Jump to content

I dag ble jeg endelig "lovlig" VHF bruker


Rastløs

Recommended Posts

Gratulerer! Da sparer du ca. 500 kr. Det forundrer meg at dette tilbudet bare gjelder "nye kunder". Ganske råttent av (STJ)elenor...

De burde markert dette med en redusert pris for de gamle kundene i anledning feiringen :smash:

 

Grattis med lappen og konsesjon og god samvittighet :flag: ...

hjelper nok litt på lysten til å bruke apparatet og vite at nå er det lov å bruke det :seeya:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg enig med de andre her

som sier at det er ganske råttent av telenor

at ikke alle får slippe konsesjonsavgiften

Dette var vel fra Telenor sin side ment som et tiltak for å fange opp alle "piratstasjonene". Jeg mener å ha lest et sted at antallet pirater var oppimot 25000!! Dette var bakgrunnen for det Telenor kaller "VHF-amnesti".
Link to post
Share on other sites

En liten historie fra da jeg var ulovlig bruker (Nå har jeg ikke vhf i båten):

 

I min forrigge båt som og ble brukt av min far som har konsesjon skulle jeg bruke vhf til å bestille drosje. Kallesignalet sto der men nå husker jeg ikke lengre va det var men vi sier det var LA6WEA (dette er vel et kallesignal for radioamatør som min far er som har prentet seg inn i hodet) Kalte opp bodø radio og sa at dette var la6... hvorpå bodø radio spurte hva jeg sa, la6... sa jeg, hvorpå bodø radio spurte hva jeg sa, la6... Bodø radio spurte på nytt hva det var jeg sa engang til sa jeg la6... Enda en gang spurte de hva jeg sa med mere irritasjon i stemmen. Da slo det meg lima alfa six whisky ekko alfa. Ja hva kan vi hjelpe med spurte bodø radio. Var tydelig her at man skulel kunne termene. Fikk ringt drosjen da :blush::blush:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke noen prinsipiell forskjell på "pirat VHF" og ulovlig kopierte Kartprogram. er det vel?

Det er ganske stor forskjell på lovbestemmelsene for de to, men dersom det "prinsipielle" er lovbrudd eller ikke så har du et poeng. I praksis er det stor forskjell. En ulovlig kopi av et kartprogram skader de som produserer dette kartprogrammet, men er ingen direkte ulempe eller fare for andre. Bruker du en VHF uten konsesjon kan du være til ulempe og fare for alle andre som bruker VHF i tillegg til de problemer du kan skape for deg selv.

 

Det er enkelte som argumenterer med at det er ikke så farlig med VHF-sertifikat og konsesjon dersom de bare kommer til å bruke VHFen når de selv er i nødssituasjon. Det er et argument som formelig lyser av idioti og egoisme. Glemt er lytteplikten, og det er altså ikke så interessant om andre kommer i en nødssituasjon. (Ok, det er satt litt på spissen. Nå og da kommer det faktisk svar på nødmeldinger fra båter uten konsesjon, men de er og blir et problem ettersom de ikke kan følge prosedyrer og helst ikke vil identifisere seg fordi de vil unngå trøbbel på grunn av manglende konsesjon.)

Link to post
Share on other sites

Bruker du en VHF uten konsesjon kan du være til ulempe og fare for alle andre som bruker VHF i tillegg til de problemer du kan skape for deg selv.

Den vil jeg gjerna ha forklart. Ulempe ? Fare ?

Kort forklaring kom i det følgende avsnittet.

 

Det er enkelte som argumenterer med at det er ikke så farlig med VHF-sertifikat og konsesjon dersom de bare kommer til å bruke VHFen når de selv er i nødssituasjon. Det er et argument som formelig lyser av idioti og egoisme. Glemt er lytteplikten, og det er altså ikke så interessant om andre kommer i en nødssituasjon. (Ok, det er satt litt på spissen. Nå og da kommer det faktisk svar på nødmeldinger fra båter uten konsesjon, men de er og blir et problem ettersom de ikke kan følge prosedyrer og helst ikke vil identifisere seg fordi de vil unngå trøbbel på grunn av manglende konsesjon.)

Fordi man tilfeldigvis ikke vil fylle opp kassa til Telenor med flere hundrelapper årlig ?

Der er du inne på enda et poeng. Telenor er ansvarlig for drift av kystradiostasjonene, som er der når du eller andre trenger hjelp. Mindre penger, dårligere beredskap. Staten betaler en god del av kaka, men langt fra alt.
Link to post
Share on other sites

Sendte søknad kl 12.00 på mail. Kl 13.00 fikk jeg en hyggelig mail i retur fra Telenor, med Kallesignal og MMsi nummer. Det var service det tenker jeg.

 

- og ikke bare det. I anledning hundreårsjubileumet er konsejonen gratis første året.

 

:flag:

Hvordan klarte du det? Trodde søknad om konsesjon måtte sende pr post slik det står på Telenors sine sider.

 

Finner heller ingeting om gratis første året.

 

Fint om du gir meg adressen til hvor du fant dette. Er i ferd med å søke konsesjon selv.

Link to post
Share on other sites

nå rotes det noe inni granskauen her.

Konsesjon og sertifikat er to vidt forskjellige papirer, og må på ingen måte sammenblandes. Det ene diskvalifiserer på INGEN måte det andre. ( om enn motsatt. )

 

 

Forøvrig er omtanken for Telenor sitt virke rørende.

Jeg kan opplyse om at Telenors resultat før skatt, i 4 kvartal 2005 var 2,7 MILLIARDER NOK

Altså, de tjente 2700 millioner på 3mnd, etter at utgiftene var trukket fra. Nesten 1000 millioner i måneden det.

 

Og kryssubsidiering, har Telenor drevet med, siden de het Televerket. Det er bare innenfor VHF dette er bannlyst. Hvem betalte i sin tid for kobbernettet, kystradiostasjonene, antennene langt inni fjellet, med traktorveier og det hele ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Meget gode poeng, Suzuki!

 

Vil også svare litt på Sjøtummel sitt innlegg #18:

"Det er enkelte som argumenterer med at det er ikke så farlig med VHF-sertifikat og konsesjon dersom de bare kommer til å bruke VHFen når de selv er i nødssituasjon. Det er et argument som formelig lyser av idioti og egoisme. Glemt er lytteplikten, og det er altså ikke så interessant om andre kommer i en nødssituasjon."

 

Å kalle de som har en VHF i båten som en forsikring, men som ikke bruker den som det skvaldre/sladre/surre kommunikasjonsmiddel det er i fellesferien - for idioter og egoister er vel å ta noe hardt i.

 

Jeg vil tro at flesteparten av disse du kaller egoister ville trådd til om de kunne hjelpe andre i en nødsituasjon.

Sertifikatinnehavere som skrur ned/av sin VHF, fordi de er så mye svada er det mange av (kom ikke å fortell meg annet), så her bør det argumenteres på annen måte, synes jeg.

 

Men....det er bare min mening da.

 

PS: Har håndholdt VHF som står og lytter på 16, men har heldigvis ikke hatt behov for den hverken for egen eller andres del. ( Uten konsesjon, men skal nok benytte amnestiet i år)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...