Jump to content

Polish med Teflon


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Er det noen som har erfaring med polish inneholdene Teflon? Skulle ut og kjøpe Selaclean som jeg er godt fornøyd med, men det hadde de ikke i den lokale shappen. Ble imidlertid overtalt til å kjøpe Seajet sin nye polish med Teflon, se bildet. Innholdsfortegnelsen sier ikke mye. Den sier faktisk ingenting om PTFE, men den inneholder forskjellige Nafta løsemidler, alkalisk fettølser (Natriumkarbonat/Soda) og kokosfettsyrer (Dietanolamid).

 

Jeg vet at Hempel har hatt en polish med Teflon en stund. Noen med erfaring fra denne? Egentlig var det kanskje dumt å gå vekk fra noe en var så brukbart fornøyd med, men kanskje andre og nyere produkter er ennå bedre? Det vet en jo ikke før en har forsøkt. En annen ting er at dette faktisk ikke var blant de dyreste produktene, kr.99,- for 600ml.

 

Bilde

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er det noen som har erfaring med polish inneholdene Teflon?

Bilde

 

Lars H.

Jeg har bare brukt Hempel med teflon i mange år, virker OK, men det kan jo hende at den uten virker like godt.

 

Praktiskt Båtägande apr 06 har målt forskjellige polish/rubbing/voks produkter, bl.a. glanseverdi for Hempel PTFE er det angitt glanseverdi 75, etter 3 mnd 72. Ser ikke for imponerende ut, følgdende testdata finnes

 

Navn Glansverdi Etter 3mnd

Hempel High gloss vax 75 72

Autosol Båtvax 92 90

International Vax sealer 80 80

with teflon

Diamantvax 72 68

LeFant Djupglans direkt 86 81

Nano vax & försegling 74 72

Ultraglozz Superpolish 69 64

Biltema Boat vax 80 77

Turtle Gelcoat sealer 82 81

Link to post
Share on other sites

Har brukt International sin Polish med teflon og Wax Sealer med teflon et par sesonger nå. Uten tvil gode produkter. Polishen renser godt og wax sealeren holder den blanke overflaten lenge. Fordelen med teflon er at du kan polere også i direkte solskinn. Har gjort dette noen ganger på solfylte dager for å fjerne svarte striper og få opp glansen igjen på utsatte steder. Det fungerer faktisk i solskinn!

 

Eneste negative effekten jeg kan tenke på , er at det opparbeides mye statisk elektrisitet under blankpoleringen. Har utallige ganger fått meg en "karamell" når jeg kommer borti metall under poleringen. Har derfor begynt å holde den ene hånda på pulpiten mens jeg polerer for å lade ut mens jeg polerer. Ganske slitsomt :sad:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Takk for tilbakemeldinger, båtpleie er en jungel. Nå fant jeg et oppslag på KNBF's sider om "Nanoteknikk"!

Tips for båtpussen i påsken:

Båtpleie med ny teknologi!

 

NANOFORMERING gir langvarig beskyttelse av gelcoaten!

Produktet leveres av TCnano Norge, http://www.tcnano-norge.no Noen med erfaring fra dette produktet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg polerte ifjor med Biltema hurtigglans med Teflon. Den er billig kr. 39.90 for 473 ml. Den skal angivelig også motvirke alger og marine vekster. Hvem som produserer den for biltema vet jeg ikke. Men flasken var forseglet med ett "tear off" sealing som likner amerikanske produkter jeg har kjøpt. Resultatet er OK. Den er enkel å jobbe med og båten skinner og gelcoaten blir ekstremt glatt. Båten holdt seg fin lenge i fjorårets sesong.

 

Bilde

 

Har også vurdert å forsegle den med International vaxforsegler med Teflon i år.

Link to post
Share on other sites

En annen ting er at dette faktisk ikke var blant de dyreste produktene, kr.99,- for 600ml.

Lars H.

At Sea jet er blandt de billigste ville ikke bekymre meg Lars. Sea Jet bunnstoff er også blandt de aller billigste, men vinner likefullt alle tester de deltar i.

Blir spennende å høre hvordan det går.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har i år kjøpt det produktet det ble skrytt av i

båtmagasinet ONE STEP COMPOUND det ble veldig

blankt :cool: men for en pris over 450 kroner for en

flaske, den er riktig nok nesten en liter. Men husk på temperaturen

når dere skal polere det er veldig mange produkter som ikke skal

brukes hvis det er under 12 til 15 grader. Jeg pøset på med varme inne

i båten slik at skroget hadde en grei tempratur før jeg begynte :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har hørt en forklaring på at teflon er en av de stoffene som er oppbygd av de minste partiklene. Fordelen er da at det trenger inn i de aller minste hull og sprekker i lakk og gelcoat. Det gir også en av de blankeste og glatteste overflatene.

Ulempen er at det ikke finnes noe effektivt middel (chemikalie) til å fjerne dette med. Om det skulle være nødvendig? (Kansjke om man skal lakke). Om det er noen eksperter der ute, så er det bare å irømme at dette ikke er mitt fagområde.

Link to post
Share on other sites

Har en bil behandlet med tefcar som er en teflonbehandling. Garanti i fem år. Påvirker ikke nybilgarantien fra forhandler.

Kort sagt har jeg blitt forklart at lakken ser ut som et månelandskap i mikroskop, men etter behandlingen blir den helt glatt.

Uansett, resultatet er ingen polering, ingen annen vask enn å spraye på en shampo og spyle med høytrykkspyler.

Hvorfor skal ikke dette fungere på båt??

Link to post
Share on other sites

JEG HAR GOD ERFARING MED SEA-JET POLERING GREI Å GNI INN, GJØR IKKE NOE MED LITT VANN PÅ SKROGET HELLER. LETT Å PUSSE AV NÅR DEN ER TØRKET. SVARTE FENDERLISTER BLIR IKKE SÅ FORT LYSE FELTER I SOM MANGE ANDRE TYPER POLISHER GJØR.

JEG MÅ KJØPE PRODUKTET TIL FULL PRIS. HAR BRUKT DET NÅ I 3 ÅR.

BUNNSTOFFET TIL SEA-JET ER OGSÅ DET BESTE JEG HAR BRUKT TIL NÅ.

 

IKKE LENGE TIL SEILSESONGEN NÅ HILSEN MAGNE.

Redigert av m95 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Får problemer med å laste ned pdf-dokumentet, er adressen og pdf-dokumentnavnet korrekt? www.qmi.no/superpoishbil.pdf (poish?)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Adressen så litt rar ur men jeg fikk lastet ned PFDen på første forsøk....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Lenger oppe i tråden nevnte jeg et nytt produkt fra TCnano. Nå er jeg igang med testing av dette produktet.

 

Etter diverse e-mail kommunikasjon med leverandøren i sist lørdag/søndag, tok jeg en tur til dem sist mandag morgen. Etter en lang prat med demonstrasjon av produktet på forskjellige overflater, bar det rett til båten med en 100ml flaske for uttesting. Fikk den langt under markedspris. Jeg syntes prisen på 725,- for halvliteren var for dyrt, og de vurderer å tappe på mindre flasker etter hvert. De regner at en trenger ca. 15ml pr. m2. Produktet er så nytt på markedet at det ikke er ute hos detaljistene ennå, de skulle faktisk tappe på flasker samme dag!

 

Så langt er jeg kjempefornøyd! I høst fikk jeg ikke vasket båten før opplag og smurte den bare inn med vaselinolje. Vaselinoljen med den gamle skitten og vinterskitten gikk fort vekk med varmt Zalovann. Påførte så stoffet med pumpeflasken og en myk klut rett på 2m av den falmete mørke blå stripen under dollbordet. Lett å smøre på. Ventet så 10 min. til det ble en grå hinne, som jeg nærmes børstet vekk med en myk klut. Voila, der hadde jeg en blank, dyp mørk blå stripe! Tok så også et par m2 helt akter på det vite skroget, spesielt rundt eksosutslippet. Det som var igjen av svart eksos forsvant som dugg for solen, og det ble skinnende blankt.

 

Hadde på forhånd kjøpt Seajet sin Polish med Teflon. Forsøkte den så på et annet falmet område av den blå stripen uten forbehandling. Etter tørking og gnukking, var resultatet en like falmet stripe som før.

 

Tok så og kjørte eksentersliperen med skumgummirondel med Selaclean sin gelcoat renser på et nytt felt, og polerte opp med Selaclean sin polish. Dette ble bra, sjoldene forsvant, men det ble ikke så blankt som med TCnano. Neste gang jeg skal ned til båten, skal jeg gå over det siste feltet med Selaclean sin gelcoatforsegler. Regner med at resultatet blir omtrent som med TCnano. Men får å få til det, er det altså tre arbeidsoperasjoner. Dette var forøvrig metoden jeg brukte forrige år, og er noe av det beste jeg har brukt. Men skittstripene gjennom sesongen har vært vanskelige å få bort. Skal bli spennende å se om det bare er å vaske vekk slike striper med rent vann der jeg har brukt TCnano.

 

Etter disse testene tok jeg like så godt hele resten av den blå stripen på begge sider av båten med TCnano. Har fremdeles halve flasken på 100ml igjen, så produktet er drøyt! Resten av det hvite skroget nedenfor dollboardet tok jeg så med Seajet sin polish med Teflon. Lett å arbeide med, og blankt resultat. Nå står overbygget igjen. Det skal jeg ta imorgen langfredag dersom værmeldingen blir som spådd. Det er mye mattere, så jeg kommer til å teste med de forskjellige produktene der også.

 

Overbygget er ellers alt som står igjen før sesongstart, venter bare på at isen går i havnen. Fikk også stoffet der det var tynnslitt, pluss en 10 cm heldekkende stripe i vannlinjen. Forbruk, 1 boks Seajet 033 Shogun.

 

I og med at rur på propellen er et evig problem, smurte jeg like godt TCnano på der også. Aner ikke om det kan hjelpe, får se gjennom sesongen. Og plast håndvasken på toalettet fikk også en omgang. Synes den er vanskelig å holde ren. Den ble i hvert fall blank og utrolig glatt.

 

Får prøve å huske på å komme med ny rapport til høsten om hvordan alt har gått.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Prøvde ut Hempel sin polish med teflon i fjor. Fungerte greit, en jeg synes ikke at jeg hverken fikk en blankere eller mer holdbar overflate en det jeg har fått med andre produkter (bl.a. Biltema sine). Hadde også hørt det som en del her skriver; at tefon (på bil) skal tette porer og nærmest gjøre polering overflødig på år. Men på båt er min erfaring at tefon ikke var overbevisende.

Link to post
Share on other sites

Alle tilhengere til teflonholdige polisher - er en ikke betenkt med hensyn mulige reparasjoner framtidig lakking osv ? Teflon gir blank og fin overflate ja, men de fagfolk jeg har snakket med fraråder bruk av dette ut fra nevnte hensyn. Er det noen argumenter jeg ikke har fått med? :confused:

Link to post
Share on other sites

Har en bil behandlet med tefcar som er en teflonbehandling.

Jeg kjøpte ny bil ifjor. Rød farge, ikke metalic (uten klarlakk på toppen).

Tefcar behandlet første dag. Bilen har vært usedvanlig blank og lettvasket hele vinteren.

 

Tefcar firmaet fortalte at teflonet la seg inn i porene slik at du fikk en mye glattere overflate som skitt og møkk ikke festet seg så lett til.

 

Jeg skal ikke gå god for detaljene, men resultatet er helt klart som han forespeilet.

 

Så, hvorfor skulle ikke dette også fungere for båt? Antar også at flere biler som er Tefcarbehandlet har bulket og trenger oppretting / lakkering. Har ikke hørt noen negative signaler fra dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...