Jump to content

Overlat rattet til kona


vanntrivsel

Recommended Posts

Jeg ber gjerne kona om å sitte bak rattet i båten. Kvinner er overlegne menn ,når det gjelder å føre en båt på en sikker og trygg måte. De stiller større krav til sikkerhetsutstyr ombord og viser langt større interesse for å sette seg inn i virkemåten . De har også større forståelse for fart og de farer det medfører. De kjenner i større grad sine begrensninger .Kvinner har også skjønt at man ikke kan drikke alkohol, når de fører en båt.

Menn går i den fella at de tror de er utlærte skippere idet de skriver under kjøpskontrakten på ny båt .

 

Forsikringspremien burde være lavere i de tilfeller båten er registrert på kona. Endel menn burde i større grad stått for matlagingen og oppvasken ombord.

 

 

http://(-- reference to evil site removed --)

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter di observasjonene jeg gjorde i sommer er det både ja og nei til den påstanden. Så faktisk en kvinnlig skippere som klate å kantre jolla etter att båten var fortøyd til bøye, og di brukte 45 MINUTTER på å få båten inntil bøya og deretter 15 min på å komme opp i jolla, for deretter å kantre den på ca 30 sek og det 5 meter fra land, men det var jo en engangs forselese, men dog engang for mye. EEllers så er det endel berusede mannlige skippere å se der jag har båten ja. Virker som om det er lettere å ta båten på pubben en taxi..

Legger til att det er småbåter ved vår Brygge/havn (18.22 fot) Hvordan de "ekte" skipperne med støre båter er, har jeg ingen formening om..

( Har vært mye frustrert pga barn og badeplass ved brygga)

Link to post
Share on other sites

Kvinner er overlegne menn ,når det gjelder å føre en båt på en sikker og trygg måte.

Tjaa, hva skal man si om sånnt? Udokumentert pjatt, politisk korrekt kanskje i visse kretser, men like fullt svada uten rot i virkeligheten.

Har du blingsa på datoen Gapet, det er ikke 8. mars idag.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kvinner er overlegne menn...

viser langt større interesse...

De kjenner i større grad sine begrensninger...

Forsikringspremien burde være lavere i de tilfeller båten er registrert på kona...

Ææhhh, enten er du kun ute etter å provosere fram en følelseladd diskusjon, eller så er du sterkt angrepet av "rosa tøfler"...

Link to post
Share on other sites

Trulte :Hehe...dette sier vel mer om deg enn om hvor gode kvinner .....

Synes du jeg manøvrerer dårlig inn i Tordenskjoldsbukta, da Trulte. Jeg ligger sjelden ved krakken for det er plassen din?

 

 

Rem :Tjaa, hva skal man si om sånnt? Udokumentert pjatt, politisk korrekt kanskje i visse kretser, men like fullt svada uten rot i virkeligheten.

Noen har mer tro på seg selv enn hva som er tillatt.

 

Selvsagt er dette dokumenterte påstander, ellers ville jeg ikke fremsatt dem.

Link to post
Share on other sites

Enig med havgapet, selv om jeg tror at han er på ertern.

 

Vil ikke kona, så skal hun. I det minste å kunne styre, stoppe og starte.

 

Blir en syk, er det godt å vite at hjelp finnes ombord.

 

Så får en heller være den barske skipperen når andre ser på. :cool:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Madammen min vil helst ikke kjøre så mye, men tar over i korte perioder hvis jeg ber om det. Hun vet ikke selv helt hvorfor hun ikke vil, men har i det siste funnet ut at hun vil vite mest mulig hvis det skulle skje noe med meg( bank i bordet)...

 

(Hun tror selv kanskje det er fordi det blir litt vel mye kjefting og smelling hvis en liten ting går galt.

Der har mange noen av dere en del å lære.

 

Når dere ikke vil lære oss det, må vi prøve oss selv. Madammen)

Link to post
Share on other sites

Min kone er nå habil i båten og hun fører den enkelt og greit og minst like bra som meg.... men så er jeg nok ikke like flink som mange av de andre her da.. :wink:

 

Det at hun mestrer båten gir meg en behagelig trygghet om uhellet skulle være ute..., men det er nå min mening da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synes du jeg manøvrerer dårlig inn i Tordenskjoldsbukta, da Trulte. Jeg ligger sjelden ved krakken for det er plassen din?

 

:confused: Hmmm..kjenner jeg deg? Har nok aldri sett deg manøvrere inn Tordenskjoldsbukta Havgaaaapet. Du gjør det sikkert bra. Jeg vet ikke hvor krakken er, selv om jeg har vært i den bukta at par ganger. Hver gang jeg har vært der, har jeg vært pasasjer ombord på andre båter av den enkle grunn at jeg ikke har hatt egen båt før i vinter. Og hvis du har lest tråden min er det ikke vanskelig å legge merket til at den skuta ikke er helt sjødyktig ennå. Tordenskjoldsbukta er vel der det går an å stupe fra 22 meter på fjellet hvis ikke jeg tar feil??? Det er der jeg har vært.

 

Min lille kommentar var forøvrig mer ment som en spøk, enn som hets av deg på noen måte. Det prøvde jeg å understreke med den lille :wink: på slutten. Både du og kona er sikkert utmerkede sjøfolk.

Link to post
Share on other sites

Støtter havgaaaapet her, men i praksis ombord hos oss er nok rimelig tradisjonell.

Min bedre halvdel har litt hemninger for å skulle lære av meg, og det forstår jeg godt. Hun tror det er lurt å skaffe seg litt egne erfaringer, og ikke få alt fra meg, og ymter om å dra på hyppige jenteturer med seilvante veninner så snart båten er klar.

Så får vel jeg heller dra på tur i seiljolla med ungene.... :flag:

Link to post
Share on other sites

hvor mange prosent av båtførerene er kvinner?

Dette lurte jeg på og! Ut fra egne observasjoner må det være under 15% kvinnelige båtførere - hvilket burde tilsi at båter med kvinnelige førere burde ha høyere forsikring :cool:

 

Den type statistikk som Nettavisen presterte i denne saken er desverre utbredt i dag. Statistikken sier ingen verdens ting før man vet hvor stor andel av båtførererene som er kvinner!

Link to post
Share on other sites

Bare sånn for moro skyld - hvor mange prosent av båtførerene er kvinner? Noen som vet?

Det kan da ikke være mange siden de ikke slipper til av oss "bedrevitende" menn :wink:

 

Spøk tilside... Det er klart at det er viktig å vekte andelen kvinner som er båtførere før man presentere en statistikk, hvis ikke blir den helt feil...

 

Men på den andre siden så er det nok ganske man kvinner som er med i båter som mannskap, og fremdeles er det kun 30 kvinner og over 400 menn som er druknet de siste 13-14 år.. Tallene er hentet fra nettavisen i linken over

 

Om man leker litt med tallene her så kun 7% kvinner som har druknet, men de resterende 93%er menn.

 

Nå vil jeg tro at det er flere enn 7% kvinner som er med i norske båter.., men har ikke noe vitenskapelig belegg for påstå det....Det er kun noe jeg tror..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men på den andre siden så er det nok ganske man kvinner som er med i båter som mannskap, og fremdeles er det kun 30 kvinner og over 400 menn som er druknet de siste 13-14 år.. Tallene er hentet fra nettavisen i linken over

Nå er det vel slik at i de fleste tilfeller skjer drukning der man er alene på sjøen? (Var det flere, ville man ikke blitt reddet?)

I så fall: Hvor mange kvinner reiser ut alene på sjø/bryggekant? Sannsynligvi svært få, med andre ord er også denne statistikken veldig misvisende?

Link to post
Share on other sites

Målet mitt er at både ektefelle og barna skal bli atskillig bedre enn meg til å føre båten.

 

Min oppgave skal være å fortøye og være AB/OS (ability boatsman/ ordinary seaman).

 

 

Vi forsøker å bevisstgjøre oss ombord ved ekstreme situasjoner:

 

1. Stopp fremdrift - motor i fri (ingen skades av propell ved fall overbord)

 

2. Anker i frittfall (dersom vi nærmer oss land vil ankeret og 50 meter kjetting hindre store skader på båten og personene ombord)

 

3. Utløs DCS på VHF (kystradiostasjonen får vite hvor vi er)

 

4. Nødpeilesender klargøres for utkast (redningsaksjon iverksetes)

 

5. Redningsflåte klargjøres for utkast ( vi har et sted å oppholde oss inntil hjelpen kommer)

 

Det er sikker mange andre nødprosedyrer - denne synes å være sentral hos oss

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at i de fleste tilfeller skjer drukning der man er alene på sjøen? (Var det flere, ville man ikke blitt reddet?)

I så fall: Hvor mange kvinner reiser ut alene på sjø/bryggekant? Sannsynligvi svært få, med andre ord er også denne statistikken veldig misvisende?

Det er meget mulig du har rett, men jeg kan ikke si noe om det siden jeg vet noe om dette... men det finnes sikkert noe tallmateriale tilgjengelig fra redningssekslapet eller andre steder formoder jeg.....

 

Man kan jo selsvagt vurdere om det er god sjømannskap å utsette seg selv for en slik risiko det er å ferdes alene på sjøen/bryggekant uten å være iført tilstrekkelig med sikkerhetsustyr til at en berger seg selv om uhellet skulle være ute... Eller kanskje ikke gå ut om værmeldingen ikke er god nok, eller gå ut uten at alkoholinnholdet i blodet er lavt nok... Det finnes mange "kjekkasser" blant oss, desverre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...