Jump to content

Prosjekt: Squirt 11 Foot - enda et selvbygger prosjekt..


Odmar

Recommended Posts

Starter en ny tråd, er er sånn smått i gang med å bygge en Squirt fra Glen-L. Har begynt å lime spantene sammen og jiggen er bygget.

 

Jeg har valgt å strekke båten til ca 11 fot, dette for å få litt lengere lengde da jeg er 190 cm høy. Samt at jeg syntes det gir noe ekstra plass bak setene til bensintank og annet en trenger for å komme seg på sjøen.

 

Jeg bygger spantene av furu som er kjøpt på Byggmakker, finerplatene har jeg og polsk furu. Den er bygget opp av en del lag og seg bra ut i limeprosessen. Dette på grunn av jeg prøver å holde byggekostnadene nede.

 

Bildene vil komme når jeg kommer litt lengere i prosjektet.

 

Grunden til at jeg har begynt å bygge er at jeg har altid hatt lyst til å prøve å bygge en båt, har tidligere vært med å bygge Internasjonal 14 seiljolle. Da brukte vi Dyvicell og vakuum. Dette ga en veldig liten vekt, men forholdsvis koplisert å bygge da en trenger kopressor (kjøleskapmotor) en en del til.

 

Da jeg var yngere og vi raste rundt i With 8 eller 10 eller GH 10 så jeg en båt som lignet på Squiten som var bygget av Wiksten båtbyggeri i Larvik. Wiksten hadde bygget den til han sin sønn.

 

Så er det jo en gang - når en har sett en fin båt gir en seg ikke før en har skaffet seg en. Det er noe som ikke visner med tiden.

 

squirt.jpg

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen bilder så langt...

 

imag0112.jpg

 

Her overfører jeg fra tegningene til finer platen, jeg brukete gammeldagse metoden som jeg lærte på sløyden - ganske alminnelig matpapir!!

Hvis matpapir er litt for smalt kan bakepapir brukes.

 

imag0113.jpg

 

Her er alle delene ved å bli ferdige...

 

imag0116.jpg

 

imag0117.jpg

 

Begynner å se ut som en båt......

 

:sailing:

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Du ligger ikke på latsiden Odmar, det er helt klart :yesnod:

 

Ett lite spørsmål. På bildene kan det se ut som de langsgående listene mellom bunn og side går helt frem til ytterkant på kjølen. Er det bare bildet som juger? Disse listene må settes litt bakenfor slik at du får høvlet inn profilen på stemmen til slutt. Her bruker man ett lite "verktøy" som enkelt lages av en finerbit. Hvis du har dette korrekt er det greit, men hvis dette blir feil får du kjempeproblemer når du skal legge på platene etterpå. Kan vise deg hvordan det ser ut hvis du trenger det.

 

Du ser bedre hva jeg mener på dette bildet:

IMG_1402-1.jpg

 

På tegningene står det også en liten pil på stemmen som viser hvor disse listene skal treffe når det gjelder høyde.

 

På bildet over ser du forøvrig også en annen finerplate jeg saget ut som var til stor hjelp når jeg laminerte de nederste listene i baugen.

 

Stå på, med den farten er du på vannet til våren :flag:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt å høre at alt er under kontroll :cheers:

 

Her har du ett bilde til av platen jeg skar ut:

img_1394.jpg

 

Satte litt pakketeip på kanten så den ikke skulle lime seg fast til listene. Jeg brukte mahogny, som ikke blir så veldig mye mykere av damping. Valgte derfor å laminere disse i tre lag. Dermed var denne platen kjekk for å få skikkelig klem på listene i baugen.

 

Som du ser på bildet er det tredje lamellen som blir limt fast på venstre side, og bruker bare en avstandskloss til de to lamellene på høyre side for at trykke skal bli jevnt fordelt. Hadde ikke nok klemmer til å ta begge sider på en gang...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har skaffet med en Murkery 20hk med elektrisk starter. CA 80-81 model. Bilder kommer. Den har en orginal kontrollboks. Men er det noen som har gode råd på hvordan få av undervandshuset uten å kappe det helt i smøbiter. Som det ser ut nå er det kun mellomakselen som sitter fast oppe. Har satt motoren på hodet - undervanshuset i spenn og rustløser. Er det neon som har andre forslag?

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal sende en IM til Droll her på BP. Han er "Plass-sjef" når det gjelder mekking på Mercury. Ikke umulig han har noen gode teknikker.

 

Hvorfor må du ha av undervannshuset? Jeg antar at du ikke ga alt for mye for den motoren. Hvis du bare vil ta av undervannshuset for å sjekke impelleren, skal du vurdere å bare kjøre til det ryker hvis undervannshuset ikke på noen måte kommer av.

Dersom det kommer vann i eksosen og i kontroll-strålen ved start, ville jeg bare kjørt. Bytt til ny og god olje i undervannshuset, nye pakninger på oljeskruene og kjør iveg.

 

Har skudd opp ett par 40 år gamle Johnson undervannshus, og impellerne har ikke hatt antydning til brist i gummien. Mange års bruk igjen.

 

Leit om du skulle vrake undervannshuset for å sjekke noe som viser seg å være helt OK.

 

Sett eventuelt på en vanntrykksmåler. Da får du varsel lenge før motoren går fløyten.

 

Hvor langt har du kommet med båten, trenger bilder her nå.. :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal sende en IM til Droll her på BP. Han er "Plass-sjef" når det gjelder mekking på Mercury.

Har settn...

 

Som det ser ut nå er det kun mellomakselen som sitter fast oppe. Har satt motoren på hodet - undervanshuset i spenn og rustløser. Er det neon som har andre forslag?

Kjenner ikke så mye til de små modellene, men de lider vel av de samma problemene de også....

Du har funnet og har fjernet ALLE bolter/muttere, er mulig det sitter en bolt under tabben bak propellen.

 

Ellers kan du kjenne om det er noe som svikter noe sted, får du noen sprekk imellom girhus og stamme??

 

Er alle bolter/muttere fjernet så er antagelig problemet rust oppe i veiva.....

( problemet kan enkelt ungås ved at en har på litt fett på splinsa når man sjekker impellere, noe en burde gjøre hvert andre år....)

Er flere måter å angripe problemet på, ingen er lettvinne...

 

En mulighet er å løsne alle muttere/bolter....sette motoren i ei tønne ( med vann) og start den.....rotasjonen + vibrasjonen KAN gjøre underverker, kan muligens hjelpe til ved å bende litt på girhuset ( få akslingen litt ut av senter )

 

Neste mulighet er å sette press på delene, eventuelt ved å presse inn en eller flere kiler i sprekken.....

 

Eller ofre noe......er alltids en mulighet for å komme til med ei bajonett sag å kappe akslingen... akslingen må da byttes....

 

 

 

Grunden til at undervandshuset skal av er at akslingen til propellen er skjev og må byttes

 

Du kan få ut propell akslingen uten å ta av girhuset.....

 

Løsne den store "mutteren" bak propellen og ta ut lager bukken så kan du dra akslingen rett ut.....

Lager bukken er presset inn og kan sitte bra.....men kan trekkes ut med det rette verktøyet.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takker for svaret - jeg fortsetter prosjektet med kiler i sprekken, rustløser samt banking på akselen fra svinghjulet. Dette blir gjort dagelig...

 

Regner med å ha skroget på plass i løpet av helgen, bildene kommer så fort dette er på plass. Går fortere enn jeg har regnet med. Satser på en time eller to hver kveld etter at poden er lagt og sammboer sitter foran tven...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Er kommet igenag med sette fribordene eller sideplatene på, trengte litt kreavitet for å bå bøyd platene inn rundt om hekken. men med lastestropper og skruer kan det meste la seg gjøre.... Motoren arbeider jeg stille og rolig fra hverandre med rustløser og kiler. Har egentlig rimelig god tid til våren. Nå som det kun er en 20 dager til solen snur og det går mot sommer....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Jada her kommer bildene.

 

Hadde litt problemer med å få bøyet platene tilstrekkelig i forhold til akterspeiler. løsningen var en lastestopp. denne kunne en bare stamme til platene knaket og hadde den riktige fomen.

 

imag0019.jpg

 

Men med klemmer og skruer ordnet resten seg..

 

imag0003.jpg

 

Resultatet ble ikke så ille syntes jeg

 

imag0020.jpg

 

Dette er hva jeg har inntil videre...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...