Jump to content

Septik. Y-ventil og tømming


Skipper Worse

Recommended Posts

Hennes Høihellighet BildeBilde Quindebestet har beordret installasjon av septiktank i Hangarskibet. Tank er bestilt etter nøie optagne mål og Worse er i kjent stil i gang med vidløftig planlegging og almindelige grublerier. Det lille som er igjen av den graanende manke svinner bekymrelsesverdig fort.

 

I prinsipp er jo alt dette såre enkelt. Men når man -- som Quindebestet -- av natur forlanger det beste av begge, for ikke å si alle verdener, så blir det ofte mer komplisert.

 

Planen er altså en Y-ventil for å velge hvor innholdet i toilettskålen skal havne. Enten rett ut eller til tanken. Så langt er det jo greit, i og for seg. Men man har ikke til hensikt å ta nytt hull i Hangarskibets bunnregioner. Tvertimot er ideen å bruke det esksisterende utløp fra toilettet ti både direkte tømming og til tømming av tanken (forutsetter el pumpe med kvern; tanken kommer helt i bunn og godt under vannlinjen).

 

Og det er her det butter litt imot. :headbang: Går dette an, f. eks. med et Y-bend på utløpsslangen fra tømmepumpen, til hvilket man påkobler utløpet fra toilettet? Eller vil pumping av toilettinnhold direkte til sjø fylle tanken «gal vei»? Og vil tømming av tanken fylle toilettskålen «feil vei»? :puke:

 

Tanker? Erfaringer? Advarsler? Velmente råd? Gode historier om egne eksperimenter over samme tema? :wink:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fysj og fysj og fysj, et hangarskip har trålet våre havner og uthavner og det uten septiktank :confused::nonod: :nono: :puke:

No vart eg skremt ja. :nonod:

Dette var ikke bra Worse. Slikt går ikke i 2006.

Bra du får ordnet opp i dette asap !

 

Skjønner forresten ikke hva du skal med y-ventil jeg da.

Jeg har aldri hatt det i mine båter.

Greit i seilbåt, men i motorbåt foregår vel de fleste toalettbesøk i havn/uthavn likevel ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Ville tro at det mest hensiktsmessige er at septik først går til septiktanken. Å romstere med Y-ventil når det presser på er kanskje ikke av de enkleste oppgavene.

 

Tanken bør etter mitt skjønn ha to tømmesystem:

 

ett via hånd og/eller elektrisk pumpe med utløp under vannlinjen for tømming utaskjærs

 

og

 

ett for tømming via pumpeannlegg i havner.

 

Flere steder, bl.a. i Limfjorden ser de helst at vi bruker pumpeanleggene. Det er blant annet et flott anlegg i Ålborg.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har innstalert septiktank og el-toalett i min tresnekke. Der har jeg en vender ved toalettet som bestemmer hvor "møkka" skal ende. Ved skrogjennomføringen har jeg en "y" med to kuleventiler, hvor den ene står åpen konstant, og den andre blir åpnet da tanken skal tømmes. (dette skal vistnok ikke være nødvendig da vannet ikke skal kunne passere kverna.

Har ikke hatt noe problemer med at tanken har blitt fylt opp eller at toalettet har blitt fylt opp gale veien.

 

Håper mine erfaringer kommer til nytte.

Lykke til! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fysj og fysj og fysj, et hangarskip har trålet våre havner og uthavner og det uten septiktank :confused::nonod: :nono: :puke:

No vart eg skremt ja. :nonod:

Dette var ikke bra Worse. Slikt går ikke i 2006.

:lol: Der er da endelig septiktank til toilettet forut. Denne skal være til det private avtredet akterut. Må ha valgmuligheten, ser De!! :wink:

 

ett via hånd og/eller elektrisk pumpe med utløp under vannlinjen for tømming utaskjærs

 

og

 

ett for tømming via pumpeannlegg i havner.

Nei, det blir å la det gå for langt. Jeg skjønner jo pointet, men dette gidder jeg rett og slett ikke å lage. :diving:

 

Hei!

Ved skrogjennomføringen har jeg en "y" med to kuleventiler, hvor den ene står åpen konstant, og den andre blir åpnet da tanken skal tømmes. (dette skal vistnok ikke være nødvendig da vannet ikke skal kunne passere kverna.

Har ikke hatt noe problemer med at tanken har blitt fylt opp eller at toalettet har blitt fylt opp gale veien.

 

Ja, det var jo en løsning. Tanken har streifet meg. Men jeg kjenner meg selv ogg QB godt nok til å vite at den kranen konsekvent ville blitt stående stengt mens pumpen går. Ikke bra.

 

Jeg har jo den fikse ide at pumpen ikke slippernoe gjennom feil vei; pumpen til tanken forut ligger under vannlinjen men tanken blir jo ikke fylt opp med sjøvann av den grunn. Hm.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:lol: Der er da endelig septiktank til toilettet forut. Denne skal være til det private avtredet akterut.

Oohh, det var da jammen bra. ! :seeya:

Ble letta nå. :lol:

Som sagt ser jeg liten vits i å kunne tømme skiten direkte i sjøen i det hele tatt.

Hadde aldri gidda å lagt opp noe slikt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Den fikse ideen var bimmelim til sjø, bommelom til tank, slik at ikke tanken går full før tiden. Fant ikke plass til mer enn en 42-liter, nemlig, og tanken forut er enda mindre. Slik er akterkabin-båtenes iboende forbannelse, vet De. Vanskelig å gjemme vekk litt større utstyr og greier og ting. (Joda, jeg kan jo gjemme QB i akterlugaren, så noen ting kan man jo få ut av veien :crazy:)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Nå er der jo skrevet adskillige sider om dette emnet før (i erfaringsdatabasen tror jeg det var over 100 emner beslektet med dette emnet som vorder så mye bry dersom det ikke virker).

 

Det finnes også mange tegninger, blant annet i 2006 katalogen til Westmarin er denne artikkel:

 

westmarine.com

 

Lykke til med installasjonen.

 

Hilsen Petter-B

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Nå er der jo skrevet adskillige sider om dette emnet før (i erfaringsdatabasen tror jeg det var over 100 emner beslektet med dette emnet som vorder så mye bry dersom det ikke virker).

 

Det finnes også mange tegninger, blant annet i 2006 katalogen til Westmarin er denne artikkel:

 

westmarine.com

 

Lykke til med installasjonen.

 

Hilsen Petter-B

 

Det er ikke sikkert at initiativtageren til denne tråden kan få frem

 

westmarine.com

 

så det kan kanskje være gunstig å forklare hva "our favorite method" betyr?

Link to post
Share on other sites

Bekymre deg ikke, roaldbj, Worse har full kontroll! :lol: Har selvsagt lest det som er å lese både her og der, og mange andre steder, pluss noen til, men uten å bli særlig klokere på de spesifikke spørsmål jeg tok opp i starten av tråden. Har justert litt på innlegg #1 for å få tankene mine litt klarere frem. Er ikke sikker på om det hjelper. :rolleyes:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Velger å la den båtvante Worse få uttale seg først. Worse har da internett og bredbånd? Til og med i båten tror jeg.

 

Har selv denne kobling og den fungerer perfekt. Pumpa kan også fjernes dersom det genereres et sug under skroggjennomføringen under gange. Denne metoden er det skrevet mye om her på dette forum. Jeg sverger til pumpe da det ellers blir igjen et lag med skitt i bunnen.

 

mvh

Petter -B

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Tanken jeg har bestilt får alle stusser på toppen; både innløp, lufting og utløp -- sistnevnte med rør ned til bunnen . Tanken forut på det andre toilettet har utløpet i bunn :puke: ikke noen bra løsning.

 

Den nye tanken skal stå mellom stringerne/bjelkene som de indre motorfestene hviler på. Jeg tar da 30 cm. i lengden av lenserommet helt akter i maskinrommet, men det blir fortsatt god plass til lenserier og div. slanger og ledninger. Med denne plasseringen MÅ jeg ha pumpe, ellers kommer dritten aldri ut. Planen var egentlig å sette en standard 40-liter på tvers mot veggen akter, oppå bjelkene. Men det ble for trangt -- eksosen fra SB går for tett mot veggen + lense- lufte- vannfylleslanger måtte i tilfelle flyttes.

 

Men fremdeles lurer jeg på om det går bra å sette en Y-ventil nær utløpet ... :confused:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den fikse ideen var bimmelim til sjø, bommelom til tank, slik at ikke tanken går full før tiden.

Det må være vannvittig mye som skal ut vis du må ha to tanker og ikke det er nok , slik at du kan slippe det løse rett ut og den mere faste inn i tanken .Vi er som regel 3 stk voksne mensker ombord i lille Tine , tipper tanken er på sånn ca 50 liter . Ikke en gang i telemarkskanalen på 8-10 dager blei denne full . men er jo ikke det du spurte om da , men skjønner ikke hvorfor du vil lage mere jobb av dette enn du må . La alt gå rett i tanken , og tøm når den tid kommer , du har jo en stor båt så kan hende det er veldig mange ombord på tur. Men dem er vel ikke så fulle av bommelibombom vel .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Men fremdeles lurer jeg på om det går bra å sette en Y-ventil nær utløpet ... :confused:

Jeg ville prøvd med to 1 1/2" Non-Return Valve før Y ventilen , det står en slik hos meg mellom pumpa og utløpet.

Har ikke erfaring med Y ventil , men det burde fungere.

Er enig at det må være ferrest mulig hull i bunnregionen ,

jeg gremmes når jeg tenker på at jeg har 5 sub-sea hull , bare for å kvitte seg med "greiene"

Link to post
Share on other sites

Hennes Høihellighet BildeBilde Quindebestet har beordret installasjon av septiktank i Hangarskibet. Tank er bestilt etter nøie optagne mål og Worse er i kjent stil i gang med vidløftig planlegging og almindelige grublerier. Det lille som er igjen av den graanende manke svinner bekymrelsesverdig fort.

 

I prinsipp er jo alt dette såre enkelt. Men når man -- som Quindebestet -- av natur forlanger det beste av begge, for ikke å si alle verdener, så blir det ofte mer komplisert.

 

Planen er altså en Y-ventil for å velge hvor innholdet i toilettskålen skal havne. Enten rett ut eller til tanken. Så langt er det jo greit, i og for seg. Men man har ikke til hensikt å ta nytt hull i Hangarskibets bunnregioner. Tvertimot er ideen å bruke det esksisterende utløp fra toilettet ti både direkte tømming og til tømming av tanken (forutsetter el pumpe med kvern; tanken kommer helt i bunn og godt under vannlinjen).

 

Og det er her det butter litt imot. :headbang: Går dette an, f. eks. med et Y-bend på utløpsslangen fra tømmepumpen, til hvilket man påkobler utløpet fra toilettet? Eller vil pumping av toilettinnhold direkte til sjø fylle tanken «gal vei»? Og vil tømming av tanken fylle toilettskålen «feil vei»? :puke:

 

Tanker? Erfaringer? Advarsler? Velmente råd? Gode historier om egne eksperimenter over samme tema? :wink:

Dette er nå et gjennomarbeidet tema for meg, og nå er jeg i sluttfasen av ombyggingen.

Har fått sveist ny syrefast septikktank, sveist syrefast Y bend (3x1,5") og kjøpt en kasse med remedier for å koble det sammen. Pumpen har innebygget enveisventil. Tanken skal trykkes i kveld før den bæres ut i båten for montering. OG jeg har fått 1" lufting ut :cool: Har vurdert alternativer av plast Y`er og returventiler mm. m, men ingen kan anbefale det til septik pga. luktgjennomtrengning etter kort tid.

Her er bilde av rukkelet slik det så ut før....og hvordan jeg nå kobler det opp.

Bilde

Link to post
Share on other sites

I min båt er septiktanken hengt opp under dørkplatene. Dette er en enkel og problemfri måte å løse problemet på. Det er selvsagt utløp i bunn av tanken, med slange ned til en kuleventil i utløpet som ligger rett over vannlinjen. Er ventilen åpen går møkka rett i fjorden.

Link to post
Share on other sites

Ok Hr Worse…

 

Med din plassering bør du unngå tank uttak I bunn, da det blir nor skitt hvis du får lekasjer osv, så gå for uttak I top med skråkuttet rør ned mot bunn.

 

Ttløp fikser du lett … to tre+veis ventiler … en for Toalett Ut / Septiktank, og en for Septiktank tømming. Tank tømming monteres mellom skroggjennomføring og den første ventilen, og er som regel satt for “fri flyt” mellom toalett og ut, men ved tømming settes den 90 grader og blokkerer mellom utløp og toalett, mens fri flyt mellom septiktank og ut tillates.

 

Enkelt og greit, hvis du har plass til ventilene og slangene.

 

Jeg har nettopp koplet opp ett av våre toaletter mot septiktank (135L), og jeg har da installert treveis en ventil, nedsenket i dekk (skal ta bilder på Fredag), men jeg bruker utløpet I mannskapslugaren til avløp for septiktank, da jeg har bedre tilgang til pumpe osv., der fremme hvis noe galt skulle skje.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

WORSE.....

 

Angående Y-ventil til velge "rett ut" eller "til septik".

 

Fikk katalogen fra Topp Fritid idag og ser der at de har en slik ventil beregnet til dette formålet. Den er i plast. Har ikke noe bilde og tror ikke det er noe bilde av den på hjemsiden deres heller, men du kan jo kontakte de og be om katalogen. www.toppfritid.no

Varenr. er 06642 og prisen er 392,-

Link to post
Share on other sites

Har grublet lenge på dette nå. :confused: Tror løsningen blir en Jabsco velger, for den er lettest å montere slik jeg vil ha den, med bare selve hndtaketstikende frem fra skapet ved siden av ramma. Og dernest et enkelt "Y"-stykke der utløpet fra tanken og toalettet møtes. Satser på at det går -- får den nye tanken en av dagene nå, så det er ikke lenge til før det prøves ut i praksis. Det blir dobbel septik-moro -- skal skifte ut tanken forut også. Masse herlig dritt-arbeid :puke: for Gamle Worse, som i dag har hatt den artige oppgave å fjerne 250 liter diesel fra vanntanken... Under bunkring i helgen var det en idiot som ikke så forskjell på "Water" og "Fuel" :cryin:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

... Gamle Worse, som i dag har hatt den artige oppgave å fjerne 250 liter diesel fra vanntanken... Under bunkring i helgen var det en idiot som ikke så forskjell på "Water" og "Fuel" :cryin:

2 tråper HD så er du vel kvitt det vannet :lol: .....

 

Var det noen i slekta som fylte feil eller?

 

Jeg fyller alltid selv - da kan jeg ikke klage på noen. På båten vi har nå er det nærmest umulig å ta feil. Drivstoffpåfylling er akterut og vann på siden.

Link to post
Share on other sites

Var det noen i slekta som fylte feil eller?

Ingen kommentar ... :cryin::headbang: Neste gang det er første april, skal Worse holde seg i sengen, og IKKE stå opp. Første april er fanemeg verre enn fredag den trettende. :eek:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

som i dag har hatt den artige oppgave å fjerne 250 liter diesel fra vanntanken... Under bunkring i helgen var det en idiot som ikke så forskjell på "Water" og "Fuel" :cryin:

Hmmm....., dette kan vel gi en viss mannlig 'diesel-ånde' etter å ha hatt litt vann i singlemalten :drink::confused::confused::puke:

Antar det er greitt med litt trekk oppe på 'bridgen' da... , selvfølgelig med trekken bort fra blondinene...

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...