går (har nevnt dem i et tidligere innlegg her). Ene paret kostet meg $ 0,84 og det andre $ 1,25, pga at man fikk en dollar i avslag når man kjøpte mer enn et par. Frakten kom på $ 19, og totalt ble det ca 112,- NOK Redigert 2.April.2008 av submiss (see edit history) Sitér dette innlegget How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson submiss blog Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.