Jump to content

Oppussing av Nordkapp 17 DC - Nybegynner trenger hjelp!


Wakeboarder

Recommended Posts

I fjor sommer gikk jeg til innkjøp av en nordkapp 17 DC med volvo penta 115/100, min første båt! Båten fikk jeg til en meget god pris, så jeg kjøpte den på dagen. :rolleyes:

Båten er 30 år gammel, og har sine spor etter mange års godt bruk.

Jeg har så smått begynt å pusse opp skuta, og siden jeg aldri har gjort noe lignende før, dukker det stadig vekk opp nye spørsmål.

Spørsmål som måtte dukke opp legger jeg ut her, jeg skal prøve å følge opp tråden med bilder etterhvert. :yesnod:

 

Så litt om arbeidet så langt.

Jeg har skrapet skroget, bunnstoffet flasset lett av, men skroget er ikke blitt helt rent. Det ligger igjen et supertynt lag med farger fra eldre bunnstoff/primer som har vært på båten.

1. Trenger dette siste laget å fjernes? Det er supertynt, men det sitter som støpt til gelcoaten.

2. Tenkte jeg skulle gå over med eksentersliper, hva slags papir skal jeg bruke på det?

 

 

Takker for alle svar!

Redigert av Wakeboarder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om det er skumfylt dobbeltbunn i en 30 år gammel nordkapp 17?

 

 

Hva er enkleste måten å finne ut om dette evt. har trekt vann?

Vet veiing er en løsning, men båten ligger i valdres, og her er det begrenset med marinaer som har løftekraner.. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare på om det er brukt skum. Men er det skum er det svært sannsynlig at dette har trukket vann. Veiing er eneste mulighet for å fastslå omfanget.

Ville kjøpt en dekksforskruvning og montert denne i dørken over det dypeste punktet på kjølen.

Om ikke annet får du da visshet om det er skum i dørken.

Uansett er det nødvendig med en mulighet for å inspisere hulrummet og evnt. pumpe ut vann.

Link to post
Share on other sites

Kunne det være en fordel å montere en eller flere lenseplugger foran for evt. å blåse inn varm luft for tørking?

 

Hvis man bare har en så liten åpning (18 mm) så blir det vel for liten luftgjennomgang. Regner da med at luften går ut i lenseproppen? Er det da en fordel med flere hull, i begge ender?

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...