Mouche Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Min gamle johnson 70 hk fra 1975 spytter ut noe vann hele tiden fra to hull et stykke opp på stammen. Men noen jevn fin stråle er det ikke. Stemmer det at disse motorene ikke har en ren kontrollstråle, men en blanding av vann og eksos? Basert på min erfaring med mange (i dag) gamle Johnson motorer så er svaret helt enkelt; Ja! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
wilma Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Med svaret til Mouche i tankene, det behøver nødvendigvis da ikke være behov for å skifte impeller nå? Motoren har ikke den jevne tynne kontrollstrålen som jeg ser på nyere motorer, og fraværet av denne behøver ikke bety at noe er galt?! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
John_Kr Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Man skal være litt forsiktig med å være bombastisk her, alt er avhengig av motormerke og årsmodell. Mine erfaringer er at de aller fleste motorer har en kontrollstråle når de går og i tillegg har de et hull over vannivå som det kommer både eksos og vann ut av. Det er lurt å se om motoren har ei vanndyse bak på motoren, dersom ja - ja da skal det komme ut vann der når motoren går. Dette er regelen, men det finnes sikkert untak her også med de nyeste motorene. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Mine erfaringer er at de aller fleste motorer har en kontrollstråle når de går og i tillegg har de et hull over vannivå som det kommer både eksos og vann ut av. Det er lurt å se om motoren har ei vanndyse bak på motoren, dersom ja - ja da skal det komme ut vann der når motoren går. Jeg er enig med John_Kr. Jeg trodde faktisk de aller fleste - også eldre - motorer hadde kontrollstråledyse. Foruten å kikke etter den nevnte dysa, kan du også løfte på motordekslet og se om det ikke går en slangestump fra toppen av motoren og ned til bunnen av motorkassen (i bakkant). I så fall kommer "kontrollstrålevannet" via denne slangen. Det er forøvrig heller ikke uvanlig at kontrollstråledysa tetter seg til av saltavleiringer på eldre motorer. Den må da stikkes opp med f.eks. ei tynn nål. Hvis motoren ikke blir spesielt varm under bruk (du skal såvidt klare å holde hånda på sylinderveggen), så bør det ikke være nødvendig å bytte impelleren. Som det er antydet ovenfor her, så risikerer du, på en så gammel motor, at skruene sitter svært godt fast, med det resultat at du kan vri dem av, og da har du plutselig et større problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Min gamle johnson 70 hk fra 1975 spytter ut noe vann hele tiden fra to hull et stykke opp på stammen. Men noen jevn fin stråle er det ikke. Stemmer det at disse motorene ikke har en ren kontrollstråle, men en blanding av vann og eksos? Ikke min mening å være bombastisk, men de Johnson/Evinrude jeg hadde fra/på 1970/1980 tallet hadde ikke en ren kontrollstråle, men som Wilma sier spytter ut vann (ikke eksos) fra to hull et stykke opp, og bak, på stammen. Dette gjør jo/gjorde jo samme nytten som dagens stråle? Alle senere modeller jeg har hatt, og har, fra 1992 (115hk), 1995 (150hk),1995 (9,9hk) 1997 (115hk) og 1999 (115hk) og alle av merket Johnson har en klart definert kontrollstråle som kan reguleres/styres hvordan man vil. Gutta mine synes det er veldig morsomt! M.a.o. hvis det kommer vann ut fra motorstammen i klart definerte/fabrikklagde hull like underkant av selve dekselet så er vel det en klar indikasjon på at det går kjølevann igjennom systemet/motoren, hvis ikke hva er det da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
stko Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 IMPELLER??? Har en 50 HK Mariner. 1987 modell. Skulle ut første turen i dag, så gikk det ca 20 minutter: Da forsvant vannstrålen fra kjølingen. Jeg stoppet øyeblikkelig motoren. prøvde igjen når motoren ble kald, men fortsatt ikke kjølevann. Ryker impelleren så brått?? Strålen var bra før dette skjedde. Og i såfall, er det mye jobb å bytte denne?? Setter veldig pris på tilbakemeldinger fra dere "drevne gutta" Takk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Mest sannsynlige årsaken er vel heller en forstoppelse. Har du pirket litt i hullet hvor strålen pleier å komme ut? (Regner med at du sjekket at det ikke henger noe plastpose rund inntaket for kjølevann.) Også termostaten kan være i stykke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stko Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Er det termostat på denne ?? hvor sitter i såfall den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Er det termostat på denne ?? hvor sitter i såfall den? Har du noe mere info om motoren ?? et model nr eller serienr . Hvis det er den 3 sylindrede Marineren ( Mercury) så er det ingen termostat . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
stko Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Serienr:6452997 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
slettet Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 honda anbefaler bytte hver 100 time. det er garantert "overkill" i god japansk tradisjon men da er man garantert "no problem" etter "føre var i verst tenkte tilfelle" prinsippet som er viktig for sikkerhet. utover det kan impellere holde utrolig lenge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 11.Juni.2006 Del på Facebook Svart 11.Juni.2006 Serienr:6452997 Den klassiske 4 sylindrede modellen har ingen termostat . Serienummert sier også at det er snakk om en 1983 model ( model 7050523 ,versjon EL ( elstart og lang stamme ??). Du trenger impeller 47-89983T , brukt på mange Mercury/Mariner 30>70hk, men sjekk slangen som kommer ifra toppen ( går til kjølestråle bak på motoren ). Disse motorene er greie å bytte impeller på, løsne mutterene på hver side + 1 forran og en under anoden i front . Sett motoren i reverse før du slipper ned huset ( ikke rør sjalteren etterpå ) , sjalteren har splines som passer sjalteren på girhuset . Disse motorene lever litt på kanten ( termisk ), trenger defor en vannpumpe som virker 100% hele tiden . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
stko Svart 12.Juni.2006 Del på Facebook Svart 12.Juni.2006 Takk for opplysningene Droll. Den forrige eieren sa nemlig at det var en 87 modell motor..... Anyway; i dag leverte jeg motoren på verksted. Er det impelleren så dreier det seg om ca 1500,-. (Har ikke betalt for båten ennå, må nok prute litt mer da motoren er 83 og ikke 87!) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tampeservice Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 En impeller er avhengig av stivheten i bladene. Etter noen år vil de bli slappere og klarer ikke pumpe med nok trykk når turtallet blir høyt. Derfor regner jeg disse som ferskvare og bytter annet hvert år. Kontroll/ pilotstråle viser kun at motoren får vann, men ikke om trykket er godt nok! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 Jollemotoren vår, en 8 hk Yamaha har jeg aldri sett det komme en dråpe kjølevann ut av, hverken på stammen i eksosen eller kontrollstrålen, toppene har fin temperatur, selv om motoren nå har vært fastfrosset i isen noen vintre! Gidder ikke sjekke impelleren, går motoren varm så er det nok sluttkjørt allikevel, alt sitter nok "Børr" fast uansett! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 Jollemotoren "vår" en 4 hk Yamaha fra 82 ble solgt i for to år siden, med et års GARANTI den går enda med samme impelleren . Så hvor ofte en bør skifte impeller................??? Når den gir for lite vann. JA. Men som Ingar skrev " har motoren gått mer enn 5 år i saltvann kan det likevel lønne seg å demontere gearhuset og sette alle bolter inn med alu-pasta. " Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Impeller kan forsåvidt godt vare 10 år uten problem. Skiftet min idag, den både så og kjentes ut som ny etter 6 år og ca 100 timer. Så egentlig en unødvendig men relativt kjapp jobb. Og man har fred i sjela. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Jeg har en 2008 Suzuki DF90 som er gått 530 timer. Videre hadde jeg allerede kjøpt inn komplett bytte sett for å skifte impeller inneholdene alle nødvendige deler , men hadde ikke tenkt å bytte i år. Ved kjøring av motor på land før oljeskift, manglet "pisse" strålen. Jeg hadde forsåvidt hørt at dette er et problem på Suzuki at denne tetter seg, men for å beholde sjelefreden skiftet jeg impeller og tilhørende deler. Det var ikke nødvendig, var så vidt spor av slitasje !!! ( motoren har kun gått i grønn sjø ) Må tilføye at skruene løsnet helt kurant, og at Suzuki anbefaler å bruke en egen type av silikon på disse skruene og ikke grease. Pisse strålen staket jeg opp med gammel 0,80 sene fra en havfiske snelle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 (redigert) Mine skruer løsnet helt greit, ingen tegn til korrosjon (2008 Honda BF90D). Brukte tjære (Mek-Tar) på dem før montering for sikkerhets skyld. Ingen slitasjemerker i pumpehuset heller. Bytta kun impeller og pakning siden jeg hadde dem liggende. Men en av "styrepinnene" til pumpehuset var knekt av (øvre pinne på nederst bildet). Må være korrosjon/tretthet, for det er jo ingen belastning på dem. Gammel impeller på første bildet. Redigert 9.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.