Jump to content

Grunnregler for VHF


Yankee

Recommended Posts

Bare for å si det..... Min Cobra- VHF til 800,- har oppsett hvor jeg velger I/U/C. :lol:

 

Hvilke spennende kanaler får jeg inn med amerikansk oppsett her? (de ulovlige mener jeg). :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Bare for å si det..... Min Cobra- VHF til 800,- har oppsett hvor jeg velger I/U/C. :lol:

 

Hvilke spennende kanaler får jeg inn med amerikansk oppsett her? (de ulovlige mener jeg). :wink:

Fungere denne Cobra saken da... vurderer å kjøpe meg en å ha på taket, eller på hjemme på terrassen.... for den saks skyld...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått prøvd den utenfor Skien enda. :lol:

 

Men har da hørt på endel av de russiske skipsgutta på Hydro..., så den virker i alle fall.

 

Den har jo bare 2w styrke, så rekkevidden er sikkert deretter, men en liten og hendig sak.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Joda 2 watt er jo sikkert ikke så mye, men mottaket er jo greit da siden det er uavhengig av sendeeffekt etter som jeg skjønner...

 

Tror jeg kjøper meg en slik duppedings over påsken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gjentakelse: Blir litt forvirret av begrepene; CE-merket, EU-godkjent, lovlig? Kan noen forklare meg begrepene?

Hei.

 

Dette er en generell kommentar til CE-merke.

 

CE-merking er ikke et godkjenningsmerke slik jeg tror de fleste vil bruke ordet godkjent. Det er som regel produsenten selv som setter CE-merke på det han lager dersom han mener at produktet tilfredstiller de kravene som er satt. Det er da han som garantere for at produktet tilfredstiller kravene. CE-merking må altså ikke sammenlignes med de gamle merkesystemene hvor produktet hadde vært inne til testing og godkjenning hos en uavhengig godkjenningsorganisasjon.

 

Dersom du har med en seriøs produsent å gjøre så er dette ikke noe problem. Men det finnes alltid råtne egg i kurven. I følge DSB er det på gang et arbeid for å heve seriøsiteten på CE-merket.

 

Aftenposten hadde en liten sak i fjor.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du uttaler deg litt skråsikkert, jeg har kjøpt en ICOM M601 VHF fra England hvor jeg

som en annen på denne tråden nevnte, kan velge mellom Internasjonal og Amerikansk kanaloppsett, denne VHF'en er ikke en såkalt proffesjonell VHF med spesialgodkjenning.

VHF'en er CE merket registrert og godkjent av Telenor. Tilsvarende i USA heter ICOM M602

og er helt lik, både når det gjelder tekniske data og operasjonsmessig.

For å rette litt på informasjonen så er det verd å få med seg at versjonen av M601 som har mulighet for å velge kanaloppsettet for USA i tillegg til det internasjonale er en versjon av radioen som er laget kun for det britiske markedet. Det er litt misvisende å kalle dette amerikansk kanaloppsett ettersom denne utgaven av M601 kun har kanalene for USA og ikke kanalene for Canada.

 

Det er dessverre heller ikke riktig at M602 er helt lik. En rask sjekk av spesifikasjonene fra produsent viser at det er forskjellig innmat i M601 og M602.

 

Når du skriver at den koster bare halvparten i USA og England antar jeg at du mener M601 i England ettersom M602 ikke er CE-merket. Jeg vil anta at versjonen av M601 som selges i England er CE-merket, og i så fall svekkes vel argumentet ditt om at slik merking er og blir en økonomisk tollbarriere. :rolleyes:

 

CE-merking må altså ikke sammenlignes med de gamle merkesystemene hvor produktet hadde vært inne til testing og godkjenning hos en uavhengig godkjenningsorganisasjon.

Nå er en av veiene fram til CE-merking en god gammeldags test hos en uavhengig godkjenningsorganisasjon, og systemet med CE-merking har heller ikke gitt radiostøykontrollen noen begrenset myndighet dersom utstyret ikke virker som beskrevet. :wink:
Link to post
Share on other sites

Nå er en av veiene fram til CE-merking en god gammeldags test hos en uavhengig godkjenningsorganisasjon, og systemet med CE-merking har heller ikke gitt radiostøykontrollen noen begrenset myndighet dersom utstyret ikke virker som beskrevet. :wink:

Enig, jeg var nok litt unøyaktig der. Men litt lengre opp skrev jeg "Det er som regel produsenten selv .." så jeg holdt muligheten åpen for andre godkjenningsmåter. :smiley:

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hei Sjøtummel

 

Jeg har sett på sesifikasjonene for M601 og M602 det er noen små avvik i spesifikasjonene, på noen områder er 602 bedre enn 601 men det at de er spesifisert, litt forskjellig betyr ikke at de har forskjellig innmat. Jeg tror ikke at ICOM lager to VHF'er som er så like og produserer to forskjellige kretskort. Frekvensområdet er litt forskjellig, men moderne radioer er software kontrollert ved hjelp av en PLL og kan således programmeres for hvilket som helst frekvensområde innenfor båndet. Hvis man ser på de tekniske dataene for 601 i forhold til 602 er det ingen grunn til ikke å godkjenne 602 ut fra feks undertrykking av uønsket stråling, og særlig ikke pga Poseidons argument med Amerikanske kanaler. Når det gjelder CE merking påstår jeg at det er en form for tollbarriere for å beskytte europesisk marked selv om du kan få en ICOM 601 til 400 pund i England, betalte 305 for min. Det er tross alt internasjonale krav til radio utstyr som de forskjellige produsenter må forholde seg til, men her i landet har vi altid vært litt spesielle. Men nå skal vi være mere katolsk enn Paven når det gjelder forhold til regler i EU eller EOS. Hvordan en VHF som er laget i Japan(eller et sted i østen?) skal koste det dobbelte i Norge enn i England er en annen diskusjon. Når det gjelder forbruker elektronikk som PC etc er vi noe av det billigste i verden

mens båtelektronikk noe av de dyreste og samme type komponenter er de er laget av?

 

Bjarne

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder CE merking påstår jeg at det er en form for tollbarriere for å beskytte europesisk marked selv om du kan få en ICOM 601 til 400 pund i England, betalte 305 for min.

Vel, at et VHF-apparat er billigere i England enn i Norge kan du ikke benytte som argument for at det er CE-merkingen som driver prisene. Du kan bruke det som argument for at norsk distributør og forhandlere beregner seg en fortjeneste som er i overkant, men det er en annen diskusjon.
Link to post
Share on other sites

Vel, at et VHF-apparat er billigere i England enn i Norge kan du ikke benytte som argument for at det er CE-merkingen som driver prisene. Du kan bruke det som argument for at norsk distributør og forhandlere beregner seg en fortjeneste som er i overkant, men det er en annen diskusjon.

Uten å ville starte en diskusjon om norske forhandleres avanse etc., så må man nok også ta med i beregningen størelsen på markedet når forhandleren bestemmer sin avanse....
Link to post
Share on other sites

..så må man nok også ta med i beregningen størelsen på markedet når forhandleren bestemmer sin avanse..../quote]

 

Dette er et argument, man møter svært ofte. Det rare er at det nesten ikke stemmer engang. Problemet er at fabrikkene tar ut forskjellig pris, i de forskjellige markedene.

Mao. betaler den engelske generalagenten garantert mindre for radioen, enn den norske. Det blir det forskjeller ut til kunde av.

 

Et konkret produkt jeg kjenner til har 20- 25% høyere pris til oss som Norsk grossist, enn f.eks den Tyske grossisten betaler. Det Italienske markedet er sett for å være prissensitivt, de betaler vel under det halve, for samme vare som oss som betjener det norske markedet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...