Jump to content

Matt svart stripe på Scand Baltic


Mariell

Recommended Posts

Biltema forbedrer seg stadig. Nye produkter, med bra priser spys ut, til glede for oss hobbymekkere.

 

Forøvrig, du anbefaler billakk, duger ikke en vanlig tokomp båtlakk; fra f.eks HEMPEL eller JOTUN ?

Er det den svarte fargen som er problemet ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vet at Decorima i Sandefjord har hatt oppdrag med å plaste båter istedet for at de males.

Har skiftet dekor på båten min, datastyrt skjæring av striper, logoer etc. for 4 år siden. Det er stor forskjell på type plastfolie, så snakk med fagfolk som kan dette.

Dekor, eller "klistremerker" som det ble sagt tidligere i tråden er veldig farge ekte og temmelig holdbart hvis man holder seg til god kvalitet. En stripe eller tekst kan være like fin etter mange år.

 

Største problemet er nok der det blir stor mekanisk belastning som bryggekanter, andre båter m.m.

i direkte kontakt med folien. Er folien samtidig utsatt for oppvarming av sola som dermed mykgjør limstoffet vil en avskrapet bit raskt være faktum. Samtidig er det forøvrig like lett å lappe inn en bit,

dog med en ørliten synlig kant på nært hold.

 

Det blir i disse dager "helfoliert" en del Bavaria 42 som skal gå i regatta forskjellige steder med div. reklame påført. Disse har vært hvite, blir nå helt sorte, kun med folie av god kvalitet. Skal bli artig å følge med på holdbarheten.

 

Forøvrig er de store tekstene på båtene til Color Line også folie og de har stått i mer enn 10 år, uten at jeg vet hvor mye de er blitt lappet på men allikevel.....

 

Forøvrig vil jeg ønske alle en god påske. :fishing:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Sort farge - sterk sol (direkte og reflektert fra vannflaten) og salt miljø gir i sum en enorm (relativt sett) mattingseffekt.

 

Selv om farger de senere år har fått noe bedre holdbarhet i forhold til sollys, skaper saltmolekylene i varm havluft (svært upresist formulert) en meget sterk slipeeffekt/mattingseffekt, som visstnok påvirker sorte (lysabsorberende og varmeabsorberende) flater mer enn lyse flater.

 

Hadde jeg hatt den gamle Balticen i dag, ville jeg ha sprøytlakkert akterspeilet med hvit to-komponent billakk.

 

Du verden så mange timer jeg da hadde fått frigjort i forhold til polering av akterspeilet.

Link to post
Share on other sites

Mariell:

 

Bare for å presisere.

 

Når man bruker MAXVAX bør man bruke maskin for å få bra nok resultat. Det holder ikke med de billige med 2 håndtak.

Selv har jeg en slik billig to håndtaks greie, men har alltid endt opp med å måtte polere for hånd (bil/båt).

 

Er det noen som har et tips anngående en god poleringsmaskin??

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sånn billigsak fra Europris. kombinert poleringsmaskin/vinkelsliper med justerbar hastighet. Nok 399,-??

Har vært omtalt her på forumer som alt fra "noe billig dritt" til "veldig bra".

 

Selv har jeg kun brukt den i noen få minutter. Syns den virker greit, men hvor lenge den varer, se det fortiden vise..

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært min "akterende" :sad: som skulle pusses opp så vil Autosol gjøre god jobb. :yesnod: Dette forutsetter at det brukes maskin til grovjobben. Gelcoaten er jo matt i overflaten slik finishen er etter bruk av 2000 vannslipepapir. Man må litt ned i gelcoaten for å få opp glansen igjen. Jeg hadde aldri begynt med lakking før jeg hadde gjort en prøve for å se om speilglansen kommer tilbake med maskin + Autosol. Håndrubbing kan man bare glemme for å få speilblank flate igjen. Plateskjøtene på mitt overbygg fikk etter vannsliping med 1200 og 2000 papir flere runder med en liten drill (redusert hastighet) med lammeullshette og Autosol fuktet med vann fra spruteflaske. Etterpå så er det polish på toppen. Bare å polere for å få opp glansen har samme effekt som "å late sitt vann i sine bukser når man fryser for å få litt varme" :wink::nonod::lol:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

I all beskjedenhet vil jeg tro at Baltikeiere av "den sorte enke" med svart akterspeil har gjennomsnittlig noe over normal erfaring i bruk av ulike poleringsmetoder.

 

Når noen av oss antyder at den eneste løsningen er å lakkere - bygger det på flere års erfaring med timesvis av maskin og håndpolering med de fleste tilgjengelige midler, herunder rubbing.

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært min "akterende" :sad: som skulle pusses opp så vil Autosol gjøre god jobb. :yesnod: Dette forutsetter at det brukes maskin til grovjobben. Gelcoaten er jo matt i overflaten slik finishen er etter bruk av 2000 vannslipepapir. Man må litt ned i gelcoaten for å få opp glansen igjen. Jeg hadde aldri begynt med lakking før jeg hadde gjort en prøve for å se om speilglansen kommer tilbake med maskin + Autosol. Håndrubbing kan man bare glemme for å få speilblank flate igjen. Plateskjøtene på mitt overbygg fikk etter vannsliping med 1200 og 2000 papir flere runder med en liten drill (redusert hastighet) med lammeullshette og Autosol fuktet med vann fra spruteflaske. Etterpå så er det polish på toppen. Bare å polere for å få opp glansen har samme effekt som "å late sitt vann i sine bukser når man fryser for å få litt varme" :wink::nonod::lol:

 

XD3P

HER HAR DU LØSNINGEN, DETTE BLIR BRA, OG HOLDER.

Link to post
Share on other sites

Ja takk for støtten ENJOY. Jeg kan jo være litt påståelig her, men dette har jeg virkelig prøvd mange ganger og det funker :wink: . En Ramin 785 ble tatt i fjor på tilsvarende måte, brun stripe på "magebelte" og den ble kjempebra med kjempefin glans hele sesongen igjennom. Man må holde på til man har en "speilblank" overflate. Da er poleringesjobben senere kjempe enkel.

 

En Summer 27 med brunt "magebelte" ville jeg gjort tilsvarende. Det skader jo ikke å prøve :wink:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Her er iallfall en Balticeier som har blank og pen bakende!

Enig i at akterenden ser blank ut på bildet.

 

Men dette er ikke et bevis på at relativt hard rubbing som omtalt i denne tråden har gjort den blank.

 

Det er ikke få Baltic-eiere som har omfattende timer bak seg med hard rubbing med poleringsmaskin og autosol.

 

Det sørgelige er at effekten er svært forbigående.

 

Så langt jeg har sett har ingen nåværende eller tidligere eiere av Svart Baltic skrevet innlegg som viser at rubbing av akterspeilet har gitt gode langvarige effekter.

Link to post
Share on other sites

.....Det sørgelige er at effekten er svært forbigående.

Så langt jeg har sett har ingen nåværende eller tidligere eiere av Svart Baltic skrevet innlegg som viser at rubbing av akterspeilet har gitt gode langvarige effekter.

Hei.

Og her har roaldbj helt rett.

 

Som tidligere eier av (Svart ?) Baltic kan jeg ikke annet enn å honorere innlegget ovenfor.

 

Man kan pusse og pusse og ............ og polere og resultatet blir forbløffende bra. Helt forbigående.

 

Det eneste som hjelper, etter min mening, er å sparkle og pusse og matte ned hele akterenden for deretter å lakkere det sorte (gjelder også den sorte sidestripen) på et anerkjent lakkeringsverksted.

Da blir resultatet garantert 100 % bra.

 

Det andre det snakkes om, folie, er verdt å prøve. Mener å erindre å ha lest (hørt) at det benyttes på store kommersielle båter. Det blir sagt at hele båter har blitt foiliebelagt istedetfor malt/lakkert. Prisen skulle visstnok være meget gunstig i sammenligning.

Var det tilogmed et norsk selskap som drev med slike ting?

 

KAT

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig i at akterenden ser blank ut på bildet.

 

Men dette er ikke et bevis på at relativt hard rubbing som omtalt i denne tråden har gjort den blank.

 

Det er ikke få Baltic-eiere som har omfattende timer bak seg med hard rubbing med poleringsmaskin og autosol.

 

Det sørgelige er at effekten er svært forbigående.

 

Så langt jeg har sett har ingen nåværende eller tidligere eiere av Svart Baltic skrevet innlegg som viser at rubbing av akterspeilet har gitt gode langvarige effekter.

Ingen vits å rubbe og ikkje bruke en skikkelig voks etterpå. Det er flere som bruker flytende voks etter å ha brukt timer på å rubbe overflaten blank og fin og oppdager etter 2 måneder at båten matt igjen. Skal man ha noe som er holdbar må man bruke hardvoks, kan anbefale norpol sin formvoks w70, legger man da 6-7 lag får man et perfekt resultat som holder. Man bør ha en smule god tolmodighet da man legger/polerer et lag om dagen. Samma hva reklamen sier: Det finnes ingen smør på, tørk av vidunder stoff som holder hva det lover.
Link to post
Share on other sites

.... Skal man ha noe som er holdbar må man bruke hardvoks, kan anbefale norpol sin formvoks w70, legger man da 6-7 lag får man et perfekt resultat som holder. Man bør ha en smule god tolmodighet da man legger/polerer et lag om dagen....

Ja det var den tiden altså. Som vi ikke har tilgjengelig. Og som vi må bruke av hvert bidige år.

 

Nei, ta heller kostnaden med lakkering. En gang for alltid.

Eller kanskje folie.

 

KAT

Link to post
Share on other sites

Fargede flater, som er utsatt for solys blir lett matte og grå. Som noen har nevt før, er Autosol et middel som kan gjøre hekken blank igjen. Rubb med poleringsmaskinen hvis nødvendig . Vask rent. Stryk på et lag med autosol og ha en dusjflaske med vann klar. Bruk skumgummirundell. Poler med forholdsvis lav hastighet og hvis det går det tørt, dusj på litt vann. Det er viktig å finne den rette hastigheten. Poler til det blir blankt og skinner . En flate som er polert skikkelig blank, holder nesten hele sommeren. Glem håndpolering, siden resultatet ikke blir i nærheten av resultatet av maskinpolering. Kanskje verdt å nevne at Autosol har slipemidler og sliter litt på gelcoaten.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det var den tiden altså. Som vi ikke har tilgjengelig. Og som vi må bruke av hvert bidige år.

 

Nei, ta heller kostnaden med lakkering. En gang for alltid.

Eller kanskje folie.

 

KAT

Folie er et godt alternativ, det aller beste hvis man tenker tid. En erfaren foliemontør kan legge et bakspeil på en båt i løpet av en time eller to, og da er det bare tut og kjør.

 

Det er dog en forskjell fra lakk, det er ikke fullt så høy glans på folien. Det varierer litt med de forskjellige produsenter og de færreste ser vel noen forskjell på litt avstand men lakk er blankere.

 

Der det er lite mekanisk slitasje vil folien holde seg like pen i årevis og kan poleres for å gjøres enda lettere å rengjøre.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har brukt Meguiars One step compond med polermasin og lagt purewax over med topp resultat se test i Båtmagasinet dette funker....

Siden jeg har eksponert med som tidligere Baltic eier med svart hekk og påstått at det er nærmest umulig å få den svart for lengre periode med vanlige poleringsmidler,

er det av interesse å høre litt mer om fremgangsmåten til Havmann.

 

Det ville eksempelvis være fint å få opplysninger om:

 

- når og hvordan poleringen av akterspeilet fant sted

- hvorlenge effekten virket, evt. om den virker enda

 

På forhånd takk.

 

Jeg skal trekke tilbake påstanden min dersom Baltic-eiere med svart hekk kan dokumentere at de har fått tilbake den gamle glansen utelukkende med poleringsremedier.

Link to post
Share on other sites

hei ..

jeg har lese blad hos båtliv Nr 9-05.

om 2-komponent lakk for pensel og rulle

Nå kan du selv male om plastbåten med tokomponent polyuretanlakk uten å måtte bruke sprøyteutstyr.

International har utviklet en lakk spesielt for maling med pensel eller rulle beregnet båte for (gjør-det-selv)-båteieren og de professjonelle. lakken som kalles<< Perfectionn>>, inneholder spesielle tilsetningsmidler som gir den god utflyting og et sluttresultat som ikke skiller seg mye fra sprøytelakkering.

Lakken henrder til en ekstrem hard overflate som stå godt mot slitasje, olje og annen ytre påvirkning.

Produsenten har også laget en menet detaljert brukesanvisning i form av en video og brosjyre som begge kan lastes ned fra video

Redigert av o-hjelen (see edit history)

77mod HANSVIK 14FOT

82mod Hortensnekka HB 620

83mod SUMMER FAMILY 27 FORD 2715

86mod PRINCESS DS 30 VOLVO PENTA 41

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...