Jump to content

Sjøvannsfilter, er det nødvendig?


agun

Recommended Posts

Hei!

Jeg har indirekte saltvannskjøling i båten, med to stk sjøvannsinntak i bunnen av båten. Disse skroggjennomføringene er av den typen med rist for grovfiltrering. Utover det er det ikke montert noe sjøvannsfilter. Spm. er: Er det nødvendig med eget sjøvannsfilter eller gjør de nevnte silene jobben?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det har noen særlig hensikt. Impelleren er jo laget av gummi og skyfler bitte små blåskjell og andre urenheter videre.

Føler meg litt med utrygg med sjøvannsfilteret som jeg har i dag. Det kan lett gå tett med slim fra maneter og små tangbiter. Det krever i allefall mye ettersyn så det må stå et sted der det er lett tilgjengelig.

Link to post
Share on other sites

Tror behovet er litt avhengig av plasseringen av inntakene.

Har sett kjølere fulle av små senglehus etc., men andre båter klarer seg fint uten filter.

Dimensjonen på rørene i varmeveksleren spiller antagelig også inn.

 

Men for å være sikker ville jeg inst. et filter.

Ut fra min erfaring er det svarte Volvo filteret ikke bra, det som passerer gjennom rista går også gjennom filteret, eller rettere sagt finner veier utenom selve filter-innsatsen. Og så er det jo idiotisk at det ikke er laget av transparent materiale.

(Samme problem som med de CAV vannutskillerne Volvo bruker)

Link to post
Share on other sites

Hver høst når jeg åpner sjøvannsfilteret for å kjøre igjennom frostvæske så ligger det alltid endel blåskjell, tang og smågrus i filteret. Tror nok det er foruftig å montere et filter.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Takker for innspillene - min konklusjon er: Løp og kjøp sjøvannsfilter!!!! :nono:

 

PS: Imponerende responstid her på forumet - gikk ikke lang tid før mitt spørsmål hadde 4 fornuftige og seriøse svar.

 

Herlig å slippe de kvalmende  :puke: og useriøse  :cryin: innleggene på "andre" fora.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Som flere har nevnt, tror jeg det er lurt å montere sjøvansfiltere. "Risten" ved sjøvannsintaket er normalt

ganske grovt. Har selv Vetus sjøvannsfilet med klart plastlokk. Innvendig er det ett plastfilter som det bare er å ta ut og rengjøre. Det er ikke ofte det er noe der, men noen småskjell har det blitt.

Tror ikke impeller/motor har noe særlig godt av "fremmedlegmer" :cryin:

Disse filterene er ikke av de rimligste. Men tror investeringen er fornuftig.

Her i Port Gentil, Gabon Er det sol og  32 grader.

Blir litt av en overgang når jeg skal hjem i neste uke og ta vinterkoserveringen.

 

:cheers:

Pekjan

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har montert Sjøvannsfilter med klart lokk, enkelt å sjekke status. I tilegg er dette montert over vannlinjen slik at jeg kan åpne dette uten at vannet fosser inn. Dette medfører at det er enkelt å fylle saltvannsiden med frostveske om vinteren. Stenger bunnventilen og heller blandingen i filteret mens motoren går. Ved å montere det på denne måten er det kurrant å etterfylle dersom man har tatt en tur på fjorden. Prisen var på ca 300,-.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites


Ingar:

Ut fra min erfaring er det svarte Volvo filteret ikke bra,


 

Det er akkurat det motsatte av min erfaring.Har et svart Volvo filter som jeg er veldig fornøyd med.Er enig i at det er en bakdel at lokket ikke er gjennomsiktig og det kan være litt vanskelig med den løse skiva under lokket.Kommer ikke det korrekt på så blir tettingen ufullstendig og pumpa suger luft.

Link to post
Share on other sites

Je har motsatt erfaring - originalfilteret til Volvo er noe "dri..." - begynner det først å "lekke" har man et evigvarende problem. Ville først som sist valgt et skikkelig sjøvannsfilter fra Vetus. Disse fungerer i årevis uten problemer. Ellers støtter jeg ovensstående inlegg 100% når det gjelder vinterkonservering. Et sjøvannsfilter som er korrekt montert skal ligge over vannlinjen. Dermed kan man enkelt "konservere" etter ovenstående oppskrift. Samtidig kan man ved å lage en "blåsebelgløsning" enkelt få bukt med tang/maneter som enkelte ganger kan tilstoppe skroggjennomføringen/grovristen.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Forstår ikke at det skulle være så viktig at filteret er over vannlinjen? Er det ikke bare å stenge kranen ved inntaket fra sjøen før en renser filteret?

 

Har ikke selv filter, men burde kanskje bruke noen penger på det også? Renset varmeveksleren etter 10 år, men fant ingen "uhumskheter".

 

Impelleren ble skiftet i forbindelse med et "nesten" motorhavari (vann i motoren, - kr.50000,-) etter 8 år. Har planer om å sette inn en ny impeller (har hatt den liggende i båten et par år nå) til vinteren. Da har vel den gamle gått i 7 år.

 

Gruer meg til å dra ned til havnen i morgen. Fikk satt båten på land i dag. I morgen blir det tid for konservering og innpakking.

 

Da er det bare å belage seg på "vinterdepresjon " frem til April neste år. Uuuhhhhhhh!!!!  :nonod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mener da bestemt at et sjøvannsfilter bør stå over vannlilnjen. Selvfølgelig kan man "gå utenom" ved å benytte stengkranen, men da mister man "stakemuligheten". Videre vil da eventuelle lekkasjer tilknyttet sjøvannsfilteret (innkopling av et sjøvannsfilter innebærer jo 2 slangekoplinger + pakningen/koplingen i selve filterlokket + selve filterhuset (plast kan sprekke/fryse) ingen spesiell risiko. Alternativet er veldig mye vann....

Link to post
Share on other sites

Hei. Er meget godt fornøyd med mitt VP filter. Har en Tamd30A og ser på temperaturen når filteret begynner å bli fult av slim/gress. Innsatsen i mitt filter er nesten litt for fint slik at det slimer igjen, men jeg foretrekker det fremfor å få drit i varmeveksler(80-100 timer). Hvis man er virkelig nøye så monterer man to inntak og to filtere med en vendekran slik at man skifter over når et går tett. Jeg leste en artikkel om en som fikk montert inn en ny Steyr og der monterte de 2 inntak. En moderne dieselmotor er det dyrt å kjøre varm.

Link to post
Share on other sites

Lars H.: Impelleren ble skiftet i forbindelse med et "nesten" motorhavari (vann i motoren, - kr.50000,-)

Hørtes ikke bra ut Lars, hva skjedde?

 

Ang 2 inntak, jeg trodde dette var obligatorisk på Veritas godkjente båter?

 

For å sjekke gjennomstrømningen av kjølevann har jeg montert en giver i vannet på eksosbendet, da ser man lett om filter/varmeveksler og impeller er ok.

På min motor (md21) ligger temperaturen på 15-20grader over sjøtempen ved 3/4 belastning.

Link to post
Share on other sites

Det som skjedde var at jeg fikk vann inn i sylindrene pga. hevertvirkning. I utgangspunktet, da båten var ny lå toppen av motoren så vidt over vannlinjen. Etter noen år med ekstra ballast, ekstra varmtvannstank, vinsj med 40m kjetting osv. lå etter hvert båten noen cm lavere i sjøen, faktisk under sjønivå. Når motoren da ble stoppet med saltvannssystemet av kjølingen fullt, startet det en hevertvirkning slik at vannet steg i eksosanlegget, og helt opp til bendet til eksosventilene. Dermet ble de(n) sylindren(e) fyllt med vann.

 

Dessverre forsto jeg ikke hva som var galt før skaden var skjedd. Symptonene var at motoren ikke ville starte. Det sa bare"ouphh", omtrent som det ikke skulle komme nok strøm til starteren. Men etter noen forsøk ble det alltid start. Men det var jo klart at å skulle komprimere vann i stedet for diesel/luft blanding, var ikke bra for motoren. Før jeg forsto hva som var feil hadde jeg sjekket batteri, skiftet hovedbryter, gått over alle ledningsforbindelene til start osv.

 

Etter reparasjonen forlenget jeg slangen som gikk fra varmeveksleren og ned til eksossystemet opp til et omvendt u-bend med lufting på toppen og en tynn slange ut skutesiden for å bryte hevertvikningen. Dette bendet selvfølgelig godt over vannlinjen. Så vidt jeg vet har alle seilbåter med motoren "dypt der nede" langt unner vannlinjen en slik ordning.

 

Noen har riktignok en ventil i stedet for den tynne slangen får å bryte hevertvirkningen, men jeg ville ikke stole på en slik ventil. Jeg sjekker enkelt at alt fungerer ved å se på den tynne strålen med vann som kommer ut på skutesiden. Jeg mister litt vann til kjølingen av eksosen, men det er ikke mye. Temperaturen i eksossystemet blir så godt som ikke påvirket.

 

Hvorfor Saga leverte båt med så liten margin vet jeg ikke. Og i og med at jeg hadde hatt båten i 9 år og i tillegg hadde gjøpt den brukt, var det ingen hjelp å få der selv om Yanmar Norge kjente godt til problemet. De sendte meg fluksens tegninger på hvordan jeg skulle lage et bend for å bryte hevertvirkningen da jeg ringte dem.

 

Er noen interessert i tegninger og tekst, så si bare fra så kan jeg scanne det inn og legge ut på nettsidene mine.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

hei er det noen som har noen formening om hvor stor del av sjøvannsfilteret som skal fylles med vann? Hos meg i min båt står det vann  bare så vidt over bunnen av filteret, og hvis jeg ser på vannet som går derfra til impeller så ser jeg luftblærer i slangen.

En tanke som  har slått meg er om filteret står får høyt inne i båten i forhold til vannflaten.

vil det komme til en høyere vannstand i filteret  hvis jeg senker filteret

 

hilsen ssandba

Link to post
Share on other sites

Hei ssandba.

 

Sjekk at filteret ikke suger luft noe sted. Det at det står for høyt skulle ikke være noe problem, det er jo impeller som fortsatt suger vannet og gjennom filteret.

 

Når jeg åpner filteret for rengjøring så synker vannet ned med en gang, renner tilbake til havet. Det er naturlig når det får luft. Setter på lokket igjen og starter opp så ser jeg vannstrømmen gjennom, og etter en stund så fylles filteret helt opp igjen.

 

Så min mistanke er luft gjennom lokket

Link to post
Share on other sites

luft igjenom lokket er en muliget kanskje

Jeg smører inn pakningen godt med molykote 111 etter gjennomkjøring om høsten, og så lenge det ikke er noen lakkasje i lokket skal impelleren klare å slurpe unna det meste av lufta ved utsett. Jeg har alltid noen restbobler på toppen, men det gjør ikke noe. Jeg har Vetus plastfilter godt over vannlinja. Bunnen på filtere ligger ca 20cm over.

Link to post
Share on other sites

Første året jeg har hatt sjøvannsfilter..........

 

Plast!  Tror det er "original" Volvo Penta.  Kan ikke forstå hvorfor plast skulle være mer utsatt for frosten enn metall/stål-filter (bokser).  Kjører uansett gjennom hele veien med vann/frostveske-blanding.

 

Gjorde konservering av motor, kjøing etc i dag.  Fikk skikkelig hakaslepp da jeg kom til sjøvannsfilteret.  Masse biter av skjell i filteret.  Ikke så store biten riktignok, men langt større enn jeg mente kunne komme seg gjennom "grinda" på vanninntaket på VP Hekkaggregatet.  Glad impeller og resta av systemet slapp å få besøk av disse små skarpingene.

 

Så nå er det filter for meg, uansett.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...