Jump to content

"Fanny", Furuholmen fra ca 1956. Noen som kjenner den?


Faxen

Recommended Posts

En kamerat av min far kjøpte en liknende båt for 10-15 år siden for restaurering. Skroget så veldig likt ut som denne (dvs etter min hukommelse identisk), og den var bygget i Oregon Pine med teak dekk og motorisert med en Volvo B18 motor. Men overbygget var endret i ettertid til et høyere mer turpreget sådant. Båten lå i hagen hans i 5-6 år før den ble solgt videre til neste optimist. Om den fortsatt eksisterer vet jeg ikke, men et vakkert skrog hadde den så absolutt! Hadde litt lyst på den selv, men fornuften tok overhånd (heldigvis?)...

Link to post
Share on other sites

Faxen, en praktfull båt det var. Dersom den fremdeles finnes bør hun bevares for fremtidige generasjoner!!!

 

Veldig spennende vindusløsninger på henne, spørs om ikke den er tegnet mellom 1928 og 1935. Det er noe pre ww2 amerikansk Chris-Craft over vindskjermen, de hadde vel så tidlig som i 1928 fremoverlente vindus vanger, løsningen på avsluttningen til siderutene hvor de kurver tilbake i bunn er også veldig C-Cish. Kanskje bestefaren din eller RGF hadde akkurat vært over dammen?

 

dscn6287.jpg

 

Ta deg en tur på sjøfartsmuseet, brorparten av R.G.Furuholmens tegninger er der, se om du finner tegningene av henne, tegningsnr, byggenummer, på hvilket verft den er bygget på hvilket år. Samtidig som du ransaker egen familiemedlemmers hukommmelse for å få mer mat på beinet slik som hva het han eller hun som kjøpte båten etc etc.

 

Videre bør du ta kontakt med Jan Ivar Johansen i Furuholmen klubben, det er det mulig han vet mer om henne også, mannen er ett levende oppslagsverk på dette feltet.

 

Det skader ikke å legge ut dette og evt andre bilder du har på sideneFuruholmen Motor Yacht Club og på Classiske Motor Båter sine forum sider.

 

Båten har såpass karakteristiske trekk at noen av oss Furuholmere bør ha bitt oss merke til det dersom vi har sett den eller hørt noe men kysten er lang og mang en Furuholmen har gått dukken underveis eller fått på seg nye vindusrammer for å bli mer moderne.

 

Så jeg tror det beste trikset her er å spore eierne så langt du kan og så fort du finner ett reg nr. så kan du lete i politiets arkiver for de EKTE registrete båtene, alle register i etterkant av Politiet's har kun vært forarbeid for beskattning.. og er meg bekjent nesten umulige å få noe informasjon ut av.

 

Lykke til i letingen Faxen! jeg gir lyd av meg her i tråden dersom jeg kommer over noe.

 

Mvh

 

Champagne (reg nr: C-777) :wink:

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...