Jump to content

Plassering av sjøvannsfilter og antihevert; høyde ?


Suzuki

Recommended Posts

Er det så farlig å dra inn noe slimgress eller annet organisk materiale så lenge motoren får kjøling? Dette vil jo gå i oppløsning (råtne) etter en tid. Det er verre om du drar inn sand og og småskjell. Skjellrester kan alltids løses opp med syrerens, f.eks Systemrens. Kvartssand er det verre med.

 

Ta en tenkepause før du ryker på demontering av varmeveksler.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Joda, det gikk veldig fint.

Tok av lokket i bakkant av veksleren, og staket samtidig som jeg spylte dritten ut i revers, altså ut gjennom sjøvannsinntaket på varmeveksleren. Spylte lenge og vel, og ekstra lenge og vel, og enda en gang, lenge og vel.

Motoren ble bedre enn ny.

 

Monterte så søvannsfilteret midlertidig på slangen mellom sjøvannspumpa og antihevertventilen.

Var det dumt tro ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

PS - er de vanlige plaststrainerne som selges f.eks på Maritim, kun beregnet på sugesiden av pumpa `?

Jeg satte den på trykksiden, men det var kanskje ikke så smart ?

 

Suzuki

 

D'ække noe trykk å snakke om. Hvis den ikke tåler det trykket der, er den også for dårlig til å havne på sugesiden, for dårlig til å bli montert under vannlinjen. For dårlig til å være i båt.

Link to post
Share on other sites

Minuset med å sette det på trykksiden er vel at du ikke kan bruke det til vinterkonserveringen da....

 

Pluss at du fyller motorrommet veldig fort om det sprekker!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

D'ække noe trykk å snakke om. Hvis den ikke tåler det trykket der, er den også for dårlig til å havne på sugesiden, for dårlig til å bli montert under vannlinjen. For dårlig til å være i båt.

 

Har nettopp montert et slikt selv, over vannlinja på sugesida. I min motor renner det rene Niagarafossen gjennom når jeg går med f.eks. 2800 rpm.

 

I ditt tilfelle er trykket en funksjon av strømningsrate og rørtap da sug og utløp er på samme nivå. Blir vel litt tap og trykkoppbygging fra diverse bend og slanger. Har du et av de store filtrene med 1 1/2" løp er det nok rimelig lite tap i selve filteret med din motor.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

har 12mm kjølevannslange på min motor. Finnes det sjøvannsfilter med så små stusser?

12 mm hørtes lite ut dersom det er på Halcoen du har dette.

 

Det finnes filter med variable slangestusser ned til 3/4". Ellers kan du bruke et som er beregnet for separate stusser av messing. Her kan du da redusere ned til ønsket dimensjon. Bruk i tilfelle rørdeler av såkalt sjøvannsbestandig messing. Ikke gå i rørleggerforretning og kjøp vanlige messingrørdeler. Det holder ikke så lenge da messinglegeringen har et annet blandingsforhold av sink og kobber beregnet for ferskvann.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg satte den på trykksiden, men det var kanskje ikke så smart ?

Hvor smart det er vet jeg ikke. Men blir et lite tankekors at alt det filteret da fanger opp har gått gjennom impellerpumpa.

 

Har båtplass på ca 1,5 meters dyp med rikelig med gress på bunn. Utvendig sitter det sil over inntak.

Dette er fangsten for sesongen i fjor etter ca. 30 - 40 turer ut/inn av havna.

(Gamle-motoren gikk uten filter i 30 år på samme stedet uten merkbare problemer.)

 

filter_inn.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...