Jump to content

Trådløst internett - Helgøysund Marina


6921

Recommended Posts

Denne uken har vi installert trådløst internett på Helgøysund marina (WLAN). Hastighet er i dag 2Mb. Det vil være gratis å benytte seg av denne tjenesten. Innen kort tid vil også Web kamera være på plass ( se www.helgoysund.no). Vi ønsker alle sammen velkommen til Helgøysund marina :lol:

Gratulerer.

 

To spørsmål:

 

1) Hvem har tatt initiativ til dette og drifter det?

 

2) Hva er rekkevidden.

 

 

Jeg var i Kielerfjorden sist sommer og ble imponert over at det var trådløs nettdekning i hele fjorden.

 

Lurer på om noe tilsvarende vil skje i Oslofjorden?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Rekkevidden på WLAN er hele marinaen og litt til. Vi foretok noen "kjappe" målinger og fant fort ut at signalene rakk over hele sundet. Det er vi som driver marinaen som har installert Wlan og det er vi som skal drifte det. Vi fikk hjelp til selve installasjonen og oppsett av access punkt.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer.

 

To spørsmål:

 

1) Hvem har tatt initiativ til dette og drifter det?

 

2) Hva er rekkevidden.

Jeg var i Kielerfjorden sist sommer og ble imponert over at det var trådløs nettdekning i hele fjorden.

 

Lurer på om noe tilsvarende vil skje i Oslofjorden?

Det er WLAN-dekning i store deler av oslofjorden (men det koster selvsagt penger).

Problemet i området er forøvrig at det er voldsomt mye forstyrrelser fra forskjellige andre radiosignaler i spesiellt indre oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Flott tilbud! Gratis W-lan er virkelig et eksempel til etterfølgelse.

 

Også flott hjemmeside, hvor det bl.a. framkommer at også havneavgiften er gratis i denne marinaen.

 

Men jeg hadde problem med å finne ut hvor Helgøysund Marina ligger i kongeriket. Det fant jeg ikke informasjon om på marinaens hjemmeside, men derimot på en tysk web-side:

Link to post
Share on other sites

Vi har de siste årene hatt lite problem med "fyll og spetakel" Vi har ryddet opp i dette problemt!! ( noen personer er ikke velkommen til Helgøysund Marina og har fått klar beskjed om det) I fjor var dette ikke noe problemer i det hele tatt. Vi ser at stadig flere barnefam. kommer inn til oss og de tilbakemeldingen vi fikk i fjor var positive. Jeg tror at dette problemt henger igjen da dette var et problem før. Vi har også som du ser på vår hjemmeside aktiviteter for barne fam. og dette ønsker vi å utvide i år.

Link to post
Share on other sites

Det høres fint ut. Seilte dessverre forbi Helgøysund sommeren 2005 pga. tidligere dårlige erfaringer. Siden stedet ligger så fint til, kan det hende at vi skal gi det en sjanse til. :sailing:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Men jeg hadde problem med å finne ut hvor Helgøysund Marina ligger i kongeriket. Det fant jeg ikke informasjon om på marinaens hjemmeside, men derimot på en tysk web-side:

 

Svaret var kanskje nærmere enn du tror? Se her.

 

Med WLAN blir det høyst sannsynlig anløp også av Hangarskibet i år.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Svaret var kanskje nærmere enn du tror? Se her.

 

Med WLAN blir det høyst sannsynlig anløp også av Hangarskibet i år.

Takk for tipset. Ja - hvorfor skal man gå over bekken etter vann? (Jeg foretok et raskt google-søk, og da var det den tyske siden som først kom fram).

 

Min eneste kommentar til denne utmerkede havnebeskrivelsen av Helgøysund Marina her på baatplassen, er følgende opplysning helt nederst:

Dette innlegget har blitt endret av Skipper_Worse: 26.08.05 22:33

Burde det ikke vært endret også i dag, med ny informasjon om at her får man tilgang på gratis W-LAN?

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært en idé at man på båtplassen samlet en oversikt over gjestehavner med WLAN, som et limt tema, el. evt en oversikt et annet sted?

For de av oss som har med oss lettmatroser, etter hvert stigende i gradene til 1. styrmenn, som får abstinens med mer enn 24 timer uten MSN-kontakt med sine venner :headbang: , vil det å lokke med gjesthavner med WLAN utvilsomt kunne bidra til å øke harmonien i familien. :flag:

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Vi har de siste årene hatt lite problem med "fyll og spetakel" Vi har ryddet opp i dette problemt!! ( noen personer er ikke velkommen til Helgøysund Marina og har fått klar beskjed om det) I fjor var dette ikke noe problemer i det hele tatt. Vi ser at stadig flere barnefam. kommer inn til oss og de tilbakemeldingen vi fikk i fjor var positive. Jeg tror at dette problemt henger igjen da dette var et problem før. Vi har også som du ser på vår hjemmeside aktiviteter for barne fam. og dette ønsker vi å utvide i år.

 

Hei.

Ok, da blir det nok turer på meg og familien også . :seeya:

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært en idé at man på båtplassen samlet en oversikt over gjestehavner med WLAN, som et limt tema, el. evt en oversikt et annet sted?

Det er en utmerket idé.

Og de havnene som tilbyr gratis W-LAN burde jo få en ekstra markedsføring her.

 

For det burde jo være et brukerkrav, at når man betaler for å ligge i en marina - så burde W-LAN være gratis.

 

Flere og flere hotellkjeder går nå over fra betalt W-LAN tjeneste til gratis W-LAN tjeneste for sine kunder. De har innsett at det er viktig i et konkurransepreget marked. Og hotellgjestene er jo kunder som stort sett ikke har et sikkerhetsmessig behov for å sjekke væremeldinger m.v. Derfor burde gjestehavner som innfører betalingsbaserte W-LAN tjenester bli fortalt at dette ut fra et kundeperspektiv er for dårlig.

 

Kostnadene ved å etablere gratis W-LAN er beskjedne. Men allikevel så virker det som om flere marinaer (i godt samarbeid med grådige teleselskaper) ser på W-LAN forbindelse som en ekstra inntektsmulighet - og ikke som en selvsagt kundeservice.

 

Ja til gratis W-LAN i alle marinaer!

Link to post
Share on other sites

Det er WLAN-dekning i store deler av oslofjorden (men det koster selvsagt penger).

Problemet i området er forøvrig at det er voldsomt mye forstyrrelser fra forskjellige andre radiosignaler i spesiellt indre oslofjord.

Dreier dette seg om "indre" Oslofjord?

 

Jeg har ikke merket noen W-LAN signaler i området fra Drøbakk til Færder sist sommer, enda jeg har kjørt der ganske mye. Jeg har ikke sett på mottagersignalene hele tiden og kan selvfølgelig ha gått glipp av registreringer. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde signaler eksempelvis på Bolærne.

 

Det er en utmerket idé.

Og de havnene som tilbyr gratis W-LAN burde jo få en ekstra markedsføring her.

 

For det burde jo være et brukerkrav, at når man betaler for å ligge i en marina - så burde W-LAN være gratis.

 

Flere og flere hotellkjeder går nå over fra betalt W-LAN tjeneste til gratis W-LAN tjeneste for sine kunder. De har innsett at det er viktig i et konkurransepreget marked. Og hotellgjestene er jo kunder som stort sett ikke har et sikkerhetsmessig behov for å sjekke væremeldinger m.v. Derfor burde gjestehavner som innfører betalingsbaserte W-LAN tjenester bli fortalt at dette ut fra et kundeperspektiv er for dårlig.

 

Kostnadene ved å etablere gratis W-LAN er beskjedne. Men allikevel så virker det som om flere marinaer (i godt samarbeid med grådige teleselskaper) ser på W-LAN forbindelse som en ekstra inntektsmulighet - og ikke som en selvsagt kundeservice.

 

Ja til gratis W-LAN i alle marinaer!

 

Jeg mener at jeg fikk W-LAN gratis tilkobling følgende steder sist sommer:

 

Horten gjestehavn

Fredrikstad gjestehavn (i kanalen)

Strømstad gjestehavn

 

 

I Danmark og Tyskland er W-LAN bygd ut ganske bra i havnene, men der må det betales for tilknytningen. I begge landene betraktes internett som et konkurransefortrinn. Jeg har både benyttet betalingsordningene og mitt eget "Mobilt kontor" fra Telenor. Mobilt Kontor kan knapt brukes til noe annet enn å lese tekst, eksempelvis via VPN-klient og server på egen arbeidsplass.

Link to post
Share on other sites

Sætre marina har også trådløst nettverk som et prøveprosjekt. Bendik har overtatt min gamle trådløse router. Hvis rekkevidden ikke når ut over hele bryggen vil dette rette seg etter hvert.

Også på Sætre marina er nettverket gratis for marinaens gjester.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sætre marina har også trådløst nettverk som et prøveprosjekt. Bendik har overtatt min gamle trådløse router. Hvis rekkevidden ikke når ut over hele bryggen vil dette rette seg etter hvert.

Også på Sætre marina er nettverket gratis for marinaens gjester.

 

Hvordan er det på Tofte og Holmsbu?

Link to post
Share on other sites

Dreier dette seg om "indre" Oslofjord?

 

Jeg har ikke merket noen W-LAN signaler i området fra Drøbakk til Færder sist sommer, enda jeg har kjørt der ganske mye. Jeg har ikke sett på mottagersignalene hele tiden og kan selvfølgelig ha gått glipp av registreringer. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde signaler eksempelvis på Bolærne.

Ja, er indre oslofjord det er snakk om.

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært en idé at man på båtplassen samlet en oversikt over gjestehavner med WLAN, som et limt tema, el. evt en oversikt et annet sted?

Vi har allerde en avdeling for gjestehavner. Hvis man legger til WLAN i emnetittelen bør vel det løse saken?

Si ifra dersom noen av de som ligger der han wlan så skal jeg rette tittelen.

Skal også legge inn info om dette i "Les før du poster".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...