Jump to content

Sjøvannsfilter, er det nødvendig?

agun

Recommended Posts

Försökte hitta information i historiken men vet inte vad sjövattenfilter heter på Norska ...

Märkte igår att sjövattnet pulserade in i sjövattenfiltret ( och att kylvattnet inte kom ut i normal mängd ). En kort felsökning inleddes och då jag sänkte ner vetus filtret under vatten nivån såg jag att det läckte vatten sidan om locket eftersom packningen vad rejält uttorkad och kunde ej täta oavsett hur hårt jag spännde åt vingmuttern ( vilket inte är bra p.g.a sviktande plastlock ). Kolla bilden:

Bilde

Mitt filter sitter ovan havsvatten nivån och om mitt glas skulle spricka ( som det talats om tidigare ) skulle inget hända mer än att motorn inte fick kylvatten. Till frågan:

Har jag koll på läget om jag säger att filtret kan sitta ovanför hansvatten nivån och att filtret fungerar bra ändå, sålänge locket är tätt ? Har ingen manual på Vetus filtret men någon här vet kanske exakt hur det skall fungera och hur det skall vara placerat ?

Tack / Dan

Redigert av Ingar (see edit history)

Hej Dan!

mitt filter sitter oxo ovanför vattenlinjen! då kan man öppna locket utan att en massa

vatten rinner (utan att stänga bottenventilen!)

kan du inte finna en ny packning, alternativt lägg en liten sträng silikon/sika innan du skruvar åt

det er ju bara i nödfall man behöver öppna locket!

S/Y Gunga Din

Tack för svaret !

Du svarade precis på det jag undrade härnäst...hur jag skulle få tag i en ny packning. På Hjertmans har de en till Vetus på 130 mm diameter = 90 sek. Om den inte passar tar jag din lösning som jag också funderade på igårkväll.

/ Dan

vet inte vad sjövattenfilter heter på Norska ...

Det heter enkelt og greit sjøvansfilter.

Jeg har identisk filter ombord. Regner med pakningen er hyllevare. Det sitter også ei gummitetning under vingemutteren på mitt filter. Overkant av filteret sitter ca 20 cm over vannflata. Sett inn den nye pakningen/O-ringen rikelig med Molykote 111 grease eller tilsvarende. Jeg gjør det en gang i året og regner med den lever "evig".

Den packning som satt på plats var gul och formad som ett U i profil. Den smulades sönder då jag rörde den.

Jag la en kraftig fog med sikaflex och tog locket och smorde in kontaktytorna med diskmedel. Sedan tryckte jag ner locket i sikaflexen som formade sig efter lockets konturer och släppte fint tack vare diskmedlet. Kvar blev en till synes fin packning som skall torkas ett par dagar innan test. Fungerar det är påskturen räddad !

tack /Dan

• 7 måneder senere...

Vurderer og ettermontere sjøvannsfilter i båten.

Har en Mercruiser 5,7L med ferskvannskjøling og OMC Cobra drev, ser at nettingfilteret på inntaket i drevet er rimelig finkornet så jeg vet ikke helt om behovet er der med tanke på fremmedlegemer.

På de båtene jeg har sjekket med drev har jeg ikke sett at det er filtrering av sjøvann bortsett fra i drevet, så er dette vanlig?

Noe av grunnen til at jeg ønsker å ettermontere er jo vinterkonservering, ferskvanns-"flushing", samt muligheter for innspeksjon.

Er det noen som vet maks liter/min på disse drevene, dette med tanke på valg av størrelse på filter, samt om det vil skape problemer siden "pumpa" sitter i drevet slik at filteret vil sitte på trykksiden og ikke på sugesiden?

Vennlig hilsen

"Blue Sky"

• 1 måned senere...

Sjøvannsfilter monterer man etter sjøvannsinntaket for å slippe å få problemer med tett kjølesystem i motoren. Tenk på å montere det slik at det er lett å inspisere/rengjøre. Det kan være lurt å montere det over vannlinjen slik at du ikke fyller båten om du har glemt å stenge sjøvannsinntaket før rengjøring. Mange har nå klart lokk slik at du kan se tilstanden i filteret. Prisen ser jeg begynner på kr. 125 på maritim. Du må sørge for å kjøpe et filter som er stort nok til din motor. http://www.maritim.no/

Blueline gir et godt og fyldig svar, men må også få tilføye at Volvo på noen maskiner har sitt orginalfilter etter sjøvannspumpen. Idiotisk mener noen, og det har vært diskutert opp og ned i mente før, men det har nå i allefall reddet en og annen varmeveksler fra å gå tett når impelleren gåt tørr, ihvertfall min...

M/Y Ellen Marie

• 3 år senere...
Ut fra min erfaring er det svarte Volvo filteret ikke bra, det som passerer gjennom rista går også gjennom filteret, eller rettere sagt finner veier utenom selve filter-innsatsen. Og så er det jo idiotisk at det ikke er laget av transparent materiale. (Samme problem som med de CAV vannutskillerne Volvo bruker)

Sitatet er som dere ser fra 2002. Og konstruksjonen er ikke endret siden?

Finner ingen gjennomsiktige filterhus i Volvo Penta katalogen fra 2008. Snodig.

Den eneste grunnen jeg kan se til at det er laget i sort plast er at lys ikke skal trenge inn og vekke biologiske prosesseer til live (alger, slim..)

Men mitt motorrom er mørkt og jeg skulle gjerne sett tilstanden hver gang ved start/stopp uten å skru opp noe som helst, annet enn å løfte på motorlokket.

Jeg har et S-seildrev og er litt overrasket over å finne skjell og gamle avkappede impellerdeler i filteret / grovmaskeringen til varmevekslerhuset.

Trodde maskene på drevet (fra 1982) var ganske små, selv om jeg ikke har sett det ennå (ny gammel båt). Er det kun lange slisser så klarer vel deler av skjell å vrikke seg inn.

Hadde vel lyst på en VP-del for å la alle delene forbli i "familien" og få noenlunde kvalitet, men her er ganske sprikende oppfatninger om VP sjøvannsfilter!

Er noen snille å oppdatere informasjonen for 2009 og komme med forslag til et skikkelig tett (gode pakninger) og gjennomsiktig filter (eller med noen form for "tetthetsindikator") av god kvalitet?

Takker!

Er egentlig sjøvannsfilter noe man har behov for? Jeg kjøpte meg et i forbindelse med motorbytte, men på grunn av trangt motorrom og stive slanger har jeg ennå ikke fått montert det. Men båten er nå blitt 31 år, og har aldri hatt filter montert. Likevel har jeg aldri hatt problemer med kjølingen, og det finnes ikke antydninger til blåskjell eller annet i varmeveksleren! Jeg ser derimot for meg at et eventuelt sjøvannsfilter lett kan bli en kilde til problemer, snarere enn en løsning. Tenker da på lekkasjer som mange er plaget med, ting som tetter filteret men som uten filter ville gått rett gjennom motoren m.m. Så jeg for min del har faktisk blitt litt i tvil om det er rett å montere filteret eller ei....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Flere forhold kan spille inn, f.eks. er passasjene i en platekjøler (typisk aftercoolere og eldre VP varmevekslere) mye mindre enn i en rørkjøler. Ligger båten stille i perioder vil ikke skjellene kunne utvikle seg siden de ikke får tilførsel av friskt vann. Groeforhold, betydelig større problem på øst enn på vestlandet.

Men du er nok inne på noe, for de fleste er risten på gjennomføringen godt nok.

Her en en tråd om mulig fare ifm filter: Sjøvannsfilter på trykksiden

Jeg har hatt problemer med inntaket til toalettet, da det har en tendens til å suge inn ålegress enkelte steder og dermed går hele mekanismen i stå. Så jeg har kjøpt inn filter til å sette inn der. Men motoren har jeg som sagt aldri funnet fremmedlegemer i så langt. Så der velger jeg inntil videre å kjøre uten filter siden det har fungert så greit i 31 år. En feilkilde mindre...

Det kan godt være at problemet er mindre her på vestlandet enn på østlandet ja.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...