Jump to content

"Fanny", Furuholmen fra ca 1956. Noen som kjenner den?


Faxen

Recommended Posts

Bilde

 

Dette var min farfars gamle Furuholmen fra før krigen.

Den var bygget i Oregonpine og teak.

Den ble solgt 1956 eller 57, og lød navnet Fanny.

Flagget som vaier bak, har jeg på Faxen idag.

Er det noen som har sett noe til den gamle Damen, eller har hun havnet på gamlehjem?

 

:crazy::diving::sailing:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Førr ei dame......

 

Flott, er det eneste jeg kommer på. :yesnod:

 

Finn og ta vare på henne!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Oi, oi, oi.......

 

Det er slike bilder som ødelegger sjelefreden, og som nesten får meg til å selge Ancas'en å gå på jakt etter noe med slike usedvanlige smekre linjer.

 

A pro pos linjer.....ingen med Pettersonbåt her på forumet? Jeg kikket på noen slike før jeg kjøpte Ancasen. Cruiset rundt i broderlandet og kikket på flere alternativer. Men det er skjøre konstruksjoner, mange vindskjeve båter, men for et hyggelig folkeferd. Jeg fikk kaker og kaffe overalt hvor jeg kom :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Skjør var nok en litt feil ord. De tåler sin støyt, det er ikke det, men de er langt smalere i forhold til lengden enn mange norske båter, og marginene er små for vindskjevhet.

 

Blir de støttet godt opp og har et godt vedlikehold klarer de seg selvsagt :-)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hyggelig dere likte båten. Den var tegnet av min farfar, med justeringer av Mr. Furuholmen, har jeg blitt fortalt. Det satt en diger bensinmotor i den på 50 tallet.

 

Takk for tipsene med klubbene.

 

Faxen, som ikke tenker på gjenkjøp :crazy:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Skjør var nok en litt feil ord. De tåler sin støyt, det er ikke det, men de er langt smalere i forhold til lengden enn mange norske båter, og marginene er små for vindskjevhet.

 

Blir de støttet godt opp og har et godt vedlikehold klarer de seg selvsagt :-)

 

mvh

 

M.

Ja, så nøye har ikke jeg tittet på disse båtene. Men de er lekre.

Jeg ser det stadig averteres Iversen krysser (salongbåt) på blocket. Er det en Norsk konstruksjon?

 

Petterson er vel også en såkalt salongbåt, eller?

Link to post
Share on other sites

Det er en svenske som driver og bygger noe jeg tror er Petterson basert. Bygget er en del av skolegangen. Har en ganske omfattende side med historikk og byggedagbok. Men jeg husker ikke URL'en i farten - har den på jobben. Mener å huske at jeg kanskje la inn link i Anbefalte båtlinker i sin tid, så kanskje linken nå er å finne under medlemssidene der linkene nå ligger. Vedkommende kan ganske sikkert hjelpe med byggetegninger. Send meg en IM hvis du vil at jeg skal finne igjen adressen til hjemmesiden.

Link to post
Share on other sites

Det er vel denne Dilla tenker på Svenske som bygger båt

Jepp - der er den! Er du seriøst interessert, ok67, vil jeg denne personen kan være et greit sted å begynne. Uansett er prosjektet interessant å følge med på. Jeg har bokmerke og er fast innom siden hans. Ganske langt fra 37'n, men er det båtrelatert, er Dilla der. Så enkelt er det med den saken.
Link to post
Share on other sites

Ja, så nøye har ikke jeg tittet på disse båtene. Men de er lekre.

Jeg ser det stadig averteres Iversen krysser (salongbåt) på blocket. Er det en Norsk konstruksjon?

 

Petterson er vel også en såkalt salongbåt, eller?

Iversen var norsk, ja. Bygget mange flotte båter - både motor og seil.

Petterson konstruert og bygget mange typer båter - ikke bare salongbåter.

 

Gå inn her: http://www.trabatsakuten.nu/ Der finner du bl.annet månedens båt som er en Iversenkrysser. På båtbilder er det en egen side for Pettersonbåter.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hallo igjen Faxen, og mange takk for sist - det begynner å bli noen år siden nå . . . .

 

Mht din fars gamle båt så har jeg dessverre ingen opplysninger å bidra med, men du bør trolig begynne å stålsette deg for den eventualitet at denne vakre lille skapningen allerede har funnet seg en lun vik i båthimmelen - hvor den kan ligge til evig tid uten å måtte bekymre seg for sminken: les "vårpuss" :sailing::saint::sailing::saint:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...