Jump to content

Vestlandsbåt - kombibåt


skorpo

Recommended Posts

Etter fem år med blanda erfaringer med ein kalesjebåt har leiinga i reiarlaget løyvd ein halv million kroner til kjøp av ein kombibåt, eller ein vestlandsbåt, som eg ser mange kallar båttypen.

 

Eg har meldt tilbake at om vi doblar beløpet, er det mykje å velje i på bruktmarknaden. Men med tolmod dukkar det kanskje opp noko vi har råd til. Og den dagen bør det handlast raskt.

 

Difor, mens eg leitar og ventar, spør eg dei som har prøvd desse båtane om råd.

 

Eg vil ha:

Eit triveleg styrhus med god utsikt, også for 3-5 passasjerar.

Marsjfart minst dobbelt av dei 6-7 knop snekka gjer.

Mulegheit for overnatting for to personar.

Sjødyktigheit for heilårsbruk.

Lasteplass slik at eg kan føre varer over fjorden.

 

Og så vil eg ha ein god båt.

 

Nokon som kan gi råd? Når eg søkjer på på netter skriv eg NB, Tobias, Viknes - bør eg utvide vokabularet?

Link to post
Share on other sites

Ok, du ønsker en litt mindre.... Ja da er både NB750 og Viknes 770 gode alternativer. Begge er produsert på vestlandet og er fortsatt i produksjon. Røffe båter som tåler en støyt. Viknes har den karakteristiske fronten på overbygget som skiller de fra andre båter. Ser du får ikke is på fontrutene på de. Bllir og automatisk med volum inne i båten på de. Her har det litt med smak og behag å gjøre. Endel fruer vil ikke se slike båter med rutene "feil" vei........

Tror du kan og få kalesje over akterdekket til begge. Meget greit å ha om sommeren hvis det skulle komme en reinskyll eller to. Mang en morgenstund under kalesjen med avis og kaffe (uten mygg)har blitt starten på en perfekt dag... Når høsten kommer vaskes den lett med en klut og lagres tørt.

Skal du skille de fra hverandre må du nok selv ombord og se hva du og familien faller for.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange råd og forslag. På bruktsidene på nettet finn eg fleire av dei nemnde båtane. Nokre er best på innreiing, andre er best på fart - og kanskje er atter andre mest sjødyktige.

 

Men i dag tapte forslaget om båttur for eit betre forslag om skitur på fjellet.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Du bør få med HUI. Riviera som den nå heter bygger på HUI skroget, men byttet navn for en del år tilbake.

 

Ikke mange til salgs nå, men HER er en. Det er en solid og god sjøbåt med bra plass.

 

Ser du skriver at du har tenkt på 7-8 m båt. HUI er jo litt større (9m), men gir deg jo da også mye mer båt. Vil du ha nyere båt i prisklassen som du nevner (500`-600`++) så må du nok imidlertid velge en mindre, f.eks NB 750, Norcraft eller andre. NB 820 er også bra, men litt dyrere enn det du tenkte å gi tror jeg.

 

Har selv hatt NB740 (samme som NB 750, men modifisert noe).

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NB 820 combi så får du en båt med alt du trenger. Ikkje er prisen så gale heller.

Her er noen bilder: http://www.action-photo.no/player/nbmarine...r_nbmarine.html

og her http://www.harstadmarina.no/side.asp?S=20

Med 3-5 personer ville jeg gått for NB820 Sport. 60 cm lengre cabin i denne enn NB820 Combi, som har tilsvarende mer uteplass. Selvsagt en avveining. Sports-utgaven har utrolig god ståhøyde innvendig, over 190 unntatt forcabin. Den har til gjengjeld ikke stikkøye, som den andre har.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg har ein saga 29 som eg er veldig fornøyd med.Ser att du ser på litt mindre båter.Eg handla båt i fjor sommer og da såg eg også på ein del saga 26.Dette trur eg er eit bra alternativ til deg.Dei får du fra 500 000-800 000.Dei marsjar greitt på 15-19 knopp.

Link to post
Share on other sites

Ja så sannelig har de sluttet å lage NB 750'en er det noen som vet hvorfor? Markedet som forsvant, eller?

Sakset frå NB Marine sin hjemmeside

 

Populariteten til båten har vært stor i hele perioden, men årsproduksjonen ble nedadgående da NB 820 ble lansert i 1999. Totalt har det blitt produsert ca. 300 båter, og den siste skal leveres i november 2005.

 

Mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

Ja så sannelig har de sluttet å lage NB 750'en.....

De to siste av denne modellen - NB750 - ble levert til hver sitt medlem i min båtforening (Søndre Kråkerøy Båtforening) i fjor høst.

 

Her er den ene...... innefrosset! :rolleyes: Han, (båteieren) er nå blitt medlem i "Stolpekjørernes forening" - en forening i foreningen....... :lol:

Bilde

 

redigert for tyrkleif......

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Mitt forslag? DENNE her! Noe gammeldags, kanskje? Men ENES 25 er en solid Vestlandsbåt. Selger opplyser: "Marsfart 10-11 kn. Maks fart 13-14 kn"

 

Pris: 299.000,-

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Eg kjøpte ein Viknes 750. :flag:

Dette er ikkje nokon stor båt, men det er ein båt vi greier å handtere - både når det gjeld navigering og økonomi.

 

Eg skal legge inn eit bilete og og info i erfaringsdatabasen etter kvart.

 

Båten kom med hurtigruta midt på natta. Eg fekk ein av mannskapet med meg i båten då krana løfta oss over bord, og han gav meg eit 30 sekund lynkurs mens vi køyrde til kai. Då morgonsola stod opp, for eg på min første tur over fjorden - turen var som ein rus. På andre sida venta familien, alle var nøgde, båten var fin.

 

Neste dag køyrde eg til småbåthamna for å montere ny fortøying. Og kom knapt til lands. I den gamle snekka var finmanøvrering aldri noko problem. No opplevde eg at ein frisk landvind tok styringa. Kona sprang på framdekket med båtshaken og drog oss til lands. Men skal det ikkje gå an å manøvrere ein slik båt aleine?

 

Då vi kom heim, vart Båtplassen god trøyst. Eg las at andre enn meg hadde opplevd det same, og at øving skulle til. Og sidan har eg brukt helgene på å øve. Meister er eg ikkje blitt enno, langt i frå, men det går framover. Sist helg kom vinden frå ein ny kant inne i hamna, då kjente eg meg som ein nybegynnar på nytt.

 

Problemet med desse båtane er at dei har grunn kjøl og lite ror. Difor må båtføraren spille på lag med vinden, ikkje mot den, spesielt når farta er låg.

 

I open sjø er båten kjempegod. 1. mai kryssa eg fjorden i stiv til sterk kuling frå søraust. Det var ikkje andre småbåtar å sjå, men med vinden skrått forfra var båten svært god i sjøen. Ingen av passasjerane opplevde noko ubehag (eg køyrde sakte, rundt 7 knop, vanleg marsjfart er 16-17).

 

Enno er det mange utfordringar - eg skal lære meg å bruke GPS'en, eg må bli meir kjent med motoren - og alt er lystbetont.

 

Men på jobben trur eg folk er blitt bra lei all båtpraten min .... :sleep:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...