Jump to content

Sjøvannsfilter, er det nødvendig?


agun

Recommended Posts

Motoren er Volvo Penta MD2010 10 Hk fra 2005

Impelleren sitter svært lett tilgjengelig, heldigvis.

 

Takk, Ingar. Jeg har lest en del av de andre trådene bl.a om plassering før/etter trykkside.

 

”Index”, jeg skjønner argumentasjonen om ”mer utstyr og mer som kan gå i stykker”.

Likevel, synes du ikke at inspeksjon i ro og mak av et pålitelig filter er å foretrekke fremfor impellerbytte i evt kriseomstendigheter?

 

Med under 300 driftstimer på motoren så viser det vel at behovet er tilstede for et sjøvannsfilter.

Skjellene var småhakket og satt svært tett fordelt over grovmaskeringen til varmeveksleren så jeg vil anta at vanngjennomstrømningen var delvis forhindret.

 

Tusen takk for fotoet, Hr Enderud (M/S Bastard) og innspill, ”NilsPils”.

Litt mer skrivekløe er vel ikke ublu reklame? Hva heter filteret og hvem forhandler det?

Er den gjennomsiktige toppen helt klar slik at man lett ser status?

Prisen er jo tett på VP’s filtre.

 

Motorpanelet er dessverre uten viser for motortemperaturen, kun en svak lampe med lydsignal. Svensker er sparsommelige, men jeg synes det får være grenser for smalhans. En viser gir jo også indikasjon om instrumentet selv er defekt. En kombinasjon slik som på biler burde være standard.

 

Har hatt lekkasje i hus pga sprekk i gjennomsiktig plastfilter (italiensk billig-ræl valgt av proff leverandør) Kostnadene ved lav-kvalitet er altfor store, ikke minst den mentale påkjenningen som vann på avveier medfører.

 

Er det flere som har gode langtidserfaringer med filteret som vises på fotoet?

Link to post
Share on other sites

synes du ikke at inspeksjon i ro og mak av et pålitelig filter er å foretrekke fremfor impellerbytte i evt kriseomstendigheter?

 

Jeg har ennå ikke opplevd at impelleren er blitt skadet av partikler i kjølevannet. Og jeg har heller ikke hørt om andre som har hatt dette problemet. Impellere sprekker på grunn av elde eller varmkjøring, og jeg kan ikke se noen som helst grunn til at et sjøvannsfilter skal avhjelpe dette. Tvert imot, du får bare ett sted til hvor det kan tette seg til...

 

Kjent problem....hva slags løsning har du på det....type filter?

 

Kjøpte et lite filter med 19mm slangestusser, trolig beregnet for lensepumper til dusjvann. Kostet vel et par hundrelapper. Har ikke montert det ennå, men jeg regner med at dette skal løse problemet med ålegress. Jeg har funnet ut at ålegresset løser seg opp om toalettet får stå ubrukt en uke eller to, men når man er på tur er dette et irriterende problem!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

OK, da har jeg hørt det også! Men at blåskjell skulle klare å skjære i stykker en impeller høres helt ufattelig ut! Jeg har ennå ikke opplevd antydninger til dette hos meg, de impellerene jeg har skiftet ut har sett ut som nye!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg lurte også fælt, men et friskt skjell som knuses blir en veldig skarp og hard kniv. Prøvde med dem jeg tok ut: au-au.. Gummi-eiken/armen mellom navet og den avrundede enden på impelleren er relativt myk. Fantasien min setter stopp for andre forklaringer, men kanskje andre har forslag?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke filter på min Yanmar 3GM30F, og den er 22 år. Har aldri hatt problemer med kjøling av motoren. Første impeller ble skiftet etter 16 år. Impeller nummer to gjør nå jobben på det sjette året. Har du Yanmar tror jeg det går meget godt uten filter.

 

At Volvo har filter etter pumpa, kommer av at filteret skal fange om vingene fra impelleren etter hvert som den blir ødelagt, da det er et større problem om dette kommer inn i kjølekanalene, enn det som følger med sjøvannet.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg lurte også fælt, men et friskt skjell som knuses blir en veldig skarp og hard kniv.

 

Skal prøve med et blåskjell og en gammel impeller en gang jeg er på tur og se om den klarer å ødelegge den. Jeg ville i såfall blitt meget overrasket! Gummien i impelleren er rimelig seig og sterk!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hørte om en som fikk en brennmanet inn i kjølesystemet - uten sjøvannsfilter montert.

Det var IKKE gøy..

Da må det være bedre at brennmaneten havner i filteret.

 

Har selv en tanke om at når en går inn på veldig grunt vann og det er sandbunn, vil sand som suges inn havne i filteret.

Ønsketenkning ??

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for fotoet, Hr Enderud (M/S Bastard) og innspill, ”NilsPils”.

 

Bare hyggelig, jeg kjøpte filteret hos den lokale sjappa som er forhandler av bla Watski.

Fant dog ikke filteret på hjemmesiden til Watski nå, men skal skal sjekke nettet litt mere etter at middagen er fortært.

 

Joda, helt klart glass på toppen

Er enig med NilsPils at det burde vært vingemuttere, men går jo kjapt med fastnøkkel også

 

sjoevannfilter2.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker, ser ut som om prisen er øket med over 50-100% siden du kjøpte dem.

Summa summarum, så er det vel nødvendig med kraftige saker på trykksiden, (etter vannpumpen), men enklere plastmodeller (se forslag tidligere i tråden) ved montering på sugesiden (før vannpumpen).

Mht hvordan skjellene kommer inn er det antatt i andre tråder her at de har vokst opp bak første gitter- i mitt tilfelle bak vanninntaket i drevet?

Hvis det har gått lang tid uten at motoren har blitt brukt så har ingen ting hindret utviklingen. Flere som har opplevd det?

Mange andre tråder med varmegang i motor som tema nevner også skjell i kjølesystemet.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjellfarm i drev eller slanger!

 

Har satt inn sjøvannsfilter og bare en type var tilgjenglig på næremeste forhandler i 19 mm: Hardplast, Kr 250. Montert på sugesiden av impelleren.

Filterert så ut som om det var altfor grovmasket, men det holdt på selv bitte små skjell. Grunnen var at alle fremmedlegemer rører seg i sirkler og presses ikke ut mot yttersiden og gjennom "gjellene" i filteret.

 

På høyt turtall løsnet stadig flere skjell fra slanger eller drev.

I løpet av 3 minutter var filtereret fylt med ikke mindre enn 5 skjell. Det må ha vært gode groforhold bak silen i drevet i sommer. Motoren har vært lite i bruk.

De tidligere større og hardere skjellene hadde antagelig kappet 3 av 6 vinger på impelleren inne ved navet. Vannmengden som kom ut med eksosen på tomgang så imidlertid like stor ut både før og etter impellerbytte.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...