Jump to content

2 takter vs 4 takter


lofot2

Recommended Posts

Jeg har selv e-tech, men føler meg litt som en forsøkskanin. Med tre år mellom hvert serviceintervall er det jo i teorien enkelt å eie en slik motor - men vil dette holde i lengden?? Vet ikke når e-techen kom på markedet i Norge, men har ikke sett noen langtidstest.

Om dette er en så suveren motor som veldig mange hevder gjenstår vel å se om noen år. Hittil er det i alle fall bare fryd og gammen :-) Men den følelsen hadde jeg helt sikkert hatt med hvilken som helst ny motor.

 

Et argument som har vært brukt mot e-tech'en har vært dette med dorging og kjøring i sakte fart. Skjønner ikke dette - har da putret mye omkring i 5 knop og under det, men har aldri merket noe problem. Men at den støyer mer i det fartsområdet enn en 4- takter er utvilsomt rett.

 

Om vekt er et poeng har vel e-tech'en en fordel.

En annen ting er at endel eldre båter ikke er laget for fysisk store motorer slik at mange har problem med å tilte motoren langt nok opp med det resultat at den ligger å subber nedi vannet hele sesongen.

 

Personlig tror jeg du blir veldig fornøyd uansett hvilken motor du velger - påstår at det nesten ikke går ann å gjøre galt valg ved kjøp av ny motor.

 

Hvor mange hk Rana 530 dc trenger lar jeg andre kommentere.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor utprøvd E-Tech egentlig er...

 

Har en kompis som har denne motoren, nå på tredje året. Han er for så vidt fornøyd, men hver vår når han starter sesongen i mars, lyser det i varsellampene for olje, og han må kontakte verkstedet, som kjører diagnose på motoren, stiller litt på den, anbefaler en annen olje, osv. Mulig det er de lave temperaturene så tidlig på våren som gjør at oljen da blir for tyktflytende.

 

Kompisen mener også at E-Tech'en hans bruker mer av både bensin og olje enn reklamen hevder.

 

Dessuten sørger båtens turbulens for at det dras eksos fram til cockpit (båten er daycruiser), så vi sitter der og puster inn og ut en liten sky av totakts-røyk hver gang vi drar sammen på fisketur. Eksosplage er i alle fall noe du ikke opplever med en 4-takter.

 

Ny teknologi til tross, selv sverger jeg til 4-takter. :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette med eksosen er et godt argument for firtakter ja - har også enkelte ganger opplevd å puste eksos...

 

Selv om det siste jeg gjorde før sesongslutt var å fylle olje lyste oljelyset hos meg også da jeg vrei om tenningen etter vinteren. Jeg startet altså ikke motoren, men kjørte diagonsesekvensen. Da jeg åpnet motoren var oljepåfyllingslokket nesten umulig å skru opp. Det virket som om det var et kraftig vakuum i tanken. Da jeg endelig fikk det opp skrudde jeg det lett på igjen og kjørte diagnosen - ingen varsellampe for oljen lyste...

 

Når det gjelder olje kan motoren bruke tre kvaliteter. Reklamen fra Evinrude oppgir forbruket ved den beste og dyreste oljen. Forhandler stiller som oftest motoren til den mellomste kvaliteten og da får en høyere forbruk. Ved bruk av motoren i minusgrader skal en bruke den dyreste oljen.

 

Drivstoffforbruket synes jeg er så lavt som jeg var forestilt.

Link to post
Share on other sites

Ikke enig, de er etter min mening direkte sammenlignbare, moderne alternativer.

Javel, da kan du kanskje nevne flere trykkmatede 4-takts påhengere som selges over disk i tillegg til Verado? En trykkmatet motor med høy litereffekt MÅ ha en høyere drivstofftilførsel for å yte hestene sine. Og en kompressor mater uansett turtall og belastning. Min oppfatning er at Verado er for Mercury hva Impreza WRX STI er for Subaru. Noe å skryte av i sammenligninger, og for å bevise at vi kan om vi vil og må. Men vanlige folk har bedre alternativer til vanlig bruk og mer gjennomsnittlige priser. Serviceintervallene på Verado vil nok også bli dysset ned ettersom tida går fremover...

 

En Evinrude E-tec 150 eller Yamaha V-max HPDI 150 mot en Suzuki eller Honda 4-takt 150, det ville besvart langt flere spørsmål. Vanlige motorer uten trykkmating, og en levetid som folk forventer.

 

Er det noen som tror det er tilfeldig at det ble testet 135-hestere av Optimax og Verado? Finnes det en moderne 135-hesters firetakter på markedet, uten kompressor...?

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Javel, da kan du kanskje nevne flere trykkmatede 4-takts påhengere som selges over disk i tillegg til Verado?

...

En Evinrude E-tec 150 eller Yamaha V-max HPDI 150 mot en Suzuki eller Honda 4-takt 150, det ville besvart langt flere spørsmål. Vanlige motorer uten trykkmating, og en levetid som folk forventer.

 

Er det noen som tror det er tilfeldig at det ble testet 135-hestere av Optimax og Verado? Finnes det en moderne 135-hesters firetakter på markedet, uten kompressor...?

vi snakket kanskej litt forbi hverandre, Veradoen er vel ikke representativ for de "konvensjonelle" 4-takterne.

Her er testen du etterlyser:

150hk-test

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her er testen du etterlyser:

Nei. Jeg etterlyste en test hvor motorene testes med tilpassede propeller, og ellers like forhold. I testen du henviser til vinner jo Hondaen på forbruk til tross for at den har testens minste propellstigning, og kunne nådd toppfart med dobbel last ift de andre motorene. Og det sier jo egentlig en hel del, men blir forbausende nok ikke nevnt når toppfarten måles...

 

Men på den annen side var jo både propelltilpasning og andre individuelle tilpasninger gjennomført med tanke på utjevning før testen i ViMenn, hvor Honda 150 Vtec vant klart over både Etec, Vmax og de andre 2-takterne. Og 4-takterne... Det må da være en bra motor, om ikke abstinenser for blårøyk overskygger vår logiske sans?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker uten tvil optimaxen. Støymessig så er det ingen forskjeller å prate om, det er imidlertid en enda roligere gange på optimaxen på tomgang pluss at den har litt mer bunndrag når båten skal opp i plan osv. Synes personlig at 4-takterne er de desidert enkleste motorene. Mange av firetakterne som lages i dag har ikke engang innsprøytning, men tradisjonelle forgassere. Optimaxen er en enklere konstruksjon, men med mere avansert elektronikk. All elektronikken er skjult i silikonfylte bokser som er minst 100% vanntett, jeg tror derfor ikke at det vil være noe problem med disse totakterne når de blir noen år.

Link to post
Share on other sites

Men på den annen side var jo både propelltilpasning og andre individuelle tilpasninger gjennomført med tanke på utjevning før testen i ViMenn, hvor Honda 150 Vtec vant klart over både Etec, Vmax og de andre 2-takterne. Og 4-takterne... Det må da være en bra motor, om ikke abstinenser for blårøyk overskygger vår logiske sans?

Når var denne testen da? Den testen i ViMenn jeg har sett hvor Honda 150 var med , så utmerket den seg ikke spesielt i forhold til de andre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...