Jump to content

Mitt livs største prosjekt

trd2000gt

Recommended Posts

hmmm... er missunnelig, kan ikke si noe annet. 240 KVm og så varmt i tillegg..... det må jo bli rimelig kostbart å varme opp 240 kvm i en låve, det er jo ofte at de ikke så fryktelig godt isolert..... Hmmm om svigermor finner at hun ikke vil drive lenger må vi kanskje flytte til vestlandet så jeg kan få meg kjempeverksted...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

er faktisk ikke så mye som skal til er bra isolert 25cm isoblokk å isolert etasjeskille. har som regel en 2,5kw vifteovn peier å klare å holde varmen med den. legger ved en kjapp skisse som viser luft inntak som jeg har lyst på. noen som har sett de ferdige som en kan få kjøpt? masse jobb å lage dem å har jo liksom nok anne å finne på.

Unres på om ikke luftinntaket ditt er litt for utsatt for sjøsprøyt, og lett vil kunne "vannavkjøle" motor(ene?) dine vel mye i krappe svinger og bølger? Kan det være en ide å vurdere inntaket over fenderlist? Se prinsipp:

Bilde

MVH

Sofaseileren

(som har hytte i Bamble, og er spent på å se båten din på sjøen neste sommer ?)

vet det er et problem men må lage gjeller innenfor å lage en brønn under med drenering tenker jeg.

Spennende prosjekt du holder på med!

Nidelv 300 har omtrent en slik løsning som du skisserer. Bak rista er det bygget en kasse med vannlåser slik at det ikke kommer vann i motorrommet. Vannlåsen er ganske enkelt laget ved at det i kassa bak gitteret er skjært 6 hull i bunnen, og i hvert hull er det et ca 10 cm høyt rør der lufta suges inn.

Vetus selger gitter i syrefast stål. Står om dette på side 30 i siste Båtliv (3:2006)

Jeg stusser litt over at du skal ha luftinntakget så langt fremme. Du skriver at du skal ha hekkagregat - og da plasseres jo motoren helt akterut (med mindre du skal ha mellomaksel da). Luftgitteret på de planende båtene med hekkagregat jeg har sett er plassert lenger akterut. Her ser du hvordan dette er på Nidelv 300

Bilde

• 1 år senere...

Lækkert, bærre lækkert.... :cheers:

Og så de lokalitetene da.... :yesnod:

Skal du beise opp mahognyen før du legger på epoxy.

Jeg holder på med (en i denne sammenheng bitteliten) båt selv, og har kjøpt beis fra W.D. Lockwood. De har ett utrolig utvalg beiser til mahogny. Hvis du skal legge epoxy utenpå må du bruke de vannbaserte beisene. De har masse varianter avhengig av om du vil ha mahognyen rødere, brunere osv. Som ett tips istedenfor de spritbaserte som du stort sett får kjøpt heromkring, og som tørker fortere enn du rekker å smøre det på.

Dette ser ut til å bli en utrolig flott båt..!!! Jeg er virkelig imponert..!!

Ser dere har snakket litt om luftintak til maskinrommet. Det er faktisk bare en fordel med slike kanaler som du har, de demper støy. Det jeg ser veldig godt med min båt er at vann har det med å følge opp etter skutesidene, når vannet treffer fenderlisten knekkes det ut til sidene slik at båten er "tørr" over fenderlisten. Kansje du kunne legge på en list lignende en slingrekjøl på langs under luftinntaket som knekker vannet ut til sidene? Bare en tanke i fra min side og om jeg ikke tar feil så har vel noen slike båter den slags. Et slikt brett kan vel kansje monteres lengre ned mot vannlinjen og et stykke akterover på båten, da vil hele skutesiden holde seg tørrere. Brettet kan jo pyntes med en halvrund list av polert rustfritt.

Har du vurdert dieselmotor i båten? Jeg kan på det varmeste anbefale deg å montere en Steyr 256 i den båten der. Jeg har en slik motor i min båt. Det er en Windy 7800 og jeg går 37 på maks. Ringer du Univa og forteller om prosjektet ditt og sender dem bilder er det ikke umulig de blir ganske så ivrige. Motoren min går helt opp i 4500 rpm og lydmessig så brommer den omtrent like vakkert som en V8 i fra 3800 og oppover... :smiley:

Motorene leveres med Bravo drev, ser du har riktige hullet i hekken. Mitt maskinrom er 104 cm målt langs senter i veiven og der gikk Steyren akkurat på plass. Har 2 cm i forkant av motoren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...