Jump to content

Grunnregler for VHF


Yankee

Recommended Posts

Nå blir det spetakkel fra ce gjengen her...

Neida, men svaret er enkelt:

Verre er det ikke, bortsett fra at det er et krav at VHF-radioen er lovlig importert til Norge.
Link to post
Share on other sites

Har nettopp kjøpt en båt med VHF. Radioen har opprinnelse i usa.

Hvis det dreier seg om en amerikansk VHF-modell, altså som opprinnelig ble levert ut fra en amerikansk forhandler, så har den høyst sannsynlig amerikansk kanalfordeling. Det vil i praksis bety at den ikke er lovlig å bruke i Norge - eller i Europa forøvrig.

 

Og siden VHF'ene er blitt så pass rimelige etterhvert, så vil nok det enkleste og beste være å skifte den ut med en som har nødvendig godkjenning for bruk i Europa. . . . .

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg deler synspunktet til Poseidon. VHF har nå blitt rimelig i Norge (men kanskje enda rimeligere i Sverige).

 

Det er mange forhandlere i Oslo-regionen.

 

VHF er sikkerhetsutstyr ombord. Jeg har ikke hørt om tilfeller i senere år hvor det ikke er svart på nødrop over kanal 16 - det gir en meget stor sikkerhet til sjøss som ikke må undervurderes. Hvert eneste år er det småbåtbrukere som trekker fordel av VHF.

 

Vil i tillegg anbefale deg å kjøpe VHF med DSC slik at du kan koble GPS til VHFen. Dermed kan ukyndige passasjerer ombord utløse nødmelding inklusive din GPS posisjon bare med å trykke på en knapp,

 

se videre her.

Link to post
Share on other sites

Siste nummer av PBO (Practical Boat Owner) kom i posten i går og der har de en stor test av 19 forskjellige VHF'er.

 

Best on Test: ICOM IC-M601 til en pris av £ 450,-

Best value for money: Raymarine 54E til en pris av £ 223,-

Best budget buy: Silva S10 til en pris av £ 150,-

 

Løp og kjøp!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis det dreier seg om en amerikansk VHF-modell, altså som opprinnelig ble levert ut fra en amerikansk forhandler, så har den høyst sannsynlig amerikansk kanalfordeling. Det vil i praksis bety at den ikke er lovlig å bruke i Norge - eller i Europa forøvrig.

Dette faller teknisk sett på sin egen urimelighet. Ett amerikansk fartøy har ikke egen VHF stasjon for kommunikasjon med Kystradio for bruk i Europa. Det finnes meg bekjent 3 forskjellige kanalplaner, USA, Kanada og Europa. Jeg vil finne det rimelig sært om noen lager en VHF med bare ett kanalsett, tross alt er det mange fartøyer (også små) som seiler jorden rundt....

Link to post
Share on other sites

Dette faller teknisk sett på sin egen urimelighet.

Det må du gjerne mene . . . . .

 

Men hvis du er åpen for å forandre mening så kan jeg bruke et par minutter på en liten oppklaring:

 

Vanlige VHF'er som selges i USA har ett kanaloppsett, vanlige VHF'er som selges i Europa har et annet oppsett. Med "kanaloppsett" mener jeg at noen kanaler er de samme, mens andre er forskjellige. Amerikanske VHF'er har f.eks noen WX-kanaler som ikke engang er tillatt brukt i Europeisk maritime VHF'er.

 

Det finnes saktens VHF'er som har begge "oppsett" innebygget. Disse er for det profesjonelle markedet og man har muligheten for å velge mellom to oppsett avhengig av hvor på kloden man befinner seg. De er i såfall spesielt godkjent.

 

For å unngå feilbetjening, med fare for sending/forstyrrelse på frekvenser hvor man ikke skal være, så har telemyndighetene bestemt at man i Europa ikke har anledning til å bruke en amerikansk VHF, hvor man ville være "overlatt til sin egen innsikt" når det gjelder å unngå "ulovlige" kanaler.

 

Forhåpentlig kan dette ha kastet en beskjeden lysstrime inn i en mørk krok :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vil det si Poseidon; at en amerikansk langturseiler som forviller seg til Norge, ikke har lov til å bruke VHF stasjonen han har ombord ?

For noen profesjonell stasjon, med flere valg av kanalsett, dreier det seg neppe om. Eller vi en amerikanskregistrert båt, automatisk ha amnesti ?

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

..... Eller vi en amerikanskregistrert båt, automatisk ha amnesti ?

Suzuki

Nå kjenner ikke jeg til hvilke regler amerikanerne er pålagt i den sammenheng; men det er en generell regel at man må rette seg etter regelverket i det landet man befinner seg. Det står også i de paragrafene man leser til VHF-eksamen her i Norge.

 

At der skulle være noe generelt "amnesti" kan jeg ikke forestille meg, men hvis amerikaneren holder seg strikt til alle de kanalene som er felles for hele verden - og unngår de sær-amerikanske - så behøver han neppe frykte at noen med alt for mange blanke knapper dukker opp på kaikanten hverken her eller der . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke et praktisk problem for yankee'n hvis han kommer seilende hit?

 

Han har vel de samme internationale kanalene som vi har her. D.v.s han kalle opp K16 bl.a.????

 

Gjentakelse: Blir litt forvirret av begrepene; CE-merket, EU-godkjent, lovlig? Kan noen forklare meg begrepene?

 

Detta kan du Poseidon. :wink:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke et praktisk problem for yankee'n hvis han kommer seilende hit?

Så lenge han holder seg til de internasjonale kanalene vil neppe noen legge merke til at VHF'en hans har et annet kanaloppsett. Men dette betinger altså at operatøren er oppegående nok til å vite hvilke kanaler han kan bruke - og hvilke han bør holde seg klar for å unngå problemer.

 

Han har vel de samme internationale kanalene som vi har her. D.v.s han kalle opp K16 bl.a.????

Ja, han har både 16 og mange andre som han kan bruke; problemet kommer som nevnt ovenfor hvis han roter seg borti de som han ikke dedikert til maritim VHF i Europa.

 

Gjentakelse: Blir litt forvirret av begrepene; CE-merket, EU-godkjent, lovlig? Kan noen forklare meg begrepene?

I 100 år :wink: har det vært den norske stat, nå sist ved Post og Teletilsynet som har hatt hånd om godkjenning av alt radioutstyr som skulle brukes i Norge. Men som en del av EØS-samarbeidet har staten måttet gi slipp på deler av denne kontroll- / godkjenningsfunksjonen. Kort fortalt er det nå slik at hvis utstyret er godkjent i et EU/EØS-land så er det samtidig godkjent i Norge.

 

Dette utstyret skal merkes med CE-merket på vanlig måte.

 

Du finner mer om tema bl.a. her: Post og teletilsynet og her: Forskrift om EØS-krav.

 

Detta kan du Poseidon. :wink:

Jeg takker så meget for tilliten; det er ikke alltid like enkelt.... Men skal jeg kunne gjøre en god jobb overfor interesserte og spørrelystne kursdeltagere, da må jeg etter fattig evne forsøke å holde meg orientert :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det må du gjerne mene . . . . .

 

 

Det finnes saktens VHF'er som har begge "oppsett" innebygget. Disse er for det profesjonelle markedet og man har muligheten for å velge mellom to oppsett avhengig av hvor på kloden man befinner seg. De er i såfall spesielt godkjent.

Jeg vil gjerne uttrykke min enighet angående formelle lover og regler, det er imidlertid en tanke som har meldt seg hos meg at denne godkjenningen kanskje er bedre for Norske/Europeiske importører enn oss vanlige forbrukere. Med spesial godkjenning for Europa kan man øke prisen til Europeiske forbrukere og holde prisene der de bør være i USA eksempelvis.

 

Når du nevner profesjonelle VHF mottakere er jeg ikke overbevist. ICOM 602 eksempelvis koster ca $550 og jeg anser ikke den som særlig profesjonell. Her kan kanalsettet byttes med enkle tastetrykk og displayet viser 'USA' for US kanaler 'CAN' for Kanadiske og 'INT' for internasjonale. Følgende er klippet fra bruksanvisningen

 

"While pushing [H/L], push [CH/WX•U/I/C] to change the

channel group, if necessary.

• U.S.A., International (INT) and Canadian channels can be selected

in sequence."

 

Om man har "Samvittighet" til å snyte Europeiske forhandlere for deres rettmessige avanse eller ikke er en helt annen sak. Det jeg mente å kommentere var de tekniske aspektene!

Link to post
Share on other sites

Når du nevner profesjonelle VHF mottakere er jeg ikke overbevist.

Jeg har ikke nevnt mottakere med en eneste bokstav.

 

... og resten av innlegget synes også å være beslektet med "God dag mann - økseskaft..." :wink:

 

Når det gjelder kanalplaner og frekvensbruk på VHF, som saken dreide seg om; så vil jeg anbefale alle som er interessert å studere Lars H sin utmerkede hjemmeside Trudelutt, under "Linker" finner man en fremragende oppstilling over internasjonale og amerikanske VHF-kanaler, med tilhørende frekvenser. Man behøver heller ikke å studere særlig dypt for å se at disse spriker - og dermed forstå at der finnes tekniske grunner for de restriksjonene som er lagt på bruken.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Poseidon

 

Jeg synes du uttaler deg litt skråsikkert, jeg har kjøpt en ICOM M601 VHF fra England hvor jeg

som en annen på denne tråden nevnte, kan velge mellom Internasjonal og Amerikansk kanaloppsett, denne VHF'en er ikke en såkalt proffesjonell VHF med spesialgodkjenning.

VHF'en er CE merket registrert og godkjent av Telenor. Tilsvarende i USA heter ICOM M602

og er helt lik, både når det gjelder tekniske data og operasjonsmessig. Den koster bare halvparten i USA og England inkl MVA og frakt. Jeg er enig med de som hevder at CE merking er og blir en økonomisk tollbarriere stikk i strid med et såkalt åpent marked.

Link to post
Share on other sites

oioi0oioiioi her manglet det ikke på svar gitt. :crazy: Javel. så er ikke min vhf til europeisk bruk, kanskje jeg likevel lar den stå i båten. Kan vel fortsatt bruke den til nødanrop på kanal 16. :nonod:

 

Skjønner ikke helt hva som er greia med vhf, må man virkelig ha kurs for å bruke den. :headbang: hvorfor??? Det må da gå an å lese en brukerveiledning????? Kan man få tak i det noe sted?

Link to post
Share on other sites

Det må da gå an å lese en brukerveiledning????? Kan man få tak i det noe sted?

Brukerveiledning finner du i pensum i VHF boka ( http://www.lmf.no/ ) Når du har satt deg inn i dette, kan du likegodt ta eksamen og bli lovlig bruker :wink:

 

Du kan også ta en titt på denne siden:

 

http://www.maritimradio.no/radioinspeksjon..._sertifikat.htm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...