Jump to content

2 takter vs 4 takter


lofot2

Recommended Posts

:crazy: Valgets kvaler. Holder på med å bestille en ny Rana 530 DC (17,5 fot). Har problemer med å bestemme meg for om jeg skal velge Suzuki 30hk 2 takter eller en 40hk 4 takter. Prisforskjellen er ca. 18000,-

Er det noen som har erfaring med denne båttypen som har noen gode råd. Båten kommer til å bli brukt til dagsturer med familien + noen fisketurer. Takknemlig for svar. :sailing:

Redigert av LOFOT2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis den skal brukes med folk + last ombord så er 40hk helt klart å foretrekke. Til fiskebruk ville jeg gått for 4t. Så jeg hadde ikke vært særlig i tvil om hva jeg ville valgt til den båten (nemlig en 50hk 4t).

18000,- blir jo endel bensin , men du vil jo få endel av det igjen når du evt. selger båten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Generelt så vil du bli fornøyd med både 2-takter og 4-takter.

 

Du må finne ut hva du skal bruke båten til og velge motor ut i fra dette. Begge alternativene har sine særpreg. Håper ikke du ser på 2-takteren som noe gammelt, det er de ikke, de er supre moderne motorer med insprøytning og moderne elektronik.

 

Jeg valgte 2-takter. :cool:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

:seeya: Kjøpte 2 takt selv i 2004, istedet for 4 takt 40 hk kjøpte jeg en

40 hk 2-takt oppgradert til 50 ...

Har ikke angret ett øyeblikk. Mere støy på "ruslefart " men ikke på høy fart,

Kan kjøre mange mange timer på 2 takt med det som jeg sparte i prisforskjell

på en 4 takt :smiley: men det er sikkert mange meninger om dette ....

Redigert av Ancas (see edit history)

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Hva slags 4-takter du har fått pris på , Suzuki det også? I så fall så er den vel endel tyngre enn 2-takterne (ca 110kg?) Husker ikke hva en 30hk 2t veier men den er nok betydelig lettere.

På Yamaha's 40hk så er vektforskjellen på 40hk 2t og 4t veldig liten når motorene har samme utstyr, 92-95kg med elstart/power trim etc.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei hadde denne båten en 1988 mod i sin tid. Hadde først 30 hk 2 takt, for liten motor etter min

mening. Skiftet til 50 hk 2-takt. Har en venn som kjøpte en ny for 3 år siden med Honda 40 hk.

 

Ved fisking, 4 takt kjempefint. Sjekk også nye moderne lette 2 taktere.

 

Men ville vurdert 50 Hk. 30 hk greit for 2-3 personer.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Alle kommenterer at 4-takter er så fint ved fisking. Det skal dog bemerkes at ikke alle har motoren i gang når de fisker og i så måte er det ganske likegyldig om det er en 2T eller 4T som sitter på hekken.

 

Slik jeg ser det burde 40 HK være et absolutt minimum når det gjelder motorstørrelse på denne båten.

Link to post
Share on other sites

Ganske enkelt fordi at kundene vil ha små lette Diesel motorer...dette er en trend i omtrent alt av biler også... når man har blitt tutet ørene fulle i 30 år om trabanter og vartburgere m blårøyk spyende 2t så er det nok ikke marked å bygge det for lengre...ingen vil bygge noe de ikke er sikre på å få solgt nok av til å dekke utviklings kostnadene..

Link to post
Share on other sites

Ok, men motorsykler, snøscootere, fly....?

I motorsykler ble 2-taktere omtrent forbudt i Californa og endel andre stater. Så 4T er (og vil nok bli) temmelig enerådende når det gjelder gatesykler.

I snøscootere brukes både 4t og 2t , både tradisjonell forgasser/EFI teknologi , og moderne innsprøytning. I tillegg har Bombardier/Rotax en motor med konvensjonelle forgassere som klarer utslippskravene i EPA 2006.

Mikrofly: Her brukes det fortsatt masse 2-taktere. Rotax 580/582 er nok en av merdens mest utbredte flymotorer såvidt jeg vet.

 

I bil så er det flere fabrikanter som har forsket mye på moderne 2-taktere. Men en 2-takter som skal klare utslippskravene osv blir jo like kompleks og tung (og sikkert også dyrere) enn en 4-takter som gjør samme jobben. Så da er jo vitsen borte.

 

Forresten, i store skip med motorer på 50000-100000hk , der brukes 2-taktere. Og de har lavere spesifikt forbruk pr hk enn noen andre forbrenningsmotorer klarer...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg var uklar, jeg snakker ikke om konvensjonelle forgasser totaktere.

Men om de nye datastyrte 2-taktere som er lansert som et bedre alternativ til 4-taktere. men altså bare i utenbordsmarkedet. (+ scooter, var ikke klar over dette)

Utslippskravene må jo være løst?

Først og fremst tenker jeg på motorsykler, her har man de samme krav til størrelse og vekt som på en utenbords.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst tenker jeg på motorsykler, her har man de samme krav til størrelse og vekt som på en utenbords.

Forsåvidt, men en MC har helt andre krav til dreiemoment og effektkurve enn en båt, en motorsykkel trenger ikke det samme massive trøkket i mellomregisteret for "å kjøres i plan" :cheers: Sånn at en motorsykkelmotor kan bygges mye mindre , og man bruker økt turtall for å oppnå den effekten man ønsker. F.eks en 2006 Yamaha R6 tar ut over 120hk fra 600cc ved 16200 o/min tror jeg det var.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen blir vi nok aldri ferdige med. Alle har motstridende erfaringer, har lest motstridende tester og hørt motstridende omtaler.

 

På båtmessa spurte jeg en fra Wave/ Skibsplast om de anbefalte 4- eller 2-takt til feks Skibsplast 655. Han mønstra meg opp og ned, og sa at jeg var for ung til å kjøpe 4-takter... Deretter fyrte han av alle de vanlige frasene til fordel for 2-takteren. Jeg fikk også utlevert sammenligningen av Optimax og Verado, sist gjengitt i ViMenn Båt. Hvor de blant annet bruker frasen "En totakter skal være dobbelt så effektiv som en firetakter" eller noe sånt, begrunnet med at den tenner dobbelt så ofte.

 

På mitt spørsmål om ikke denne tankegangen egentlig også burde resultere i dobbelt bensinforbruk, fikk jeg ikke noe tilfredsstillende svar.

 

Å bruke sammenligningen mellom Optimax og Verado som hovedregel for avveining 2-/4-takt er forøvrig som å bestemme seg for diesel eller bensin etter å ha sammenlignet Audi A2 dieselkostnader med Chevy Van bensinkostnader. En sammenligning mellom Suzuki 4-takt kontra Suzuki 2-takt viser at 4-takteren vinner på alle punkter, og siste 150hk-sammenligning i ViMenn Båt (begge motortyper) endte med at Hondas nye 2,4 liters Vtec 4-takt vant det meste bortsett fra innkjøpspris hvor den var blant de dyreste.

 

Jeg håper og tror at Skibsplast ikke blir skadelidende som følge av skilsmissen fra Suzuki, men er jaggu ikke helt sikker... Det verste jeg vet er selgere som lirer av seg standardfraser, men ikke kan argumentere for dem.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde "nesten" bestemt meg for å bytte inn min 87 mod yamaha 2 takt med en ny e-tec 115. Men så flyttet jeg inn i nytt hus (hvilket gjør at jeg drøyer motorbyttet et år....) der jeg har 5 km "kanal" med 5 knops grense før jeg kommer til fri farts områder. Begynner derfor sterkt å helle til 115hk suzuki/johnson 4takt. Var innom et båtsenter på Romerike(nevner ikke navn her) hvor en meget ivrig innehaver(som akkurat hadde vært på e-tec seminar i canada...) prøvde å overbevise meg om det eneste saliggjørende var e-tec! Til tross for at veldig mye av kjøringen min ville foregå i 5-6 knop. Ble litt matt av dette, som jeg opplever på grensen til useriøst. Vel er vel e-tec motorene veldig bra, og på mange områder minst like bra som 4-taktere, men en moderne 4-takter har vel fortsatt sine klare fordeler i området 0-5 knop mtp støy og forbruk? :fishing:

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg stusser over at det kan virke som om båtbransjen promoterer disse nye 2-takterne noe veldig.

Til tross for at det, i denne sammenheng, er snakk om uprøvd teknologi.

Og at så godt som alle andre fremkomstmidler er drevet at 4-taktere. Motorer som har vært perfeksjonert gjennom over 100 års intens forskning og utvikling.

 

Kan det tenkes at motor-produsentene forsøker å styre markedet, fordi disse motorene er rimeligere å produsere bare de får opp volumet?

Og at de har valgt å starte her siden dette markedet frem til nylig har vært dominert av 2-taktere og at skepsisen derfor ikke er den samme som når det gjelder f.eks. bil og motorsykkel?

Link to post
Share on other sites

Dette med skepsissen spiller nok en rolle.

 

Men jeg ved om et merke mopeder/motorsykler som bruker denne teknologien, men kommer akkurat nå ikke på det korrekte navn: Ariane eller Arield eller Ariva eller noe i den duren. En tidligere kompis til min sønn hadde en sånt å fikke et langt ansikt da han fant ut at det ikke var så lett å trimme, nei.

 

Om de er såååå avansert som de større motorene er jeg ikke sikker på, men de insprøyter iallefall og er 2-taktere,

 

Legger til: kanskje det er problemene med trimmingen som gjør de så lite populær :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg stusser over at det kan virke som om båtbransjen promoterer disse nye 2-takterne noe veldig. Til tross for at det, i denne sammenheng, er snakk om uprøvd teknologi.

Mye mulig Ingar.

Og DETTE har vært diskutert her mange ganger: KANSKJE noen dB laver støy på dead slow for en 4T ? :yesnod:

Og selv om kompleksiteten på en moderne 2T er noe høyere enn på "gammeltypen", er det neppe tvil om at en 4T HAR høyere kompleksitet og flere "dippedutter" som er i bevegelse!

Det har også vært referert til mange service-instanser på påhengere som har / har hatt flere kostbare reparasjoner på 4T kontra 2T. (Uten at vi skal rippe opp i DEN leksa og spore av strengen)

I løpet av de siste år har motorfabrikanter levert endel mindre bra løsninger på 2T for å takle krav til utslipp, støy osv. (Men DET har jammen "dieselfabrikker" også gjordt (ref. div. KAD-løsninger)).

Noen av disse løsningen VAR ikke gjennomprøvd nok før "markeds-slipp"...

Når det gjelder E-Tech, hevdes det fra fabrikanten at systemet ER skikkelig gjennomtestet før den ble sluppet.

SJØL har jeg E-Tech og er meget godt fornøyd med den, så langt.

 

Vedr. trimming...

Min 75 Hk E-Tech KAN trimmes til 90 Hk, men DET krever en datamaskin, GODT kjennskap til systemet OG nye dyser...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen forhandler av motorer men snakker ut ifra mine egne erfaringer.

 

Litt OT:

Jeg har en Mazda RX-7 som har en wankel motor som alle har slaktet. Den har nå gått over km 130' uten noen problemer. Motoren får service og oljeskift som den skal og går fortsatt like gått. Idag har RX-8 den samme motoren. I USA får man wankel motor med vannjet. Da snakker vi om motorer som har turtallsperre på 13000 omdreininger.

 

Så konklusjonen må være at alt er ofte bra idag, men det avhenger hvordan det blir håndtert og hvilken service motorene får.

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

For all del, jeg har stor tro på at det fortsatt er liv laget for moderne 2-taktere. Og mye tyder vel på at e-tec systemet er tilstrekkelig utprøvd? Det jeg imidlertid reagerer litt på er at når jeg som kunde nærmest blir overøst med e-tec sin fortreffelighet i forhold til 4-taktere på alle områder! Slik jeg oppfatter det er det forskjell på å overtale og overbevise! En dyktig selger som argumenterer på en slik måte at jeg "kjøper" argumentene hans i stor nok grad til å skifte mening har greid å overbevise meg. En selger som opererer med "tomme argumenter" som ikke kan dokumenteres nærmer prøver å overtale.......... Disse selgerne er det desverre for mange av......Men uansett, blir spennende tid i møte med ny teknologi på flere fronter. Tenker da bla. på 4-takt m/kompressor(verado), e-tec (moderne 2-taktere) og de godt trpøvde 4-takterne (suzuki, yamah osv.) Virker som om marineindustrien begynner å puste bilindustrien litt i nakken? SPørsmålet er når vi får de påhengere basert på moderne diselmotorer (common rail)? Skulle tro dette var motorer som ville passet bra til båt bruk mtp høyt dreiemoment og flat momentkurve?

Link to post
Share on other sites

Andreas , Aprilla Di-tech kanskje?

 

Jeg for min del er også skeptisk til all denne nye og "påtvungne" teknologien, både i 2takts- og 4takts form. En ting er nå avansert teknologi i en bil (og den svikter da der også til tider) , noe annet et aggressivt miljø som en båt , eller for den saks skyld, snøscooter.

 

Har både 2T og 4T påhengere , begge har sine fordeler og ulemper, men 2-takteren har nok en spesiell plass i hjertet hos meg :D

 

Morse skriver:

Å bruke sammenligningen mellom Optimax og Verado som hovedregel for avveining 2-/4-takt er forøvrig som å bestemme seg for diesel eller bensin etter å ha sammenlignet Audi A2 dieselkostnader med Chevy Van bensinkostnader.

Ikke enig, de er etter min mening direkte sammenlignbare, moderne alternativer.

En sammenligning mellom Suzuki 4-takt kontra Suzuki 2-takt viser at 4-takteren vinner på alle punkter

Her passer vel den A2/Chevy sammenligningen din bedre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...