Jump to content

Båten(ane) min(e)


Sinten

Recommended Posts

Her er en liten videosnutt dere brunswick fans kan kose dere med....

 

 

Lagt til:

 

-Sjå veivstongsrundeteljaren på den raude båten :crazy:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Her renner meg i hu en viss Herr Sinten sin "Quickoverhaling" av undervasshus :lol:

No må du hugse at dette var på Suzukien og at det også er "jappse-merke" som er vanskeleg å få tak i delar til på lik linje med yamaha. Hadde dette vore til Marineren hadde eg fått tak i delar allerede. Eg kjører i alle fall med det denne sesongen og håper på at heile motoren ryk slik at eg kan skifte den ut med ein splitter ny Mariner :wink:

 

Til Seilaren:

Den defekte Suzukien er ikkje tilfeldigvis ein DT 9,9 frå 1987 vel? Kunne trengt eit par delar :blush::wink:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

No må du hugse at dette var på Suzukien og at det også er "jappse-merke" som er vanskeleg å få tak i delar til på lik linje med yamaha. Hadde dette vore til Marineren hadde eg fått tak i delar allerede. Eg kjører i alle fall med det denne sesongen og håper på at heile motoren ryk slik at eg kan skifte den ut med ein splitter ny Mariner :wink:

 

Til Seilaren:

Den defekte Suzukien er ikkje tilfeldigvis ein DT 9,9 frå 1987 vel? Kunne trengt eit par delar :blush::wink:

 

Desverre er det en 6hk fra 1994. Motoren har kjært seg og alt sitter dønn fast :headbang:

Men undervannshuset og alt annet på motoren er i god stand. Jeg kjenner ikkje så godt te Suzuki så eg vett ikkje om det kan ver någen lelar så passe.. :crazy:

Men jo merr av den motoren så forsvinne fra kjelleren jo bedre for meg.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Min motor er lik denne bare med lang stamme.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...=578&page=2 (bruker en annen data nå, og den nekter meg å åpne den noden for å skrive inn linken, ja jeg er ikke flink med dataer...)

 

Har komt på tanken av å kjøpe denne og bytte om på motorene slik at min gammle med lang stamme får motoren som virker. og det andre setter jeg sammen til en delemotor.. Vill ikkje bare bytte undervannshuset, for min motor ser mye penere ut i dekselet, og har ingen rust....

 

Men så er det det store "men'et". Motoren må da være ekstrekt overpriset..??? :cryin:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

dette overordentlige viktige spørsmålet er tidligere avgjort - for endelig og alltid - i en voteringspoll arrangert av det bolde medlem Hr. Sinten (Måtte himmelen takke han for dette; i minnelighet og mine øyne et av de viktigste bidrag han har ytt i sitt unge liv :wink: )

Mmmm... Merket hvor glad jeg ble når jeg tenkte på den pollen... :cool:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Men så er det det store "men'et". Motoren må da være ekstrekt overpriset..??? :cryin:

Prisen var litt stiv ja. Etter farge og deksel å dømme er den nok i frå slutten av 80-tallet eller begynelsen av 90-tallet, og då er prisen alltfor høg. Får jo ein ny ein til om lag 7-8000 Kr.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, de har en Mariner 2000 modell 5 hk til 3900,- og en Yamaha 8hk 2001 modell til 9000.- så jeg syns prisene var stive her. -Men det kan jo være at du kommer over en rimeligere motor ved privatsalg...

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

No må du hugse at dette var på Suzukien og at det også er "jappse-merke" som er vanskeleg å få tak i delar til på lik linje med yamaha.

 

Nå var det vel egentlig ikke deletilgangen jeg hadde i tankene da jeg skrev dette, Sinten :wink::cool:

 

-Når det gjelder den påståtte brist i delelogistikk for Japanske merker, vil jeg vel svare at for en storforbruker av deler som Mariner-merket er, er det en dyd av nødvendighet å har rikelig og hurtig tilgang på reservedeler :lol: - og jeg har merket meg at du har innsett dette.... :smash:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Dette virker som et bra kjøp. Frakt kan koste opp imot 1200.- vil jeg tro. Men det går daglige og mange avganger med bil i fra Trondheim til Stavanger, så det burde ikke være noen umulighet å "børse" litt pris. Den tar jo ikke mye plass tross sin "Tungbygde konstruksjon og klumpete utseende" :lol: Enn videre, har du sjekket Hurtigruten? - Hvis du tar for deg nettet og bruker telefonen litt, tror jeg ikke at dette er en "umulighet"- Ring først selgeren, og snakk med han/hun..... -Det er tross alt en Mæriner vi snakker om, Godtfolk.... :flag:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Her er en videosnutt til for Brunswick fans:

 

 

Ikke noe :cool: YAMAHA :cool: der i gården, nei... - forøvrig er har jeg en høy mistanke om at den ene røde båten har lystgassanlegg....(eller "hugleiksdamp" som eg trur det heiter på nynorsk :lol: )

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Viss du kan greie deg med 1 hk mindre så kan du jo vurdere denne. Er jo ikkje SÅ langt vekke frå deg heller, og til ein mykje betre pris, men så er den jo eit par år eldre...

 

Det er jo egentlig den samme motoren som 4 hken..

Har sett på den også ja, men den har fast tank som må fylles hele tiden og så klare eg ikkje å se om den har lang stamme.. :confused:

Eg tror eg venter med å kjøpe. Det kommer alltids noe ut før eller siden.. :rolleyes:

Ska ta ein ronde i byens forhandlere å se om de har någe liggande på verstedet eg kan få billigt. Det e sån eg pleie å handla :lol:

 

Men nå fere det snart til fjells og stå på ski :flag:

God helg :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Skal til å bestille slippmiddel og formvoks frå Maritim, og så tenkte eg at eg kanskje skulle bestille bunstoff til plastbåten samtidig for å spare frakt kostnader. Båten er i frå 80-tallet og det har såvitt eg kan sjå aldri vore bunnstoff på den :eek:

 

Vil jo ha eit bunnstoff som det er minst mulig arbeid med, og som samtidig ikkje går utover farten. Bør eg i såfall satse på sjølvpolerande eller hardt bunnstoff, og av kva merke?

 

Og til slutt, vil det svare seg prismessig å handle bunnstoff på maritim?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

- Må du ha bunnstoff da? Har brukt Norden Racing selvpolerende på en båt jeg har, og det var supert å jobbe med. Mistet heller ikke fart (25 knop) Det var rimelig vekkvasket etter 6 år..

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ingen som har greie på bunnstoff her? Er Maritim sitt sjølvpolerande bunnstoff greit, eller vil det ryke med mykje fart her :wink: ?

Du trenger nok ikke selvpolerende... Skal du stoffe, ville jeg stoffet med racingstoff. Det mister du minst fart med... (Og du trenger vel all farten den Mariner din kan klare å trøkke ut... :wink: )

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

- Må du ha bunnstoff da? Har brukt Norden Racing selvpolerende på en båt jeg har, og det var supert å jobbe med. Mistet heller ikke fart (25 knop) Det var rimelig vekkvasket etter 6 år..

 

6 År :eek: det er vanlig at man bunnsmører vert år,

på mine raske båter holder bunnstoffet sjelden en hel sesong.

Link to post
Share on other sites

Racing og sjølvpolerande, det er jo i såfall ein vinn vinn situasjon :flag:

Men prisen er vel kanskje ikkje like "vinn, vinn" :wink: ?

 

Slik eg kan sjå det så er det billigaste "racingstoffet" (til maritim), tru det eller ei, Jotun sitt :eek: . Og eg som trudde Jotun var så dyrt :confused:

Penguin Racing er faktisk (rundt rekna) 100 kr billigare enn Hempel sine "Racingstoff". hmm... mystisk :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...