Jump to content

Bytte impeller på utenbords, hvor ofte?


D Thomas

Recommended Posts

Nei, en trenger ikke skifte hvert år.

Har vel forstått det slik at den ikke trengs skiftes før en får indikasjoner på at den er ødelagt - og det kan gå mange år før det skjer. Dårlig kjøling og lite kjølevann kan være dårlig impeller, men trenger ikke være det.

Dere som er mer kyndige på området får rette meg om jeg skulle ta feil :-)

Link to post
Share on other sites

Så lenge den ikke blir tørrkjørt kan en impeller på utenbords holde motorens levetid.

Men har motoren gått mer enn 5 år i saltvann kan det likevel lønne seg å demontere gearhuset og sette alle bolter inn med alu-pasta.

Ellers risikerer man at man ikke får det fra hverandre når man MÅ......

Link to post
Share on other sites

Har en Yamaha pro v hk 2 takt. Bør man skifte impeller hver år? Har lest litt i tidligere tråder men ikke funnet noe på denne motoren. Er det noen som har en fremgangsmøte? Takk for svar :diving:

Jeg har hatt flere store påhengsmotorer, har aldri byttet impeller. Da har jeg byttet motorene til nye etter 5-6 år gamle.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har en del blandet erfaring med UB-motorer. Behørig dokumentert her på forumet som en tråd.

 

Ikke la deg skremme av at folk med innombordsmotor bytter impeller stadig vekk. Hos dem går impelleren ofte tørr - det sliter. Med en påhengsmotor står impelleren ved motorstart langt nede i vannet og den går aldri tørr (med mindre du gjør noe feil :crazy: ).

 

Jeg har i flere brukermanualer til påhengsmotorer ikke funnet en antydning at den skal skiftes. Og så hadde vi vel til å med en sak hvor det ble påstått at på nyere/større (?) påhengsmotorer dreier det seg ikke om en impeller i vanlig forstand uansett men hele pumpen er en sentrifugalpumpe.

 

Sjekk litt i emneoversikten - står mye om impellere der.

Link to post
Share on other sites

I instruksjonsboka til min Sizuki står det at impelleren skal byttes etter 200 timer eller 12 måneder. Nå har ikke jeg tenkt å bytte alt etter ett år. De fleste nye motorer har trolig også diverse overvåkning av vanntrykk/kjøling slik at du vil få en alarm dersom noe ikke er som det skal. Jeg fikk i hvartfall alarm en gang like etter at jeg startet opp og det lå noe smårusk forran vanninntaket på motoren.

Link to post
Share on other sites

På større påhengere kan impellere med litt vedlikehold vare svært lenge. Da jeg hadde en slik en kjørte jeg hver vår motoren gjennom med varmt vann.

I familien har vi hatt påhengere fra Johnson/Evinrude i et halv århundre (50 år)og aldri skiftet impeller på noen av motorene. Kun en gang har det blitt et problem. For noen år siden stoppet en 9,9 Johnson pga varmegang. Ble slept hjem, motor til service og impeller ble skiftet. Startet igjen med en gang og hadde den tre år til uten problemer!

I følge verkstedsmannen (en av de gamle gode som har holdt på med Johnson/Evinrude leeeenge) så er det svært sjelden problem med impellerne på disse motorene.

 

Du nevner gjennomkjøring med varmt vann på våren. Hvor varmt, hvor lenge og hva gjør dette for motor/impeller? Tar sevicen på mine motorer selv og har tilgang til varm vann så veldig enkelt å koble til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Varmt vann er svært effektivt for å løse opp hardt salt-belegg på gummi-deler. Jeg har alltid kjørt motoren i stamp med noe frostvæske i. Kjører motoren til eksos-vannet blir passe varmt og lar deretter motoren stå en stund før jeg tømmer stampen.

Etter gjennomkjøring av frostvæske på min Volvo Penta tar jeg impelleren ut, vasker den i varmt vann og oppbevarer den i en lukket pose.

Dette kan med fordel også gjøres med gummi-belgene for å forlenge levetiden.

Link to post
Share on other sites

Og så hadde vi vel til å med en sak hvor det ble påstått at på nyere/større (?) påhengsmotorer dreier det seg ikke om en impeller i vanlig forstand uansett men hele pumpen er en sentrifugalpumpe.

Antar du tenker på denne tråden.

Bildet Andreas postet her viser hvorfor de holder så lenge. Som man ser er selve huset helt sirkelformet, men akslingen sitter ikke i senter. Dette fører til liten slitasje i forhold til en pumpe på en innenbordsmotor der sammentrykningen av bladene skjer ganske så brutalt over en "hump" som er skrudd fast inni huset. Hvorfor de er konstruert slik er ett mysterium...

Link to post
Share on other sites

Gjennom de 25 årene jeg har vært flymekaniker så har jeg erfaringer med at vi skrur våre mekaniske gjenstander sund. Feil oppstår etter større ettersyn.

 

Å bytte impeller hvert eller annenhvert år er etter min mening bare tull.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Å bytte impeller hvert eller annenhvert år er etter min mening bare tull.

Kan være enig med deg HVIS :

  • Motoren blir kun brukt ute i rent vann ( ikke i grund vann pga sand /grums ).
  • Pen kjøring , ikke hoppe på bølger ol.
  • Montert på annen båt en "racing" typer.
  • Motor ikke montert høyere anbefalt.
  • En er avhenging av verksted.
Jeg har ihvertfald problemer med halvparten av ovenstående punkter , bytter derfor med gjevne mellomrom .

Ofte når en merker at det er problemer, er det allerede skjedd en skade ( snakker om eldre motorer ) .

 

Kommer til å være enda mere påpasselig med det prosjektet jeg jobber med nå, L6 modellene jobber helt på grensa når det gjelder kjøling .

 

Impellere ,dekk og bensin regnes som ferskvare .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Diskuterte dette i høst med mitt autoriserte Mariner/merc-verkstedi wave-kjeden. Jeg tar servic/konservering selv, og har en 90 hk 4-t som nå er 6 år gammel. Mekanikerne sa rett ut at å bytte impeller bare var tull. De byttet aldri dette hvis man ikke sa fra om det, eller de selv så at trykket var unormalt lavt.

 

De la også til at de omtrent ikke hadde byttet en eneste impeller på "min" type motor, men at de regnet med at det kom til å bli en del nå etterhvert - forde motoren har vært på markedet i snart 10 år.

 

Hvis jeg ville være rimelig sikker - anbefalte de at jeg byttet når motoren nærmet seg 10 år.

 

PS: denne infoen var selvsagt "0ff the record" - i instruksjonsboka tror jeg det står bytte hvert 2. eller 3. år.

Link to post
Share on other sites

I prinsippet er det relatift enkelt, men i praksis kan det være noe kronglete.

 

Du må ned med undervannshuset, huset sitter vanligvis med 7 bolter. Disse biltene kan sitte noe fryktelig dersom de ikke har vært smurt opp på en tid.

 

Men før du begynner med disse boltene så må du koble i fra gearstanga, hvordan den er eksakt på din motor har jeg ikke oversikt over, men normalt løsner du den på toppen av motoren. Merk deg godt hvordan den er satt sammen og ikke minst justeringer.

 

Drivakslingen sitter normalt på en "spline" og kan trekkes rett ut.

 

Når du har løsnet gearstanga så kan du prøve å løsne på de 7 boltene og senke undervannshuset ned. Pass på at du ikke mister det i gulvet.

 

Deretter ser du huset hvor impelleren sitter, her er det også 4-6 skruer som kan sitte noe fryktelig. Prøv å lirke de opp og bruk CRC.

 

Dersom alt har gått bra så langt så har du bare en utfordring igjen, det er sporkilen til impelleren, denne kan også sitte godt fast.

 

Så var det å gå sammeveien tilbake, men husk bruk mye vannfast greas på alt..

 

Lykke til.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Et kjapt spørsmål, når du tar av undervannshuset så regner jeg med at giroljen renner ut samtidig ?

Nei, den er lukket inne i gearhuset. Det er 2 skruer som er plassert normalt på styrbord side (høyre side), en i bunnen av gearhuset og en lengre oppe. De har spord for flatt skrugjern.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...