Jump to content

Erfaring med simrad RD68 VHF


Mr Muscle

Recommended Posts

Jeg kjøpte denne hos Seatronic, en rimelig VHF som fungerer helt greit, og var enkel å koble opp mot GPS'en.

 

Klippet fra deres nettsider:

 

Bilde

SX 35 DSC

Brukervennlig og avansert VHF med GMDSS/DSC klasse D. Kompakt enhet med sprutsikkert håndsett. Radioen har multikanal mottak som gjør at du alltid har kontakt med "digital" nød og oppkallskanal 70. SX 35 DSC VHF har alfanumerisk tastatur på håndsettet og tilkobles GPS via NMEA slik at fartøyets posisjon sendes ut ved en eventuell distress-sending.

Sender på 1 og 25W.

kr: 2 480.-

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte denne hos Seatronic, en rimelig VHF som fungerer helt greit, og var enkel å koble opp mot GPS'en.

 

Klippet fra deres nettsider:

 

Bilde

SX 35 DSC

Brukervennlig og avansert VHF med GMDSS/DSC klasse D. Kompakt enhet med sprutsikkert håndsett. Radioen har multikanal mottak som gjør at du alltid har kontakt med "digital" nød og oppkallskanal 70. SX 35 DSC VHF har alfanumerisk tastatur på håndsettet og tilkobles GPS via NMEA slik at fartøyets posisjon sendes ut ved en eventuell distress-sending.

Sender på 1 og 25W.

kr: 2 480.-

Jeg kommer til å gå for denne! Bra sender og motaker. Og prisen er bra i tilegg. Hvis jeg ikke får noe spesial tilbud når jeg tar VHF kurset da....

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Simrad RD68 i over to år nå og er godt fornøyd med den bortsett fra en ting. Skal du endre default innstillingene, bl.a. alarmtiden for manglende input fra GPS, må den til Simrad forhandler/service verksted. Slik min er nå, går alarmen og kanalvelgeren hopper automatisk over til kanal 16 hver halvtime hvis VHF'en er på og GPS'en er slått av. Noe irriterende, spesielt når det heller ikke går ann å koble bort alarmen. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har også Simrad RD 68, har hatt den i ca. 2 år. da kostet den ca. 5500,- med hånd sett.Synes håndsett er bedre p.g.a. støy rundt deg. Viss den koster 3500,- i dag , har den gått betydelig ned i pris, selv om min pris var med hånd sett. :smiley:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post
Share on other sites

:confused: Tror du snakker om en annen VHF, Suzuki.

 

Det har du helt rett i; jeg tenkte på RT64. RD68 har IKKE roterende kanalvelger, desverre.

 

Jeg erter på meg halve forumet, men jeg sier det allikevel; kjøp ikke av de helt billigste VHF ene. Støyinnslag, modulering, høyttalerkvalitet; jo det ER forskjell på de ulike merkene.

 

ICOM M421 er et annet alternativ. Har ikke testet akkurat denne, men ICOM har jevnt over bra saker.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i; jeg tenkte på RT64. RD68 har IKKE roterende kanalvelger, desverre.

 

Jeg erter på meg halve forumet, men jeg sier det allikevel; kjøp ikke av de helt billigste VHF ene. Støyinnslag, modulering, høyttalerkvalitet; jo det ER forskjell på de ulike merkene.

 

ICOM M421 er et annet alternativ. Har ikke testet akkurat denne, men ICOM har jevnt over bra saker.

 

Suzuki

Jeg har denne ICOM'n (421) og er svært godt fornøyd, den er koblet sammen med kartplotter. Dvs at jeg har DSC aktift.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har selv akkurat kjøpt meg vhf.Eg såg på mangen alternativer men enda opp på simrad rd68.Betalte ca 3500 for den.Har som deg gps kartplotter og ekkolodd fra simrad som eg er veldig fornøyd med.So eg tenkte att det var jo greit å ha vhf fra samme fabrikat.

Link to post
Share on other sites

3500,-er dette for dyrt? alternativer?.. :confused:

Har simrad plotter og autpilot fra før,har dette noen betydning for valg av VHF?

Jeg anser ikke 3500 for en VHF som dyrt.

Plotter og VHF kobler du sammen via NMEA for automatisk oppdatering av posisjonsdata. Manual for RD 68 finner du her under kommunikasjon.

 

Veil pris på RD 68 med vanlig mikorfon er 3850. Med håndsett (telefonrør) koster den ca 4200. Priser er ex antenne og monteringsbrakett

Link to post
Share on other sites

Tja, noen av Simrads VHFer sender DSC-meldinger til plotteren, men jeg vet ikke om det gjelder RD68. (Jeg tror du må opp i 80-serien for å få slike funksjoner.)

RD 68 har NMEA datautveksling. Det er på Simnet denne funksjonen er, RS 82 vet jeg har denne funksjonen
Link to post
Share on other sites

Dere som har betalt 3500 for denne saken, hvilken butikk selger den til denne prisen... var innom messen i dag og forhandlet.... ville ha RD68 med talatut og ikke mic, men kom ikke lengere ned en 3600.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Simrad RD68 i over to år nå og er godt fornøyd med den bortsett fra en ting. Skal du endre default innstillingene, bl.a. alarmtiden for manglende input fra GPS, må den til Simrad forhandler/service verksted. Slik min er nå, går alarmen og kanalvelgeren hopper automatisk over til kanal 16 hver halvtime hvis VHF'en er på og GPS'en er slått av. Noe irriterende, spesielt når det heller ikke går ann å koble bort alarmen. :rolleyes:

Betyr dette at du ikke kan ligge i havn og lytte på en spesifikk kanal (med plotter avslått) uten å måtte sette kanalen hver halvtime?
Link to post
Share on other sites

Kan dette stemme da, kes? I så fall var det tungvindt opplegg. Vår RD68 varsler i displayet når posisjonen er mer enn 4 timer gammel, og uten alarmlyd. Du finner noe om manuell setting av posisjon på side 25 ff i håndboken. Har ikke fingret med dette selv, så jeg er ikke sikker.....

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Kan dette stemme da, kes? I så fall var det tungvindt opplegg. Vår RD68 varsler i displayet når posisjonen er mer enn 4 timer gammel, og uten alarmlyd. Du finner noe om manuell setting av posisjon på side 25 ff i håndboken. Har ikke fingret med dette selv, så jeg er ikke sikker.....

mvh

JanS

Jeg har forsøkt med manuell setting, men etter den sedvanlige halve timen kommer alarmen og tilbakestilling til kanal 16. Jeg har også kontaktet en Simrad forhandler som mener at VHF'en må omprogrammeres til et lengre intervall, men da må den skrues ut og leveres på verksted.

 

GPS'en/kartplotteren trekker 14 watt så det er ikke aktuelt å ha denne stående på for å slippe alarmen fra VHF'en ved landligge. Det er ikke noe stort problem, bare litt irriterende og medfører at vi slår av VHF'en når vi ligger til lands.

 

For ordens skyld kan det nevnes at VHF'en fulgte båten ved kjøp fra England slik at det er mulig at den er programmert slik etter ønske fra forrige båteier. Poenget er at bruker ikke har mulighet til å endre default eller programmerte innstillinger på denne VHF modellen, men må gå via Simrad for å få dette gjort. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

GPS'en/kartplotteren trekker 14 watt så det er ikke aktuelt å ha denne stående på for å slippe alarmen fra VHF'en ved landligge.

Har ikke helt sansen for å ha en eneste GPS som er bygget inn i plotteren. Det er vanligvis flere instrumenter i båten som kan vise GPS-data, så en brukbar løsning er å få tak i en ren GPS-mottager som bruker minimalt med strøm. For noen kan dette være en bærbar GPS som brukes som reserve i båten.
Link to post
Share on other sites

Har ikke helt sansen for å ha en eneste GPS som er bygget inn i plotteren. Det er vanligvis flere instrumenter i båten som kan vise GPS-data, så en brukbar løsning er å få tak i en ren GPS-mottager som bruker minimalt med strøm. For noen kan dette være en bærbar GPS som brukes som reserve i båten.

Som den sikkerhetsbevisste personen jeg er, har jeg ikke mindre enn 4 GPS'er inkludert to kartplottere og en bærbar Garmin 72 (reserve flybridge), men dette hjelper ikke så lenge kun en GPS kan kobles opp mot DSC'en om gangen. Skulle jeg selv ha valgt en VHF med DSC, ville jeg nok ha valgt en av samme gode kvalitet, men med muligheter for å endre innstillingene/settpunktene selv og ikke være avhengig av en servicemann til kr. 1000 pr. time. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...