Jump to content

Båten(ane) min(e)


Sinten

Recommended Posts

Så det var 15 regulerte tomter på Nedre Boge, dog uten vann og kloakktilkobleing. Så de må jammen være billige.. :lol:

Men det er vell neppe en bra innvenstreing å bygge hus i Vaksdal. Når kommunen tilbyr penger til den som bygger hus virker det jo som om dere sliter med fraflytting og at dere er litt desperate.. :wink: En dag skal det jo selges også.. :yesnod:

 

 

Hva er billig tomt der du bor?

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Det pleier ikkje å vere noko særlig problem med groe og slikt,

 

blir den tatt på land etter bruk? Skal du stoffe båten bør du iallefall ha primer for at det skal sitte.

 

Ulempen er at hvis det senere blir småsår/skader blir det en del mer arbeid å fikse på. Jeg ser flere som drar båten jevnlig på land lar den være ubehandlet.

Link to post
Share on other sites

Hva er billig tomt der du bor?

2 millioner....

 

Ingen?

Jo, egentlig... Med mitt lille hode sier jeg nei.

Vi har aldri stoffet våre småbåter. Hvis vi hadde gjort det hadde farten blitt redusert, det hadde blitt unødvendig arbeid og vedlikehold, og det er ikke akkurat pent med bunnstoff på båter. Selv om de fleste bør ha det.

Om du får plastpest på den lille båten din så betyr det mindre enn at du mister en tier på sjøen! Det er ikke så farlig som folk skal ha det til.

 

Men jeg ville sparklet igjen alle sår som er åpne hent inn til glassfiberen hvis du har det. Nå har vel båten tørket i hele vinter?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

2 mill ja... søskenbarnet mitt var for å se på leilighet i stavanger...

 

3,5 mill for 140 kvadrat jo!

I tillegg har prisene for leiligheter gått noe ned :wink:

Boligmarkedet har bare stabilisert deg, men ikke gått ned.

(Har familie i bransjen så hører daglig om dette her... :lol: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

blir den tatt på land etter bruk? Skal du stoffe båten bør du iallefall ha primer for at det skal sitte.

Pleier å ligge utpå heile sommaren og hausten når den først kjem ut...

 

Eg får vel ta å sparkle over alla såra, så får eg gruble litt til om eg skla prime eller ikkje :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Nå må du skille primer og bunnstoff fra hverandre her...

Primer er grunning som MÅ på inntil gelcoaten hvis du skal stoffe. Men primer uten bunstoff oppå har ingen virkning.

 

Primer er den delen som er vanntett og holder vannet unna skoget, men hindrer ikke groe. Bunnstoff er ikke vanntett, men hindrer groe.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Slapp av, eg er ikkje heilt brød i hovudet heller :wink:

 

Veit forskjellen på bunnstoff og primer, og grunnen til at eg vil gjere dette er ikkje for å hindre groe, men for å vere sikker på at skroget er tett for å forhindre plastpest. Altså eg vil først og framst prime, men viss eg først skal prime kan eg like godt stoffe utompå også (finare med svart bunnstoff en grå primer). Alternativet er å ikkje gjere noko anna enn å sparkle over såra, altså å verken prime eller stoffe. Det var det eg meinte med "gruble over om eg skal prime eller ikkje", hadde ikkje tenkt å stoffe utan å prime først viss det var det du tenkte.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Slapp av, eg er ikkje heilt brød i hovudet heller :wink:

Vet nå ikke jeg....

 

Den teorien din om å hindre plastpest på båten din gir deg bare ekstra arbeid og utgifter, og ingen fordeler. Rett og slett....

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Er ikkje sikkert eg skal ha båten i 10 år til, nei, men det er heller ikkje poenget. Poenget er at eg liker å gjere ting skikkelig, sånn at båten ikkje får plastpest om 10 år, uansett kven som eig den :wink: .

 

Eg har iallfall bestemt meg for "full pakke", så får eg sjå til neste år om det vert ekstraarbeid eller ikkje. Eg har så langt vaska/avfetta båten og pussa over den med 120-sandpapir, så no ser eg ut som ein snøman på grunn av pussestøvet :puke: . Har støvsugd vekk pussestøvet frå båten, og no lurer eg på kva som er neste steg. Er det skylle med mykje vatn og så vaske med aceton, eller er det aceton med ein gong?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Då var eksamen overstått, og eg kan byrje å tenkje på båten att. :yesnod:

 

Har no prima, og det var akkurat nok til to strøk (+ eit strøk på propellen). Går ut i frå at det er nok med to strøk, eller bør eg få tak i ein boks til? Viss det er nok med desse to strøka smør eg første strøk bunnstoff i kveld medan primeren endå er "klissete". (stod på boksen at første strøk bunnstoff skulle smørast før siste strøk primar var tørka heilt)

 

Så kva sei de, er to strøk nok?

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Nja, kunne gått betre, kunne gått verre :wink:

 

No har eg smurt første strøk bunnstoff (var eit tjukkt strøk så trur det heldt med det), og no skal eg til å lage meg ei ny åre (mista eine i fjor då båten sank), skal bli godt å arbeide med tre igjen :yesnod:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...