Sjøtummel Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Å kalle de som har en VHF i båten som en forsikring, men som ikke bruker den som det skvaldre/sladre/surre kommunikasjonsmiddel det er i fellesferien - for idioter og egoister er vel å ta noe hardt i.Det var argumentasjonen for å ikke ordne konsesjon jeg angrep her. I denne argumentasjonen nevnes det nå og da at man ikke kobler til radioen før man er faktisk er i nød, så da er det lovlig. Med hensyn til forskjellen på teori og praksis så nevnte jeg i samme innlegg at det faktisk hender at folk uten konsesjon svarer på nødmeldinger. Det skaper en unødvendig utfordring for redningsledelsen, men jeg påsto ikke at det er mangel på vilje til å hjelpe over hele linjen her. At Telenor har så store inntekter at man ikke har lyst til å betale lisensen tror jeg ikke er et saklig argument i denne diskusjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 det faktisk hender at folk uten konsesjon svarer på nødmeldinger. Det skaper en unødvendig utfordring for redningsledelsen, men jeg påsto ikke at det er mangel på vilje til å hjelpe over hele linjen her. Hva består dette problemet i ? At Telenor ikke har tjent sine 500 kr på vedkommende, eller at vedkommende ( MED sertifikat, men UTEN kosesjon ) er imbesil, og dermed umulig å kommunisere med ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
mami Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 At Telenor ikke har tjent sine 500 kr på vedkommende, eller at vedkommende ( MED sertifikat, men UTEN kosesjon ) er imbesil, og dermed umulig å kommunisere med ? Suzuki Regningen min lyder på 435,00 for 2006. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Forøvrig er omtanken for Telenor sitt virke rørende. Jeg kan opplyse om at Telenors resultat før skatt, i 4 kvartal 2005 var 2,7 MILLIARDER NOK Altså, de tjente 2700 millioner på 3mnd, etter at utgiftene var trukket fra. Nesten 1000 millioner i måneden det. Litt OT dette, men allikevel. At Telenor tjener (mange) penger er bra og høyst gledelig for deg, for meg, og for alle som eier aksjer i selskapet. Hvis du har pensjonsforsikring (egen eller gjennom arbeisgiver) så er det bra for det selskapet også og gir positivt utslag på din pensjon med tid og stunder. Største aksjonær er vel fortsatt staten, og det er jo også deg og meg! At Telenor tjener mye penger skyldes mange forhold, men ikke minst at (alt for) mange er rett og slett for dovne til å skifte leverandør av tjenester! Om 2,7 milliarder er mye eller ikke kommer vel også litt an på hva som er den investerte kapital i selskapet? Hvilket kan bety at avkastningen i kroner er høy, men i prosent miserable. Det er ikke tilfelle her, men verdt å huske på sånn generelt sett. Nok om dette fra "økonomiskolen" for i dag! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 (redigert) Hva består dette problemet i ? At Telenor ikke har tjent sine 500 kr på vedkommende, eller at vedkommende ( MED sertifikat, men UTEN kosesjon ) er imbesil, og dermed umulig å kommunisere med ?Når det gjelder sertifikat så er det vel ikke dokumentert hvor stor andel av dem som har VHF uten konsesjon det er som har sertifikat, men husk på at hele amnesti-ordningen retter seg til dem som verken har konsesjon eller sertifikat. Har du sertifikat trenger du ikke noen midlertidig konsesjon. Dersom vedkommende som svarer har sertifikat er det fremdeles en liten utfordring at vedkommende ikke har kallesignal og kanskje er litt tilbakeholden med å identifisere seg. For redningsledelsen er dette en unødvendig utfordring. Vikers' påstand om at de som ikke har konsesjon derfor ikke bruker VHFen til å skvaldre/sladre/surre med henger heller ikke på greip. Manglende konsesjon er ikke noe stor hindring for kommunikasjon mellom fartøy, særlig ikke dem som kjenner hverandre, og det er sannsynligvis disse som til tider kommuniserer på en måte kan karakteriseres som "skvaldre/sladre/surre". Kystradiostasjonene er vel litt mer tilbakeholdne når det gjelder å bidra til å fylle eteren med unødvendig slarv. Redigert 13.April.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 435,00 for 2006. Beklager, min feil. 400 og litt til var svaret, ikke 500. Igjen, beklager feilinformasjonen. At Telenor tjener (mange) penger er bra og høyst gledelig for deg, for meg, og for alle som eier aksjer i selskapet. Hvis du har pensjonsforsikring (egen eller gjennom arbeisgiver) så er det bra for det selskapet også og gir positivt utslag på din pensjon med tid og stunder. Største aksjonær er vel fortsatt staten, og det er jo også deg og meg! At Telenor tjener mye penger skyldes mange forhold, men ikke minst at (alt for) mange er rett og slett for dovne til å skifte leverandør av tjenester! Eller at Telenor har inrettet seg sånn, at det ikke er mulig å bruke konkurrentenes tjenester, uten samtidig å spa penger i lommene på Telenor. De har fler dommer på seg vedr. prising av SMS roaming, men det driter de i. Er du stor nok, kan du gjøre det. Om 2,7 milliarder er mye eller ikke kommer vel også litt an på hva som er den investerte kapital i selskapet? Hvilket kan bety at avkastningen i kroner er høy, men i prosent miserable. Det er ikke tilfelle her, men verdt å huske på sånn generelt sett. Objektivt sett, har du rett, men du glemmer en ting. Pengene som ble lagt ned i Telenorsk infrastruktur, på 60, 70 og 80 tallet, var ikke risikovillig kapital. Det var skattepenger, rett fra statskassa. Når jeg i 1998 fikk tilbud om å kjøpe mitt eget selskap, valgte jeg å si nei. Ikke for at jeg er en gjerrig jævel, men fordi jeg har prinsippielle motforestillinger for å kjøpe mine egne eiendeler. Når det gjelder sertifikat så er det vel ikke dokumentert hvor stor andel av dem som har VHF uten konsesjon det er som har sertifikat Hvorfor hevder enkelte da at det er et problem ? Dersom vedkommende som svarer har sertifikat er det fremdeles en liten utfordring at vedkommende ikke har kallesignal og kanskje er litt tilbakeholden med å identifisere seg. For redningsledelsen er dette en unødvendig utfordring. Ærlig talt, er dette et problem ? Eller er det, igjen, et oppkonstruert teoretisk tilfelle, som ikke har rot i virkeligheten ? Jeg har hørt redningsaksjoner over eteren flere ganger, og som regel er båtens kallesignal / mangel på dette, det MINSTE problemet. Ref; tidligere diskusjoner om lydkvalitet, stress, eterstøy osv. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 14.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2006 (redigert) Ganske utrolig egentlig... Jeg hadde vel aldri trodd at en gledesmelding om at lisensavdelingen i Telenor yter god service skulle munne ut i en politisk diskusjon om Telenor sin forretningsmodell. men men... Jeg kjøpte telenor aksjer jeg og b.l.a derfor har jeg råd til å kjøpe meg en ny Bavaria om 2 år. Og jeg gleder meg virkelig til å slippe all dri... med gammel seilbåt . Redigert 14.April.2006 av Alo Mikkel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 14.April.2006 Del på Facebook Svart 14.April.2006 Det er det som er så morro med diskusjonsforum. Du vet aldri hvor diskusjonen ender. Noen ganger går det i retningen man ønsker, andre ganger ikke. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Svart 14.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2006 Sant nok... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Jeg hadde vel aldri trodd at en gledesmelding om at lisensavdelingen i Telenor yter god service skulle munne ut i en politisk diskusjon om Telenor sin forretningsmodell.Det er ingenting som forbauser meg med hensyn til folks meninger om Telenor og hvordan disse meningene kan manifestere seg. Hva gledesmeldingen angår venter jeg spent på svar på min egen konsesjonssøknad for ny båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Sjøtummel; mener du at jeg bør beholde min kritikk for meg selv ? Jeg mener en viktig sikkerhetsdetalj, som VHF faktisk er, bør være gratis å eie. Greit med noen kroner for å få sertifikatet, og kanskje noen kroner for å få lisensen / konsesjonen. Men en årlig avgift, en ren " melk der det finnes " avgift, finner jeg meg ikke i. For det første er det unødvendig, og for det andre blir det et HINDER for at flest mulig skaffer seg VHF ombord. Det stikk motsatte er det man ønsker. Veldig smart... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Sjøtummel; mener du at jeg bør beholde min kritikk for meg selv ?På ingen måte. Jeg bare kommenterte at ingenting forbauser meg når det gjelder meninger om Telenor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Jeg bare kommenterte at ingenting forbauser meg når det gjelder meninger om Telenor. Vel. Ingenting forbauser meg, over hva Telenor skal tjene penger på. Tele2 sine ADSL abonnement, og sikkerhetsradio til sjøs er noe av det... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.