Jump to content

Båten(ane) min(e)

Sinten

Recommended Posts

Prisen på ein ny Hastig 360 er i alle fall ingenting å seie på i forhald til ein Wester 360 som er om lag dobbel så dyr.

Ja, det var nettopp det jeg la merke til....

Konsoll her i frå er det eit par års ventetid på, berre så du veit det :wink:

-Ingen fare, alle vet jo at et håndbygd kvalitetsarbeide alá Rolls Royce er verd å vente på :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Er ikke poenget med denne E- tec'en at den skal virke som ein turbo når den gir gass?

4- takteren er jo seig på "aksen" så dette resultatet var vell ikkje så overaskande?

Eg like ikkje Yamaha på prinsipp, men må innrømme jeg her en del gode erfaringer med de motorene :cryin::cryin:

Mariner liker jeg best. De motorene har skikkelig lyd, høres ut som et dieselmånster i forhold til yamaha som høres ut som en el-motor i forhåld.. :smash:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Er ikke poenget med denne E- tec'en at den skal virke som ein turbo når den gir gass?

- Nei, prinsippet er vanlig to-taktsteknologi :smiley:

Eg like ikkje Yamaha på prinsipp......

- Neivel, da deler du dessverre skjebne med Sinten...... :wink:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Eg like ikkje Yamaha på prinsipp...

Mariner liker jeg best. De motorene har skikkelig lyd, høres ut som et dieselmånster i forhold til yamaha som høres ut som en el-motor i forhåld.. :smash:

:cheers:

Til saman skal nok me to greie å omvende rago63 og Boywonder tenkjer eg :lol:

Til Boywonder: Jøss, du var gamal :eek::wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Jada, vi tar tiden til hjelp så skal vi nok få den til å forstå hva som er bra og hva som ikke er det :yesnod:

Kansje litt OT, men her er grunnen til at jeg velger Mariner foran Yamaha:

Sommaren når eg var 10 kjøpte far ein heilt ny Steady 320 til meg og min bror som vi hadde en Mariner 4 hk 1990 modell på.

Den sommaren kom eg i kontakt en ein på nabo øyå med ein 12 for gummibåt, med 4 hk yamaha. Ny av året! :cool:

To sommere kjøret me rondt om kring og utforska øyer og sånt som unger drive med...

Den 3. sommeren med Steadyen kjøte far en helt ny Mariner Viking motor, som var trimmet NED fra 15 til 10 :smash:

Da jeg stolt kjørte i en himla fart bort til denne vennen min for å vise den nye motoren, holdt jeg å å sette lungene i naså og detta ned fra tofta. Tror du ikkje det sto ein heilt ny Yamaha 9,9 på gumibåten hans :cryin:

Vel, jeg mobbet han hele sessongen for at jeg hadde 0,1Hk mer enn han.. :lol::crazy:

Jeg og steadyen knuste han på akslerasjon, men han halte meget sakte innpå når vi kjørte på plan. MEN, hans motor hadde større forbruk enn min. (Men han preste motoren, eg har alltid lert av far at me aldri ska gi full gass)

Året etter trimmet begge motorene til 15 hk. Men han motor begynte å forfalle, mens min var like pen.

Festeskruene hans brakk, for de var av plast ol. På mariner motorene e de av hard metall og motorene er mye kraftigere bygd opp. Giret på styrekulten er direkte herlig å kjøre med, i motsetning til å vri seg om til giret på motoren. Dersom jeg glemte dømannslinen kunne jeg kjøre uten, mens med yamaha motorer må du begynne å stresse meg å knutte en hussing rundt. :nonod:

Deler til Yamaha er vanvittig dyrt, men til gjenjell er motorene veldig lite avangserte, og lette å skru på uten at du har 100% peiling på hva du gjør.

Ja, jeg har mye erfaring med begge merkene og det hersker ingen tvil om hvilken motor som faller mest i smak, MARINER :flag::flag:

Fritjof Brandt

Nei, nei Mercury er den beste. skikkelig drag bra lyd og god kvalitet og som et pluss bruker den veldig lite bensin. Men en ting må sies det er ikke stor forskjell mellom mariner og mercury de har omtrent samme motor inni! :smash:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Grrr..... :rolleyes:

*Mohahaha* :cool:

Jøsses, i dag var du morsom :lol::lol: :nono: :lol:

Nei, nei Mercury er den beste. skikkelig drag bra lyd og god kvalitet og som et pluss bruker den veldig lite bensin. Men en ting må sies det er ikke stor forskjell mellom mariner og mercury de har omtrent samme motor inni! :smash:

Trodde det var de samme morotene jeg, så ja mercury går fint det også.. :rolleyes:

Fritjof Brandt

Jeg og steadyen knuste han på akslerasjon, men han halte meget sakte innpå når vi kjørte på plan.

-Du mener vel her "Kjørte forbi deg" :flag:

Men han preste motoren, eg har alltid lert av far at me aldri ska gi full gass)

- Fordi han var bekymret for at Mærinern ville gått i filler..... :rolleyes:

Festeskruene hans brakk, for de var av plast ol.

Disse er av en plasttype som heter PA 6 som er det best egnede material til dette formål for motorer under 20 hk... :yesnod:

På mariner motorene e de av hard metall

-Nei. Disse er i aluminiumstøpegods. Jeg har egenhendig brutt disse av med håndmakt på Tohatsu 9,9, Evinrude 6, og nettopp mercury 25.... :eek: (Legg merke til dei små bokstavane i "mercury") :wink:

og motorene er mye kraftigere bygd opp.

- Klumpete og tungbygget?? :wink:

Dersom jeg glemte dømannslinen kunne jeg kjøre uten

Hm... - Hva er hensikten med dømann da? :wink: .....tss...tss..... pjuhh....- kvalitet på bryteren.... :nonod:

Deler til Yamaha er vanvittig dyrt, men til gjenjell er motorene veldig lite avangserte, og lette å skru på uten at du har 100% peiling på hva du gjør.

Her renner meg i hu en viss Herr Sinten sin "Quickoverhaling" av undervasshus :lol:

*Mohahaha* :cool:

- Nei. :cool: YAMAHA :cool::drink:

Nesten samme motor mercury har litt andre deler i starteren men det er ikke mye forskjel

Er du nå helt, helt, helt sikker på at det er en bitte, bitte bitteliten forskjell?? -De har nemlig trillet ut ifra samme samlebånd på akkurat samme fabrikk.... :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

jeg er ganske sikker på dette. jeg har sett forskjellen. en mercury med en mariner på siden.er ikke sikker på om det var gjort noe med en av dem men flere har sagt til meg at det er en forskjell på starterene. jeg sier bare det jeg har sett og hørt ikke noe mer. hvis noen vet noe mer enn meg må de sifra. :smash:

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Det er jeg helt sikker på

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

-Du mener vel her "Kjørte forbi deg" :flag:

Neinei, jeg hadde noen meter å gå på fra akslerasjonen, og han klarte ikke ta meg igjen..

- Fordi han var bekymret for at Mærinern ville gått i filler..... :rolleyes:

Alle vet at motoren ikke sal presses, Mrineren går som ein kloke den i dag i dag enda den. yamahaen fikk problemer 2 sessong...

Disse er av en plasttype som heter PA 6 som er det best egnede material til dette formål for motorer under 20 hk... :yesnod:

Merkelig at de berekker tvers av etter en sessong da..

-Nei. Disse er i aluminiumstøpegods. Jeg har egenhendig brutt disse av med håndmakt på Tohatsu 9,9, Evinrude 6, og nettopp mercury 25.... :eek: (Legg merke til dei små bokstavane i "mercury") :wink:

Aluminium er et metall, men NEI de et IKKJE i aluminium...

- Klumpete og tungbygget?? :wink:

De veier ikke mer en Yamaha, og utsenemassig er de mye, mye mye penere enn Yamaha

Hm... - Hva er hensikten med dømann da? :wink: .....tss...tss..... pjuhh....- kvalitet på bryteren.... :nonod:

Med Mariner har du frihet til å velge, om du skal bruke denn eller ikkje. Eg brukar den, for eg har blitt kasta over bord i bølger før:PHer renner meg i hu en viss Herr Sinten sin "Quickoverhaling" av undervasshus :lol:

:lol:

- Nei. :cool: YAMAHA :cool::drink:

Er du nå helt, helt, helt sikker på at det er en bitte, bitte bitteliten forskjell?? -De har nemlig trillet ut ifra samme samlebånd på akkurat samme fabrikk.... :wink:

Jøsses, der er jeg enig :eek::eek:

Redigert av Seilaren (see edit history)

Fritjof Brandt

Hmm.... - jeg skal ikke bære mer ved til bålet i denne diskusjonen, kun minne de deltagende medlemmer i denne tråd om at dette overordentlige viktige spørsmålet er tidligere avgjort - for endelig og alltid - i en voteringspoll arrangert av det bolde medlem Hr. Sinten (Måtte himmelen takke han for dette; i minnelighet og mine øyne et av de viktigste bidrag han har ytt i sitt unge liv :wink: ) og avholdt iblant Baatplassens allvitende medlemmer for avstemming - hvor motormerket mariner kom på en hederlig 2. plass under mottoet; -Det viktigste er ikke å vinne, men å delta- :lol::lol::lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

Eg har fra eg var liten sakt te meg sjøl at eg ska stå for egne meiningar og ikkje følga den store flokken..

Det har gjort te at eg skiller meg litt ut fra folk flest i min alder, men det er jo halv gleden :flag:

Jeg står for det samme her, vill dere kjøre Yamaha så greit for meg, men dokker..ok, eg ska ikkje dra an legre :boxing: .

Redigert av Seilaren (see edit history)

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...