Jump to content

Overflate propell v/s vanlig på leketøy for voksne

Wicma

Recommended Posts

Bilde

Har pasert 40, Harley frister ikke.

Men en Crackerbox frister noe inne i he#%&¤§!

Det ultimate toys for boys :cool: .

Det er en gammel konstuksjon i fra slutten 40 tallet.

Båtene ble brukt til racing. Det var ikke gear på disse båtene, vri om nøkkelen og det bar av sted.

Det er ut i fra tegningene mulig å forlenge båten 10%, fra 15 til 16,5 fot.

Tenkte den økte lengden kunne passe til et gear.

Bilde

De var utstyrt med en sånn som detter på et par hundre + hester, bare for å skremme båten i gang.

Så til mitt egentlige spørsmål.

Bilde

På de originale tegningene ser motor og proppellannlegg slik ut.

vil båten få en bedre ytelse med en overflatepropell som på denne skissen.

Bilde

Eller er det bare tull å forandre på en konstrukksjon som er velprøvd

Tegninger til denne båten, og mange andre finnes her.

Det finnes også masse bilder av de ferdige båtene.

Ser jo helt klart morsomt ut...!

bare det at propellakselen går mer vannrett skal gi bedre fart, iom. at skyvekraften går mer rett bakover i stedet for på skrå nedover.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Forsiktig med dette på en gammel konstruksjon og flat bunn slik som dette...

Overflate propell lager mye løft i hekken, så du kan finne at du ender opp med nesen ned.... Overflatepropell er laget for å være stort sett vannrett under fart, så ditt design er fundamentalt feil.

Overflatepropell vil gi kraftoverføring på akterspeilet/skroggjennomføring, og ikke på motorfester som vanlig aksling her vises... så det må forsterkes betraktelig.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Forsiktig med dette på en gammel konstruksjon og flat bunn slik som dette...

Overflate propell lager mye løft i hekken, så du kan finne at du ender opp med nesen ned....

blir det mere løft med en oveflate propp enn ved den gamle konstrukksjonen.

Er ikke noen ekspert på dette området, derfor spørsmålene.

Hvorfor løfter den mere enn den gamle?

mvh Wicma

Har ikke helt greie på dette men for meg ser det ut til at det blir mindre løft???

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Båten vil få helt andre egenskaper ved forandre akslingen slik du har vist. Forskjellen blir som å kjøre motorsykkel sammenlignet med bil. Dette er en lett, liten båt som vil gå styggfort (farlig) med 200 hk og overflatepropell. En noe bedre løsning, men mer komplisert, er "Arneson-drev". Da er det mulig å regulere høyden på propellen under fart. Lykke til. Dette ser spennende ut.

blir det mere løft med en oveflate propp enn ved den gamle konstrukksjonen.

Er ikke noen ekspert på dette området, derfor spørsmålene.

Hvorfor løfter den mere enn den gamle?

Vanlig aksling gir fremdrift/oppdrift da akslingen peker noen grader nedover og bakover. Dette betyr at en del av motorkraften blir brukt til å løfte hekken, og ikke til fremdrift. I en typisk overflate propell installasjon, så blir dynamikken annerledels, og da propellen opererer i både luft og vann (to forskjellige desniteter), så fungerer dette annerledels... i det øyeblikket et propell blad treffer vannoverflaten, så lages det løft. Dette er en helt annen vitenskap enn "vanlige propeller", og krever at du tenker på båtens balansepunkt, hvor akslingen fåøres gjennom skroget, propellens senterlinje underveis, vinkel av propell mot overflate samt styrke på hekk osv. Du vil finne noe å tenke på Her..., og det kan bli bra, men også store muligheter for å gå galt når du fosøker å modifisere et gammelt design som var beregnet for vanlig strak aksling....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Båten vil få helt andre egenskaper ved forandre akslingen slik du har vist. Forskjellen blir som å kjøre motorsykkel sammenlignet med bil. Dette er en lett, liten båt som vil gå styggfort (farlig) med 200 hk og overflatepropell. En noe bedre løsning, men mer komplisert, er "Arneson-drev". Da er det mulig å regulere høyden på propellen under fart. Lykke til. Dette ser spennende ut.

Er ikke Arneson-drev overflateprop. det også. :confused:

I tillegg til løft, så har jo overflatepropeller også størst virkningsgrad på ytterkantene av propellbladene. Det er vel der Arneson kommer inn i bildet slik at du kan trimme propellen mer opp av vannet når farten øker på, for enda mer fart. Men de overflatepropellene er jo ikke akkurat rimelige.

Ved å strekke båten til 16,5' skal det gå å få på plass ett gir mellom motor og aksel etter hva jeg har sett andre har fått til på denne båten. Jeg ville brukt aksel som designet, og heller lagt pengene jeg sparer kontra overflatedrev på litt MYE mer motor... :cool:

Du nevner ett par hundre hester +

Med en Mercruiser 350 kan du få MASSE hester for en grei penge, eller kjøp en BB454 Mercruiser fra en av de som nå går over til Diesel-motor på cabincruiseren sin. Ser de med jevne mellomrom på FINN. Hva med å montere en GMC kompressor på toppen, slik gatebil-gutta gjør. Med en blankpolert kompressor og luftinntak stikkende 30cm opp over dekket er det ikke så mange som er interessert i hva slags propell du har... :)

Med riktig propell vil vel flat pedal (man har selvsagt pedal på en slik båt) fra stillestående kunne påføre uforvarende passasjerer permanent nakkesleng og nedsatt hørsel :cheers: Bieffekter som er til å leve med.. :cool:

Hei, har selv båt med rak aksel og midmontert V8 på 240hk.

Den veier litt i underkant av tonnet. Med rak aksel får man mye løft i hekken og dermed mye baugpress. Når jeg passerer 35MPH så ligger båten bare å trykker nesa ned og jeg får nesten ikke større fart. Med hvis jeg laster båten med 3-400 kilo i hekken kan jeg dra opp hastigheten til over 45MHP. Da går ikke speedoen min høyere :cool: . Så hvis du lager deg båt ville jeg vært sikker på å få nok vekt bak og heller hatt trimplan for å komme i plan!

Motoren min går på en 1:1 Borg warner girkasse. Så varver jeg opp i ca 5500 rpm på maks. Kjører en latterlig liten propell siden dette er en vannskibåt, 13x12 treblader.

Hvis du bygger en lett båt med større propell bør du kunne få bra hastigheter!

Er det mulig å legge inn bilder her på båtplassen på samme vis som det er gjort i link til båtprosjekt og hvordan gjøres det. Jeg må ha det inn med teskje. Synnes bildene mine blir litt dalette.

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Er det mulig å legge inn bilder her på båtplassen på samme vis som det er gjort i link til båtprosjekt og hvordan gjøres det. Jeg må ha det inn med teskje. Synnes bildene mine blir litt dalette.

Bilder kan du f.eks. legge ut her: http://blog.imageshack.us/ om begrensingene på baatplassen er til hinder for skikkelig kvalitet på bildene. Så er det bare å linke opp bildene på baatplassen på normalt vis.

Var jo flott med disse miniyatyr bildene direkte i tråden da

• 2 år senere...
  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...