Jump to content

Plassering av sjøvannsfilter og antihevert; høyde ?


Suzuki

Recommended Posts

Skal montere antihevert ventil, samt sjøvannsfilter. Antihevert ventilen har jeg planer om å montere øverst i stuerommet, på skottet ut mot cockpit. Der er det også plass til sjøvannsfilteret, men er det hensiktsmessig å montere dette så høyt ? Fordelen er da at man kan rense / demontere det uten å stenge bunnkrana, men i hvilken grad det er nødvendig, vites ikke. Manualen som hører motoren til er mangelfull, og jeg finner lite konkret info vedr. dette.

 

Alternativet er å montere sjøvannsfilteret lavt, rett ved motoren, og sette ventilen alene der oppe. Men - det hadde vært fint å fått de to vedsiden av hverandre, ikkeminst for at det bør bli seende OK ut. Dessuten har jeg ingen smarte steder å sette det på nede ved motoren heller. Må isåfall vente til motoren er på plass, før det kan monteres...

 

Tips ? Råd eller dåd ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kan du få filteret montert over vannlinjen er vel det best. Både fordi du slipper å stenge når filteret skal renses samt at du ikke fyller opp båten dersom det skulle oppstå en lekkasje på filteret.

Blir det ikke mye slanger hvis du skal plassere filter og ventil på samme sted?

Filteret bør vel helst sitte på pumpas sugeside og ventilen må sitte på trykksiden.

Link to post
Share on other sites

å søren, det tenkte jeg ikke på. Da blir det fra innsug, opp til filter, ned til pumpa, opp til hevertventilen, og nedigjen til motoren. Hmm -må tenke litt på den der.

Trodde i mitt enfold at de kunne sitte i serie jeg...

Men - det er ikke så veldig tykke slanger, og det blir mest rette strekk, så jeg tror det blir den metoden. Best å gjøre det skikkelig første gangen...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kan dere forklare dette nærmere.

 

Inntaksfilteret må vel alltid sitte høyere enn vannlinjen, hvordan skal man ellers få renset filteret i løpet av sesongen.

 

Hva er meningen med antihevertventil dersom man her tenker på inntak av kjølevann til motoren?

Kan dere forklare dette nærmere?

 

Jeg kan ikke huske at jeg har sett slike antihevertventiler i motorrom på småbåter i forbindelse med innatk av sjøvann til motoravkjøling.

 

Derimot er det ikke uvanlig å ha antihevertventiler på inntak av sjøvann til toiletter og saltvannstilgang i dinette/ spylepumper el.a.

 

Antar at dere ikke tenker på hvordan vannet fra motoravkjølingen forlater motoren, idet det her vel er krav til vannlåser som hindrer vanninntregning fra eksosslangen.

Link to post
Share on other sites

Inntaksfilteret kan renses bare du stenger bånnkrana.

 

Antihevert på kjølevannet er vel nødvendig ut fra det samme prinsippet som for WC. Da jeg monterte ny motor i fjor, var instruksen at det trengtes en slik ventil dersom utløpet av manifold befant seg mindre enn 37 centimeter over vannoverflaten.

Link to post
Share on other sites

Kan dere forklare dette nærmere.

 

Inntaksfilteret må vel alltid sitte høyere enn vannlinjen, hvordan skal man ellers få renset filteret i løpet av sesongen.

Det går jo greit å stenge inntakskrana også da..

Hva er meningen med antihevertventil dersom man her tenker på inntak av kjølevann til motoren?

Kan dere forklare dette nærmere?

Akkurat det samme som på andre inntaksslanger. Å forhindre at undertrykket som skapes når motoren kjøles ned, hjelper heverten " igang" slik at motoren dras full av vann, er vel intensjonen. Noen har ikke, og har aldri hatt dette, men en god del har det vært dyrekjøpt erfaring at dette faktsk trengs..

 

Jeg kan ikke huske at jeg har sett slike antihevertventiler i motorrom på småbåter i forbindelse med innatk av sjøvann til motoravkjøling.

Både og. Men - stort sett alle leverandører forlanger dette i dag..

Antar at dere ikke tenker på hvordan vannet fra motoravkjølingen forlater motoren, idet det her vel er krav til vannlåser som hindrer vanninntregning fra eksosslangen.

 

Jepp, jeg har svanehals, samt oppsamlingspotte med volum på 7 liter. Eneste jeg mangler er muligheten med å stenge eksosinnløpet, samt pumpe potta tom, men det får da være grenser...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hva er meningen med antihevertventil

Jeg har antihevert på min motor (Yanmar 1GM10)

Når motoren står lavt i båten(under vannlinjen), må du ha antihevertventil på vanninntaket, ellers risikerer du å fylle motoren med vann. Tenk selv. Du har en varm avslått motor. Vanninntaket er åpent. Etterhvert som motoren kjøles, trekker lufta og seg sammen inni systemet og vann suges inn.

 

Det har skjedd meg fordi antihevertventilen var tett. Det er ikke moro

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Å forhindre at undertrykket som skapes når motoren kjøles ned, hjelper heverten " igang" slik at motoren dras full av vann, er vel intensjonen. Noen har ikke, og har aldri hatt dette, men en god del har det vært dyrekjøpt erfaring at dette faktsk trengs..

Både og. Men - stort sett alle leverandører forlanger dette i dag..

Dette forstår jeg ikke.

 

De fleste som har ny båt med ny motor har vel et system for kjøling av motor hvor sjøvann trekkes inn via bunnventil og renses via filter. I de fleste nyere båter jeg har vært ombord i sitter toppen av sjøvannsfilteret høyere enn vannlinjen. Det er jo impellerpumpa i motoren som trekker sjøvann inn i motoren ved hjelp av undertrykk. Hvordan det skal oppstå undertrykk når motoren kjøles ned slik at sjøvann passerer impellerpumpa og gir hevertvirkning er for meg uforståelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt.

Båten min hadde sånt sjøvannsfilter. Jeg har aldri sett noe annet enn sjøvann i det filteret.

Ifjor ble det fjernet og sjøvannsinntakene ble koblet rett til pumpa.

Jeg har også lagt opp eksos slik at det er jevnt fall fra motor gjennom demper og skottgjennomføring til akterplikt hvor slangen går helt opp under dekk og så ned til utløp.

Det må komme inn store mengder vann på grunn av hevertvirkning før det kommer vann inn i motoren. Undres på om den antihevertventilen har noen funksjon i det hele tatt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt.

Båten min hadde sånt sjøvannsfilter. Jeg har aldri sett noe annet enn sjøvann i det filteret.

Ifjor ble det fjernet og sjøvannsinntakene ble koblet rett til pumpa.

Vil bare kommentere bruk av sjøvannsfilter i denne omgang:

 

Jeg vil tro at filteret har særlig betydning om du ferdes i områder med endel siv, gresstrå og brennmaneter.

 

Jeg må flere ganger om sommeren ( 2 - 3) rense vanninntaksfilteret (Vetus-filter) for gresstrå og rester av fangtråder fra brennmaneter.

 

En annen ting er at jeg benytter sjøvannsfilteret i forbindelse med ferskvannskjøring av motoren før opptak om høsten.

 

Jeg setter vannslangen via vannfilteret i slangen til impellerpumpa og setter på ferskvannet. Jeg starter deretter motoren. Ferskvann som ikke blir dratt inn i motoren renner greit ut gjennom vanninntaksfilteret fordi dette står høyere enn vannlinja. Jeg kan la motoren gå ca 1/2 time og stenger deretter vanninntaksventilen.

 

Deretter gjør jeg klar 20 liter vann iblandet frostvæske og heller dette ned i filteret mens motoren går.

 

Dermed er ferskvannskjøring og konservering håntert greit gjennom vannfilteret.

 

Men det finnes sikkert flere måter å håndtere ferskvannskjøring og motorkonservering.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte sjøvannfilter på gamlebåten og tygde litt på høyde i forhold til vannlinjen. Det endte med at jeg la øvre del av koppen litt over vannlinjen dermed fylte koppen seg automatisk og du slapp ekstra tørrkjøring av impelleren for å suge vann inn i filteret. Opplegget virket perfekt i de 10 årene jeg hadde båten, men det var aldri behov for det. Jeg har imidlertid opplevd at sjøvannfilteret på en annen båt plutselig gikk tett av skjell så det kan skje.

 

Når det gjelder vakumventilen har jeg alltid vært av den oppfatning at dette er fordi man er redd for hva som skjer om en slange ryker og motoren står under vannlinjen. Da hjelper det neppe å ha svanehals pga av vakumvrkningen. Dette andre dere diskuterer høres ikke særlig logisk ut i mitt hode, men det kan jo .....

 

Jeg har selv opplevd å få vann i sylinderen, men det skjedde ved at motoren var montert litt lavt i forhold til eksosen og litt for mange satt på fordekket slik at båten lente seg for mye frem. Dette førte til at eksosvannet tok veien inn i sylinderen og så var det bare å begynne og skru.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel samme erfaringene som Sail S, at tilbakeslag kan skje via eksosen.

Når det gjelder plassering av filteret synes jeg det ligger en smule fordel i å ha det over vannlinja, du slipper å stenge bunnventilen ved rengjøring, lekker bunnventilen (som den ikke bør gjøre) blir det mindre søl, et svakt punkt ang. lekasjer (filter m/lokk og to stusser) er over vannlinja. Om dette sliter mer på impelleren vet jeg ikke, men det kan være uten at jeg har reagert på det.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

løfter denne igjen, da antiheverten nå er montert. Grunnet ønske om å ha den " ute av veien" ble plasseringen kanskje høy. Veeldig høy er vel mer riktig, vil anta omlag 50-70cm over vannlinja.

 

Merket at det drypper ganske friskt av den under drift. er dette fordi mottrykket blir stort, eller gjør det alltid dette ? Jeg kommer til å dra en slange ned til " sjøsiden " av en svanehals på en lenseslange, og da blir jeg kvitt vannet.

 

Men spørsmålet gjenstår, er dette rett ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mjaaneikanskje.

 

Du skal være forsiktig med å blande slike utløp. Når du pumper ut vann, kan trykket bli så stort at du pumper vann inn i motoren. Det har jeg selv sett forekomme.

 

Det beste der å la denne minimale lekkasjen gå rett ut. Hulda har arrangert dette i f.b. med dekksdrenasjen, men på en slik måte at trykk i dekksdrenasjen ikke kan gå bakveien.

 

Ellers så er det vanlig å spesifisere denne lekkasjen til utløpet av potta, men ikke til eksosslangen, der er visstnok ikke tillatt.

Link to post
Share on other sites

Merket at det drypper ganske friskt av den under drift. er dette fordi mottrykket blir stort, eller gjør det alltid dette ? Jeg kommer til å dra en slange ned til " sjøsiden " av en svanehals på en lenseslange, og da blir jeg kvitt vannet.

 

Men spørsmålet gjenstår, er dette rett ?

Har du en sånn bronseventil som er standard på VP?

Fikk aldri den til å slutte og dryppe, så nå heiv jeg den og kjøpte en Vetus ventil isteden. Se her hvordan det ble. Vetusen er tørr under kjøring. Bør den være også - plastdings til kr 850.-

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ja, bestillte VP ventilen, fordi jeg syntes Vetusvarianten virket for skranglete i forhold til prisen. :rolleyes:

 

Så feil kan man ta, måtte til med en annerledes potte også, og Vetus utgaven imponerte stort.

 

Planen min er dog å trekke slangen fra overløpet ut gjennom skutesiden på et vis.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

VP-dingsen min lakk også. Det samme var det på forrige båten. Der begynte den å lekke, men etterhvert reparerte den seg. Forholdet var at den var like tett begge veier på grunn av salt som dampet ut av saltvannet. Den fungerte m.a.o. ikke i det hele tatt.

 

Den jeg har montert nå er en gammel VP der jeg har tatt ut gummipakningen og bruker den som en orofice, ca. dia. 3 mm hull, (kanskje noe midre) som lekker overbord. Dette fungerer helt utmerket.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Verdens mest uheldige båteier har startet sesongen.

Ved flytting fra brygge 8 til brygge 7, lot jeg motoren gå litt på tomgang før jeg var ferdig fortøyd.

Resultat - kutt i kjølingen på min flett nye motor, gått 8 timer. Sjekket impeller, men denne var OK. Tok da av slangen ut fra antihevertventilen, og jaggu satt det ikke en 25cm lang propp av slimegress i slangen, nærmest veksleren. Ettersom jeg har hørt på rådene og kuttet ut straineren på kjølevannet, har jeg selvsagt kjørt denne dritten rett inn i varmeveksleren. :smiley:

 

Har tenkt å forsøkte å blåse veksleren med hageslange, evt. trykkluft før jeg demonterer noe som helst

 

Andre gode tips til å rengjøre gjørma ? Systemrens og vente noen timer ? Annet ?

 

Ps - til dere som har foreslått å kjøre uten sjøvannsstrainer; FUCK OFF ! :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ps - til dere som har foreslått å kjøre uten sjøvannsstrainer; FUCK OFF !

 

Suzuki

 

Skyld i hvert fall ikke på meg. Hulda har fremdeles strainer og antihevert på trykksiden, og er meget godt fornøyd med det. Om det ikke funker for noen annen i hele verden, så funker det helt utmerket for meg.

 

Systemrens gjør sikkert jobben. For det om du har sugd inn litt jungel, så har du vel ikke fått med så mye slam.

Link to post
Share on other sites

Systemrens gjør sikkert jobben. For det om du har sugd inn litt jungel, så har du vel ikke fått med så mye slam.

 

Nei, kjølen min sitter fortsatt fast. :smiley:

Det går å åpne varmeveksleren i bakkant ser jeg nå av boka. Da går det sikkert å spyle dritten ut også..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det ordner du sikkert Suzuki. Å kutte ut filter er uansett en risiko å ta, men mange kjører uten. Min første NB, en NB 740 hadde kjørt over 3000 timer uten. Jeg satte det inn med en gang jeg fikk båten.

Det kommer an på bruken. Ferdes man på grunt vann så må man ha det. Jeg mener ta man uansett bør ha det. Tenk bare på når det er algetid, og man drar inn disse. For et par år siden kom det inn brunalger både i sjøvannfilter og i dassen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...