Jump to content

Noe her med erfaringer med Selco 15?


Rogy

Recommended Posts

Hvis du søker på Selco her på forumet vil du finne mye innformasjon .

Kan også sjekke erfaringsdatabasen her på forumet .

Kan også ta en tur over til Selco forumet .

 

Det er snakk om en gammel båt med de fordeler/ulemper det kan være , har somregen endel sår/små skader som kommer med tiden.

Et problem som stadig kommer igjen er vanninntrenging i bunnen ( kommer av konstruksjon/alder ) , men kan fikses ganske enkelt ,tar bare litt tid .

Et eksempel på jobben .

Enda en link .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aldri godt å si hvordan etterspørselen i markedet kan være. Synes denne prisen var høy. Er det blitt "samlerobjekt" av gamle Selcoer? Jeg ville bydd halvparten for et restaureringsobjekt! Masse arbeid og kostnader kommer utvilsomt. Se Baatdillas prosjekt. Ellers synes jeg det er flott at folk tar slike prosjekter. Det er å ta vare på ressurser og det er dessuten fine båter! Lykke til.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en gammel åpen Selco 15fot. Mulig det finnes flere utgaver av denne. Forholdsvis skarpt skrog i nesa med lite bæring på siden gjør at den er litt ustødig. Man sitter ikke alene i baugen og lener seg ut når man fisker for å si det slik. Med 15hk går den som en kule, men akterspeilet ligger veldig lavt. Den gikk ned ett par ganger ved brygga i høst pga bølger som slo over akterspeilet bakfra og fylte den med vann. Tror jeg ga 1500,- for den for 1-2 år siden, ikke akkurat noe glansbilde med andre ord.

 

Edit: Det er ikke motorbrønn som hindrer vannet å komme inn i båten min, slik det er på bildene ovenfor.

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm en ting.. Hvor mye skal jeg gi evt prute for en Selco 15? Dette er snakk om en modell på slutten av 70-tallet. Mangler intriør og har tilstand som et restaureringsobjekt. Han selger denne for 7000,-

 

Bare så du er klar over det; Selco gikk konk i 1971, så denne båten er ikke fra slutten av 70-tallet.

7000 er uansett for mye, max 5000,- og da skal den være bra i skroget.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

...noen spesielle ting ved båten som kan trekke ned verien?

Dobbeltbunnen med skum. Hvis det er dobbeltbunn på båten du ser på da - jeg husker ikke i farten om alle Selco'ene hadde dobbeltbunn. Men hvis den har dobbeltbunn, er det en god mulighet for at det er vann i dobbeltbunnen, hvilket betyr mye arbeide hvis man må åpne bunnen og fjerne skummet. Da koster bare denne jobben fort like mye som utgangsprisen for båten. Nå er det ikke sikkert det er vann der. Og om det er vann der, er det ikke sikkert det er så mye at du må åpne bunnen. Men du kan spille litt på dette når du pruter. Det er litt vanskelig å si hva du bør gi for båten uten å ha sett bilder. Selv ga jeg 6500,- for min Selco Selboy m/50HK Mercury og henger. Det var nok veldig billig. Forsøk å ta rede på hvordan det er i dobbeltbunnen. Om mulig, prøv å hoppe litt på dørken og se om det pipler opp vann igjennom noen hull noe sted (Forutsetter selvsagt at det ikke er så kaldt at skum og vann er frosset). Prøv å gjør deg opp et inntrykk av hvor tung båten er. Min 13 foter veier 250Kg med veldig forsterket bunn, uten motor. Virker båten uforholdsmessig tung, kan det tyde på at det er vann i bunnen. Du har ikke et bilde du kan poste av båten da? Lykke til!
Link to post
Share on other sites

7000 er uansett for mye, max 5000,- og da skal den være bra i skroget.

mvh

M.

Det er jeg enig i, egentlig er småbåter i denne alderen lite verd, for andre enn de av oss som er spesiellt intr. :rolleyes: og villig til å legge mange timer i det, 2000-5000.- er passe når den er slik du forklarer.

Jeg fikk min 13 foter gratis.. men så var det også søppel.

Han jeg fikk den av lo rått når jeg spurte om å få kjøpt den :smiley: "Kjøpe den, du kan få den"

Nå tror jeg ikke 15 foteren fra Selco er så dårlig, men ikke betal for mye er mitt råd.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hvis undervannsskroget er noenlunde uskadd (0 hull) ville jeg utvilsomt gått for denne istedet for den første du spurte om. Mye mer båt for pengene, og en hardtop gjør sesongen lenger og væravhengigheten mye mindre. Her kan du kanskje stelle bunnen og sjøsette? Så kan du finpusse detaljer etterhvert?

Rapporter om utviklingen! Tipper at Baatdilla har greie på modellbetegnelse.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Tipper at Baatdilla har greie på modellbetegnelse.

Det er neppe en Selco 17 fot - det har ifølge mine kunnskaper aldri blitt laget. Jeg synes det kan se ut som Selco 18 Selcab Standard eller noe i den retningen. Brosjyrer ligger her - der finner du bilder av nevnte Selcab (Brosjyrene er nederst på siden). Mer Selco info finner du her og her.
Link to post
Share on other sites

Det er neppe en Selco 17 fot - det har ifølge mine kunnskaper aldri blitt laget. Jeg synes det kan se ut som Selco 18 Selcab Standard eller noe i den retningen. Brosjyrer ligger her - der finner du bilder av nevnte Selcab (Brosjyrene er nederst på siden). Mer Selco info finner du her og her.

 

Tiltredes :-)

 

Dette er Selco 18 cabin. en herlig båt, meget god i sjøen. HVa slags motor\drev sitter det på?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Vis emner ut fra nøkkelord:

    Utvalgte emner:
     Båtrelaterte nyheter i media
     Dagens Finn, spesielle båtannonser
     Denne helgen går turen til......
     Hva har du gjort med båten i dag?
     Hvor er dette?
     Seil regatta på nett
     Status på svenskekysten
     Youtube, båtrelaterte filmer

  • Statistikk

    • Antall medlemmer
      96 377
×
×
  • Create New...