Jump to content

Maxsea og c-map Mega wide kart

freddyper

Recommended Posts

Velkommen til Båtplassen freddyper :flag:

Kan jeg få anbefale SOB som et rimelig og greit alternativ.

I denne tråden ligger en del info og nyheter og på min hjemmeside finner du en del ruter o.l.

Kart via brikke og brikkeleser blir en god del tregere enn om du har kartene liggende på harddisk. Kartene er jo en pakke for seg som du kjøper uavhengig av hvilket plotteprogram du kjøper. Om du begynner med SOB og ikke er fornøyd (6 mnd prøveperiode, registrering koster AUD25.-, ca. NOK 120.-, du kan da registrere programmet på 3 PCer) kjøper du deg et annet program, kartene er de samme uansett.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Joda, det går fint.

Du kan lese kart enten ved hjelp av USB C-card leser eller fra CD.

Jeg har begge deler.

CD er langt å foretrekke. Kortleseren er treg. Dessuten må du til en forhandler å kjøpe hvis du trenger et kart til. Med CD velger du det kartet du vil ha, opplyser request code og kredittkortnummer til C-Map over telefon, og får en unlock code tilbake. Da sendes kartet over til harddisken din.

Du trenger heller ikke noe planleggingsverktøy med MaxSea. Du installerer bare en kopi til på PC'en hjemme og tar med deg donglen fra båten.

Du behøver heller ikke å kjøre kun C-Map. MaxSea leser mange kartformat, både vektor og raster. Du kan kjøre dem samtidig om du ønsker å sammenligne. Jeg bruker litt C-Map og litt Mapmedia.

Men kombinasjonen MaxSea og C-Map er ganske uslåelig.

Store Norske Kullseilingskompani.

Hvis man velger C-Map på brikke kan man jo ha ordentlig kartplotter i cockpit, og ikke en bærbar pc, som må stå nede på kartbordet!!

Joda, det er jo et poeng men spørsmålet gikk jo på PC program.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Takk for mange svar.

Jeg har ikke kartplotter pr i dag, derfor ønsker jeg å bruke laptopen min i båten.

Har vært rundt hos flere forhandlere i Bergen, men det er ingen som kan levere C-map på cd plate, og det synes jeg er litt rart, kan noen fortelle meg hvor jeg får tak i c-map på cd?????

Bror min hadde kartplotter i båten sin tidligere, den var det 5" skjerm på, og det synes jeg blir for lite, vanskelig å naviger med mye informasjon i kartet.

Far min har laptop i båten med telchart og det synes jeg er mye bedre, enn en kartplotter med 5" skjerm, det er derfor vil jeg vil ha et system med laptop..

Ser du holder til i Bergens-området.

Dersom du utelukkende ønsker å benytte lap-top, er jeg balnt dem som anbefaler Maptech og Offshoe Navigator.

Dette er en meget stor leverandør som har gode diskusjonsforum hvor du fort får svar fra kvalifiserte brukere.

Offshore Navigator har bl.a. en meget godt utvilket logg-funskjon mens du seiler.

CD er langt å foretrekke. Kortleseren er treg. Dessuten må du til en forhandler å kjøpe hvis du trenger et kart til. Med CD velger du det kartet du vil ha, opplyser request code og kredittkortnummer til C-Map over telefon, og får en unlock code tilbake. Da sendes kartet over til harddisken din.

Bra helt til PC-en havarere. Da begynner h..... :nonod: . Du får kun åpne på 2 pc-er.

Hadde c-map på båt pc, og kopi på bærbar. I løpet av 2 år har begge pc-ene tatt kvelden, så nå står jeg uten kart på pc.

Helt utruligt, at du kjøper lisenser som kan havarere.

Nei, mitt råd er skygg unna slike løsninger, kjøp en løsning der du kan ha de på så mange pc-er du vil, men bare en av gangen.

Har vært rundt hos flere forhandlere i Bergen, men det er ingen som kan levere C-map på cd plate, og det synes jeg er litt rart, kan noen fortelle meg hvor jeg får tak i c-map på cd?????

C-Map er litt snodige sånn. Du må registrere deg på http://www.c-map.it/ og få tilsendt CDene. Dette koster ingenting og tar vel en liten uke før CDene kommer i posten. Deretter installerer du C-Map PC NT Selector fra CDene og velger hvilke kartpakker du vil kjøpe. Du kan da betale med kredittkort direkte på nett eller ringe http://www.c-map.no/ og betale med kredittkort over telefon (mulig du kan få tilsendt faktura e.l. men det må du spørre C-Map om). Når betaling er utført får du tilsendt koder som låser opp de aktuelle kartene. Husk at kartene er låst til den PCen du bestiller fra men om du også kjøper dongle (35 euro) kan kartene brukes på alle PCer som dongelen står i (sammen med "donglekoden"). Redigert av SveinHa (see edit history)

Lenge siden jeg leste Båtmagasinet. Da Ingvar forsvant derfra sa jeg opp abonnementet....

Brukergrensesnittet i SOB er uvant, ingen tvil om det men les manualen og finn ut hvordan det virker. Har du prøvd å bruke mus i et standard Windows program, gjøre noen menyvalg gjerne fra en eller annen undermeny, i litt sjøgang??? Da skjønner du at det funker dårlig.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Far min har laptop i båten med telchart og det synes jeg er mye bedre, enn en kartplotter med 5" skjerm, det er derfor vil jeg vil ha et system med laptop..

Bruker Laptop i båten og det virker helt fint.

Har kjøpt Maptech BSB-kart fra Nautisk Forlag, der følger med gratis en CD med Offshore Navigator Lite. Installerte den på Laptop og hjemme PC, det går greit å få en kode nr 2.

Så måtte jeg oppgradere hjemme-PC til XP. Da virket ikke koden lenger. Sendte mail til Nautisk Forlag og forklarte problemet, ny kode fikk jeg på e-post etter et par dager.

Har nettopp kjøpt ny utgave av kartene fra Stavanger til Bergen. Ved å sende inn første CDen fikk jeg kartet til halv pris. Disse kartene er scannet og lik papirkartene. :sailing:

Her kom det igjen mye rart.

MaxSea er et enormt system som dekker fra enkle versjoner for småbåter videre om fiskeri, seilas opp til ECDIS for store skip.

Kikker du på båtene i VOR og Vendee Globe, er det stort sett MaxSea det går i.

Det er et utall tilleggsfunksjoner å få kjøpt for kartlegging, tråling, meteorologi, vind, radar, AIS og annet.

Du kan ha flere GPS mottagere tilkoblet.

Du kan printe ut dine egne kart i skala.

Du kan ha så mange kartvinduer du vil åpne.

Den har ubegrenset antall ruter og waypoints. harddisken setter begrensningen.

Den har et ubegrenset antall layers for eget bruk.

Den kan fåes enten som låst til en enkelt maskin, eller med dongle hvor du kan ha den på så mange maskiner du vil. Du kan planlegge på maskina hjemme, og så ta med deg dongle og layers på minnepinne til båten.

Jeg kjøre på både XP og W2k uten problemer.

Du er ikke låst til en kartleverandør, men kan velge blant flere. Både raster og vektor. Du kan kjøre vektor og rasterkart samtidig.

C-Map på CD får du der du kjøper MaxSea. (Iallefall her på Østlandet).

Kartlisensene ligger på samme dongle som lisensen for MaxSea.

Jeg ringer til C-Map i Italia for kjøp eller hvis det er noe jeg lurer på. De har lang åpningstid og kompetente folk til å svare på spørsmål.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jatakk, det hadde vært en enkel måte å spare 30-40.000,- spenn på. :wink:

jepp.........kompasstekniken borde vara ganske simpel...att jämföra två signaler vid ett o samme tillfelle...... :lol:

ofte er tekniken veldi enkel men den kapslas in i en 'blackbox' o så kan man sälja den för 20ggr pengarna........ :lol:

S/Y Gunga Din

Takk igjen for mange svar :yesnod:

Da er c-map chart selektor bestilt, regner med at cd platene ligger i posten når jeg kommer hjem igjen fra nordsjøen.

Til SveinHa, jeg prøvde SOB før jeg reiste, jeg likte ikke brukergrensesnittet, når jeg sammenligner med Telchart, Winchart og MaxSea.

Det programmet som jeg synes er best er uten tvil Maxsea og Telchart..

Nå venter jeg bare på min nye båt.... :flag:https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=19952

Redigert av freddyper (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...