Jump to content

På sjøen uten primer / bunnsmurning

Embla

Recommended Posts

En splitter ny båt med hel gelcoat trekker minimalt eller ikkeno vann. Den kan ligge ute til den gror fast i bunnen. Problemet er primærlaget med små organismer som begynner å bygge seg opp med en gang. Du får en diger rengjøringsjobb.

Er du helt sikker på at vannlinja ikke er markert i skroget? Kikk etter og se om ikke det er noen hårfine linjer i gelcoaten med litt avstand.

Store Norske Kullseilingskompani.

Du får en diger rengjøringsjobb.

Jobben blir sikkert ikke større enn den bør være for en ny båt. Undervannsskroget skal uansett ha en grundig vask og vaskes med fettfjerningsmiddel. Deretter bør det mattes ned og vaskes en gang til med fettfjerningsmiddel.

Er båten ny kan du også sjekke undervannsskroget for små ujevnheter etter støping, ingen er perfekte. Disse kan med fordel sparkles og pusses før du legger på primer.

Da jeg fikk ny båt overlot jeg denne jobben til verksted, men ingen hadde særlig lyst til å ta i båten om den hadde vært på vannet før de skulle prime/stoffe. Det ville i alle fall bli veldig dyrt. Grunnen var at det tok utrolig kort tid før det kunne begynne å gro og det var pyton å få vekk.

utrolig kort tid før det kunne begynne å gro

Riktig det tj. Det begynner å gro med en gang og sjiktet er etablert etter noen timer. Jeg synes å huske at biologene kaller det primærsjikt.

Organismer i μ størrelsen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Vannlinjen er ikke markert i skroget, får satse på å sette den utpå, merke vannlinja og ta den på land igjen med en gang.

Kan ikke se at du har nevnt båttype eller størrelse, men uansett så følgende metode omtalt/beskrevet en gang.

På helt stille vann. Ta en tynn isoporplate og fest en vannfast tusj på kanten av denne. Hvis du nå drar denne platen med tusjen mot skroget og rundt hele båten så vil du få satt av vannlinjen (pluss noen centimeter etter ønske) på siden av båten.

Høres smart ut! Virker det i praksis? Hvorfor ikke, men har som sagt ikke prøvd det selv!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mulig jeg må avsette ny vannlinje etterhvert, da tenkte jeg og få tak i slikt kritt pulver man bruker på krittsnor. Strør man en del av dette i vannet får man vel avasatt en grei linje.

Det må riktignok være helt stille vann.

Eller vil ikke dette virke noe særlig?

Kan ikke du bare ta en tusj og sette et par punkter på hver side, forran og akter. Etterpå når du ar båten på land for å smøre så setter du opp en laservater eller en kraftig lampe et stykke fra båten og et tau strukket opp som kaster skygge mot skutresiden, justerer tauet til skygge passer i begge ender. NB Lampa og tauet må atå i vater i forhold til hverandre for at skyggelinja som du da får på skroget skal bli helt riktig. Metoden er beskrevet på maritimstart tror jeg.

Mulig jeg må avsette ny vannlinje etterhvert, da tenkte jeg og få tak i slikt kritt pulver man bruker på krittsnor. Strør man en del av dette i vannet får man vel avasatt en grei linje.

Det må riktignok være helt stille vann.

Eller vil ikke dette virke noe særlig?

DU HAR SIKKERT ET BRANDSLUKNINGSAPPARAT SOM KAN TESTES. :lol::lol:

Kan ikke du bare ta en tusj og sette et par punkter på hver side, forran og akter. Etterpå når du ar båten på land for å smøre så setter du opp en laservater eller en kraftig lampe et stykke fra båten og et tau strukket opp som kaster skygge mot skutresiden, justerer tauet til skygge passer i begge ender. NB Lampa og tauet må atå i vater i forhold til hverandre for at skyggelinja som du da får på skroget skal bli helt riktig. Metoden er beskrevet på maritimstart tror jeg.

Dette blir vel litt heftig... Hvorfor ikke bare markere punktene og så tape fast en tynn hyssing mellom dem? :confused:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Da jeg fikk ny båt overlot jeg denne jobben til verksted, men ingen hadde særlig lyst til å ta i båten om den hadde vært på vannet før de skulle prime/stoffe. Det ville i alle fall bli veldig dyrt.

Det var overraskende mange meninger her. Som baatsman sier så vil et nystøpt GRP-skrog bruke en stund på herding og gi fra seg litt gass. Med hensyn til nystøpte skrog må de uansett rengjøres nøye for å fjerne voks fra støpeform, og avfettes før priming. Vil du at primeren skal sitte godt og lenge bør overflaten mattes ned og avfettes igjen.

Dette var i grove trekk behandlingen min båt fikk, og jeg kan ikke skjønne at det ville vært noe problem (ut over prisen for et ekstra løft med liften) om den hadde vannet først. Jeg ville vært mer betenkt over å prime uten å matte ned overflaten først. Grundig forarbeide medfører noen timer med slipemaskin, men da holder det i svært mange år.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Mangen gode forslag og svar her.

Båten var støpt i 2002 så den skulle vel være ferdig gasset.

Skroget er det tidligere Fjord 1200 / Polar 390

Det er montert 2 stk. KAD44 .

Kansje det er mulig å ta et mål i baugen og et på hekken på en tilsvarende båt og merke

linja ved bruk av en tråd / laservater som en skrev tidligere i tråden.

• 1 år senere...

Har akkurat gjort dette på min båt nå, den kom på vannet den 27/06-07 og tok den opp for 2 dager siden da det var blitt merkbar linje.

Spylte den godt med min lille høytrykk og "kraftvask" (4 ganger)

Deretter har jeg brukt JIF-skurekrem 2 ganger, matta den med mmm.. 150papir tror jeg en runde til med jif.

Og spyla og skyllt godt, før grunning og bunnsmøring.

Må nok justere litt vannlinje til nesteår, da tusjmerkene ble borte/nesten borte noen steder.

Noen som vet hvor lenge en ny ubehandlet båt kan ligge på vannet uten at den trekker for mye vann. Tror det blir lettere å finne vannlinja på den måten ?

Jeg hadde satt båten på vannet, merket av og tatt den på land samme dagen/timen..

Klart at den trekker vann da det er praimingen som skal tette........

Avfetting og matting er viktig før man går i gang med praimingen..

Redigert av ola_dunk (see edit history)
Hva/hvilket "verktøy" ville du ha brukt til merke skroget med, for å få vannlinjen?

Bade med en vannfast noe.. en vindstille dag uten bølger...

Jeg ville brukt et laservater.

Sett et merke noen cm. over vannflaten på hvert hjørne bak og i baugen. Få båten på land og juster vateret slik at laseren er i linje med to av punktene. Sett så noen små merker hver 50 cm. så det blir lettere å legge på maskeringstapen. Gjør så det samme med andre siden og akterspeilet.

Garantert 100% rett vannlinje. -også rundt steglister og hjørner.

Husk å sjekke at punktene på hver hjørne bak er tilnærmet like høye.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...