Jump to content

Septik. Y-ventil og tømming


Skipper Worse

Recommended Posts

Nei og nei, uheldig der ja, Worse!

 

Greier du å få bort lukta/smaken, eller må du til å skifte tank og slanger?

 

NB!

Uansett hvem den "uheldige" måtte være, så vet jeg hvor lett det er å ta feil!

Derfor har jeg tidligere utstyrt vannpåfyllingen med en låsemekanisme, som bare skipperen har adgang til, nettopp fordi jeg selv tidlig i karrieren var på nippet til å gjøre denne type brøler.

Liker heller ikke muligheten for at andre i nattens mulm og mørke skal fristes til å ha det "morsomt" med å ha andre uhumskheter på vanntanken min heller, - det kan bli så ampert og i tillegg unødvendig arbeidsomt liksom!

 

Uansett, lykke til og God Påske til Worse, QB og Krapylerne!

 

Ship'O'Hoi :sailing::flag::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for megen og velkommen sympati. Det hjelper, i slike mørke deprimerende tider. Synderen er velkjent og han vil nok få sin velfortjente straff på et betimelig tidspunkt, antakelig må det ventes litt til "rusen" av innpustet dieselstank har lagt seg. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Pass på at du kobler septikpumpa rett vei når du får alle disse rørene. :rolleyes:

Jeg la om til ny tank og benytte samtidig anledningen til å få snudd pumpa som tidligere var montert opp -ned. Ikke særlig smart hvis "inspeksjonsluka" måtte åpnes, tenkte jeg, og snudde pumpa riktig vei med lokket opp.

Dermed ble inn på pumpa ut, og omvendt...

 

Ved første "tømmingsforsøk" av septiken så jeg via måleren at tanken ble fullere og fullere, for jeg pumpet sjøvann inn gjennom utløpet :blush:

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Jo jeg var bare glad at den nye tanken hadde nivåmåler som jeg hadde fått installert, for det hadde ikke den andre. Tanken på hva som hadde skjedd dersom jeg ikke hadde sett via instrumentet at dette ble fullt orker jeg knapt tenke på. :eek:

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Håper det er i orden Worse, at jeg låner denne tråden litt....

 

Jeg har i dag fått hentet septiktanken. Diger som bare det, og spesiell i utforming. Ble mobbet på vei ut døren, da dette viser seg å være den største og mest spesielle tanken de noengang hadde laget, til privat-båt :rolleyes:

 

Nå om det. Jeg har trebåt. Septiktanken blir liggende/støttet på spanter. Tanken er i syrefast stål.

 

Jeg har på et eller annet tidspunkt/et eller annet sted lest noe om at der bør legges noe mellom tank og spanter slik at galvanisk tæring ikke skal oppstå.

 

Stemmer dette ????? (jeg har selv vanskelig for å tro det/jamført også med "kollega" her fra forumet på brygga, og han har samme oppfatning som meg)

 

OM det stemmer at jeg må isolere tank. Holder det om jeg bruker gummimatter (gulvmatter til bil) i mellom tank/spant ???

 

For øvrig kommer tanken ikke til å bli festet/strammet opp på noe vis. Jeg har vært heldig med malene, og selv om tanken er skrå i veggene, trekantformet (nesten), med ekstra langside på den ene siden, "smakket" denne tanken på plass, slik at den sitter som en "propp".........

Link to post
Share on other sites

Det har jo lett for å stikke opp nagler av spantene, er i hvert fall sånn hos meg. Så å legge tanken rett ned på naglehoder ville jeg ikke gjordt. Noe kondens/fuktighet utenpå tanken må du regne med i løpet av året. Gummi mellom tank og spant tror jeg burde gå bra, det isolerer i hver fall for de galvaniske strømmene. Vel så viktig er at det blir plass til litt luftsirkulasjon mellom tank og skutebunn.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå ha prøvd den harde isoporen, mpx eller hva den nå heter, for å gi tanken et glideskikt mot spanter eller annet. Selv bruker jeg skum til innfesting av tanken, det blir i prinsipp det samme, men med en bit mykere isopor der hvor tanken kommer i kontakt med skroget, slik at den ikke skal slite hull i litt sjøgang :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på hekkbølger ... Neida, den ligger på en forsterkning og det er i ogfor seg risikofritt, men jeg liker å ha noe mellom. Nå er tanken montert uten at noen del av den er i direkte kontakt med skroget, og det er jeg komfortabel med. Verre var det med den forrige -- og fy flate hvordan den så ut ... :puke:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vi var lei plaget av lukt septitank. :cryin: Den er plast og slange som hageslange :puke: .Skal laget ny septitank syrefast av min svoger :yesnod: Ny septislanger og y-ventil og tillegg dekksforskruvinger løpet av en uke(2uker?) ferdig. :smash:

Vi skal til Dalslandskanal i sommer pga ikke lov tømming rett ut i kanal der.

At-le :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...