Jump to content

Bytte impeller på utenbords, hvor ofte?


D Thomas

Recommended Posts

Min gamle johnson 70 hk fra 1975 spytter ut noe vann hele tiden fra to hull et stykke opp på stammen. Men noen jevn fin stråle er det ikke. Stemmer det at disse motorene ikke har en ren kontrollstråle, men en blanding av vann og eksos?

Basert på min erfaring med mange (i dag) gamle Johnson motorer så er svaret helt enkelt; Ja!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Man skal være litt forsiktig med å være bombastisk her, alt er avhengig av motormerke og årsmodell.

 

Mine erfaringer er at de aller fleste motorer har en kontrollstråle når de går og i tillegg har de et hull over vannivå som det kommer både eksos og vann ut av.

 

Det er lurt å se om motoren har ei vanndyse bak på motoren, dersom ja - ja da skal det komme ut vann der når motoren går.

 

Dette er regelen, men det finnes sikkert untak her også med de nyeste motorene. :wink:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Mine erfaringer er at de aller fleste motorer har en kontrollstråle når de går og i tillegg har de et hull over vannivå som det kommer både eksos og vann ut av.

 

Det er lurt å se om motoren har ei vanndyse bak på motoren, dersom ja - ja da skal det komme ut vann der når motoren går.

Jeg er enig med John_Kr. Jeg trodde faktisk de aller fleste - også eldre - motorer hadde kontrollstråledyse.

 

Foruten å kikke etter den nevnte dysa, kan du også løfte på motordekslet og se om det ikke går en slangestump fra toppen av motoren og ned til bunnen av motorkassen (i bakkant). I så fall kommer "kontrollstrålevannet" via denne slangen. Det er forøvrig heller ikke uvanlig at kontrollstråledysa tetter seg til av saltavleiringer på eldre motorer. Den må da stikkes opp med f.eks. ei tynn nål.

 

Hvis motoren ikke blir spesielt varm under bruk (du skal såvidt klare å holde hånda på sylinderveggen), så bør det ikke være nødvendig å bytte impelleren. Som det er antydet ovenfor her, så risikerer du, på en så gammel motor, at skruene sitter svært godt fast, med det resultat at du kan vri dem av, og da har du plutselig et større problem. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Min gamle johnson 70 hk fra 1975 spytter ut noe vann hele tiden fra to hull et stykke opp på stammen. Men noen jevn fin stråle er det ikke. Stemmer det at disse motorene ikke har en ren kontrollstråle, men en blanding av vann og eksos?

Ikke min mening å være bombastisk, men de Johnson/Evinrude jeg hadde fra/på 1970/1980 tallet hadde ikke en ren kontrollstråle, men som Wilma sier spytter ut vann (ikke eksos) fra to hull et stykke opp, og bak, på stammen. Dette gjør jo/gjorde jo samme nytten som dagens stråle?

 

Alle senere modeller jeg har hatt, og har, fra 1992 (115hk), 1995 (150hk),1995 (9,9hk) 1997 (115hk) og 1999 (115hk) og alle av merket Johnson har en klart definert kontrollstråle som kan reguleres/styres hvordan man vil. Gutta mine synes det er veldig morsomt!

 

M.a.o. hvis det kommer vann ut fra motorstammen i klart definerte/fabrikklagde hull like underkant av selve dekselet så er vel det en klar indikasjon på at det går kjølevann igjennom systemet/motoren, hvis ikke hva er det da?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

IMPELLER???

 

Har en 50 HK Mariner. 1987 modell.

Skulle ut første turen i dag, så gikk det ca 20 minutter: Da forsvant vannstrålen fra kjølingen.

 

Jeg stoppet øyeblikkelig motoren. prøvde igjen når motoren ble kald, men fortsatt ikke kjølevann.

 

Ryker impelleren så brått?? Strålen var bra før dette skjedde.

 

Og i såfall, er det mye jobb å bytte denne??

 

Setter veldig pris på tilbakemeldinger fra dere "drevne gutta"

 

Takk

Link to post
Share on other sites

Serienr:6452997

Den klassiske 4 sylindrede modellen har ingen termostat .

Serienummert sier også at det er snakk om en 1983 model ( model 7050523 ,versjon EL ( elstart og lang stamme ??).

 

Du trenger impeller 47-89983T , brukt på mange Mercury/Mariner 30>70hk, men sjekk slangen som kommer ifra toppen ( går til kjølestråle bak på motoren ).

 

Disse motorene er greie å bytte impeller på, løsne mutterene på hver side + 1 forran og en under anoden i front .

Sett motoren i reverse før du slipper ned huset ( ikke rør sjalteren etterpå ) , sjalteren har splines som passer sjalteren på girhuset .

 

Disse motorene lever litt på kanten ( termisk ), trenger defor en vannpumpe som virker 100% hele tiden .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for opplysningene Droll.

Den forrige eieren sa nemlig at det var en 87 modell motor.....

Anyway; i dag leverte jeg motoren på verksted.

Er det impelleren så dreier det seg om ca 1500,-.

 

(Har ikke betalt for båten ennå, må nok prute litt mer da motoren er 83 og ikke 87!)

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

En impeller er avhengig av stivheten i bladene. Etter noen år vil de bli slappere og klarer ikke pumpe med nok trykk når turtallet blir høyt. Derfor regner jeg disse som ferskvare og bytter annet hvert år.

Kontroll/ pilotstråle viser kun at motoren får vann, men ikke om trykket er godt nok!

Link to post
Share on other sites

Jollemotoren vår, en 8 hk Yamaha har jeg aldri sett det komme en dråpe kjølevann ut av, hverken på stammen i eksosen eller kontrollstrålen, toppene har fin temperatur, selv om motoren nå har vært fastfrosset i isen noen vintre! Gidder ikke sjekke impelleren, går motoren varm så er det nok sluttkjørt allikevel, alt sitter nok "Børr" fast uansett!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jollemotoren "vår" en 4 hk Yamaha fra 82 ble solgt i for to år siden, med et års GARANTI den går enda med samme impelleren . Så hvor ofte en bør skifte impeller................???

Når den gir for lite vann. JA.

Men som Ingar skrev " har motoren gått mer enn 5 år i saltvann kan det likevel lønne seg å demontere gearhuset og sette alle bolter inn med alu-pasta. "

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Impeller kan forsåvidt godt vare 10 år uten problem.

Skiftet min idag, den både så og kjentes ut som ny etter 6 år og ca 100 timer. Så egentlig en unødvendig men relativt kjapp jobb. Og man har fred i sjela.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2008 Suzuki DF90 som er gått 530 timer.

Videre hadde jeg allerede kjøpt inn komplett bytte sett for å skifte impeller

inneholdene alle nødvendige deler , men hadde ikke tenkt å bytte i år.

 

Ved kjøring av motor på land før oljeskift, manglet "pisse" strålen.

Jeg hadde forsåvidt hørt at dette er et problem på Suzuki at denne tetter seg,

men for å beholde sjelefreden skiftet jeg impeller og tilhørende deler.

 

Det var ikke nødvendig, var så vidt spor av slitasje !!! ( motoren har kun gått i grønn sjø )

Må tilføye at skruene løsnet helt kurant, og at Suzuki anbefaler å bruke en egen type av silikon

på disse skruene og ikke grease.

 

Pisse strålen staket jeg opp med gammel 0,80 sene fra en havfiske snelle.

Link to post
Share on other sites

Mine skruer løsnet helt greit, ingen tegn til korrosjon (2008 Honda BF90D). Brukte tjære (Mek-Tar) på dem før montering for sikkerhets skyld.

 

Ingen slitasjemerker i pumpehuset heller. Bytta kun impeller og pakning siden jeg hadde dem liggende.

Men en av "styrepinnene" til pumpehuset var knekt av (øvre pinne på nederst bildet). Må være korrosjon/tretthet, for det er jo ingen belastning på dem.

 

Gammel impeller på første bildet.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...